Opera - Første indtryk
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-01 19:19

Hej

Jeg har nu de sidste timer siddet og leget med Opera... Normalt har jeg
meget svært ved at være uforbeholden i min ros, men her er et tilfælde,
hvor jeg uden videre vil sige, at jeg er dybt imponeret over det, den
allerede kan, - på trods af, at det end ikke er en PB version!

Selvfølgelig har den mangler! - Selvfølgelig er den endnu ufuldkommen! -
Selvfølgelig er der ting, den ikke kan! - Men det den kan, det kan den til
gengæld!

Opstart.
Den er særdeles hurtig. Den loader en side hurtigere end noget andet, jeg
hidtil har prøvet.

Søgning og skift til søgte sider.
Med min NC 4.76/128 tager det fx. ca. 12 sek. for at loade en stor
hjemmeside med mange links og grafik. Den samme side tog _5_ sek. med
Operea!

Download og Downloadmanager
Det er noget af det ypperste og mest geniale, jeg har set. Den er hurtig,
og man har mulighed for at placere sine downloads, hvor man ønsker det. -
Ja, og så kan jeg godt lide, at, der (pt) ikke er mulighed for
efterbehandling/udpakning af det downloadede. - Og hastigheden? - Den er
lynhurtig. Jeg hentede fx. opd. til iTunes ned med en hastighed på
gennemsnitlig 143,8kb/s!

Indstillinger
Der er stadig en hel del, der mangler endnu, men det, der er der, er
aldeles vel lavet og de muligheder, der er for indstillinger er suveræne,
- med _en_ stor undtagelse. - Det er ikke mulig at definere den
skrifttype, man ønsker at bruge. Såvidt jeg kan se, er Opera sat til kun
at kunne bruge Times, og da jeg har svært ved at bruge serif skrifter,
ville jeg gerne kunne bruge fx. Arial, Zürick eller endda Charcoal. Men
jeg har ikke kunnet finde nogle steder, hvor det er muligt at indstille og
ændre det.

Sikkerhed
Med både SSL2, SSL3 og TLS som standard, synes jeg også, at det nu ikke
længere er en undskyldning for fx. div. banker, at de ikke ivl lave ders
homebankingsystemer til Mac. Og når det så samtidig ser ud til, at både
JavaScript (er allerede implementeret) og Java Security Systems vil blive
implementeret, ja, så er alle muligheder for at kunne bruge Opera som
browser til homebanking for _alle_ banker reelt tilstede.

Generelt.
Sammenligner jeg Opera med fx. iCab, så mener jeg helt klart, at Opera
allerede nu er flere hestelængder foran på stort set alle pladser.
Sammenligner jeg med de to store, så synes jeg også, at Opera allerede er
fuldt på højde med både MSIE og NC. Og sammenlignet med både NC 6 og
Mozilla, ja så har Opera allerede overhalet dem begge på selve
browserområdet.

Forventninger?
Med det, jeg hidtil har set, så forventer jeg virkelig noget rigtig godt,
når den endelige version er klar. Og det er et produkt, jeg hellere end
gerne vil give penge for, når den tid kommer. Og skulle jeg give den
karakterer efter 13-skalaen, vil jeg allerede nu give den et rent 10-tal.
GODT GÅET NORGE!!

mhv. ERik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 22-02-01 20:05

kml.ers@mail1.stofanet.dk,Ny-Internet writes:
>GODT GÅET NORGE!!
Hvor det er 2 meget unge dansker der sidder og programmerer

Hilsen Hanne( som i øvrigt er nordmand)

Fra : David Blangstrup

Dato : 22-02-01 21:00

On Thu, 22 Feb 2001 20:04:55 +0100, Hanne Hertzog wrote
(in message <fc.0073fb6b02eaf6dc3b9aca00232ffe96.2eaf6ee@net.dialog.dk>):

Hvad hedder de?

--

- David

reply to firstname@lastname.dk

http://david.blangstrup.dk

Fra : Big Green Lizard aka~

Dato : 23-02-01 19:15

David Blangstrup <non@sense.dk> wrote:

> Hvad hedder de?

Det tror jeg de skal have lov til selv at bestemme om alle må vide det,
indtil videre. Bare så familierne ikke bliver truet af Microsoft's
bøller...

--
Peter

http://www.titancity.com/lib/
- et friere, billigere og BEDRE Danmark!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-02-01 02:22

Hej Hanne

Hanne Hertzog wrote:

> Hvor det er 2 meget unge dansker der sidder og programmerer

OK, så vil jeg tilføje: 'Godt gået norske danskere'! -))

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : David Blangstrup

Dato : 22-02-01 20:59

On Thu, 22 Feb 2001 19:18:43 +0100, Erik Richard Sørensen wrote
(in message <3A9557F5.CEA27135@mail1.stofanet.dk>):

<znap>
> [...]
> efterbehandling/udpakning af det downloadede. - Og hastigheden? - Den er
> lynhurtig. Jeg hentede fx. opd. til iTunes ned med en hastighed på

Operas downloadtider virker lidt øh tilfældige nogengange.

