Pris
Fra : Lothario

Dato : 22-02-01 15:51

Hvor meget koster programmet c eller c++ eller visual c++ egentlig? Er
det let at skaffe brugt? Eller er der en ftp-side der distribuerer det?

Mvh

Moe

Fra : Sune

Dato : 22-02-01 16:23

Hmm, lad mig gætte: du er newbie :)

Well, C/C++ er ikke et program, men et programmeringssprog. Hvis du kender
til HTML kode har du allerede en lille idé om hvad det er.
Du kan skrive koden i en almindelig editor, men så skal den kompileres til
en eksekverbar fil før du kan køre den som et program.

Gratis compilere kan man finde mange steder, fx hos Borland og Redhat.
Kildetekster kan du også hente mange steder, men en god begynderbog er nok
at anbefale.

Visual C++ fra MS er nok ret dyrt, og slet ikke nødvendigt i starten.
Personligt synes jeg det er bedre end hvad Borland kan diske op med, men du
kan som sagt nøjes med en gratis compiler. Har du råd og lyst til C++, så
køb det.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-02-01 18:03

Sune skrev:

>Well, C/C++ er ikke et program, men et programmeringssprog. Hvis du kender
>til HTML kode har du allerede en lille idé om hvad det er.

Nej, det har han ikke.

HTML er ikke et programmeringssprog, og det skal i hvert fald
ikke kompileres.

>Har du råd og lyst til C++, så køb det.

Alle har råd til C++. Har man lyst, så kan man hente det. GCC er
gratis. Jeg har spildt langt flere timer foran MSVC++ end jeg har
med GCC.

--
Bertel   http://lundhansen.dk/bertel/
   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Fra : Lothario

Dato : 22-02-01 18:42

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Alle har råd til C++. Har man lyst, så kan man hente det. GCC er
> gratis. Jeg har spildt langt flere timer foran MSVC++ end jeg har

Hvor kan man så få fat i GCC og disse compilere?

Nu jeg tænker over det så kan jeg egentlig godt se logikken i det. Jeg bruger
lige for tiden Turbo Pascal 7.0, og det eneste programmet gør, er at hjælpe med
at debugge programmet. Er der sådan et til c?

Tak for svarene forresten.

Mvh moe

Fra : Thorkild Sørensen

Dato : 22-02-01 18:54

Lothario skriver:

> [...]
> lige for tiden Turbo Pascal 7.0, og det eneste programmet gør, er at hjælpe med
> at debugge programmet. Er der sådan et til c?

Bestemt nej. Turbo Pascal er ligesom c et programmeringssprog og programmet Turbo
Pascal er også en compiler, og debug funktionerne er bare ekstra features. Det
lader ikke til at du ved hvad en compiler så jeg vil lige kort forklare det. Det
kode du skriver i pascal kan komputeren ikke forstå en meter af, men det kan pascal
kompileren. Den oversætter det så til maskinkode, som kan fortolkes af komputeren.

Nå, med hensyn til at finde disse kompilerer, så følger gcc med næsten alle linux
distributioner. Hvis ikke du kender linux, findes der en udemærket compiler til
windows der hedder lcc, som du kan finde på http://www.q-software-solutons.com

Hilsen Thorkild

Fra : Lothario

Dato : 22-02-01 20:36

Tak for det. Nu hvor jeg har fået fat i LCC, så er der vel ikke andet for det end at
smutte ned på det nærmeste bibliotek, låne en c/c++ bog og begynde
programmeringen...eller hva?

Fra : Lothario

Dato : 22-02-01 20:38

Thorkild Sørensen wrote:

> [...]
> kompileren. Den oversætter det så til maskinkode, som kan fortolkes af komputeren.

Denne maskinkode....er det det der også er kendt som 'instruktioner'. Er der nogle
programmer der kan læse og displaye denne kode i forståelige tegn ud fra programmer?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-02-01 21:14

Lothario skrev:

>Tak for det. Nu hvor jeg har fået fat i LCC, så er der vel ...

