Ansættelse uden kontrakt
Fra : Thomas Petersen

Dato : 20-09-02 13:18

Jeg er i den dumme situation at jeg har været ansat som softwareudvikler et
sted i 1.5 år nu uden kontrakt. Det startede som få ugentlige timer og nu er
det ca 100 timer om måneden.
Så kom dagen hvor der var uenighed om et lønspørgsmål, og man savner
kontrakten.

Hvordan er man egentlig stillet i sådan en situation? Kan virksomheden bare
fyre mig pga. uenighed.. eller sætte mit udefinerede timeantal til nul, og
dermed i praksis fyre mig.. eller skal de betale bod for forsømmelsen med at
lave en kontrakt?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 20-09-02 13:38

On Fri, 20 Sep 2002 14:18:12 +0200, "Thomas Petersen" <no@mail.here>
wrote:

> [...]
>dermed i praksis fyre mig.. eller skal de betale bod for forsømmelsen med at

For at svare bagfra:

Ansættelsesbevisloven foreskriver, at du skal have en
ansættelseskontrakt (du opfylder rigeligt lovens betingelser). Har du
ikke fået en sådan skal arbejdsgiveren betale en godtgørelse på -
efter fast praksis - mindst 5.000 kr.

Da den manglende kontrakt giver anledning til tvist mellem dig og
arbejdsgiveren, stiger godtgørelsen efter praksis til 10.000 kr.

Hvad angår selve din ansættelsesmæssige situation vil jeg umiddelbart
mene, at du er omfattet af funktionærloven. Det forudsætter at du
havde en tjenestestilling, dvs. at arbejdsgiveren havde
instruktionsbeføjelse over for dig (altså kunne bestemme hvad du
skulle lave).

Det lyder som om det var tilfældet, men hvis du udførte dit arbejde
meget selvstændigt (f.eks. som ekstern konsulent) ville
funktionærloven ikke finde anvendelse.

Hvis funktionærloven finder anvendelse, gælder der faste
opsigelsesvarsler, som i dit tilfælde vil være tre måneders varsel.

Udgangspunktet for fastsættelsen af din løn vil formentlig - i mangel
af bedre grundlag - ske på baggrund af et gennemsnit for de sidste par
måneder.

--
Jakob Paikin

Fra : Carl Lorberg

Dato : 21-09-02 14:39

> [...]
>
> Da den manglende kontrakt giver anledning til tvist mellem dig og
> arbejdsgiveren, stiger godtgørelsen efter praksis til 10.000 kr.

Kan han ikke få godtgørelse for 2 manglende kontrakter:
Den ene frem til 1/7
og en fra den nye lov som gælder fra 1/7?

m.v.h.
Carl

Fra : Jakob Paikin

Dato : 22-09-02 09:55

On Sat, 21 Sep 2002 15:39:26 +0200, "Carl Lorberg"
<lorberg@tdcadsl.dk> wrote:

>Kan han ikke få godtgørelse for 2 manglende kontrakter:
>Den ene frem til 1/7
>og en fra den nye lov som gælder fra 1/7?

Næppe. Der er ikke nogen "ny lov" pr. 1.7. det er blot justeringer af
den tidligere gældende lov (nogle uddybninger af, hvad der skal være
præciseret i kontrakten).

Har man ingen kontrakt overhovedet kan det antagelig kun være en
overtrædelse.

Har man derimod en kontrakt fra før 1.7. der var i orden da, men som
ikke er OK nu, kan det formentlig udløse en godtgørelse.

--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine.

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning.

Ovenstående indlæg er i øvrigt min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.

Fra : Peter G C

Dato : 22-09-02 07:25

Carl Lorberg skrev i news:3d8c7658$0$66775$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

[klip]

> Kan han ikke få godtgørelse for 2 manglende kontrakter:
> Den ene frem til 1/7
> og en fra den nye lov som gælder fra 1/7?

Nej - der én lov. Den er blot blevet ændret på nogle ganske få punkter.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Thomas Petersen

Dato : 21-09-02 20:15

Tak til dig og Carsten for de hurtige svar, som jeg så læser sent.
Jeg har lige en uddybning og lidt ekstra spørgsmål, da det virker som om jeg
faktisk får nogen rigtig gode svar her. Håber i eller nogen andre har tid
til at læse min smøre igennem.

> Det lyder som om det var tilfældet, men hvis du udførte dit arbejde
> meget selvstændigt (f.eks. som ekstern konsulent) ville
> funktionærloven ikke finde anvendelse.

Startede med bare at arbejde meget løsligt få timer om ugen og det var
dengang meget passende med en simpel timebetaling uden videre pjat. Ikke at
jeg på noget tidspunkt dog har afslået at få en kontrakt. Har bare aldrig
været bragt på bane.

Med tiden er det blevet til de omkring 80-100 timer om måneden, som dog er
fåregået sådan at jeg har talt med folk på virksomheden om hvad der skulle
laves og til hvornår. Har derefter så udført opgaven hjemme helt efter min
egen timeplan. Det betød igen at jeg ikke bad om løn under sygdom, da det
var lidt fjollet, eftersom der ikke var nogen defineret arbejdstid kontra
fritid.
Jeg skrev timesedler og fik sats*timer i betaling.

