AntiPiratGruppen lukker E-Donkey servere
Fra : Brian B. Christensen

Dato : 18-09-02 21:43

http://www.infopaq.dk/erhverv/erhverv.asp?artno=70927

Ovennævnte link fortæller om et par E-Donkey servere der er blevet
lukket i DK. Desuden står der i artiklen:

"De to servere befandt sig i Vejle og Skanderborg og havde installeret
det forbudte piratkopieringsprogram E-donkey."

Så er mit spørgsmål, hvornår er E-Donkey blevet forbudt?

Mvh. Brian
--
Min private babeside.
http://www.patricia-brinch.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-09-02 21:52

Brian B. Christensen <bedstefar@bedstepatricia-brinch.dk> writes:

> Så er mit spørgsmål, hvornår er E-Donkey blevet forbudt?

Det afhænger vel af hvem der har forbudt det. Der er sikkert nogle
steder hvor det er forbudt at installere e-donkey: skoler, firmaer,
etc.

Det er dog ikke på nogen måde *ulovligt* at bruge e-donkey i sig selv,
selvom nogle måder at bruge programmet på kan være ulovlige.

Jeg synes retorikken er lidt tyk, f.eks. "piratkopieringsprogram"
for det alle ellers kalder et (peer-to-peer) fildelingsprogram.
(Men jeg kan heller ikke lide order "piratkopiering")

/L

Fra : Bendt

Dato : 18-09-02 21:56

"Brian B. Christensen" <bedstefar@bedstepatricia-brinch.dk> wrote in message
> [...]
> det forbudte piratkopieringsprogram E-donkey."
>

> Så er mit spørgsmål, hvornår er E-Donkey blevet forbudt?

Jeg forstår det heller ikke. Et hver p2p program hvor man kan dele alle de
forskellige filtyper som man har lyst til kan da ikke være ulovlige.
Jeg kan kun forstille mig de p2p programmer, hvor man kun kan dele mp3
sange, og så på den anden side, så kunne man jo dele mp3 sange som man selv
havde lavet. Så ville det heller ikke være ulovligt.

Ja... Jeg er ikke meget inde i jura verdenen desværre, men jeg elsker at
kigge med i gruppen.

Vil også gerne vide om p2p programmer er ulovlige eller ej, jeg kunne kun
forstille mig, at de bliver ulovlige når man bruger dem til at hente
ulovlige materialer.
(Ja, det er jo pointen med dem osv, men derfor "behøver" man jo ikke, hvis I
forstår mig ret)

Mvh
Bendt - den trætte mand :(

Fra : Tommy

Dato : 19-09-02 08:53

>Ja... Jeg er ikke meget inde i jura verdenen desværre, men jeg elsker at
>kigge med i gruppen.

Sådan har jeg det også! :)

>Vil også gerne vide om p2p programmer er ulovlige eller ej, jeg kunne kun
>forstille mig, at de bliver ulovlige når man bruger dem til at hente
>ulovlige materialer.

p2p programmer er ikke ulovlige. Det kan jeg i min vildeste fantasi
ikke forestille mig. Det ulovlige består i uretsmæssig omgang med
ophavsretligt beskyttet materiale.

At det så er lykkes "nogen" at lukke nogen p2p tjenester fordi de ikke
kunne garantere, at det ikke blev benyttet til at kopiere beskyttet
materiale er så en anden sag.
--
Tommy - http://www.verndroid.tk
Clan Encore - http://www.clan-encore.tk

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 19-09-02 13:39

"Tommy" <verndroidSLET@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> At det så er lykkes "nogen" at lukke nogen p2p tjenester fordi de ikke
> kunne garantere, at det ikke blev benyttet til at kopiere beskyttet

Hvilket svarer til at man får konfliskeret sin bil, fordi at man ikke kan
garantere at den kunne blive stjålet og brugt i kriminel øjemed.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-09-02 15:08

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> writes:

> "Tommy" <verndroidSLET@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvilket svarer til at man får konfliskeret sin bil, fordi at man ikke kan
> garantere at den kunne blive stjålet og brugt i kriminel øjemed.

