New Zealand
Fra : Stefan Rasmussen

Dato : 17-09-02 20:57

Hej NG.

Jeg skal ca. 1½ måned til NZ fra den 10. marts til den 27. april.

Jeg kunne godt tænke mig at høre om nogle erfaringer.

Hvordan kommer man bedst rundt på øerne ? skal jeg leje/købe en bil
eller tage bussen. Hvilke selskaber kan I anbefale og skal man booke
hjemme fra ?

Hvordan ser det ud med trekking ? Hvilke tramping ruter kan I anbefale
- Har selv overvejet Abel Tasman og evt. Milford ? umiddelbart syntes
jeg dog at Milford er noget dyr !!

ER der andre ting, som jeg skal være opmærksom på ?

de bedste hilsner fra

stefan

Fra : Riverwind

Dato : 18-09-02 09:09

Mht. transport rundt på øerne, så tag et kig på
http://www.kiwiexperience.com/
Dem brugte jeg for snart 7 år siden, og dengang var jeg yderst tilfreds.

/Riverwind

Fra : JSB

Dato : 18-09-02 09:10

Hej Stefan.

I 1998 var jeg på New Zealand, hvor jeg rejste rundt alene. Jeg tomlede
rundt, hvilket på dette tidspunkt blev anset som meget nemt og sikkert. Jeg
vil tro det stadig gør sig gældende. På forhånd var jeg lidt skeptisk
overfor denne rejseform, men jeg blev hurtig overbevist om hvor nemt,
fleksibelt og sikkert det var. Jeg kan kun give dig mine varmeste
anbefalinger til denne rejseform.
Jeg kan fortælle, at jeg sjældent stod mere end 5-10 minutter og ventede på
mine lift. Befolkningen (det være sig hvide kiwier såvel som maurier) er
således meget imødekommende og hjælpsomme overfor rejsende - det er i hvert
fald min erfaring.

Ellers vil jeg anbefale dig, at bruge det meste af tiden på Sydøen, og i
denne forbindelse sikre dig at besøge dels Marlborough Sounds, Abel
Tasman/Nelson samt Queenstown-området. Sørg for at prøv nogle af de mange
fantastiske vandreture i nationalparkerne - de er virkelig enestående. Jeg
prøvede flere vandreture, bl.a. i MS-området samt Queenstown-området. Jeg
gik også Routeburn til fordel for Milford Track - det var ligeledes
fantastisk, trods de mange mennesker. En kajaktur langs de fantastiske
strande samt tidevandslaguner omkring Abel Tasman er ligeledes en helt unik
oplevelse. Jeg hørte dengang mange anbefale denne sejlads fremfor den
overrendte Abel Tasman Track, hvis man vil opleve området.

Glæd dig til NZ - det er et enestående sted, som man efter et besøg ofte vil
længes tilbage til. Tro mig!

Mvh
Jesper

Fra : Niels Hansen

Dato : 18-09-02 20:10

Hej Stefan
Ja lidt misundelig er man da godt nok.
Kan fortælle dig, at jeg har boet i knap 2 år på New Zealand og derfor set
en del i landet.

Hvad angår transport mener jeg følgende:
Biler er billige at anskaffe dernede og det er fedt at have sin egen bil,
hvis ikke skidtet går i stykker. Problemet er blot, at det kan være svært at
komme af med den igen.
Det at leje en bil kunne være et godt alternativ. Mig bekendt, skulle man
kunne leje små (ikke nyeste) biler til en ret beskeden dagspris - især hvis
man lejer over en længere periode.
At tomle den rundt kan også sagtens lade sig gøre, men jeg vil godt
understrege, at det generelt er ledt at tomle rundt dernede, da folk er
meget imødekommende over for fremmede. Det bør dog lige nævnes, at det visse
steder kan være uhyre vanskeligt at få lifts. Det kunne være steder som eks.
vestkysten, northland og andre mere øde steder.
Det at tomle rundt, kan dog også være anledning til en masse spændende
oplevelser og gode møder med de lokale.

NZ er bare landet, hvis man kan lide at trekke. Begge ruterne, som du har
nævnt er meget berømte og derfor også ret besøgte. Af de to, har jeg kun
gået Abel Tasman (costal treck), som hvert år besøges af rigtigt mange.
Dette er dog ikke uden grund, da den er helt usandsynligt smuk.