Thorkil var vist lidt morsom. Han har henvist dig til en
Linuxcompiler (tror jeg nok - check det i hver fald).

>Denne maskinkode....er det det der også er kendt som 'instruktioner'.

Sikkert, men det er ikke en præcis betegnelse.

>Er der nogle programmer der kan læse og displaye denne kode
>i forståelige tegn ud fra programmer?

Ok ja, hvis man altså forstår tegnene.

En disassembler vil danne assemblerkildekode som kan læses af en
øvet assemblerprogrammør.

Du skal ikke forvente at der kan laves noget der viser hverken
Pascal- eller C(++)-kildekode.

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 22-02-01 21:33

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]

[snip]

> Du skal ikke forvente at der kan laves noget der viser hverken
> Pascal- eller C(++)-kildekode.

Decompilering til C:
http://www.csee.uq.edu.au/~csmweb/dcc.html

(Jeg har ikke prøvet den, men christina cifuentes har jo nok styr på det
hun laver,
så jeg går ud fra at den er ret god - i hvert fald op til 30k binær
kode..)

Ulrik Magnusson

--
"I'm a big tough man with a big tough plan
gonna spend my day in a big tough way"

Visit my home page: http://www.geocities.com/ulrikm

Fra : Thorkild Sørensen

Dato : 22-02-01 21:56

lcc er ikke en linuxcompiler jeg har den da i hvert fald installeret på
min windows. Dog har jeg lige opdaget at linket ikke virker (Kopieret fra
den version jeg har). Du kan finde det på:
http://www.cs.virginia.edu/~lcc-win32/

Hilsen Thorkild

Bertel Lund Hansen skriver:

Fra : Lothario

Dato : 23-02-01 01:05

Ja, jeg fandt ud af at linket manglede et bogstav. Ja alle informationerne
har virkeligt gjort gavn. Jeg synes bare det er fjoget at de filer man skal
bruge ikke bare findes i én zip-pakke. Men jeg begynder da at forstå at LCC
er en compiler til windows og DJGPP er en til DOS, hvori RHIDE bruges. Jeg
har dog ikke fået det downloadet endnu (det er omkring 18 MB), men glæder mig
da til at komme igang. Tak for alle svarene.

Mvh

moe

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 23-02-01 09:03

On Fri, 23 Feb 2001 01:04:41 +0100, Lothario wrote:

> Jeg synes bare det er fjoget at de filer man skal bruge ikke bare
> findes i én zip-pakke.

Mon ikke den praksis er fra de dage hvor 18MB downloads var noget man
bare _ikke_ gik igang med? (Udover at det er rart at kunne nøjes med
at tage den/de pakke/r man lige har brug for).

Mvh.

--
"I told the teacher I had to go to the bathroom. Adam Sjøgren
Quick, what's 11+7?" asjo@koldfront.dk

Fra : Igor V. Rafienko

Dato : 22-02-01 20:58

* lothario@worldonline.dk

> Hvor kan man så få fat i GCC og disse compilere?

<URL:http://gcc.gnu.org/>

(GCC er strengt tatt en "compiler suite", der C kompilatoren er bare
en del av hele pakken)

Det finnes en port til windows som heter DJGPP:

<URL:http://www.delorie.com/djgpp/>

> Nu jeg tænker over det så kan jeg egentlig godt se logikken i det.
> Jeg bruger lige for tiden Turbo Pascal 7.0, og det eneste programmet
> gør, er at hjælpe med at debugge programmet. Er der sådan et til c?

Det finnes flere debuggere til C. Personlig foretrekker jeg ddd
(<URL:http://www.cs.tu-bs.de/softech/ddd/>), men det finnes drøssevis
av andre muligheter.

ivr
--
Besides, meat tends to run away when possible, or fights. Either
response presents behavioral challenges too complex for any existing

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 23-02-01 02:26

Hvorfor smutter du ikke over i en gruppe der skriver dit sprog, du er helt
lækker til at rette på folk, men jeg synes det er lidt trættende at du ikke
skriver på dansk.