Nu er det imidlertid blevet nødvendigt med et tættere samarbejde mellem mig
og andre i virksomheden, så de ønsker at jeg skal komme fast på kontoret 20
timer ugentligt. Arbejde derudover kan jeg stadig udføre hjemme.

Nu har jeg så efter to måneder med det nye system, været syg en uge. Jeg
skrev dette på min timeseddel, og de afviste det, men henvisning til at det
havde vi ingen aftale om.
Der er så vores uenighed. Jeg mener jo at hvis der er en fastsat arbejdstid
hvori jeg er syg, så må jeg have sygepenge.

Kort opsummeret har jeg arbejdet dette sted i ca 1.5 år (har lønsedler til
at bevise det), og har i hvert fald de sidste 6 måneder arbejdet 80+ timer
om måneden.
Jeg har været udsent til virksomheder andetsteds i landet for at udvikle
software "on location", hvilket jeg iøvrigt heller ikke har fået nogen
kompensation for...kun omkostningerne dækket.

Med denne lidelseshistorie, er jeg så stillet sådan at jeg har krav på de
sygepenge, og har 3 måneders opsigelse samt krav om kompensation på
5000+5000`? Det er umidelbart sådan jeg forstår de tidligere svar... men de
var måske baseret på for få oplsyninger fra min side.
Jeg vil bare gerne have lidt bedre fornemmelse af hvordan jeg står ingen jeg
tager det store slagsmål med virksomheden.

På forhånd tak for enhver hjælp.

Fra : Peter G C

Dato : 22-09-02 19:22

Thomas Petersen skrev i news:amigg6$1202$1@news.cybercity.dk

[klip]

> [...]
>
> Nu har jeg så efter to måneder med det nye system, været syg en uge.
> Jeg skrev dette på min timeseddel, og de afviste det, men henvisning

Ingen arbejde - ingen penge.... men det gælder ikke når man er funktionær.
Jeg er formentlig enig med Paikin i, at du er funktionær.

Da kan du påberåbe dig Funktionærlovens § 5, stk. 1 som siger at du har krav
på løn under sygdom:

§ 5. Bliver funktionæren på grund af sygdom ude af stand til at udføre sit
arbejde, betragtes den heraf følgende tjenesteforsømmelse som lovligt
forfald for funktionæren, medmindre han under tjenesteforholdets beståen har
pådraget sig sygdommen ved forsæt eller grov uagtsomhed, eller han ved
stillingens overtagelse svigagtigt har fortiet, at han led af den pågældende
sygdom.

Karnov skriver til § 5, stk. 1 følgende: "Dette vil således sige, at
funktionæren har ret til sædvanlig løn under sygdommen uden hensyn til
dennes varighed, men bestemmelsen hindrer ikke arbejdsgiveren i at opsige
funktionæren med sædvanligt varsel (om forkortet varsel, se stk 2)."

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Thomas Petersen

Dato : 22-09-02 19:56

> [...]
> Jeg er formentlig enig med Paikin i, at du er funktionær.
>
> Da kan du påberåbe dig Funktionærlovens § 5, stk. 1 som siger at du har

Læste en lovbekendtgørelse nr. 37 §11 at hvis man har været ansat i 8 uger
og i den tid haft mindst 85 timers arbejde, så skal man have sygepenge.
Det uanset om man er funktionær eller andet.

Efter den nærmere beskrivelse af mit ansættelsesforhold mener i altså stadig
jeg er funktionær? Det lyder da godt.
Det vil så sige at _hvis_ jeg ender med en fyreseddel så er der gode
muligheder for at få bod for manglende kontrakt plus erstatning svarende til
tre måneders arbejde med det gennemsnitlige timeantal fra ex. de sidste 6
måneder? Opsigelsesperioden altså.
Hvis det er korrekt forstået, så er jeg da lidt mindre nervøs. Jeg var lidt
bekymret for om jeg kunne ende med ingen penge og intet job, hvis ikke jeg
bare holdt min mund og logrede videre.

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-09-02 13:38

Thomas Petersen wrote:

> [...]
> det ca 100 timer om måneden.
> Så kom dagen hvor der var uenighed om et lønspørgsmål, og man savner

Tja, det er ikke usædvanelig.

> Hvordan er man egentlig stillet i sådan en situation?

Skidt og dog.

> Kan virksomheden bare
> fyre mig pga. uenighed..

De vil jo nok kalde det samarbejdsvanskeligheder (dejligt begreb, når
man vil af med en medarbejder: Stil nogen umulige/uacceptable
betingelser til medarbejderen. Voila, så har man
samarbejdsvanskeligheder)

> eller sætte mit udefinerede timeantal til nul, og
> dermed i praksis fyre mig.. eller skal de betale bod for forsømmelsen med at
> lave en kontrakt?

Umiddelbart kan du (via din faglige organisation. Få dem til at hjælpe
dig med det juridiske) få en godtgørelse for, at der ingen
ansættelsesbevis er.
Udgangpunktet er vel (så vidt jeg husker satserne), at man kan få 5.000
kroner for det, såfremt der ikke er tvist i ansættelsen.
Nu når der er tvist i ansættelsen, så er godtgørelsen på 10.000 kroner.

Bekendtgørelse af lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette
lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesforholdet §6
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20020069229

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk