"HJK" <Kaldahl@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:amcgbv$aue$1@sunsite.dk...
>
> "Thore Sorensen" <dinotec@pc.dk> wrote in message
> news:fhejousmhthsiac4a30e6as3oici7efujb@4ax.com...
> > Her har jeg forøvrigt tænkt på noget...nu har bilen ingen
> > startproblemer, men hvis den havde?? Den ledning der går fra stikket til
> > batteriet er en 6-kvadrat...starteren på en bil bruger i størrelsesorden
> > 80-100 A når nøglen drejes...hmmm...
> > Med venlig hilsen / Best regards
> > Thore Sorensen - DK-2700 Bronshoj
>
> Ledningsnettet i både bil og CV er i højrisiko for at brænde, af medmindre
> man sætter en diode ind i ledningsnettet. En diode, der vendt rigtigt,
lader
> strømmen passere fra bil til CV, men ikke fra CV til bil.
> mvh
> Hans Jørgen
>
Bare det da så er 6-kvadrat hele vejen uden steder med større punkt modstand
f eks i stik - Og tænk så hvis man uheldigt drejer nøglen med bilen i
gear - så startmotoren virkelig trækker strøm
nå, men der er jo gode anvisninger på campingstuff hvordan det skal gøres
med relæ og sikring. Ved ikke lige om en Diode er bedste løsning, skal være
en fornuftig størrelse, men dioder har også den kedelige egenskab at de
"stjæler" 0.6 -0.9 Volt , tror jeg det er - så der er lavere ladespænding ud
til akumolatoren i cv- Det er alfa og o at holde den så høj som mulig -
også derfor de 6 kvadrat - Et relæ er meget bedre til det. Et par firmaer
med links på campingstuff har meget gode kurver over hvor meget man mister
hvis ladningen ikke er optimal - masser af nyttetimer og væsentlig
forkortelse af levetiden på det dyrt investerede. Samtidig varer ladetiden
væsentlig længere.
En 20 A sikring burde vel egentlig gå i startøjeblikket hvis cv s batteri er
koblet med og ikke helt fladt - modstanden i hele forbindelsen der afgør
det. altså et kvalitetstegn hvis den går.
Og lige sådan, ingen
brandfare.
Relæet er vist et krav til syn - ikke.