Lånedokument mellem ugifte samlevende
Fra : Morten

Dato : 20-09-02 13:24

A og B er ugifte samlevende i et nyere forhold, og A vil låne B 70.000 kr.
afdragsfrit til indfrielse af privat gæld. De vil begge gerne have oprettet et
lånedokument, men hvordan bør dette udformes, så pengene relativt nemt
kan kræves retur, hvis parforholdet skulle gå i stykker?
Beskatning af fiktiv renteindtægt mm. undlader vi i denne omgang

Jeg tænker navnlig på, hvordan man opstiller et tilbagebetalingskriterie. Indsætter
man blot en bestemmelse om, at lånet forfalder til betaling ved påkrav herom,
eller skal det være mere specifikt?

Hvordan med en henvisning til retsplejelovens § 478, stk. 1, nr. 5:
"Tvangsfuldbyrdelse kan ske på grundlag af gældsbreve, der ikke er omfattet af
nr. 4, når det udtrykkeligt er bestemt i dokumentet, at det kan tjene som grundlag
for fuldbyrdelse."
Hvilken forskel ville det gøre at optage en bestemmelse som denne i lånedokumentet?
Ville det medføre, at man kan gå direkte til fogedretten, hvis pengene ikke falder
ved påkrav herom?

Er der andet man bør tage i betragtning?

Mvh.
Morten

Fra : Peter G C

Dato : 20-09-02 13:32

"Morten" <morten789@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
Indsætter
> man blot en bestemmelse om, at lånet forfalder til betaling ved påkrav

Man skriver at "lånet forfalder til betaling ved påkrav"

> [...]
omfattet af
> nr. 4, når det udtrykkeligt er bestemt i dokumentet, at det kan tjene som

Fint.

> [...]
lånedokumentet?
> Ville det medføre, at man kan gå direkte til fogedretten, hvis pengene

Ja.

Dokumentet kan se sådan her ud:

§ 1

1.1. Lånet er rente- og afdragsfrit.

eller

1.1. Lånet er rentefrit og afdrages med kr. årligt hver den 11.
december, første gang d. 11.12.2000

§ 2

2.1. Långiver kan til enhver tid opsige lånet til hel eller delvis
indfrielse uden varsel.

2.2. Lånet forfalder til fuld indfrielse ved långivers død.

2.3. Lånet kan fra låntagers side til enhver tid indfries helt eller
delvist.

§ 3

3.1. Dette gældsbrev kan tjene som grundlag for tvangsfuldbyrdelse, jfr.
retsplejelovens § 478, stk. 1, nr. 5.

§ 4

4.1. Dette gældsbrev underskrives i et originaleksemplar, som opbevares af
långiver, og en kopi, som opbevares af låntager.

______________ den ______ 200___ ______________ den ______ 200___

___________________________________
(Långivers underskrift) _______________________________________
(Låntagers underskrift

/Peter
--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-09-02 14:14

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Dokumentet kan se sådan her ud:

Men bare for et syns skyld bør man nok også lige nævne hovedstolens
størrelse et eller andet sted

--
Henning Makholm "Det är alldeles för ansvarsfullt att skaffa en
flickvän. Det är ju som att skaffa en hundvalp."

Fra : Morten

Dato : 24-09-02 17:21

Tak for hjælpen

Mvh.
Morten

Fra : Nette

Dato : 20-09-02 14:35

"Morten" wrote
> [...]
> lånedokument, men hvordan bør dette udformes, så pengene relativt nemt
> kan kræves retur, hvis parforholdet skulle gå i stykker?

Jeg har ledt på google.com , men desværre uden held.
For et års tid siden var jeg inde på en side på nettet, hvor der sad
advokater, man kunne spørge om en masse.
På samme side var der div. kontrakter, og det var min hensigt at finde en
derinde, som i kunne printe ud og bruge.
Men som sagt uden held. Har dog valgt at skrive det alligevel, da der måske
er en anden venlig person, der ved hvilken side, jeg taler om og kan bringe
linket

Nette

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-09-02 14:39

Scripsit "Nette" <nette98get2net@hotmail.com>

> [...]
> På samme side var der div. kontrakter, og det var min hensigt at finde en
> derinde, som i kunne printe ud og bruge.

Det er sikkert www.familieadvokaten.dk du kan huske.

De *sælger* formularer - fx kan man ved at betale 200 kr få tilsendt
en formular til et rentefrit familelån. Jeg kan dog ikke forestille
mig hvorledes den kan være særlig meget bedre end den Grauslund skrev
ganske gratis her i gruppen for nylig.

--
Henning Makholm "Nu kommer han. Kan du ikke høre knallerten?"

Fra : Nette

Dato : 20-09-02 16:30

"Henning Makholm"wrote

> Det er sikkert www.familieadvokaten.dk du kan huske.

Ja, det var det

> De *sælger* formularer - fx kan man ved at betale 200 kr få tilsendt
> en formular til et rentefrit familelån.

Ok, dengang var det gratis, så vidt jeg husker

>Jeg kan dog ikke forestille
> mig hvorledes den kan være særlig meget bedre end den Grauslund skrev
> ganske gratis her i gruppen for nylig.

Den var måske stillet rigtigt op, og så var den skrevet af en advokat. Ved
ikke om Grauslund er det eller om han havde det hele med. Så synes jeg ville
nævne muligheden

>"Nu kommer han. Kan du ikke høre knallerten?"

Jooo, er det en Puch?

Nette

Fra : Anders

Dato : 20-09-02 16:10

"Nette" <nette98get2net@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> For et års tid siden var jeg inde på en side på nettet, hvor der sad
> advokater, man kunne spørge om en masse.

Du tænker sikkert på www.advokaten.dk som nu hedder advokaten.com. De har
ændret deres site en del siden dengang hvor man kunne sende et spørgsmål om
hvad som helst og få svar få dage efter. Man kunne også downloade en del
gratis formularer så vidt jeg husker.

/Anders