Jarre og playback?
Fra : Andrew

Dato : 16-09-02 20:55

Hej

Jeg sidder og ser Jean Michel Jarre og hans Aero koncert og kan ikke rigtigt
finde ud af hvad der er playback og hvad han selv laver på scenen?

Det er tydeligt at han selv kun står for nogle enkelte sekvenser i numrene;
eller hvad?

Mvh Anders

Fra : Simon Hiort-Lorenzen

Dato : 16-09-02 21:40

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> finde ud af hvad der er playback og hvad han selv laver på scenen?
>
> Det er tydeligt at han selv kun står for nogle enkelte sekvenser i

Det foregår jo på computer det hele. Så gad vide om han ikke bare selv
trykker på knappen der starter rytmesporet? Han trykker jo på en masse
knapper hele tiden. Desuden er der jo en ekstra mand på scenen.

Det er bestemt et spektakulært show, men jeg synes godt nok at musikken er
kedelig. Jeg har haft tømmermænd der var mere interessante.

Simon

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 16-09-02 22:46

Simon Hiort-Lorenzen wrote:
> Det er bestemt et spektakulært show, men jeg synes godt nok at
> musikken er kedelig. Jeg har haft tømmermænd der var mere
> interessante.

Det pudsige er, at der åbenbart også er en del, som er interessede i en
live-optagelse af koncerten på cd. Jeg tror gerne, at det var en fed
oplevelse og et flot show, men det er ikke noget, jeg kan forholde mig til
at sidde og lytte til uden det visuelle element.

/Nikolaj

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 17-09-02 10:56

"Simon Hiort-Lorenzen" <bulk@_spamblock_hilo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Det er bestemt et spektakulært show, men jeg synes godt nok at musikken er
> kedelig. Jeg har haft tømmermænd der var mere interessante.

Det kommer vist an på hvem man er. Smag kan ikke diskuteres (selv om jeg har
prøvet at diskutere det med Åge :)

For mig er Jean Michel-Jarres musik en rejse, hver gang jeg hører det.
Simpliciteten i numrene, som alligevel fylder så meget, klangene, og hans
vågemod ud i mærkelige kompositioner. Det er det der for mig er stort. Det
rører mig enormt dybt, og jeg havde sgu tårer i øjnene flere gange, da jeg
stod med fødderne dybt placeret i den jydske dynd, hin sen eftersommer
aften, i gl. Vrå Enge....

> Simon

Lars B. Jensen
http://www.zulfo.dk http://www.sheewaklub.dk

Fra : Karsten Kryger Hanse~

Dato : 16-09-02 23:03

Hej

Om Jarre spiller live eller ej er meget diskuteret i forum'et på
www.jarre.net
Konklusionen er vist, at nogen påstår de kan bevise det, og nogen siger det
modsatte. I et interview på www.magneticfields.dk under punktet "interview"
taler en gruppe fans med Jarre under hans koncerttur i 1997 i København (som
var indendørs), hvor han siger at det var live dengang, og jeg tror at Jarre
sætter en ære i at spille det live. Men naturligvis er der en del samplede
sekvenser, det ligger i musikkens stil. En stil som tit ryger i min
CD-afspiller, jeg kan godt nyde musikken uden det visuelle. Faktisk synes
jeg Jarre's musik udmærker sig ved sin enkelthed (som over årene er gået
lidt mere i retning af "spræl" og derfor er meget æstetisk musik (i mine
øjne).

Om man som individ vil lytte til Jarre derhjemme afhænger vel af smag og
behag. Der er ingen der tvinger det ned i ens CD-afspiller. Desværre hører
man dog ikke så meget til det på radioen, selvom der skal lyde en tak til P3
for at sende koncerten live - selvom jeg selv stod på Gl. Vrå Enge og havde
en once-in-a-live-time experience.

Mvh.
Karsten Kryger Hansen

Fra : Karsten Kryger Hanse~

Dato : 16-09-02 23:06

Følg desuden med i debatten på aero.tv2.dk . Der er ret håndfaste beviser
for at det er live.

Mvh.
Karsten Kryger Hansen

Fra : Jacob E.

Dato : 16-09-02 23:51

"Karsten Kryger Hansen" <karstenkryger@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Følg desuden med i debatten på aero.tv2.dk . Der er ret håndfaste beviser
> for at det er live.

Har ledt og ledt, men har givet op. HVOR? Kan du huske hvad tråden/e hedder?

Mvh Jacob.

Fra : Jørgen Bo Jensen

Dato : 17-09-02 00:05

"spil for galleriet ??"

/Jørgen Bo Jensen

Fra : Jacob E.

Dato : 17-09-02 00:13

TAK!