JS

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-02-01 07:06

Jesper Sørensen skrev:

>Hvorfor smutter du ikke over i en gruppe der skriver dit sprog

Hvorfor skulle han det?

>du er helt lækker til at rette på folk

Hov! Du glemmer at han er endnu mere suveræn til at give
overordentlig kompetent og grundig hjælp og vejledning når man
har et problem.

>men jeg synes det er lidt trættende at du ikke skriver på dansk.

Så lad være med at læse det.

Der er intet krav til et specielt sprog i de danske grupper, og
det skal der heller ikke være.

Fra : Anders H|yer Svendse~

Dato : 23-02-01 09:47

"Jesper Sørensen" wrote:

> Hvorfor smutter du ikke over i en gruppe der skriver dit sprog, du er helt
> lækker til at rette på folk, men jeg synes det er lidt trættende at du ikke
> skriver på dansk.

Igor er blandt dem der ved mest om C/C++ i denne gruppe! Han hjælper folk med
yderst kompetent hjælp. Jeg synes han er et kæmpe aktiv for denne gruppe
selvom han skriver på norsk. Jeg kan sagtens undvære dit danske derimod.

Senere
Anders

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 23-02-01 13:17

"Jesper Sørensen" <m_burns@XXXkampsax.dtu.dkXXX> writes:

> Hvorfor smutter du ikke over i en gruppe der skriver dit sprog, du er helt
> lækker til at rette på folk, men jeg synes det er lidt trættende at du ikke
> skriver på dansk.

Igor er til stor hjælp i gruppen, og de fleste forstår vel norsk. (jeg
følger selv et par no.* grupper og er endnu ikke blevet kritiseret for
at skrive dansk).

Din nyhedslæser har vel et killfilter hvis det er et problem for dig.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-02-01 21:07

Lothario skrev:

>Hvor kan man så få fat i GCC og disse compilere?

Jeg kan ikke huske det, men det er nemt at søge efter på nettet.
Pas på at få fat i en version til Windows, for den er også lavet
til Linux.

Forresten kan det ske at du skal søge efter DJGPP i stedet for
(men compileren hedder GCC).

>Nu jeg tænker over det så kan jeg egentlig godt se logikken i det. Jeg bruger
>lige for tiden Turbo Pascal 7.0, og det eneste programmet gør, er at hjælpe med
>at debugge programmet.

Det er nu ikke rigtigt. Det kompilerer først og fremmest din
kildekode. Debuggeren kan sådan set helt undværes.

>Er der sådan et til c?

Ja. Robert Höhne har lavet en shell til GCC så den fungerer
næsten som TP7. Der er også en debugger indbygget. Han har kaldt
sit program for "RHide". Det kan du også finde ved en søgning.

Fra : Sune

Dato : 22-02-01 22:21

> Nej, det har han ikke.
>
> HTML er ikke et programmeringssprog, og det skal i hvert fald
> ikke kompileres.

Doh, fjols jeg prøver jo at forklare ham hvad det er, troede jo han var
total newbie, jeg sagde jo også "en lille idé", kan du ikke forstå og
fortolke dansk????
Java script er måske ikke et programmeringssprog når det ikke kompileres?
Eller hvad med Basic?

> Alle har råd til C++. Har man lyst, så kan man hente det. GCC er
> gratis.

JA, det var jo hvad jeg sagde ikke sandt.
Og jeg mente købe Visual C++ ikke C++, gad ikke poste en rettelse, troede
det var indlysende.

> Jeg har spildt langt flere timer foran MSVC++ end jeg har
> med GCC.

Deri er jeg enig, MFC komplicerer bare tingene.

Jeg beklager den lidt uhøflige tone, jeg bliver bare irriteret over at blive
sablet ned, når jeg prøver at være pædagogisk. Specielt irriterende er det
når alt man lige har skrevet gentages praktisk talt ordret.

