Befordringsfradrag - igen igen (Fradrag fo~
Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 19-09-02 10:02

Som udgangspunkt er det jo den normale transportvej ved bilkørsel der er
gældende. Men min normale transportvej afhænger meget af tidspunktet og er
næsten altid forskellig for ud og hjemrejse.

Jeg bor i postnr 9632 og arbejder i 2860 og køre frem/tilbage en gang om
ugen.

Mine 3 ruter
1) Via storebælt (380km)
2) Vis Århus->Odden (188km)
3) Via Ebeltoft->Odden (212km)
4) Offenlig tranport - bus eller tog

Regner jeg fradraget ud per tur svinger det kun mellem 467,5 og 509,50 men
heraf er en stor del særligt fradrag for dokumenteret transport over
storebælt med færge.

Det nemmeste ville være at fradrage rute 1, men da jeg oftes vil bruge en af
de andre kan jeg ikke få de sidste 90,- i særligt fradrag og det er så kun
419,5kr/tur. Ligeledes med blot at bruge af en af de andre ruter som
udgangspunkt for fradraget (hvor færgedelen er en større del af fradraget).
De sidste par hundrede om ugen i fradrag bliver jo til en pæn sjat hen over
et år ...

Desuden overvejer jeg også at bruge bus/tog til vinter når føret bliver for
ringe (Det er sjovere at sidde fast i sneen ved et bord i et varmt tog med
frisk kaffe).

Er der i skattelovgivningen mulighed for at operere med forskellige
normalveje ?

Jeg forsøger at sætte mig ind i mulighederne inden jeg tager en snak med
kommunens skattemedarbejder (yep - det er en lille kommune og
personskatteafdelingen er _en_ person og det er ikke sikkert at nogen har
stillet de spørgsmål til hende før

/Anders

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 19-09-02 12:03

> heraf er en stor del særligt fradrag for dokumenteret transport over
> storebælt med færge.

Selvf. over storebælt eller med færge.

/Anders

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 19-09-02 19:52

"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)" wrote:

> Er der i skattelovgivningen mulighed for at operere med forskellige
> normalveje ?

Det er et skøn i den enkelte situation.

Jeg har to ruter, en om vinteren af hensyn til snerydning m.v. på 87 km
og en "sommerrute" på 76 km, og jeg oplyser antal af hver, og har
drøftet det med skatten, så det er da godkendt her.

Ellers også får jeg lidt ekstra, pga mit erhverv

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 23-09-02 09:19

> [...]
indkaldt
>til "torskegilde", så får du også dit "indtastede fradrag".

Ok så der er - efter skøn - ikke problemer i forskellige normalveje. For
dage med offenlig transport (som der nok kommer nogen af til vinter) lyder
det så "rimeligt" at anvende km-afstanden for turen over fyn, uafhængigt af
hvad vej busser/tog reelt kører ?

*1 Arg. Fradraget beregnes udfra normal vej i bil.
*2 Særligt fradrag for passage af storebælt selvfølgelig stadig kun såfremt
jeg kan dokumentere passagen. dvs har anvendt toget over fyn.

Mvh
Anders Majland

Fra : poul_nyrop

Dato : 19-09-02 21:12

"Anders Majland \(Replace DOT with . in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:<amc3qg$m7o$1@sunsite.dk>...
> [...]

GEM DEM nummereret og dateret I ET RINGBIND indtil du bliver indkaldt
til "torskegilde", så får du også dit "indtastede fradrag".
Dem der afleverer Ringbind istedet for en papkasse hulter til bulter,
er også
nemme at have med at gøre for en skattemedarbejder