Athlon XP2000+ & TT Silent Viking?
Fra : FreddiE

Dato : 19-09-02 23:13

Dav...

Jeg har lige installeret et nyt system til en ven, og selvfølgelig er der
noget galt med hd'en og køleren :(

Nårghh... Det er en Athlon XP2000+ og jeg har sat en TT Silent Viking på den
(uden at smadre core'en se'føli')

Jeg startede med at fjerne den der thermal pad og satte noget Artic Silver 3
på cpu'en (ikke for tyndt, ej for tykt og pænt glat lag) Den bliver ca. en
55 C ved idle, okay tænker jeg. Bundkortet er et Asus A7V333 og jeg satte
Heat Protection ting i BIOS til MAX 70 C. Computeren bliver under spil ved
med at stige og så lukker computeren ned. Jeg læste ude i BIOS efter restart
at der stod 76 med røde bogstaver. Det var efter en lille times tid med
Championship Manager. Jeg har prøvet med en to kabinet blæsere, det virkede
ikke. Jeg har prøvet at montere det forfra (med nyt lag arctic.. hele
molevitten..)

Kabinettet er et Codegen halløj:

http://m-e.dk/shop/productinfo.asp?id=1928

Nogle forslag? Takker for alt hjælpen...!

--
Mvh. FreddiE
FreddiE@besked.com

- "I go to work, people shoot at me. Raymond goes to work, people
do the wave"

Fra : Hans

Dato : 19-09-02 22:27

"FreddiE" <FreddiE@besked.com> wrote in message
> [...]
3
> på cpu'en (ikke for tyndt, ej for tykt og pænt glat lag) Den bliver ca. en

Jeg har monteret en del TT SV kølere efterhånden, og mine erfaringer har
været at den originale thermal pad er den optimale. En genmonteret TT SV
performer ca. 10 grader dårligere end ved første montering med original pad.

En god montering giver ca. 45 grader idle på en xp2000+

mvh, Hans

Fra : FreddiE

Dato : 20-09-02 00:05

"Hans" <fast@NOSPAM2night.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
pad.

> En god montering giver ca. 45 grader idle på en xp2000+

Okay, det var jo ik særlig fedt for mig så :(

Fra : Kristian Espensen

Dato : 19-09-02 23:18

"Hans" <fast@NOSPAM2night.dk> wrote in message
> [...]
> været at den originale thermal pad er den optimale. En genmonteret TT SV
> performer ca. 10 grader dårligere end ved første montering med original

Det vil jeg gerne se en test som underbygger! Jeg har aldrig hørt om noget
termisk tape, som leder varme bedre end Artic Silver III.

> En god montering giver ca. 45 grader idle på en xp2000+

LOL. Med en Viking?

--
Med venlig hilsen Kristian

Fra : Hans

Dato : 19-09-02 23:33

"Kristian Espensen" <leth_espensen@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det vil jeg gerne se en test som underbygger! Jeg har aldrig hørt om noget
> termisk tape, som leder varme bedre end Artic Silver III.

Grin du bare - Det fungerer udmærket i praksis.

mvh, Hans

Fra : Andreas Jeppesen

Dato : 20-09-02 04:31

giver ca. 45 grader idle på en xp2000+

> LOL. Med en Viking?

Min xp1800+ er 43 idle med en viking...

--

Andreas Jeppesen

Fra : FreddiE

Dato : 22-09-02 11:50

Jeg fiksede problemmet ved at sætte en PAL8045 i med blæseren fra Vikingen.
Og så havde jeg kun sat 1 kabinetsblæser i, nu når den ikke over 53 C ved
full load.

Jeg satte Vikingen over i min egen med en lidt kraftigere blæser på. Jeg har
også 4 kabinetsblæsere og en Enermax strømforsyning så min XP1900+ bliver
kun 59 C ved full load.
Køber dog en ny PAL ;)

Fra : Kristian Espensen

Dato : 19-09-02 23:20

> [...]

virkede
> ikke. Jeg har prøvet at montere det forfra (med nyt lag arctic.. hele

Det lyder som om køleren ikke yder er tilstrækkeligt. Har du prøvet med en
anden?
--
Med venlig hilsen Kristian

Fra : Leony

Dato : 20-09-02 08:37

"FreddiE" <FreddiE@besked.com> skrev i en meddelelse

> Jeg startede med at fjerne den der thermal pad og satte noget Artic Silver
3
> på cpu'en (ikke for tyndt, ej for tykt og pænt glat lag) Den bliver ca. en

Er du sikker på det ikke blev et for tykt lag alligevel?
Det er min erfaring at termiske pads og kølepasta lige skal "køres til". Når
dette er sket så leder det varmen optimalt og du får en temperaturnedgang på
~10 grader.
Prøv at give det lidt tid (1 uge eller 2).