Jacob

Fra : Ally

Dato : 17-09-02 00:10

On Mon, 16 Sep 2002 21:55:17 +0200, "Andrew" <andvalen@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>finde ud af hvad der er playback og hvad han selv laver på scenen?
>
>Det er tydeligt at han selv kun står for nogle enkelte sekvenser i numrene;

"Skægt", du spørger om det, for jeg har spekuleret om at spørge om det
samme. Jeg er nemlig ret sikker på, langt størstedelen af det var
"playback", eller nok mere rigtigt, programmeret. Jeg har efterhånden
set en lille håndfuld JMJ koncerter (dog ikke live), og hver gang har
der været flg. små kuriositeter:

1. Ved closeup kunne man se, han trykkede på forkerte tangenter, uden
musikken (de toner, han skulle forestille at spille) fulgte med.

2. Han har et eller andet underligt "instrument" med, som umiddelbart
virker urealistisk. Derudover synes der ikke nogen sammenhæng mellem
toner og bevægelser.

En sidste fejl, jeg observerede, var under et af numrene, hvor han
"sang" med. I starten, ved første strofe, bevægede han overhovedet
ikke munden. Ved et par efterfølgende strofer var lyd og mundbevægelse
ikke 100% synkront.

Jeg tror ikke, det var 100% playback... men jeg tror heller ikke, at
alle lyde og instrumenter blev spillet live. Jeg har efterhånden set
lidt for mange "fejl" (fejlanslag m.m.) til at tro på det.

Når det så er sagt, så er jeg stadig en kæmpe stor JMJ-fan, og har
været det i 25 år!

De venligste hilsener

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Brian Klausen

Dato : 17-09-02 10:24

Ally wrote:
> Jeg tror ikke, det var 100% playback... men jeg tror heller ikke, at
> alle lyde og instrumenter blev spillet live. Jeg har efterhånden set
> lidt for mange "fejl" (fejlanslag m.m.) til at tro på det.

Samme her. Det var blandt andet ret tydeligt på et af de sidste numre,
hvor han kører hånden fra en ende til en den anden på et keyboard. Det
går igen et par gange i et nummeret, men kameraet fanger helt klart også
et par gange hvor det bestemt ikke passer.

Dog skulle hans "bøjede rør" (som det bliver kaldt i aero.tv2.dk
debatten) være god nok. En såkaldt Theremin (se
<http://www.thereminworld.com/>) - jeg sad ellers og så koncerten med en
kammerat, og vi blev enige om at det i hvert fald var fup. Men
instrumentet findes skam, og virker...
Så i den forbindelse kom vi også til at snakke om det legendariske laser
orgel som han brugte i sin gamle koncerter. Nogen der ved om det var fup?

Bortset fra det, så var Safri Dou's optræden fabel-agtig - og jeg synes
i det hele taget at koncerten var fantastisk - også selvom jeg kun så
den på TV. Min kammerats kæreste fattede ikke at vi var opslugte af det,
så hun gik i seng. Men alle de lyde, og hele det univers som hans musik
er, og evnen til at variere hans relativt simple "riffs", er helt
fantastisk.

Venligst
Brian Klausen

Fra : Troels

Dato : 17-09-02 10:41

> [...]
> <http://www.thereminworld.com/>) - jeg sad ellers og så koncerten med en
> kammerat, og vi blev enige om at det i hvert fald var fup. Men

Selvfølgelig gør det det Opfundet i starten af 1900tallet af en russer,
som vidt jeg husker.

> Så i den forbindelse kom vi også til at snakke om det legendariske laser
> orgel som han brugte i sin gamle koncerter. Nogen der ved om det var fup?

Jeg mener de har en laserharpe (fedt ord igrunden) på experimentariet eller
Guiness World of records....øh.... hus, i københavn. Vist ikke helt magen
til men princippet er vel nogenlunde det samme.

/Troels

Fra : Kristian Amby

Dato : 17-09-02 14:49

Dette i sandhed mærkværidge instrument kan også høres i Good Vibration
med Beach Boys.

Det er ganske rigtigt opfundet af en russer, bosiddende i USA. Han
forsvandt dog sporløst i 25 år, men dukkede så op igen i Moskva efter
murens fald. Han var simpelthen blevet kidnappet og smuglet til
Rusland. Han skulle ikke gå og "føre sig frem" i USA.
Hvordan man er kommet til konklusionen, at Jarre ikke spillede live på
den, ved jeg ikke. Det er svært at forstå, at den overhovedet kan
spilles på

Mvh
Kristian Amby

Fra : Brian Klausen

Dato : 17-09-02 16:53

Kristian Amby wrote:
> Dette i sandhed mærkværidge instrument kan også høres i Good Vibration
> med Beach Boys.

Nu er jeg ingen ekspert udi Theremin'en (så den første gang i går på TV,
og læste om den på nettet i dag . Men faktisk skulle det netop
/ikke/ være en Theremin på Good Vibrations. Tjek FAQ'en på
<http://www.thereminworld.com/>, hvor netop dette spørgsmål er besvaret.

> Hvordan man er kommet til konklusionen, at Jarre ikke spillede live på
> den, ved jeg ikke. Det er svært at forstå, at den overhovedet kan
> spilles på

Øh... de to sætninger synes jeg er relativt modsatrettede? Eller er det
bare mig?
Anyways, min og min kammerats begrundelse for at tvivle på autenciteten,
er Theremin'ens noget besynderlige udformning, og ikke mindst virkemåde.
Den virker bare alt for far-fetched når man ser den .

Venligst
Brian Klausen

Fra : Kristian Amby

Dato : 17-09-02 17:47

Ja, det står der da godt nok.

Der var en udsendelse i DR2 for et par år siden om Therermin'en. Der
blev fortalt, at brdr. Wilson havde en nabo, der havde sådan en
monstrum, og vi så da også, de spillede på den. De stod da og viftede
med hænderne, men om de så har skiftet instrumentet ud,senere, tør jeg
så ikke sige. Jeg kan jeg ihvertfald ikke huske noget om det.

Det er også fra denne udsendelse, jeg kan huske historien om
opfinderen, der forsvandt.

Mvh
Kristian Amby

Fra : Brian Klausen

Dato : 17-09-02 18:42

Kristian Amby wrote:
> [...]
> med hænderne, men om de så har skiftet instrumentet ud,senere, tør jeg
> så ikke sige. Jeg kan jeg ihvertfald ikke huske noget om det.

Ja jeg skal i hvert fald ikke gøre mig klog på det .

Venligst
Brian Klausen

Fra : Jacob E.

Dato : 17-09-02 10:47

"Brian Klausen" <brian@xspam.lbrt.dk> skrev i en meddelelse

> Så i den forbindelse kom vi også til at snakke om det legendariske laser
> orgel som han brugte i sin gamle koncerter. Nogen der ved om det var fup?

Det har jeg faktisk altid selv troet, at det var, indtil jeg fandt denne
artikel på nettet:

http://www.andrewkilpatrick.org/projects/laserharp/

Jeg har dog læst et sted, at Jarre ikke "spiller" på den som sådan, men at
han bare skal ramme hvilken som helst stråle for at få den næste tone frem.

Mvh Jacob

Fra : Brian Klausen

Dato : 17-09-02 11:10

Jacob E. wrote:
> Det har jeg faktisk altid selv troet, at det var, indtil jeg fandt denne
> artikel på nettet:

Ja vi var også begge enige om at den var fup - JMJ var fuldt tilgivet
for det, for det er stadigvæk en vildt fed ide, osv.

> http://www.andrewkilpatrick.org/projects/laserharp/

Ja den er jo egentlig simpel nok. Så hvorfor skulle JMJ ikke kunne have
sådan en.

> Jeg har dog læst et sted, at Jarre ikke "spiller" på den som sådan, men at
> han bare skal ramme hvilken som helst stråle for at få den næste tone frem.

Aha... ja øh... det har jeg ikke meget at sige til. Sidst jeg så en
koncert hvor han brugte laserharpen, var jeg en bette knægt, så deeeet .

Venligst

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 17-09-02 12:26

"Jacob E." <jacob-x@dk2netFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> "Brian Klausen" <brian@xspam.lbrt.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det har jeg faktisk altid selv troet, at det var, indtil jeg fandt denne
> [...]

"Tsak, du er bare alletsiders, tsak"... og vi er så igang med at bygge en!
Feeedeste!

Fra : Ally

Dato : 17-09-02 13:41

On Tue, 17 Sep 2002 11:24:05 +0200, Brian Klausen
<brian@xspam.lbrt.dk> wrote:

> [...]
>går igen et par gange i et nummeret, men kameraet fanger helt klart også
>et par gange hvor det bestemt ikke passer.

Lige præcis. Jeg husker også en koncert, hvor han havde et keyboard i
overstørrelse. Det var enormt! Og hver gang, han rørte en tangent,
lyste tangenten. Problemet var bare, at det afslørede, at der ingen
sammenhæng var mellem musikken og de tangenter, han trykkede på.

> [...]
>orgel som han brugte i sin gamle koncerter. Nogen der ved om det var fup?

Jep, det kan jeg godt huske... jeg mener, det var fra samme koncert,
hvor han også brugte lys-keyboardet. Ved "laserorglet" observerede jeg
flere gange, at den samme stråle spillede flere forskellige toner. Det
er muligt, som en anden pointerede, at der blev spillet næste tone i
den programmerede række, hver gang en tilfældig stråle blev afbrudt.
Men jeg tror ikke en prut på, at han spillede på strålerne som et
almindeligt keyboard.

> [...]
>så hun gik i seng. Men alle de lyde, og hele det univers som hans musik
>er, og evnen til at variere hans relativt simple "riffs", er helt

Fuldstændig enig! Jeg sad og fik gåsehud mange gange i løbet af
koncerten. Jeg husker en koncert for nogle år siden, hvor han
projekterede billeder og laseranimationer op på husvægge i baggrunden.
Jeg husker ikke, hvor koncerten fandt sted, men flot var det. Har han
ikke også haft en koncert i Ægypten? Jeg mener at kunne huske at
pyramiderne var i baggrunden.

De venligste hilsener

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Brian Klausen

Dato : 17-09-02 16:59

Ally wrote:
> [...]
> den programmerede række, hver gang en tilfældig stråle blev afbrudt.
> Men jeg tror ikke en prut på, at han spillede på strålerne som et

Jeg har også den oplevelse lagret i hukommelsen, netop at samme stråle
spillede flere forskellige toner. Der er dog tre ting der kan
bortforklare det for mit vedkommende. 1. Jeg var sgu'tte ret gammel
sidst jeg så en JMJ koncert . 2. Den kan være netop forprogrammeret.
3. Hvis du læser på hjemmesiden som det link der blev postet om en gut
der havde bygget en laserharpe, så står der noget om justerbar
transponering. Den hjemmeb(r)yggede harpe dækker således ikke mindre end
8 oktaver. Hvis nu denne transponering kan styres nemt, f.eks. via
pedaler, så er det trods alt muligt at få noget nogenlunde rimeligt ud
af det .

Meeen, jeg hælder mest til forklaring 2.

> Jeg husker ikke, hvor koncerten fandt sted, men flot var det. Har han
> ikke også haft en koncert i Ægypten? Jeg mener at kunne huske at
> pyramiderne var i baggrunden.

Han har haft en koncert i Ægypten. Har dog aldrig selv set den.

Venligst
Brian Klausen

Fra : Karsten S. Jørgensen

Dato : 17-09-02 11:45

Ally wrote:

> [...]
>
> 2. Han har et eller andet underligt "instrument" med, som umiddelbart
> virker urealistisk. Derudover synes der ikke nogen sammenhæng mellem

En theremin er ikke urealistisk. Den findes - jeg har selv spillet på
sådan en. Og sammenhængen mellem toner og bevægelser er enkel: Lodret
bevægelse styrer volumen, vandret bevægelse styrer tonehøjde.

--
mvh. Karsten Strandgaard Jørgensen
http://www.hammerich.cjb.net

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 17-09-02 12:13

"Karsten S. Jørgensen" <karsten@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> En theremin er ikke urealistisk. Den findes - jeg har selv spillet på
> sådan en. Og sammenhængen mellem toner og bevægelser er enkel: Lodret
> bevægelse styrer volumen, vandret bevægelse styrer tonehøjde.

Klart den er realistisk... og det fede er jo netop at nummeret hvor den
spille på er Magnetic Fields! Den baserer sig vel på magnet felter?

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 17-09-02 10:53

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg sidder og ser Jean Michel Jarre og hans Aero koncert og kan ikke
rigtigt
> finde ud af hvad der er playback og hvad han selv laver på scenen?

Hvaaaaad... kan du virkelig nyde den optræden, SAMTDIGDIG med at du skriver
newsindlæg!? :)

> Det er tydeligt at han selv kun står for nogle enkelte sekvenser i
numrene;
> eller hvad?

En stor del af showet er selvfølgelig prearrangeret. Jean selv smider nogle
effekter på, og jeg er også sikker på at han i hvert tilfælde på nogle af
numrene, bl.a. Light My Sky, selv står for "sangen".

Jeg er også overbevist om at Safri-drengene er temmelig "live"...

Men, jeg er typen der egentlig er lidt ligeglad. Jeg kender nok til
musikbranchen til at vide, at de fleste musikere på et eller andet tidspunkt
har optrådt med playback eller singback... Det kan ikke ødelægge mit billede
af en kanon koncert, som jeg nu har set live, og har i digital format på
flere måder :) så jeg kan nyde den fremover.

Fra : Jesper Larsen

Dato : 17-09-02 14:29

På et tidspunkt havde U2 en keyboardmand siddende under scenen fordi de ikke
syntes det var passende med sådan nogle moderne instrumenter på en "rock" scene

DoC

Jesper Larsen
Grafiker

Digital XPress as