-Sune

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-02-01 00:05

Sune skrev:

>Doh, fjols jeg prøver jo at forklare ham hvad det er

Så er det en skidt idé at præsentere ham for en fejl som det
allerførste. Da programmeringsgruppen var ny, bestod de fleste
indlæg af opfordringer til folk om at spørge om HTML i en
relevant gruppe. Jeg ser nødig den situation opstå igen.

>jeg sagde jo også "en lille idé", kan du ikke forstå og
>fortolke dansk?

Jo, og den lille idé er meget forkert. Det er aldrig en fordel at
lære en newbie noget forkert.

>Java script er måske ikke et programmeringssprog når det ikke kompileres?

Jo, og det er også et programmeringssprog selv om der ikke
skrives en stavelse af det. Jeg mente ikke at det var af
betydning om noget skulle kompileres eller ej. Jeg slog blot fast
at HTML ikke skal.

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 23-02-01 00:37

Bertel Lund Hansen wrote:

[snip om programmering og html]

> Så er det en skidt idé at præsentere ham for en fejl som det
> allerførste.

Det er vel en _fejl_ at sige at HTML ikke er et programmeringssprog, specielt
over for en newbie. For de fleste "udenforstående" er et programmeringssprog
noget med en tekst som ikke er et naturligt skrevet sprog, men som computeren
kan forstå. Computeren er i dette tilfælde en browser som fortolker teksten
helt maskinelt.

For "indforståede" er et programmeringssprog noget med at være
turingkomplet. Og når det kommer til alt har de færreste vel en anelse
om, hvad dette mere præcist indebærer..

Ulrik Magnusson

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-02-01 07:06

Ulrik Magnusson skrev:

> [...]
>noget med en tekst som ikke er et naturligt skrevet sprog, men som computeren

Hvor mange tror du vil kalde et Worddokument for et program? Jeg
gætter på 0,00 %.

Jeg synes fortsat at vi skal skelne mellem opsætning af en tekst
og programmering, og jeg mener ikke at det er så vanskeligt.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 23-02-01 09:01

On Fri, 23 Feb 2001 07:05:48 +0100, Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvor mange tror du vil kalde et Worddokument for et program? Jeg
> gætter på 0,00 %.

Mmmh. Hvor mange vil mene at et Word-dokument indeholder mark-up?

> Jeg synes fortsat at vi skal skelne mellem opsætning af en tekst og
> programmering, og jeg mener ikke at det er så vanskeligt.

HTML handler _ikke_ om "opsætning af tekst".

Mvh.

--
"What a waste it is to lose one's mind. Or not to have Adam Sjøgren
a mind is being very wasteful. How true that is. asjo@koldfront.dk

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 23-02-01 09:33

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvor mange tror du vil kalde et Worddokument for et program? Jeg
> gætter på 0,00 %.

Læg mærke til at jeg ikke snakker om "programmer" men om
"programmeringssprog".

Ulrik Magnusson

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 23-02-01 08:59

On Thu, 22 Feb 2001 23:37:28 GMT, Ulrik Magnusson wrote:

> Det er vel en _fejl_ at sige at HTML ikke er et programmeringssprog,
> specielt over for en newbie.

Nej, for HTML er ikke et programmeringssprog*.

Men HTML er noget med at man skriver nogle koder, ligesom man gør når
man programmerer, som du påpeger, så selvom eksemplet måske ikke er
perfekt, så er det heller ikke helt så åndsvagt som Bertel gør det
til, specielt ikke overfor en nybegynder hvor HTML måske er det
tætteste på programmering vedkommende har været - synes jeg.

Den oprindelige artikel påpegede jo med det samme at HTML ikke skal
oversættes i modsætning til c (normalt).

Mvh.

Adam.

*: Man kan lige så godt lære de korrekte termer med det samme - at
HTML er et mark-up sprog og ikke et programmeringssprog - synes jeg.

