Hvad skyldes mine grafikfejl?
Fra : Ukendt

Dato : 16-09-02 22:28

Hej NG
Jeg har et GF4 ti4600, dette har jeg vandkølet (gpu + ram på begge
sider). Nu er problemet bare, at nogle gange kommer der en masse
grafikfejl, de er ligesom i system med firkanter på linje hvor der er
en masse farver. Eller en masse prikker i gitter. Jeg kan simpelthen
ikke finde ud af hvor problemet er, kan det være fordi der bliver
trykket på ramchip'ne? Jeg troede først det kunne skyldes en
kortslutning (ved stadigvæk ikke om dette er tilfældet) men det
eneste køleren rør, er ram og gpu.
Nogle gange forsvinder det når jeg slukker og skruer klodsen på
bagsiden lidt løs, men ikke altid, så jeg er meget på bar bund. Men
jeg mener dog det er noget på bagsiden, for det kom ikke da jeg kun
kørte med klodsen foran.
Jeg ville meget gerne vide hvad det skyldes.

Jeg har vandkølet kortet for at få et lydløst system uden
kabinetblæsere og lign. (til dem som ikke kan forstå hvorfor et
grafikkort skal vandkøles).

Venlig hilsen
Peter

Fra : Hans

Dato : 16-09-02 22:39

Peter wrote:

> [...]
> kørte med klodsen foran.
> Jeg ville meget gerne vide hvad det skyldes.

Det første jeg kommer til at tænke på, er en lodning på kortet som er
begyndt at slippe forbindelsen på grund af de mekaniske påvirkninger du har
påført kortet under montagen af dit kølesystem.

Har du prøvet at vride kortet let for at se om du kan fremprovokere fejlen?

mvh, Hans

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-02 22:43

On Mon, 16 Sep 2002 23:38:33 +0200, "Hans" <fast@NOSPAM2night.dk>
wrote:

>Det første jeg kommer til at tænke på, er en lodning på kortet som er
>begyndt at slippe forbindelsen på grund af de mekaniske påvirkninger du har
>påført kortet under montagen af dit kølesystem.

Men det kommer ikke når kun den ene blok eller standard blæseren
sidder på, men de er selvfølgelig heller ikke så tunge.

>Har du prøvet at vride kortet let for at se om du kan fremprovokere fejlen?

Mens maskinen kører?
Hvordan kan jeg finde ud af, om det er det problemet er?

Mvh
Peter

Fra : Hans

Dato : 16-09-02 22:51

Peter wrote:

> Men det kommer ikke når kun den ene blok eller standard blæseren
> sidder på, men de er selvfølgelig heller ikke så tunge.

> Mens maskinen kører?
> Hvordan kan jeg finde ud af, om det er det problemet er?

Ja - Men du skal kun påføre kortet et let tryk som simulerer den ekstra
vægt. Det kan nemlig også ligge i selve AGP-fatningen på bundkortet hvis den
får en skæv belastning.

mvh, Hans

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-02 22:56

On Mon, 16 Sep 2002 23:51:26 +0200, "Hans" <fast@NOSPAM2night.dk>
wrote:

>Ja - Men du skal kun påføre kortet et let tryk som simulerer den ekstra
>vægt. Det kan nemlig også ligge i selve AGP-fatningen på bundkortet hvis den
>får en skæv belastning.

Hvis jeg vrider let i grafikkortet, altså selve printet, så opstår
fejlen. Hvis jeg derimod vrider i hele kortet med blokkene sker der
intet, men printet er jo også fastspændt og bukker ikke der. Hvis det
er en lodning, hvilket lyder rimeligt rigtigt da der var et par
komponenter der kom noget pres på i første omgang, hvordan kan det så
laves?

Mvh
Peter

Fra : Hans

Dato : 16-09-02 23:14

Peter wrote:

> [...]
> er en lodning, hvilket lyder rimeligt rigtigt da der var et par
> komponenter der kom noget pres på i første omgang, hvordan kan det så

Du ved hvor komponenterne kom i klemme, og det må være der du skal lede
efter fejl. Det kan være en knækket komponent, eller kortslutning mellem en
komponent og en printbane, men under alle omstændigheder skal du have
loddeudstyr og værktøj til at håndtere SMD monterede print, og være en
garvet tekniker for at kunne vurdere om en lodning er i orden.

Den anden mulighed <moralmode off> er at indlevere kortet med den originale
køler, hævde at kortet er defekt og gøre brug af din reklamationsret,
<moralmode on> men det har jeg narturligvis aldrig foreslået.

mvh, Hans

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-02 23:19

On Tue, 17 Sep 2002 00:14:14 +0200, "Hans" <fast@NOSPAM2night.dk>
wrote:

> [...]
>loddeudstyr og værktøj til at håndtere SMD monterede print, og være en
>garvet tekniker for at kunne vurdere om en lodning er i orden.

Nu har jeg prøvet lidt forskelligt og fundet ud af, at der er noget
med printet. Men når jeg kører en 3dmark sker det også, og det er
selvom jeg intet rører. Når jeg så genstarter er den helt gal under
opstart, men går i windows og efter genstart er den fin, som regel.
Kan det stadigvæk nøjes med at være noget print problem.
Jeg er ikke garvet med en loddekolbe, og den jeg har er ikke engang
med spidst hoved.

>Den anden mulighed <moralmode off> er at indlevere kortet med den originale
>køler, hævde at kortet er defekt og gøre brug af din reklamationsret,
><moralmode on> men det har jeg narturligvis aldrig foreslået.

Det lyder desværre som noget jeg bliver nødt til at prøve.

Mvh
Peter

Fra : Hans

Dato : 16-09-02 23:28

Peter wrote:

> [...]
> Kan det stadigvæk nøjes med at være noget print problem.
> Jeg er ikke garvet med en loddekolbe, og den jeg har er ikke engang

Det hænger stadigvæk fint sammen, da du sikkert har skabt et
mekanisk/termisk problem, hvor fejlen bliver yderligere forstærket når
komponenterne bliver opvarmet/afkølet. Ting udvider sig bekendt under varme,
og en eventuel kortslutning kan opstå. Ved efterfølgende afkøling forsvinder
fænomenet igen.

Denne proces kan du netop simulere ved at påvirke printet mekanisk.

> Det lyder desværre som noget jeg bliver nødt til at prøve.

Du skal bare vide, hvis leverandøren finder de beskadigede komponenter
bliver det ret svært at bortforklare, at du ikke selv har forsøgt at
modificere produktet.

mvh, Hans

Fra : Karsten Borchers

Dato : 17-09-02 05:10

Jeg havde de nøjagtigt samme symptomer med et MSI GF4 Ti4400. Dog havde jeg
ikke rodet med andre køler osv., eller påført pres på kortet under drift.
Sendte mit retur, og fik det byttet.

Køleprofilen havde dog brune/sorte områder, som kunne tyde på den havde
grillet lidt. Kortet var ikke clocket, og blæseren kørte rundt. Kabinettet
var rigeligt ventileret (ekstra 3 stk 80mm blæsere).

/ Borchers

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-02 10:59

On Tue, 17 Sep 2002 00:28:03 +0200, "Hans" <fast@NOSPAM2night.dk>
wrote:

> [...]
>fænomenet igen.
>
>Denne proces kan du netop simulere ved at påvirke printet mekanisk.

Men nogle gange kan kortet køre den ene test efter den anden, kan
dette så skyldes, at lige præcis der er sidder komponenterne som de
skal, men hvis der så bliver rørt ved kortet sidder de kun nogenlunde
og fejlen sker så under opvarmning? Det er en meget trist fejl synes
jeg, da jeg på den ene side kører fint med kortet nu, men jeg ved, at
lige så snart jeg rør det er der problemer indtil alting "falder på
plads" og det kører fint igen.

Mvh
Peter

Fra : Hans

Dato : 17-09-02 21:03

Peter wrote:

> [...]
> jeg, da jeg på den ene side kører fint med kortet nu, men jeg ved, at
> lige så snart jeg rør det er der problemer indtil alting "falder på

Sådan er det jo med periodiske fejl. Hvis du er heldig ser du ikke mere til
fejlen, men omvendt kan du også risikere at den med tiden bliver permanent,
og det vil med største sansynlighed ske lige efter udløb af garantien.

Det er derfor helt op til dig om du vil gøre noget ved sagen, og i så fald
hvordan.

mvh, Hans

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-02 21:23

On Tue, 17 Sep 2002 22:03:10 +0200, "Hans" <fast@NOSPAM2night.dk>
wrote:

> [...]
>og det vil med største sansynlighed ske lige efter udløb af garantien.

Det er også det jeg tænker, dog er der 3 års garanti, og det er nok de
færreste gfx-kort der holder i 3 år, altså performancemæssigt.

>Det er derfor helt op til dig om du vil gøre noget ved sagen, og i så fald
>hvordan.

Jeg har i dag sendt kortet retur, så må vi se hvad der sker. Det var
helt sikkert ikke den rigtige løsning moralsk set, men økonomisk set
var det nødvendigt.
Tak for hjælpen med at finde fejlen.

Venlig hilsen
Peter