En bil-analogi!
Det vil kun være en god analogi hvis bilen gentagne gange havde været
brugt i kriminelt øjemed, og der ingen grund var til at tro at det ville
holde op.

/L

Fra : Esben Jensen

Dato : 19-09-02 16:19

> [...]
> Det vil kun være en god analogi hvis bilen gentagne gange havde været
> brugt i kriminelt øjemed, og der ingen grund var til at tro at det ville

Det ville måske være en bedre analogi hvis det bilmærke var populært og
meget brugt til kriminelle formål fordi den udgjorde en god flugtbil. Og
politiet derefter i stor stil begyndte at konfiskere den type biler.

--
Esben Jensen

Fra : Tommy

Dato : 19-09-02 16:51

>Det ville måske være en bedre analogi hvis det bilmærke var populært og
>meget brugt til kriminelle formål fordi den udgjorde en god flugtbil. Og
>politiet derefter i stor stil begyndte at konfiskere den type biler.

Tror det kunne være benyttet overfor Saab 9000 Turbo. For nogen år
siden synes jeg at kunne huske, at jeg læste om flere tilfælde af
tyveknægte der brugte en stjålet af slagsen til rambuk-tyverier! :)

Fra : Frans Jensen

Dato : 19-09-02 17:17

On Thu, 19 Sep 2002 17:18:42 +0200, Esben Jensen
<j_esben@nospamhotmail.com> wrote:

> [...]
<klip>

> [...]
<klip>

hvad med at ISP'erne
deres netværk har nu gentagne gange været brugt til ulovlig
distribution at piratsoftware og ulovlige kopier af musik,
uden deres netværk ville denne distribution jo nemlig ikke være
mulig

eller er det her som med al anden lovgivning,
man fanger de små og lader de store(som har råd til dyre
advokater) løbe

--
Windows 9x - 32 bit extensions and a graphical shell
for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-09-02 17:25

"Frans Jensen" <nospam@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> mulig
>
> eller er det her som med al anden lovgivning,
> man fanger de små og lader de store(som har råd til dyre

Et idé til dig .... sagsøg også Vejdirektoratet....de lægger veje til, så
ISP´erne kan installere deres isenkram som bruges af "de små" til at
stjæle.....

Hr. Bjørn

Fra : Jakob Paikin

Dato : 19-09-02 07:00

On Wed, 18 Sep 2002 22:43:23 +0200, Brian B. Christensen
<bedstefar@bedstepatricia-brinch.dk> wrote:

>"De to servere befandt sig i Vejle og Skanderborg og havde installeret
>det forbudte piratkopieringsprogram E-donkey."
>
>Så er mit spørgsmål, hvornår er E-Donkey blevet forbudt?

Det er det heller ikke. Men journalisters evne til beskrive juridiske
forhold er desværre ofte noget mangelfuld

--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine.

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning.

Ovenstående indlæg er i øvrigt min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.

Fra : ASKF

Dato : 19-09-02 08:19

Jakob Paikin ytrede sig i <utpiougjovbue7do7elfd8brncp9m04fv2@4ax.com>
med dette:

>Det er det heller ikke. Men journalisters evne til beskrive juridiske
>forhold er desværre ofte noget mangelfuld

Det er værd at bemærke at <http://www.transmissionfilms.com/> benytter
eDonkey2000 og Overnet til lovlig distribution af ophavsretsligt
beskytte materiale.
Da eDs og ONs skaber Jed McCaleb er medejer af Transmissionfilms kan man
med sikkerhed sige at der er et lovligt formål med programmerne, men at
de også kan misbruges på ligefod med mange andre internet programmer
(news, irc, instant-messengers, ftp, web-browsere, m.m.).