Håber du blev lidt klogere. Ha en uforglemmelig tur.
Skulle du have andre spørgsmål er du velkommen til, at kontakte mig.

Mvh
Niels Hansen

Fra : Michael

Dato : 23-09-02 10:35

Hej Stefan (og måske andre) !

Husk årstiderne, når vi har sommer er det vinter i New Zealand, så der kan
være meget koldt sydpå.

Hvis du kommer til Northland (nord for Auckland) og har lyst til at bo hos
danskere, så kig ind på denne side: www.totaranui.co.nz

God tur - Vi skal selv derned til jul.

Hilsen fra

Michael

Fra : Stefan Rasmussen

Dato : 26-09-02 22:08

Hej igen

Tak for svarene - og jo, jeg glæder mig helt vildt

mvh Stefan

Fra : Carsten Hansen

Dato : 29-09-02 17:01

Hej Stefan,

>Hvordan kommer man bedst rundt på øerne ? skal jeg leje/købe en bil
>eller tage bussen. Hvilke selskaber kan I anbefale og skal man booke
>hjemme fra ?

Der er flere muligheder.

Kiwi Experience busserne, som en anden også har foreslået, er en god
mulighed for at komme i kontakt med andre rejsende. Desuden er de
billige og kører til alle de steder man "skal" se. Det er normalt at
busserne samler folk op fra hostels og også sætter dem af der efter
endt tur, så man ikke skal tænke på ekstra transport. Du kan booke en
plads på det lokale turistkontor, på det hostel du bor, eller du kan
også bare løfte røret og ringe selv Du skal _ikke_ booke fra
Danmark, hvis det er det du mener med "hjemmefra", men vente, til du
er på stedet.

Der er ikke mange tog på NZ - faktisk kan jeg kun komme i tanke om to
ruter, nemlig Auckland - Wellington og Christchurch - Vestkysten
(Greymouth svjh). Sidstnævnte skulle være en ekstremt flot tur,
desværre har jeg ikke selv prøvet den.

Biler er billige og giver maksimal frihed, men når du kun skal være
der 1½ måned skal du overveje om det er besværet værd. Det er let at
købe en bil, men sværere at komme af med den igen til en rimelig pris.
Du kan købe en udmærket bil for 4-5000 kr. - Jeg var heldig at finde
en Cortina til 2000,- på auktion, og den holdt ½ år bortset fra en
enkelt værkstedstur til omkring 1000,- Så hold øje med bilauktioner
og, hvis du starter i Auckland, tag en tur til Ellerslie bilmarked -
det er stedet!
Så er der lige det med forsikring. Nogle selskaber vil ikke have
turister som kunder, men både jeg og andre jeg kender har haft held
ved State Insurance (www.state.co.nz). Prisen er omkring 300 kr for
ansvarsforsikring i et halvt år. Benzin, ikke uvæsentligt, er omkring
det halve af DK-priser.

Endelig kan man også blaffe, dog kan nogle steder specielt på sydøen
være ret øde, og det kan derfor tage noget tid at få et lift.

>Hvordan ser det ud med trekking ? Hvilke tramping ruter kan I anbefale
>- Har selv overvejet Abel Tasman og evt. Milford ? umiddelbart syntes
>jeg dog at Milford er noget dyr !!

Jeg ved ikke, kan det være at du er kommet til at kigge på guidede
ture? Disse er ganske rigtigt ret pebrede, men hvis du vandrer alene
("independent walker") er det ret billigt.
Hvis du planlægger Milford, er det ikke et øjeblik for tidligt at
reservere plads Netop denne tur er meget populær. Heldigvis er der
mange andre gode ruter, som ikke kræver booking.

Personligt kan jeg anbefale Kepler Track i Fiordland Nationalpark. 3
dage, ca. 60 km, gennem regnskov, over bjergtoppe, gennem en dal, og
afslutning ved en stor sø. Meget afvekslende tur med fantastiske
"views". Der er hytter undervejs, dvs. ikke noget med at slæbe på telt
etc. Det er et cirkulært track, der både starter og slutter i byen Te
Anau.

>ER der andre ting, som jeg skal være opmærksom på ?

Brug turistkontorerne. Folkene der er meget meget hjælpsomme, og kan
give al den information du har brug for, incl. f.eks. kort til
vandreture.

God tur

Hilsen Carsten