--
"It's... It's a miracle! My personal gravity is back Adam Sjøgren
to normal!" "Glad to hear that. Now do your math." asjo@koldfront.dk

Fra : Sune

Dato : 23-02-01 10:27

[...]
> Man kan lige så godt lære de korrekte termer med det samme - at
> HTML er et mark-up sprog og ikke et programmeringssprog - synes jeg.

Okay jeg giver mig, HTML var måske et dårligt eksempel, men jeg synes det er
som om nogle nærmest sidder på spring for at hakke ens indlæg ned. Som om de
dermed prøver at signalere; "jeg er bare klogere end dig, for du har lavet
en fejl". Jeg prøvede jo bare at være pædagogisk, kunne jo ikke vide han
allerede kendte Pascal, så cut me some slack and get off my back will you!

Nå, jeg kan se diskutionen har fået sit eget liv, men den slags tørre
retorik omkring hvlken kasse man skal putte HTML-programmering i, vil jeg
overlade til andre. Jeg følger med på sidelinien og ser om I kan blive
enige, for I har jo alle gode pointer..

Så vidt jeg ved kan man ikke lave algoritmer i HTML og der er ingen
regnemaskine bagved HTML, så hmm det har fået mig til at trække i land. På
den anden side er der vist heller ikke regnemaskine i Java script og PERL,
og dem opfatter de fleste vel som programmeringssprog.
Nævnte blot HTML som eksempel fordi det er meget udbredt, og det med man
skal kunne "kommandoer" jo minder en *mikrodel om programmering.

God fornøjelse, LOL
-Sune

*mikrodel, er det "lidt" nok, hvis ikke så erstat med nanodel :)

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 23-02-01 10:41

On Fri, 23 Feb 2001 10:27:10 +0100, Sune wrote:

> [...]
> land. På den anden side er der vist heller ikke regnemaskine i Java
> script og PERL, og dem opfatter de fleste vel som

Jeg er bange for at jeg ikke helt forstår hvad du mener med
"regnemaskine", men alle er enige om at HTML ikke er et
programmeringssprog mens Java og Perl er.

Mvh.

--
"Köp en älg - trevlig helg!" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 23-02-01 10:43

> [...]

Jeg er bange for at jeg ikke helt forstår hvad du mener med
"regnemaskine", men alle er enige om at HTML ikke er et
programmeringssprog mens JavaScript og Perl er.

Mvh.

Fra : Sune

Dato : 23-02-01 11:50

"Adam Sjøgren" <asjo@koldfront.dk> wrote in message

> Jeg er bange for at jeg ikke helt forstår hvad du mener med
> "regnemaskine", men alle er enige om at HTML ikke er et
> programmeringssprog mens JavaScript og Perl er.

Det var dog ufatteligt, hvor skriver jeg at HTML er et
programmeringssprog????
Kom så, du vil rette mig, så fortæl hvor det er jeg begår en fejl!

Ordet "pedant" springer næsten i øjnene.

-Sune

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 23-02-01 13:07

In <975aa5$j39$1@news.cybercity.dk> "Sune" <ruleren@yahoo.com> writes:

> [...]
>den anden side er der vist heller ikke regnemaskine i Java script og PERL,
>og dem opfatter de fleste vel som programmeringssprog.

Regnemaskine ?
perl -e "print 2+2";

/Martin

Fra : Lars Blaabjerg

Dato : 23-02-01 09:17

"Sune" <ruleren@yahoo.com> wrote in message
----snip------

> Deri er jeg enig, MFC komplicerer bare tingene.