> 55 C ved idle, okay tænker jeg. Bundkortet er et Asus A7V333 og jeg satte
> Heat Protection ting i BIOS til MAX 70 C. Computeren bliver under spil ved

Har du opdateret BIOS?
Personligt har jeg oplevet et fald på ca 10 grader ved at opdatere BIOS og
Asus Probe på mit cuv4x.
Mener at A7v333 blev nævnt i bundkortgruppen, hvor der var opnået
temperaturfald, i hvert fald i første omgang.

> Championship Manager. Jeg har prøvet med en to kabinet blæsere, det
virkede
> ikke. Jeg har prøvet at montere det forfra (med nyt lag arctic.. hele
> molevitten..)

I stedet for kabinetblæsere så prøv at tage kabinetsiden af. Hvis
temperaturen falder er det tegn på dårligt airflow som kabinetblæsere kan
afhjælpe, hvis der ikke sker noget så skyldes det ikke airflow.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : FreddiE

Dato : 20-09-02 12:23

> [...]

> ~10 grader.
> Prøv at give det lidt tid (1 uge eller 2).

Jeg prøvede først med et tyndt lag og lod det side i 3 dage. Ingen forskel.

> [...]
> Mener at A7v333 blev nævnt i bundkortgruppen, hvor der var opnået
> temperaturfald, i hvert fald i første omgang.

Det er den nyeste version der er på fra fabrikken (1011).

> I stedet for kabinetblæsere så prøv at tage kabinetsiden af. Hvis
> temperaturen falder er det tegn på dårligt airflow som kabinetblæsere kan
> afhjælpe, hvis der ikke sker noget så skyldes det ikke airflow.

Kabinetsiden er af, og det ikke nogen rigtig forskel om den er på eller ej.

Jeg har en PAL8045 som jeg må teste systemmet med, jeg tror bare jeg bruger
den der dejlige low-noise blæser som sidder i Vikingen.

Fra : Simon...

Dato : 20-09-02 12:57

> [...]
3
> på cpu'en (ikke for tyndt, ej for tykt og pænt glat lag) Den bliver ca. en

hej, der går vidst lidt tid inden AS3 funger optimalt, kan ikke huske om det
er efter 24T full load eller hvad det var,
men det skal lige side der lidt... men jeg ved ikke hvor meget man vinder
ved det må jeg indrømme.

mvh.simon

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 20-09-02 22:29

> [...]
virkede
> ikke. Jeg har prøvet at montere det forfra (med nyt lag arctic.. hele

Hej

Har stået i næsten samme situation som dig. Et A7V333, en XP2000+ og en
silent viking og noget sølv pasta. Satte hele molevitten sammen, den
startede op, temp steg støt op til omkring 70 grader, hvorefter den steg
mere, dog langsommere. I spil lidt hurtigere (op til 78 grader). Var meget
skuffet og troede der var en fejl på bundkortet, idet der har været tale om
det i en anden gruppe. Slog dog koldt vand i blodet og fjernede køler og
skrabede lidt pasta af, satte det hele sammen igen, hvorefter temp var på
omkring 65, dog stadig med en tendens til at stige. Derefter satte jeg 4
papst low-noise kabinet blæsere i kabinetet, og cpu temp faldt til omkring
60 grader, nu endda stabilt, steg måske til 65 i spil. Til sidst opdaterede
jeg bios til 1011, derefter har cpu temp ligget støt på omkring 50 grader,
hvilket jeg finder acceptabelt.

Håber du kan bruge det til et eller andet

Mvh.

Kasper

Fra : Nick the Dick

Dato : 21-09-02 09:10

jeg har en xp1800+ og a7v333 og et lian li kab. med en køler der sidder bag

jeg har vendt den så den hiver frisk luft ind af igemmen et plast flex rør
(sådan et som sidder i køkkent ved emhætten)
Virker 100% ca 55 grader

VH Nick the Dick

Fra : Peter Anskjær

Dato : 21-09-02 11:57

On Fri, 20 Sep 2002 23:29:29 +0200, "Kasper Pedersen"
<nospamhovedude@hotmail.com> wrote:
<snip>

> [...]
>jeg bios til 1011, derefter har cpu temp ligget støt på omkring 50 grader,

Jeg har et A7V333 med en 2100+, denne blev også meget varm med
in-a-box køleren, over 70 grader hvilket generede COP som lukkede
systemet når jeg spillede. Nu kører jeg med vand uden temp-problemer.
Men da jeg opdaterede bios faldt min temp også meget, men det er pga
de er gået over til at måle via dioden frem for føleren på bndkort.
Jeg målte først med Asus Probe og kunne ikke forstå, at en bios-update
skulle have indflydelse på temp. Nu måler jeg med MBM og kan se begge
temps (de er forskellige, men jeg tror bedst man kan regne med den
normale temp da dioden ikke svinger særligt meget i temp).

Venlig hilsen
Peter