/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
Rigtige campister har da kun 12 volt ?
Fra : Kim Olsen


Dato : 18-09-02 18:32

Hej

Undskyld den lidt provokerende overskrift - men af nogle af de tidligere
indlæg her synes det klart at næsten alle tilslutter sig 220volt. men er det
nu også nødvendigt.

Vi bruger stort set kun 220 volt ved vintercamping (til blæservarmen) og
forteltvarmeren. Ellers klarer vi os let med 12 volt.
Vores campingvogn (Knaus Azur 510 1985) har indbygget batteri og alle lamper
er 12 volt. Vognen lades op via bilen når vi kører, og da vi sjældent ligger
samme sted mere end 3-4 dage, har vi aldrig manglet strøm.

Og vi sparer ikke specielt på lyset, men har dog sat halogenpærer (10W) i
alle lamper.

Inden vi kører på ferie sætter vi selvfølgelig vognen i kontakten hjemme, så
batteriet er fuldt opladet.

Hvad gør I andre.?

Hilsen

Kim Olsen



 
 
Per Nielsen (18-09-2002)
Kommentar
Fra : Per Nielsen


Dato : 18-09-02 22:37


"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse
news:3d88b816$0$75694$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Undskyld den lidt provokerende overskrift - men af nogle af de tidligere
> indlæg her synes det klart at næsten alle tilslutter sig 220volt. men er
det
> nu også nødvendigt.
>
> Vi bruger stort set kun 220 volt ved vintercamping (til blæservarmen) og
> forteltvarmeren. Ellers klarer vi os let med 12 volt.
> Vores campingvogn (Knaus Azur 510 1985) har indbygget batteri og alle
lamper
> er 12 volt. Vognen lades op via bilen når vi kører, og da vi sjældent
ligger
> samme sted mere end 3-4 dage, har vi aldrig manglet strøm.
>
> Og vi sparer ikke specielt på lyset, men har dog sat halogenpærer (10W) i
> alle lamper.
>
> Inden vi kører på ferie sætter vi selvfølgelig vognen i kontakten hjemme,

> batteriet er fuldt opladet.
>
> Hvad gør I andre.?
>
> Hilsen
>
> Kim Olsen
>
> Hej Kim
Vi køre også kun på batteri som vi oplader hjemmefra, i sommerferien var vi
væk i 11 dage og så var batteriet ikke tom, men køleskabet kører på gas og
vi
kan ikke lade batteriet op mens vi køre ,man spare da også en slat penge.

--
MVH. Per Nielsen
per_n@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/per_n



sogs (19-09-2002)
Kommentar
Fra : sogs


Dato : 19-09-02 11:29


"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse
news:3d88b816$0$75694$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Undskyld den lidt provokerende overskrift - men af nogle af de tidligere
> indlæg her synes det klart at næsten alle tilslutter sig 220volt. men er
det
> nu også nødvendigt.
>
> Vi bruger stort set kun 220 volt ved vintercamping (til blæservarmen) og
> forteltvarmeren. Ellers klarer vi os let med 12 volt.

>
> Hvad gør I andre.?
>
> Hilsen
>
> Kim Olsen

Hej Kim

ER 12 volt rigtig camping ? ;) - Troede det var åben himmel - bivak og bål
ved fødderne så hyæner ikke stjæler sokker og støvler.

Selvfølgelig er 230 V ikke nødvendigt - men det er nemmest. Ingen
vedligeholdelse og kræver mindste investering af pylerede campister.
Vi har næsten prøvet det hele og har udstyr med, kan klare os overalt hvis
pladsen ikke kan levere.

En "rigtig" campist er såment en der er i telt eller teltvogn -

mvh sten c-c club






Thore Sorensen (19-09-2002)
Kommentar
Fra : Thore Sorensen


Dato : 19-09-02 12:58

On Wed, 18 Sep 2002 19:31:43 +0200, "Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk>
wrote:

>Inden vi kører på ferie sætter vi selvfølgelig vognen i kontakten hjemme, så
>batteriet er fuldt opladet.
>
>Hvad gør I andre.?
>
Det samme....når vi er i Sverige/Norge og ligger i den fri
(allemandsretten) natur giver det sig selv....:)
Vores Adria er også batteridrevet...:) med et fritidsbatteri på 72 Ah
til 500,-. Batteriet bliver også ladet, når vi kører.

Her har jeg forøvrigt tænkt på noget...nu har bilen ingen
startproblemer, men hvis den havde?? Den ledning der går fra stikket til
batteriet er en 6-kvadrat...starteren på en bil bruger i størrelsesorden
80-100 A når nøglen drejes...hmmm...

