Købeloven - tæppekøb??
Fra : Jørgen Staun

Dato : 18-09-02 13:57

Håber der er nogen der kan give os lidt hjælp til et par afmagtet købere.

Vi har købt tæpper hos et anerkendt tæppefirma ud fra diverse prøver, som de
fleste nu har.

Vi har nu fået pålagt tæpperne... Mennnn...

- For det første har jeg aldrig set så elendigt pålægningsarbejde. Kanten
uden til væggene er klippet/ skåret skæve (mellem 0-7 mm.). Skaringerne
ligner isbjerge.

- For det andet, så er der nogle gennemgående streger gennem tæppet med ca.
50-70 cm mellemrum samt nogle lidt lysere streger på ca. 4-5 cm, som også er
gennemgående.

Kort sagt er vi overhovedet ikke tilfreds med hverken pålægning eller
tæpper.
Det skal siges at det ikke er et overbilligt 2. sorteringstæppe, men et
normalt 100% ULD-tæppe til 190,- m2. (rummet er ca 60 m2)

Vi har klaget over tæppet til tæppefirmaet, hvorpå de siger at det er ganske
normalt for uld-tæpper og at det skal man forvente. Det ville vi ikke
acceptere, så sælgeren har sendt fabrikantens kontaktperson ud og han siger
mere eller mindre ordret nøjagtigt det samme. (om de har talt sammen
forinden ved jeg ikke)

Vi vil dog stadigvæk ikke tage det for gode varer. Så langt om længe kommer
spørgsmålet.

Kan vi nægte at modtage dette tæppe, da det ikke svarer til det vi
forventede ud fra tæppeforhandlerens prøver. Ydermere har vi købt trægulv og
vinyl-gulv (som også skulle lægges om), som vi har godtaget for at være i
orden.

Kort og godt - kan vi nægte at modtage tæppet??

På forhånd tak.

Jørgen

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-09-02 13:59

"Jørgen Staun" wrote:

> Kort og godt - kan vi nægte at modtage tæppet??

Er det ikke lidt sent?

Er der ikke noget der hedder gulvklagenævnet, som de store firmaer er
medlem af?

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Jørgen Staun

Dato : 18-09-02 14:17

Carsten Riis <cr@carben.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3D88788F.7E40B663@carben.dk...

> Er det ikke lidt sent

Joohhh - lidt mere korrekt - kan vi returnere tæppet eller evt. bytte til et
andet hos forhandleren??

> Er der ikke noget der hedder gulvklagenævnet, som de store firmaer er
> medlem af

Hmmm - jeg er vist ikke helt med her?? Gulvklagenævnet?? (Er jeg lidt træt
allerede nu eller bare uvidende?)

Jørgen

Fra : Jørgen Staun

Dato : 18-09-02 14:53

Tager jeg fejl, hvis jeg mener dette kan hjælpe mig??

§75 i købeloven

Ret til ombytning
Det har hidtil været sådan, at køber ikke har kunnet forlange at få en
mangelfuld vare byttet, hvis sælger tilbyder at reparere den. Ifølge den nye
købelov får køber ret til at afvise reparation og forlange ombytning, med
mindre ombytning er umulig eller forbundet med uforholdsmæssigt høje
omkostninger for sælger.

Generelle og konkrete forbehold
Efter den nye købelov har sælger ikke længere mulighed for at tage et
generelt forbehold for varens kvalitet. Man kan eksempelvis ikke fraskrive
sig ansvar ved en "købt som beset"-formulering i salgsaftalen. Men sælger
kan stadig tage konkrete forbehold overfor specifikke forhold ved varen.

Hvad skal der til for at en vare anses for mangelfuld
En vare er selvfølgelig mangelfuld, hvis den ikke fungerer, som den skal
eller er i stykker - forudsat det ikke er forbrugeren selv, der har ødelagt
varen. En vare er også mangelfuld, hvis den ikke lever op til købers
forventninger fordi sælger ikke har givet køber korrekte og fyldestgørende
oplysninger om varen.

Den nye købelov rummer nogle mere specifikke beskrivelser af, hvad køber kan
forvente, og hvad sælger skal oplyse, for eksempel

at køber i forbindelse med købet skal have de fornødne oplysninger om
montering, anvendelse, opbevaring og vedligeholdelse af varen
at varen skal have den holdbarhed og de egenskaber, som køberen efter varens
karakter har rimelig grund til at forvente
varen skal være egnet til det eller de formål, som genstande af den
pågældende type sædvanligvis anvendes til

!!!!! varen skal have samme egenskaber som en vareprøve eller model, som
sælger har forevist køberen i forbindelse med købet !!!!

Fra : TGD

Dato : 18-09-02 14:35

"Jørgen Staun" <js@hgmf.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> Kort og godt - kan vi nægte at modtage tæppet??
Købeloven forbrugerkøb.

§ 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet og andre
egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen skal i forbindelse med
købet have de fornødne oplysninger med henblik på montering, anvendelse,
opbevaring og vedligeholdelse af salgsgenstanden.
Stk. 2. Medmindre andet følger af parternes aftale, skal salgsgenstanden

1) have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt emballering, som
køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig
grund til at forvente,
2) være egnet til formål, som genstande af den pågældende type sædvanligvis
anvendes til,
3) være egnet til køberens særlige formål, hvis sælgeren har bestyrket
køberens forventning herom, og
4) have samme egenskaber som en vareprøve eller model, som sælger har
forelagt køberen ved købets indgåelse

Se Stk. 4) kune tæppet kke pålægningen, pålægningen er en tjenesteydelse.

§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt, eller
sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller vildledende
oplysninger, medmindre disse ikke kan antages at have haft betydning for
køberens bedømmelse af genstanden,
2) sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger som nævnt i
nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre meddelelser, der er
beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab,
3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft
betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte
eller burde kende, eller
4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller
brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle
være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke er opfyldt.
Stk. 2. Køberen kan ikke påberåbe sig en urigtig eller vildledende
oplysning, der er rettet senest ved indgåelsen af aftalen.
Stk. 3. Forhold ved materialer fremskaffet af køberen kan ikke påberåbes
som en mangel, medmindre sælgeren har tilsidesat sin vejledningspligt.

Se 1) måske 2) ihvertfald 3)

Det virker da til at du har en god sag ang. tæppet, pålægningen skal jeg
ikke kunne udtale mig om.

Kontakt www.fs.dk ang. klagenævn kunne det tænkes der var et klagenævn for
tæpper

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-09-02 14:43

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> wrote in message

> Se Stk. 4) kune tæppet kke pålægningen, pålægningen er en tjenesteydelse.

Er du sikker på det?
http://www.fi.dk/ret/koeb/nykoebelov/arbejdsydelse/

/Per

Fra : TGD

Dato : 18-09-02 15:28

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Er du sikker på det?
> http://www.fi.dk/ret/koeb/nykoebelov/arbejdsydelse/

Ja indtil videre, men jeg kan da tage fejl, lad det være op til
forbrugerombudsmanden at finde ud af hvis den kommer så langt.

Fra : Peter G C

Dato : 19-09-02 10:02

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

[klip]

> Se Stk. 4) kune tæppet kke pålægningen, pålægningen er en tjenesteydelse.

Der er tale om en købsaftale med en lille tjenesteydelse - samlet set skal
det behandles som en købsaftale da tjenesteydelsen ikke er hovedydelsen. Kun
undtagelsesvist vil man dele aftalen op i to dele.

Der skal altså ske en samlet bedømmelse.

Der gælder en regel om kontraktens enhed - så vidt jeg husker.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-09-02 14:41

"Jørgen Staun" <js@hgmf.dk> wrote in message

> Kort og godt - kan vi nægte at modtage tæppet??

I kan ihvertfald reklamere, og det er så det I har gjort. Den videre vej går
tilsyneladende igennem Forbrugerklagenævnet, da forhandleren ikke har vist
fremkommelighed.

Her er et link til et par andre (tæppe)afgørelser fra nævnet, der er en vis
sammenlignelighed med jeres sag i nogle af dem:
http://www.fs.dk/jura/fjura/jb99/99060900.htm#6919

/Per

Fra : Jørgen Staun

Dato : 18-09-02 14:54