> [...]
> jeg har ikke kunnet finde nogle steder, hvor det er muligt at indstille og
<znip>

Preferences-->document-->User font and colors-->dobbeltklik på fx 'normal' -
du kan indstille det hele, Erik Richard!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-02-01 02:26

Hej David

David Blangstrup wrote:

> Operas downloadtider virker lidt øh tilfældige nogengange.

Hm, indtil nu har jeg ikke været under ca. 78kb/s på nogen download med Opera.

> Preferences-->document-->User font and colors-->dobbeltklik på fx 'normal' -
> du kan indstille det hele, Erik Richard!

Tak for det! - Jeg sad og kiggede efter en 'Edit'-knap -)

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Big Green Lizard aka~

Dato : 23-02-01 19:15

> Hm, indtil nu har jeg ikke været under ca. 78kb/s på nogen download med Opera.

På hviolken internetforbindelse? T1?

Fra : Jan Jonasen

Dato : 24-02-01 01:12

Big Green Lizard aka Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> På hviolken internetforbindelse? T1?

Det er Stofanet. Det er ikke unormalt med den hastighed derpå, hverken
over http, ftp, hotline eller alt andet.

Download hastigheder ved browsere er mere eller mindre latterlige at
sammenligne med, det der tæller er hvor hurtig siden bliver vist, om den
bliver rigtigt vist og om der er understøttelse for pop skrammel som
div. plug-ins.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Hardware (n): The kickable part of a computer.

Fra : Magnus Rohde

Dato : 24-02-01 01:10

d. 23/02/01 19:14 skrev Big Green Lizard aka Peter Perlsø på root@NOSPAM.com
i artiklen 1epai0i.2crtw85x6sy6N@26.ppp1-15.worldonline.dk:

--------------------------------------/\-/\-/\-/\------------

> På hviolken internetforbindelse? T1?

Tja ikke fordi jeg ved noget, men jeg tror da at det er en stofanet... og så
lyder det da ikke helt urimeligt, men på den anden side heller ikke lynende
hurtigt. Min erfaring er at mest kommer an på serveren.

Magnus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-02-01 01:16

Hej Peter

- Såmænd på Stofanet kabelforbindelse....-)

mvh. Erik richard

Fra : Big Green Lizard aka~

Dato : 24-02-01 23:09

> Hej Peter
>
> - Såmænd på Stofanet kabelforbindelse....-)
>
> mvh. Erik richard

OK. Testede du inden for samme periode, og samme filer (dvs. fra samme
server?)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-02-01 04:22

Hej Peter

Ja, jeg hentede den samme fil ned fra den samme server med både NC 4.76 og
Opera.

Fra : Big Green Lizard aka~

Dato : 25-02-01 09:54

> Hej Peter
>
> Ja, jeg hentede den samme fil ned fra den samme server med både NC 4.76 og
> Opera.
>
> mvh. Erik Richard

Imponerende!

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-02-01 15:04

Big Green Lizard aka Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Imponerende!

Imponerende ?! Jeg henter med 222kb/s, når det går vildt for sig. Ellers
ligger den på mellem 180 - 200...............

--
Ciao Jesper

Fra : Big Green Lizard aka~

Dato : 26-02-01 15:10

> Imponerende ?! Jeg henter med 222kb/s, når det går vildt for sig. Ellers
> ligger den på mellem 180 - 200...............

I forhold til forbindelsen. Sidder du på en T1 til daglig, din
båndbreddefacist?! ;)

--
Peter
http://titancity.com/misc/amigalinks.html - AMIGA links!

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 22-02-01 21:25

non@sense.dk,Ny-Internet writes:

>Hvad hedder de?
>
>--
>
>- David
>
>reply to firstname@lastname.dk
>
>http://david.blangstrup.dk

Jeg sender en mail til dig, hvis et er rigtig adr. i din mail. Jeg ved jo
ikke om de så'n vil have deres navne ud i æteren.

Men hvis du er meget interesseret kan du sende mig en mail, da jeg er så
dum at jeg altid skriver rigtig mailadresse og lever med de under 10
spammail jeg får om året. Net.dialog har vist et filter på.

Hilsen Hanne

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-02-01 21:45

In article <fc.0073fb6b02eb00e53b9aca00232ffe96.2eb0152@net.dialog.dk>,
"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Net.dialog har vist et filter på.

Hr. Mønsted filtrerer spam meget aktivt, og så er han hurtig til at
dræbe e-mail vira.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Big Green Lizard aka~

Dato : 23-02-01 19:15

Martin Edlich <newsspam@mail.edlich.dk> wrote:

> Hr. Mønsted filtrerer spam meget aktivt, og så er han hurtig til at
> dræbe e-mail vira.

Er du på ND?

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-02-01 21:53

In article <1epahzs.fiu60ca79bcdN@26.ppp1-15.worldonline.dk>,
root@NOSPAM.com (Big Green Lizard aka Peter Perlsø) wrote:

> Er du på ND?

Jeps, via arbejdet.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Bjarke Vejby

Dato : 22-02-01 22:12

On 22/02/01 19:18, in article 3A9557F5.CEA27135@mail1.stofanet.dk, "Erik
> [...]

> - Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Enig I at dette er killerap., men der går ged i den på forskellige sites;
f.eks. er skriften nærmest ulæselig på www.mediamac.dk, og
navigationsbjælken på www.macxpres.dk er væk.

Hvad mon det skyldes ?

Mvh

Bjarke

Fra : Jesper

Dato : 22-02-01 22:19

Bjarke Vejby <vejby@vejby.dk> wrote:

> Enig I at dette er killerap., men der går ged i den på forskellige sites;
> f.eks. er skriften nærmest ulæselig på www.mediamac.dk, og
> navigationsbjælken på www.macxpres.dk er væk.
>
> Hvad mon det skyldes ?

manglende flash plug-in - kopier evt. fra IE plug-ins til plug-ins i
Opera-mappen.

--
mvh Jesper

Besøg Biddet Online: <URL:http://homepage.mac.com/biddet>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-02-01 02:35

Hej Bjarke

Prøv at sætte mindstestr. på skriften op fra 6p til fx. 10p. Det var det første
jeg gjorde, og på trods af mit dårlige syn har jeg endnu ikke været på nogle
sites, hvor jeg ikke med blot 2x forstørrelse med CloseView kunne læse hvad der
står.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 23-02-01 01:58

Der er helt klart nogle bugs i programmet, jeg var på Apple's hjemmeside
og der ville den ikke loade billeder før jeg gik ned og geininstillede
den til de i indstillinger )som den også var i forvejen. Og så crashede
den uden varsel mens den var inaktiv i baggrunden og den var ikke ved at
downloade en side. Der er sågar sider hos www.opera.com jeg har måtte
opgive at komme ind på med Opera, den vil ikke loade dem. IMO er iCab
stadig en bedre browser, dette er en tidlig testversion der skal pudses
lidt af, før den kommer ud og køre igen på min Mac.

--
Jesper Oersted
"Tak til - beklager, navnet forsvandt i da Outlook Express

Fra : Martin Petersen

Dato : 23-02-01 08:15

> [...]
>
> Indstillinger
> Der er stadig en hel del, der mangler endnu, men det, der er der, er

Nu har jeg også leget. En ting jeg ikke kan få til at virke, er at få
den til at vise importerede bogmærker i menuen. Jeg kan kun bruge dem
fra et separat vindue. Er der nogen der har fået det til at virke?
v.h.
Martin

Fra : Martin Petersen

Dato : 23-02-01 10:46

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> En ting jeg ikke kan få til at virke, er at få
> den til at vise importerede bogmærker i menuen. Jeg kan kun bruge dem
> fra et separat vindue. Er der nogen der har fået det til at virke?

Ok, jeg ku' selv. Man kan trække bogmærker fra det ene bogmærkevindue
(det importerede) over i Opera's standardbogmærkevindue. Så funger det.
mp

Fra : Jakob Bock

Dato : 23-02-01 10:30

> [...]
> sites, hvor jeg ikke med blot 2x forstørrelse med CloseView kunne læse hvad

Der ser nu ud til at man skal sætte "Minimum font size" til 12, for at få en
reel mindste skriftstørrelse på *10*. Så vidt jeg kan se, renderer Opera al
skrift 2 enheder mindre end den skal. Men det burde vel nemt kunne rettes.

Mvh
Jakob

Fra : Big Green Lizard aka~

Dato : 23-02-01 19:15

> GODT GÅET NORGE!!

Programmørerne på MacOpera er danske! :)

Fra : Jakob Bock

Dato : 25-02-01 12:24

> [...]
> sammenligne med, det der tæller er hvor hurtig siden bliver vist, om den
> bliver rigtigt vist og om der er understøttelse for pop skrammel som

Af ren og skær nysgerrighed har jeg lavet en lille test af
donwloadhastigheden hos IE5 og OperaTP1. Konklusionen: Med mit ISDN modem er
der ingen forskel hvor lang tid der går fra den starter med at hente en
side, til alle elementer er hentet og vist. Dog lader det til at IE5 er
noget bedre til det der der kaldes "incremental rendering/display" -- dvs.
at dele af siden vises alle elementer er hentet. Dette giver en reel
hastighedsforøgelse for brugere som mig, med forholdvis langsomme
opkobliger, da man hurtigt kan komme til at orientere sig på siden.

Mvh
Jakob

Fra : N/A

Dato : 25-02-01 22:20

Fra : Peter Kiil

Dato : 25-02-01 22:20

in article 1epeb9k.1pwjta71yhwetzN@51.ppp1-31.worldonline.dk, Big Green
Lizard aka Peter Perlsø at root@NOSPAM.com wrote on 25/02/01 19:24:

> Hvordan dog det? Webbrowseren har ikke forbindelse til PPP, som tager
> sig af telefonopkaldene.

Prepare for another adventure! *spiller Indiana Jones temaet*

/peter
--
Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-02-01 16:27

Hej Jakob

Fra : Big Green Lizard aka~

Dato : 25-02-01 19:24

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-02-01 01:56

Hej Peter

- Fordi Opera er 100% Open Transport native, og der er tilsyneladende lidt
problemer med OpenTransport ModemLib, - så derfor.