På campingpladser køber vi som regel strøm, udelukkende for at
kaffemaskinen/kogekanden kan aktiveres...:)

BTW så har vi tit været ude for at 220V-standeren slukker, når
kogekandens indhold når kogepunktet...surt...:(

--
Med venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2700 Bronshoj

HJK (19-09-2002)
Kommentar
Fra : HJK


Dato : 19-09-02 13:37


"Thore Sorensen" <dinotec@pc.dk> wrote in message
news:fhejousmhthsiac4a30e6as3oici7efujb@4ax.com...
> Her har jeg forøvrigt tænkt på noget...nu har bilen ingen
> startproblemer, men hvis den havde?? Den ledning der går fra stikket til
> batteriet er en 6-kvadrat...starteren på en bil bruger i størrelsesorden
> 80-100 A når nøglen drejes...hmmm...
> Med venlig hilsen / Best regards
> Thore Sorensen - DK-2700 Bronshoj

Ledningsnettet i både bil og CV er i højrisiko for at brænde, af medmindre
man sætter en diode ind i ledningsnettet. En diode, der vendt rigtigt, lader
strømmen passere fra bil til CV, men ikke fra CV til bil.
mvh
Hans Jørgen



sogs (19-09-2002)
Kommentar
Fra : sogs


Dato : 19-09-02 16:05


"HJK" <Kaldahl@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:amcgbv$aue$1@sunsite.dk...
>
> "Thore Sorensen" <dinotec@pc.dk> wrote in message
> news:fhejousmhthsiac4a30e6as3oici7efujb@4ax.com...
> > Her har jeg forøvrigt tænkt på noget...nu har bilen ingen
> > startproblemer, men hvis den havde?? Den ledning der går fra stikket til
> > batteriet er en 6-kvadrat...starteren på en bil bruger i størrelsesorden
> > 80-100 A når nøglen drejes...hmmm...
> > Med venlig hilsen / Best regards
> > Thore Sorensen - DK-2700 Bronshoj
>
> Ledningsnettet i både bil og CV er i højrisiko for at brænde, af medmindre
> man sætter en diode ind i ledningsnettet. En diode, der vendt rigtigt,
lader
> strømmen passere fra bil til CV, men ikke fra CV til bil.
> mvh
> Hans Jørgen
>

Bare det da så er 6-kvadrat hele vejen uden steder med større punkt modstand
f eks i stik - Og tænk så hvis man uheldigt drejer nøglen med bilen i
gear - så startmotoren virkelig trækker strøm
nå, men der er jo gode anvisninger på campingstuff hvordan det skal gøres
med relæ og sikring. Ved ikke lige om en Diode er bedste løsning, skal være
en fornuftig størrelse, men dioder har også den kedelige egenskab at de
"stjæler" 0.6 -0.9 Volt , tror jeg det er - så der er lavere ladespænding ud
til akumolatoren i cv- Det er alfa og o at holde den så høj som mulig -
også derfor de 6 kvadrat - Et relæ er meget bedre til det. Et par firmaer
med links på campingstuff har meget gode kurver over hvor meget man mister
hvis ladningen ikke er optimal - masser af nyttetimer og væsentlig
forkortelse af levetiden på det dyrt investerede. Samtidig varer ladetiden
væsentlig længere.
En 20 A sikring burde vel egentlig gå i startøjeblikket hvis cv s batteri er
koblet med og ikke helt fladt - modstanden i hele forbindelsen der afgør
det. altså et kvalitetstegn hvis den går. Og lige sådan, ingen
brandfare.
Relæet er vist et krav til syn - ikke.





Kim Olsen (19-09-2002)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 19-09-02 22:03



> >
> > Ledningsnettet i både bil og CV er i højrisiko for at brænde, af
medmindre
> > man sætter en diode ind i ledningsnettet. En diode, der vendt rigtigt,
> lader
> > strømmen passere fra bil til CV, men ikke fra CV til bil.
> > mvh
> > Hans Jørgen

Jeg har selv indsat et relæ, der får styrestrøm fra generatorens udgang.
det betyder at der kun er forbindelse mellem bilen og campingvognen når
motoren ER igang, og der lades fra generatoren.

hilsen

Kim Olsen



Knut Grøneng (23-09-2002)
Kommentar
Fra : Knut Grøneng


Dato : 23-09-02 11:44

Dette er og den beste løsningen, da en ellers belaster bilens batteri
samtidig med CV hvis en ikke har koblet fra bilen.

Knut

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i melding
news:3d8a3b48$0$7395$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
>
> > >
> > > Ledningsnettet i både bil og CV er i højrisiko for at brænde, af
> medmindre
> > > man sætter en diode ind i ledningsnettet. En diode, der vendt rigtigt,
> > lader
> > > strømmen passere fra bil til CV, men ikke fra CV til bil.
> > > mvh
> > > Hans Jørgen
>
> Jeg har selv indsat et relæ, der får styrestrøm fra generatorens udgang.
> det betyder at der kun er forbindelse mellem bilen og campingvognen når
> motoren ER igang, og der lades fra generatoren.
>
> hilsen
>
> Kim Olsen
>
>



Peter Marlau Knudsen (19-09-2002)
Kommentar
Fra : Peter Marlau Knudsen


Dato : 19-09-02 14:08



Thore Sorensen wrote:

> Her har jeg forøvrigt tænkt på noget...nu har bilen ingen
> startproblemer, men hvis den havde?? Den ledning der går fra stikket til
> batteriet er en 6-kvadrat...starteren på en bil bruger i størrelsesorden
> 80-100 A når nøglen drejes...hmmm...

