Et QXL privatkøb... uden levering
Fra : Iwan

Dato : 16-09-02 17:10

Hej Jura-guppe

Jeg skriver til jer, da jeg har en delproblemer med en varer, jeg har købt
www.qxl.dk. Jeg kontaktede sælger efter at auktionen var afsluttet og
spugte hvor meget det ville koste ialt, hvis jeg ønskede varen sendt som
pakke og dette bekræftes af sælger. Pengene blev overført samme dag. Efter
en del forsinkelse fra sælgers side, lykkedes det ham at sende varen som
brev (hvis han har sendt den). Brevet med varen har jeg ikke modtaget, det
er blevet væk.

Efter en del mails frem og tilbage, er sælger er ikke til at stikke i, han
siger at han ikke tror på at jeg ikke har modtaget varen, modsat mener jeg
at han ikke har sendt den og at i givet fald at han har, har han ikke
overholdt vores aftale. På grundlag af dette kræver jeg pengen tilbage.

QXL anbefaler mig at melde sælger til politiet for svindel, hvilket jeg gør.
Politiet afviser sagen, da de ikke kan bevise at sælger ikke sendt varen og
henviser mig til et civilt søgsmål.

Her står jeg, jeg er på SU (de berømte 4.200,- om måneden) og har ikke
pengen til at hyrer en advokat. Hele beløbet incl. fragt er kr. 325,-.
Nedenstående er handlingsforløbet i detalie beskrevet.

Hvad er mine muligheder?

Mvh

Jens

Handlingsforløbet:
a.. Den 8. august vinder jeg en auktion nr: 34223999 på en CPU - Pentium
PII 350.
b.. Samme dag kontakter jeg sælger og forespørger om hvordan handlen skal
foregå. Sælger svarer mig: "Så samlet pris er 325.- som jeg må bede dig
overføre til min BG-konto, så sender jeg CPU.en så snart betaling er reg
indbetalt."
c.. Pengen bliver overført samme dag og dette bekræftes overfor sælger.

a.. Den 11. august skriver jeg følgende til sælger: " Kunne du bekræfte om
du havde modtaget pengene.", da jeg ikke havde hørt fra ham og ej heller
modtaget nogle varer.

a.. Den 13. august skriver jeg følgende til sælger: " Jeg overførte
pengene i torsdags. Jeg har endnu ikke hørt fra dig, eller fået cpu'en.
Bekræft venligst om du har modtaget pengene og om du har sendt cpu'en, i så
fald med et stregkodenummer til Post Danmark!"

a.. Den 14. august rykker jeg sælger for et svar, da jeg intet havde hørt
fra ham.
b.. Samme dag kontakter jeg sælgers bank og den bekræfter at pengene er
gået ind på sælgers konto fredag den 9. august. Jeg skriver til sælger at
han vil blive meldt til politiet, såfremt at jeg ikke hører fra ham.
c.. Samme dag kontakter jeg QXL (auktionshuset) og taler med en XXX. Hun
skriver, samt ringer til sælger for at rykke for kontakten til mig
d.. Senere samme dag svarer sælger på begge af mine mails, det sidste brev
er en anelse utidigt.
e.. Jeg svarer på sælgers sidste mail på en pæn måde og senere får jeg et
fornuftigt svar der lader til at sælger og jeg er på "talefod" igen.

a.. Den 20. august skriver jeg igen til sælger da jeg stadig ikke har
modtaget varen.
b.. Samtidig skriver til XXX hos QXL.
c.. Sælger skriver at han har sendt varen den 16. august.
d.. Jeg forespørger på et stregkodenummer, så jeg kan efterlyse pakken hos
Post Danmark.
e.. Sælger svarer at varen ikke som aftalt er sendt som pakke, men i
stedet som brev.

a.. Den 21. august skriver jeg igen til sælger da jeg stadig ikke har
modtaget varen. Jeg oplyser mit mobilnummer til ham, så vi kan tale sammen
om sagen.
b.. Samtidig skriver jeg til XXX hos QXL.

a.. Den 28. august skriver jeg igen til sælger da jeg stadig ikke har
modtaget varen og ej heller hørt fra ham. Jeg oplyser ham at det er sidste
chance for at kontakte mig, ellers bliver han meldt til politiet.

a.. Den 2. september modtager jeg en mail fra sælger. I dette brev
beskylder sælger undertegnede for forsøg på at svindel.
b.. Samme dag svarer jeg sælger om han ikke vil kontakte mig, så vi kan få
den sag ud af verden.

a.. Den 3. september modtager jeg en mail fra sælger. I brevet skriver
sælger at hans samarbejdsvilje ligge et meget lille sted, beskylder mig for
at forsøge at svindle ham, samt skriver: "Og pas nu på du ikke får en
enjuriesag på halsen.".
b.. Samme dag har jeg kontaktet Post Danmark's kundeservice i Esbjerg. De
siger følgende: ". generelt oplyses kunder ikke at en brevpakke er leveret,
da der ikke er sporing på sådanne forsendelser.".

Fra : Rasmus

Dato : 16-09-02 18:00

[KLIP]

Umiddelbart vil jeg mene at sælger har misligeholdt aftalen ved at sende
CPU´en som et brev istedet for en pakke(forudsat at i har aftalt at han skal
sende den som en pakke), og på den måde forsøgt at snyde dig ved at tjene
lidt ekstra på portoen

.....men der er nok ikke meget at gøre ved det, det eneste du har fået ud af
det at man skal ikke stole på fremmede

Du kan jo evt. forsøge at kræve differencen mellem pakke og brev
tilbagebetalt(hvis du altså har betalt for porto) bare for at genere ham
lidt

mvh
Rasmus

Fra : Iwan

Dato : 16-09-02 19:21

Ja, men jeg har jo ikke fået pakken... hvorfor nøjes med differencen af
portoen, når sælger har snydt mig for varen?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-02 18:03

Iwan skrev:

> [...]
>spugte hvor meget det ville koste ialt, hvis jeg ønskede varen sendt som
>pakke og dette bekræftes af sælger. Pengene blev overført samme dag.

Små. Reelt kan du i teorien anlægge en retssag, men den vil
sikkert blive afvist på grund af at det er en bagatel (selv om
det ikke er en bagatel for din økonomi).

> a.. Den 2. september modtager jeg en mail fra sælger. I dette brev
>beskylder sælger undertegnede for forsøg på at svindel.

Sælgers sendrægtighed til at svare på mails, det at han
(angiveligt) har sendt et usporbart brev frem for en sporbar
pakke som aftalt, samt det at han er den første til at føre
beskyldninger i marken, antyder at han er en fusker, men det er
ikke noget bevis.

Hvis du kan lægge en anmeldelse af sælgeren ind på QXL's system,
så skriv det som du er sikker på (ingen anklager), og lad folk
selv dømme. Der er ikke ret meget andet at gøre.

--
Bertel