Jeg glæder mig til at ransagningskendelsen bliver lagt online på
<http://www.siffan.dk/>, så det bliver muligt at vurdere baggrunden for
ransagningen.
Hvis man ser bort fra brok og div. negationer i beskrivelsen på
<http://www.siffan.dk/> lyder det ikke for mig som om at loven er blevet
overholdt til fulde i forbindelse ransagningen, er der nogen her med en
bedre indsigt i lovgivningen der ud fra Siffans beskrivelse kan give en
vurdering af dette (meget gerne med henvisninger til lovgivningen)?
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Esben Jensen

Dato : 19-09-02 08:25

Jakob Paikin wrote:
> Det er det heller ikke. Men journalisters evne til beskrive juridiske
> forhold er desværre ofte noget mangelfuld

Desværre lader det til at formuleringen stammer fra APGs pressemeddelelse.

Jeg mener at have læst et sted noget i retning af at services som har til
formål at hjælpe med piratkopiering er forbudt. Jeg har dog med mine
begrænsede lægmandsmetoder ikke kunnet finde noget sådant. Er der nogen der
kan be eller afkræfte dette? Og i så fald kan det tænkes at APG vil kunne
have held til at bruge dette argument i sagen?

Noget andet er at visse ting tyder på at den uvildige ekspert som var
tilkaldt ved ransagningen, ikke virkede særlig kompetent. Han er blevet
citeret til at sige at mIRC var et ulovligt P2P program, en udtalelse der
efter min mening tyder på en meget lille indsigt i netværker. Har man som
'offer' ved en sådan ransagning mulighed for i sådanne grove tilfælde at
gøre indsigelse mod den rent teknisk-faglige kompetence af sådanne
eksperter?

--
Esben Jensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-09-02 08:42

Esben Jensen <j_esben@nospamhotmail.com> skrev:

> Jeg mener at have læst et sted noget i retning af at services som
> har til formål at hjælpe med piratkopiering er forbudt.

Det nærmeste vi kommer er:

§ 78. Med bøde straffes den, som forsætligt eller groft uagtsomt
omsætter eller i kommercielt øjemed besidder midler, hvis eneste formål
er at lette ulovlig fjernelse eller omgåelse af tekniske indretninger,
som måtte være anvendt til at beskytte et edb-program.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse på
andre værker i digitaliseret form.

Fra lov om ophavsret.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-09-02 12:26

Scripsit Esben Jensen <j_esben@nospamhotmail.com>

> Jeg mener at have læst et sted noget i retning af at services som har til
> formål at hjælpe med piratkopiering er forbudt. Jeg har dog med mine
> begrænsede lægmandsmetoder ikke kunnet finde noget sådant.

Det må være de almindelige regler om medvirken der er tale om
(Straffelovens §23).

--
Henning Makholm "Guldnålen er hvis man har en *bror* som er *datalog*."

Fra : Claus P.

Dato : 19-09-02 19:18

> Scripsit Esben Jensen <j_esben@nospamhotmail.com>

> Det må være de almindelige regler om medvirken der er tale om
> (Straffelovens §23).

Hvofor skal straffeloven blandes ind her? Hvis der er tale om brud
på ophavsrettigheder er det vel alene tale om en retssag mellem 2
civile parter.

Tillægsspørgsmål:
Hvilke rettigheder har jeg iøvrigt som privatperson ved et fogedbesøg?
Kan jeg nægte at lukke "dem" indenfor?
Har jeg ret til advokat bistand ifb ransagningen?
Har jeg ret til min egen "tekniske" ekspert som bisidder?
Såfremt hændelsesforløbet på www.siffan.dk er korrekt beskrevet,
er der så tale om en ransagning lige "efter bogen"?

MVH CP
Håber nogle af de lærde herinde vil give sit besyv med.

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-09-02 21:25

Scripsit "Claus P." <ewarp@get2net.dk>

> Hvofor skal straffeloven blandes ind her?

Fordi dens almindelige del også gælder for straffebestemmelserne i
ophavsretsloven. Jeg fortolkede "forbudt" som "strafbart".

I erstatningsret er der vist blandt de ulovfæstede grundregler
effekter der minder om medvirkenbegrebet, men man behøver ikke
formulere dem udtrykkeligt, fordi der alligevel arbejdes med et
kausalitetsbegreb i grundtilfældet.