Hej Thore

Du har vel en sikring imellem på ca. 20A som vil klare det?

Hilsen
Peter Marlau Knudsen


Thore Sorensen (23-09-2002)
Kommentar
Fra : Thore Sorensen


Dato : 23-09-02 08:54

On Thu, 19 Sep 2002 15:08:19 +0200, Peter Marlau Knudsen <pmk@tst.dk>
wrote:

>
>Hej Thore
>
>Du har vel en sikring imellem på ca. 20A som vil klare det?
>
Ja, den er 30 A....desuden kom jeg lige i tanke om dengang jeg lavede
det (det var jo i '96, og jeg er jo blevet 50 i mellemtiden..:))....
Da var jeg inde og putte en diode ind i el-skabet og køre ledningen den
vej...så ingen problemer...:) samt en adskillelse ml 220V AC og 12V
DC-delen forstås..:)

--
Med venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2700 Bronshoj

Jan Damkjær Dahl (19-09-2002)
Kommentar
Fra : Jan Damkjær Dahl


Dato : 19-09-02 17:03

hvad med solceller til at oplade batteriet, er der nogen der kender noget
til anveldelse af disse.

evt. links på nettet til nogen der har sådan noget grej.



"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse
news:3d88b816$0$75694$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Inden vi kører på ferie sætter vi selvfølgelig vognen i kontakten hjemme,

> batteriet er fuldt opladet.
>
> Hvad gør I andre.?




Knut Grøneng (23-09-2002)
Kommentar
Fra : Knut Grøneng


Dato : 23-09-02 11:48

Jeg har nu i ett år hatt solceller monternt på min campingbil, det er deilig
å se at den lader så lenge det er lyst.
Med en stor akumulator for bodelen og sol-celler så har jeg ikke behov for å
koble meg til 220v om sommeren.

Knut

"Jan Damkjær Dahl" <jdd@worldonline.dk> skrev i melding
news:7zmi9.6077$Qk5.341635@news010.worldonline.dk...
> hvad med solceller til at oplade batteriet, er der nogen der kender noget
> til anveldelse af disse.
>
> evt. links på nettet til nogen der har sådan noget grej.
>
>
>
> "Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse
> news:3d88b816$0$75694$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> > Inden vi kører på ferie sætter vi selvfølgelig vognen i kontakten
hjemme,
> så
> > batteriet er fuldt opladet.
> >
> > Hvad gør I andre.?
>
>
>



villy rap torp (07-10-2002)
Kommentar
Fra : villy rap torp


Dato : 07-10-02 21:24

ja ja ja den er god
køleskab,2 bar tryk på vand med varmvand 12 v
et stk solcelle er hvad der skal til batteriet
"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse
news:3d88b816$0$75694$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Undskyld den lidt provokerende overskrift - men af nogle af de tidligere
> indlæg her synes det klart at næsten alle tilslutter sig 220volt. men er
det
> nu også nødvendigt.
>
> Vi bruger stort set kun 220 volt ved vintercamping (til blæservarmen) og
> forteltvarmeren. Ellers klarer vi os let med 12 volt.
> Vores campingvogn (Knaus Azur 510 1985) har indbygget batteri og alle
lamper
> er 12 volt. Vognen lades op via bilen når vi kører, og da vi sjældent
ligger
> samme sted mere end 3-4 dage, har vi aldrig manglet strøm.
>
> Og vi sparer ikke specielt på lyset, men har dog sat halogenpærer (10W) i
> alle lamper.
>
> Inden vi kører på ferie sætter vi selvfølgelig vognen i kontakten hjemme,

> batteriet er fuldt opladet.
>
> Hvad gør I andre.?
>
> Hilsen
>
> Kim Olsen
>
>



Hans (19-10-2002)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 19-10-02 11:35

Se på dette link:
http://www.solifer.dk/udstyr.htm
og se hvordan man gør, en ladeforstærker fra
http://www.danpower.com/
gør underværker.

Venlig hilsen Hans

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse
news:3d88b816$0$75694$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Undskyld den lidt provokerende overskrift - men af nogle af de tidligere
> indlæg her synes det klart at næsten alle tilslutter sig 220volt. men er
det
> nu også nødvendigt.
>
> Vi bruger stort set kun 220 volt ved vintercamping (til blæservarmen) og
> forteltvarmeren. Ellers klarer vi os let med 12 volt.
> Vores campingvogn (Knaus Azur 510 1985) har indbygget batteri og alle
lamper
> er 12 volt. Vognen lades op via bilen når vi kører, og da vi sjældent
ligger
> samme sted mere end 3-4 dage, har vi aldrig manglet strøm.
>
> Og vi sparer ikke specielt på lyset, men har dog sat halogenpærer (10W) i
> alle lamper.
>
> Inden vi kører på ferie sætter vi selvfølgelig vognen i kontakten hjemme,

> batteriet er fuldt opladet.
>
> Hvad gør I andre.?
>
> Hilsen
>
> Kim Olsen
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste