Købelov - handel imellem private
Fra : Jakob K. Nielsen

Dato : 18-09-02 15:33

Jeg er kommet i den uheldige situation at jeg har købt 4 brugte alufælge,
hvoraf de 3 er skæve. Sælger erkender fejlen, men vil ikke lade handlen gå
tilbage selvom det kun er 1 uge siden vi handlede. Har jeg ikke købeloven på
min side og kan ophæve købet, eller er jeg helt gal på den?

Mvh Kvistgaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-09-02 15:39

Jakob K. Nielsen skrev:

> [...]
>tilbage selvom det kun er 1 uge siden vi handlede. Har jeg ikke købeloven på
>min side og kan ophæve købet, eller er jeg helt gal på den?

(Med forbehold for at jeg ikke har set fælgene og ikke har
forstand på spdan noget)

Hvis fælgene er så skæve at de er ubrugelige, så svarer de ikke
til den betegnelse hvorunder de er blevet solgt. Der foreligger
så ingen gyldig aftale, og du kan hæve handelen.

§ 75 a.   Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet
   og andre egenskaber stemme overens med aftalen, og
   køberen skal i forbindelse med købet have de fornødne
   oplysninger med henblik på montering, anvendelse,
   opbevaring og vedligeholdelse af salgsgenstanden.

Stk. 2.   Medmindre andet følger af parternes aftale, skal
   salgsgenstanden

1)   have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt
   emballering, som køberen efter salgsgenstandens karakter
   og forholdene i øvrigt havde rimelig grund til at
   forvente,

2)   være egnet til formål, som genstande af den pågældende
   type sædvanligvis anvendes til,

3)   være egnet til køberens særlige formål, hvis sælgeren har
   bestyrket køberens forventning herom, og

4)   have samme egenskaber som en vareprøve eller model, som
   sælger har forelagt køberen ved købets indgåelse.

--
Bertel

Fra : Jakob K. Nielsen

Dato : 18-09-02 15:50

> (Med forbehold for at jeg ikke har set fælgene og ikke har
> forstand på spdan noget)
---------------
Med det rent tekniske ligger det sådan, at de er så skæve, at de vil skade
styretøjet på min bil hvis jeg kørte med dem. Det kan lade sig gøre at få
dem rettet op af en fagmand, men det vil koste mere end halvdelen af hvad
jeg har givet for dem.
---------------

> Hvis fælgene er så skæve at de er ubrugelige, så svarer de ikke
> til den betegnelse hvorunder de er blevet solgt. Der foreligger
> så ingen gyldig aftale, og du kan hæve handelen.
---------------
Det vil altså sige at jeg har retten på min side hvis jeg vælger at ophæve
købe....også selvom handlen er sket imellem private?

Hvilke muligheder har jeg, hvis sælger nægter at lade handlen gå tilbage?

Mvh Kvistgaard

Fra : O.p

Dato : 18-09-02 16:44

gå til en advokat..det er altid det bedste..

hilsen

ole P

evt hvis du går til fri retshjælp i de større byer..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-09-02 16:52

Jakob K. Nielsen skrev:

>Det vil altså sige at jeg har retten på min side hvis jeg vælger at ophæve
>købe....også selvom handlen er sket imellem private?

Ja, købeloven (og aftaleloven) regulerer også privat handel, men
beskytter bare ikke så godt som ved forbrugerkøb.

>Hvilke muligheder har jeg, hvis sælger nægter at lade handlen gå tilbage?

Det er straks værre. Hvis sælger er stædig nok, er der kun et
civilt søgsmål tilbage, og det er ikke realistisk. Men prøv at
henvise ham til

Jeg kom for øvrigt fejlagtigt til at citere de dele af købelovne
der handler om forbrugerkøb. De gælder ikke her. Det gør derimod
§ 42:

§ 42.   Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en
   mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et
   forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som
   uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve
   købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.

Det er klart en væsentlig mangel ved fælgene at de ikke kan
monteres og bruges uden skader på bilen.

--
Bertel

Fra : Jakob K. Nielsen

Dato : 18-09-02 20:39

> [...]
>
> Det er klart en væsentlig mangel ved fælgene at de ikke kan
> monteres og bruges uden skader på bilen.
------------

Jeg takker pænt for alles svar

/Kvistgaard

Fra : Peter G C

Dato : 19-09-02 07:28

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

Du skrev tidligere, at aftalen ikke er gyldig - det mener du vel ikk?

> [...]
>
> Det er klart en væsentlig mangel ved fælgene at de ikke kan
> monteres og bruges uden skader på bilen.

Og hvad er så en væsentlig mangel? Der finder man god hjælp i § 75ff - § 76
siges at være en kodificering (groft sagt) af mangelsbegrebet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com