-----snip--------

MFC er bare et library der er bygget på win32. Der er ingen der tvinger en
til at bruge det, selvom man benytter MSVC++. Efter min mening har MSVC++ en
fremragende editor for dem der er vant til normal windows betjening (min
yndlings editor faktisk), med masser af muligheder for at hjælpe
programmøren (dog er der også en del bugs i den). Debuggeren er også
særdeles god efter min mening. Online hjælpen (MSDN) er desværre temmeligt
svær at finde rundt i (især for begyndere), men der er ikke nogen der
forhindrer en i at købe en bog om emnet. Man kan lave et ligeså simpelt
program med MSVC++ som man kan med GCC, og det er fuldstændigt valgfrit hvor
meget man vil have serveret af de medfølgende wizards (MFC eller ej).
Efter min mening er det også noget mere behageligt at arbejde i et
integreret udviklingsmiljø end med en kommandolinie kompiler (der er sikkert
mange her der ikke har den opfattelse).
Bare mit besyv
Lars

Fra : Sune

Dato : 23-02-01 10:36

"Lars Blaabjerg" <lab@***nospam***ready.dk> wrote in message
> [...]
>
> MFC er bare et library der er bygget på win32. Der er ingen der tvinger en
> til at bruge det, selvom man benytter MSVC++.

Nej det ved jeg godt, men så kan man vist ikke bruge classwizard (kan man?).
Lidt synd for det er faktisk det bedste ved Visual.

> [...]
> Efter min mening er det også noget mere behageligt at arbejde i et
> integreret udviklingsmiljø end med en kommandolinie kompiler (der er

Online hjælpen bliver bedre med årene, jeg syntes også den var elendig i
starten, men nu har jeg vænnet mig til den.

Miljøet ved jeg ikke rigtigt, nu er jeg vant til Emacs, og jeg foretrækker
dens måde at tabulere på, Visual er lidt ubegavet hvad det angår.
Syntaksfavningen er også bedre i Emacs, tilgengæld har Visual langt bedre
søge funktion, den kan søge i hele projektet på en gang.

Det er som så meget en smagssag.
-Sune

Fra : Lars Blaabjerg

Dato : 23-02-01 11:34

---snip----

> Nej det ved jeg godt, men så kan man vist ikke bruge classwizard (kan
man?).
> Lidt synd for det er faktisk det bedste ved Visual.

Nope classwizarden er kun MFC, men den er jo også netop kun beregnet på at
sørge for at sætte alle de forp... macroer ind i projektet i forb. med
brugerinterfacet. Godt nogengange, men aldeles unødvendig medmindre man
_netop_ bruger MFC

-----snip----

> Online hjælpen bliver bedre med årene, jeg syntes også den var elendig i
> starten, men nu har jeg vænnet mig til den.

Ja, man vænner sig til den (utroligt nok

> [...]
> Syntaksfavningen er også bedre i Emacs, tilgengæld har Visual langt bedre
> søge funktion, den kan søge i hele projektet på en gang.

Browse info systemet i MSVC++ er jeg en kæmpe fan af. Hvis det virkede 100%
ville det være _endnu_ bedre.
Personligt har jeg ikke haft tålmodighed til at lære at bruge emacs, sikkert
en fremragende editor når man først har lært den. Har hørt fra flere at det
kan tage laaang tid.

> Det er som så meget en smagssag.

Ganske rigtigt

Fra : N/A

Dato : 24-02-01 00:53

Fra : Sune

Dato : 24-02-01 00:53

> det minder mig forresten om at jeg tit har haft brug for at udføre et
> tabulator tryk på samtlige linjer i emacs. Det kan godt blive trættende at
> trykke skiftevis tabulator/pilned nogle tusind gange. Findes der en
løsning?

Det gør der sikkert, jeg kender den desværre bare ikke. Hvis du spørger på
fx. SSLUG's cpp mailingliste er der sikkert masser der kan hjælpe, emacs kan
meget, og det den ikke kan kan scriptes.

> Er det iøvrigt muligt at tilkoble delete knappen i emacs eller er det
styret
> af operativsystemet?

Det er vist nok muligt (alt er muligt!), men jeg har opgraderet til RH7.0 og
der virker deletetasten fint.