> Hvis der er tale om brud på ophavsrettigheder er det vel alene tale
> om en retssag mellem 2 civile parter.

Nej, der er også straffebestemmelser.

--
Henning Makholm "Det nytter ikke at flygte
der er henna overalt"

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-09-02 08:41

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> skrev:

> Det er det heller ikke. Men journalisters evne til beskrive juridiske
> forhold er desværre ofte noget mangelfuld

Jeg er ked af at sige det men oplysningen om det ulovlige kommer
beklageligvis nok fra dine "kolleger" i AntiPiratgruppen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : rea721

Dato : 19-09-02 21:08

Morten Bjergstrøm wrote:

> Jeg er ked af at sige det men oplysningen om det ulovlige kommer
> beklageligvis nok fra dine "kolleger" i AntiPiratgruppen.

Hmm, spørger lige lidt dumt. Kalder man det ikke "ulovligt" fordi det har
været brugt til noget ulovligt..

Jeg sider og sammenligner lidt med min knægt's knallert. Han havde fjernet 2
ringe (fartbegrænsninger) fra sin knallert, den blev taget med på stationen
hvor man konfiskerede de ulovlige dele. Det kunne man i kraft af at de var
brugt ulovligt...

--
Rea721 AKA Leon Andrea leon@721.dk http://721.dk
Bevar Eskadrille 721 på Flyvestation Værløse

Fra : Esben Jensen

Dato : 19-09-02 21:15

rea721 wrote:

> [...]
> 2 ringe (fartbegrænsninger) fra sin knallert, den blev taget med på
> stationen hvor man konfiskerede de ulovlige dele. Det kunne man i kraft af

Nej selv synes jeg det er lidt noget andet. Når man kalder et bestemt
program ulovligt lyder det i mine ører som om man kriminaliserer ethvert
brug af programmet. Sådan tror jeg ihvertald de fleste vil opfatte det.

Det ville for mig at se svare til at man sagde at din søn kørte på den
ulovlige knallert Puch Maxi.

--
Esben Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-09-02 21:21

rea721 skrev:

>Hmm, spørger lige lidt dumt. Kalder man det ikke "ulovligt" fordi det har
>været brugt til noget ulovligt..

Jo, men det bliver det ikke bedre af.

>Jeg sider og sammenligner lidt med min knægt's knallert.

Det kan du ikke. Programmet er ikke en del. Det er en helhed.
Helheden er fuldt lovlig.

Hvis du vil sammenligne med en knallert, skal denne overholde
lovens tekniske krav, men f.eks. af din søn køres ind på en
privat og lukket vej. Er knallerten så ulovlig?

XFut dk.kultur.sprog
(svar sendes til den gruppe og kan ikke ses her)

--
Bertel   http://bertel.lundhansen.dk/

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-09-02 08:37

"rea721" <leon@721.dk> skrev:

> Hmm, spørger lige lidt dumt. Kalder man det ikke "ulovligt" fordi
> det har været brugt til noget ulovligt..

Det er muligt, men det gør ikke programmet ulovligt.

En kniv er heller ikke ulovlig selvom den er blevet brugt til et drab.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Simon - [8000]

Dato : 24-09-02 23:40

Det som Antipiratgruppen fik fat i var 'danske' servere med 'danske'
"klienter" - klienterne og delte filer er sikkert logget via IP-adresser på
serveren. Det vigtigte for antipiratgruppen må være at bevise at programmet
i væsentligt omfang bliver brugt til at "dele" materiale med ophavsret.....

Simon

Fra : Esben Jensen

Dato : 25-09-02 01:01

Simon - [8000] wrote:

> [...]
> på serveren. Det vigtigte for antipiratgruppen må være at bevise at
> programmet i væsentligt omfang bliver brugt til at "dele" materiale med

Jo men det gør IRC og News servere jo også. Er der grundlag for en sag mod
danske internetudbydere? Almindeligvis har man jo ikke tradition for at
gøre udbydere af netværkstjenester ansvarlig for det indhold som udveksles
gennem dem.

--
Esben Jensen