Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Køb af telezoom.
Fra : Simon Veith Reinholt

Dato : 17-09-02 08:50

Jeg overvejer meget kraftigt at købe en telezoom til mit Nikon F65.
Er der nogle her der har gode erfaringer med bestemte objektiver?
Umiddelbart ville jeg have fat i noget i 100-300 mm skalaen, men måske
noget i retning af 80-200 mm er mere realistisk ift. pris.
Jeg blev i Bingo foto rådet til at købe Nikons egen 70-300mm (f/4.5-5.6
G) i stedet for Sigmas tilsvarende som åbenbart var dyrere end Nikons,
og også i Japan Photo havde de gode erfaringer med Nikons (som koster
1400,- kr i Kamerahuset i Kbh).
Hvordan er kvaliteten af disse Nikon, Sigma osv. telezooms? (Tidligere
er der folk der har svaret med links til bl.a. tyske sider med
sammenligninger af objektiver, men dem har jeg smidt væk :) Især er jeg
interesseret i erfaringer med Nikons 70-300/4.5-5.6D
Hvilke ting skal jeg være opmærksom på når jeg køber telezooms? Der er
noget med at zoomfaktoren helst ikke skal være større end 4-5? Er de
"ekstra 100mm" pengene værd hvis jeg vælger 70-300 (x4.2) over 80-200
(x2.5) og ?
Og til sidst: Kan man få et ordentligt objektiv til ca. en tusse eller
skal jeg højere op? Jeg overvejer selvfølgelig kraftigt at købe brugt,
og er desuden studerende og naturligvis amatør, så jeg er måske nok nødt
til at gå på kompromis mht. pris/kvalitet :)

mvh Simon

Fra : John

Dato : 17-09-02 15:57

"Simon Veith Reinholt" <haze@ostenfeld.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan er kvaliteten af disse Nikon, Sigma osv. telezooms?

Jeg bruger meget et 70-300mm 4.5-5.6 fra Canon i samme prisklasse som du
nævner. Ren optisk er det en lidt lala oplevelse. Du skal ikke regne med at
de tegner særlig skarpt, og især ved store blændeåbninger kan de være
slemme. Dette tillader jeg mig at tro gælder alle zooms i denne prisklasse,
idet jeg har set test med flere mærker inklusiv mit eget. Hvorfor bruger jeg
det så?...hm...der er kun så og så mange penge til hobbyen ).
--
MVH
John K Hansen