-Sune

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 24-02-01 10:41

In <976qlf$jfq$1@eising.k-net.dk> "Thomas Krog" <rick@kampsax.dtu.dk> writes:

> [...]
>trykke skiftevis tabulator/pilned nogle tusind gange. Findes der en løsning?

Saa i toppen af filen og tryk C-space, gaa til slutningen og tryk
M-x indent-region

Mvh
Martin

Fra : Frank Hahn

Dato : 24-02-01 13:14

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> wrote in message
> In <976qlf$jfq$1@eising.k-net.dk> "Thomas Krog" <rick@kampsax.dtu.dk>
writes:

> Saa i toppen af filen og tryk C-space, gaa til slutningen og tryk
> M-x indent-region

Tjah..
M-x mark-whole-buffer
M-x indent-region

endnu nemmere

/Frank

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-02-01 19:13

Frank Hahn wrote:

> Tjah..
> M-x mark-whole-buffer
> M-x indent-region

Og når man så er der, kan man bruge M-x where-is til at finde ud af
hvilke taster funktionerne er bundet til... Man kan med fordel starte
med hvor where-is ligger.

C-x h M-C-\

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Soeren Sandmann

Dato : 24-02-01 13:45

> [...]

> trykke skiftevis tabulator/pilned nogle tusind gange. Findes der en løsning?

Jeg har noget lignende dette i min .emacs. Det gør at C-c TAB
indrykker hele bufferen.

(defun sandmann-indent-buffer () ""
(interactive "*")
(indent-region (point-min) (point-max) nil))

(defun sandmann-c-mode-keys nil
(local-set-key "\C-c\C-i" 'sandmann-indent-buffer))

;;; customize C
(defun sandmann-c-mode-customize ()
(sandmann-c-mode-keys))

;;; add-hook
(add-hook 'c-mode-common-hook
    'sandmann-c-mode-customize)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-02-01 15:43

Lars Blaabjerg skrev:

>forhindrer en i at købe en bog om emnet. Man kan lave et ligeså simpelt
>program med MSVC++ som man kan med GCC, og det er fuldstændigt valgfrit hvor
>meget man vil have serveret af de medfølgende wizards (MFC eller ej).

Jo, men workspace-roderiet er ikke valgfrit, og tabuleringen er
jeg nødt til at slå fra. Den kan ikke sættes op som jeg vil have
det, og den laver underlige ting og gerninger hvis den er slået
til.

Fra : Lars Blaabjerg

Dato : 26-02-01 08:19

"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> wrote in message

> Jo, men workspace-roderiet er ikke valgfrit

Ikke forstået!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-02-01 18:35

Lars Blaabjerg skrev:

>Ikke forstået!

Man er nødt til at sætte et workspace op. Utallige gange har jeg
måttet forlade M$VC for at gå ud i stifinder og slette hele dynen
fordi et eller andet sært var sket. Måske havde jeg glemt at give
min fil efternavnet .c, måske havde jeg glemt at bestille et
konsolprogram, måske havde jeg glemt noget helt tredje. Somme
tider kan man se at der er inkluderet nogle filer, men det er der
bare ikke alligevel, det er blot 'spøgelsesikoner'. Somme tider
*er* der inkuderet nogle filer, det kan man bare ikke se. Somme
tider kompilerer man slet ikke den fil man har siddet og knoklet
på for det er et helt andet workspace der er aktivt, og somme
tider må man slet ikke kompilere fordi der allerede er en main
fordi man har fået blandet nogle workspaces.

Hvis jeg brugte enorme mængder tid og energi, kunne jeg sikkert
finde et mønster i denne labyrint, men det har jeg ikke gidet.

Det er ikke kun mig der har oplevet ovenstående. Flere af mine
medstuderende har i starten brugt mere tid på at finde rundt i
M$VC end på at skrive programmer.

Fra : Lars Blaabjerg

Dato : 27-02-01 08:43

"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> wrote in message
---snip---
> Man er nødt til at sætte et workspace op.

Workspacet er bare en samling af projekter (typisk kun et).... såvidt jeg
ved er der ikke noget opsætning i et workspace. Jeg antager derfor at du
mener et projekt.

> [...]
> min fil efternavnet .c, måske havde jeg glemt at bestille et
> konsolprogram, måske havde jeg glemt noget helt tredje.

Jeg giver dig at opsætningen af et projekt kan være lidt svær at gennemskue,
men i princippet svarer den jo bare til en make-fil, og alle options kan
ændres. Men som du siger, er det tit lettere bare at starte et nyt projekt.

> [...]
> bare ikke alligevel, det er blot 'spøgelsesikoner'. Somme tider
> *er* der inkuderet nogle filer, det kan man bare ikke se.

Æhh... hvis jeg forstår dig ret (jeg er ikke sikker), snakker du om
classview vinduet (jeg har nemlig aldrig haft nogen problemer med
fil-vinduet). Der er nogen bugs som betyder, at når editoren støder på noget
syntaks den ikke forstår så bliver det pågældende kode undladt i classview
vinduet. Det er ganske rigtigt meget irriterende, især fordi det nogen gange
er gyldig kode (som kompileren godtager) eller hvisse ændringer i whitespace
(ukendt præcist hvilke) der forårsager det.
Min erfaring har vist mig at de fleste af disse sære bugs kan løses ved kun
at have et projekt i et workspace.
Hvis der går kludder i autocompletion og popup vinduer med prototyper og
members (som jeg er dybt afhængig af), har jeg fundet ud af at det hjælper
at slette databasefilen .ncb fra projektfolderen, så bliver den nemlig
genereret forfra når den skal bruges. Og der _går_ kludder i den før eller
siden. Generelt kan man slette de fleste af projekt filerne uden der sker
det store ved det, for der er mulighed for at regenerere de fleste af dem.
Slet dog ikke selve projektfilen, for så mister du alle kompiler og linker
options (som sagt, den svarer til en make-fil)

> [...]
> tider må man slet ikke kompilere fordi der allerede er en main
> fordi man har fået blandet nogle workspaces.

Hmm... hvis man vælger "compile" fra menuen plejer den da bare at kompilere
den aktive fil i editoren. "Build" derimod kompilerer alle filerne i det
aktive projekt, og det er rigtigt at man nogen gange narer sig selv her.

> Hvis jeg brugte enorme mængder tid og energi, kunne jeg sikkert
> finde et mønster i denne labyrint, men det har jeg ikke gidet.

Det tager også sin tid, jeg har gjort det og jeg er efterhånden ret vild med
programmet

Fra : klaus hebsgaard

Dato : 23-02-01 08:53

> Alle har råd til C++. Har man lyst, så kan man hente det. GCC er
> gratis.
Ja, gcc er gratis for alle med en gratis internetforbindelse, ellers koster
det download tiden...

/Klaus hebsgaard

Fra : Kent Friis

Dato : 22-02-01 18:11

Den Thu, 22 Feb 2001 16:23:14 +0100 skrev Sune:
>Hmm, lad mig gætte: du er newbie :)
>
>Well, C/C++ er ikke et program, men et programmeringssprog. Hvis du kender
>til HTML kode har du allerede en lille idé om hvad det er.

Folk der har brugt word i tre timer har nok mere ide om hvad HTML er.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - nu med thumbnails på grafiksiderne.

Fra : Thorkild Sørensen

Dato : 22-02-01 18:03

Nu ikke for at svine nogen til, men har du nogensinde hørt om et brugt
komputerprogram. Det er jo ikke en knallert eller bil du skal ud og købe

Hilsen Thorkild

Lothario skriver:

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 22-02-01 18:32

On Thu, 22 Feb 2001 17:03:12 GMT, rensen wrote:

> Nu ikke for at svine nogen til, men har du nogensinde hørt om et
> brugt komputerprogram.

Har du ikke? Det er ellers ganske almindeligt.

Mvh.

--
"People just generally like to disagree." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk