Spagetti-sovs
Fra : Kitti Egevang

Dato : 15-09-02 21:50

Hej Gruppe.

Er der mon nogen der ligger inde med en rigtig god opskrift på en
spagetti-kødsovs?
Den må gerne være lidt krydret, men ikke direkte stærk. (Skal kunne spises
af børn også).
Jeg er ved at være træt af altid at lave den samme kødsovs hver gang !!
Håber at få nogle gode ideer fra jer......

Knus Kitti.

Fra : Nette

Dato : 16-09-02 01:07

"Kitti Egevang" wrote
> [...]
> Jeg er ved at være træt af altid at lave den samme kødsovs hver gang !!
> Håber at få nogle gode ideer fra jer......

Du kan da få den jeg bruger....Men om den er mere interessant end din, det
ved jeg ikke

Løg
hvidløg
gulerødder i meget små tern, helt finthakket
oksekød
1 ds. hakkede tomater
oregano
sal
peber
vand
og meljævning

Dem smager vildt godt, og kan sagtens spises af børn. Det går i hvert fald
fint her

Nette

Fra : netper

Dato : 16-09-02 05:04

"Kitti Egevang" skrev d. 15-09-02 21:50 dette indlæg :
> [...]
!!
> Håber at få nogle gode ideer fra jer......

Hej Kitti

Min personlige farvorit lyder ca sådan her

1 løg
500 g. fårefars oksefars kan også bruges
2 dåser flåede hakkede tomater
tomatpure
tomatketchup
chili
sukker
salt

Svitst løget, herefter brunes farsen.
Hæld tomater, tomatpure og tomatketchup ved og lade det varme op.
smag til med chili, sukker og salt.
Du kan evt putte lidt hvidløg ved

mvh
Per Klausen
http://www.dk-kogebogen.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Rømer

Dato : 16-09-02 08:24

Netop til kødsovs plejer jeg at vælge en ikke for mager - stakkels fru
Larsen - oksefars.
Jeg holder meget af løg - ungerne er knap så vilde med det - så jeg smider
halvdelen i blenderen - resten hakker jeg meget fint.
De kan heller ikke lide at tygge i champignons - de ryger også i blenderen -
så får jeg smagen og de slipper for at tygge i kogte svampe. Skulle de en
dag opdage, at smagen er forkert uden champignons, har jeg vundet
Jeg kan godt lide smagen af bacon i kødsovs - jeg kommer et par tykke skiver
i - men man kan naturligvis også bare bruge en bakke bacontern. Kan du lide
smagen - og kan du finde en god pepperoni - kan nogle skiver godt være en
fin tilsætning, men det kan godt blive lidt stærkt.
Jeg bruger tomatpasta på dåse - jeg synes, tomatpuré er for sødt - derfor
kommer jeg heller ikke sukker i min sovs.

500 gram hakket okse
et par pæne skiver bacon - eller pepperoni
4-5 store, groftrevne gulerødder
3 løg
2 fed skivede hvidløg
1 bakke champignons - eller et glas syltede
1 lille peberfrugt i små tern - det er ikke børnenes livret i varme retter,
da det er lidt bittert
1 lille sød chilli - kan naturligvis udelades, tag evt. kernerne ud
salt, peber samt 2 spiseskefulde paprika - edelsüss, de andre paprikaer er
nok for stærke for børnene, oregano og en anelse timian
flåede tomater - et par dåser eller tre
tomatpasta - et par dåser af de store
evt en lille (kaffe)fløde

Oksekødet brunes i en tykbundet gryde, bacon svitses med til sidst - det
hele tages op, og løg, hvidløg og gulerødder kommes i og småsimrer i
fedtstoffet en 5-10 minutter - vendes af og til.
Kødet tilsættes igen sammen med de hakkede champignons og peber/chilli samt
krydderier - det hele vendes sammen, og de flåede tomater og tomatpastaen
tilsættes.
Så står det ellers og bobler til vi skal spise -

Skal det være lidt udover det sædvanlige kan retten jævnes med lidt fløde -
ellers må det jo tyknes med et eller andet...maizena eller jævning.

God appetit!

Fra : Peter Westh

Dato : 16-09-02 08:10

"Kitti Egevang" <kittislet@dettemail4us.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg er ved at være træt af altid at lave den samme kødsovs hver gang !!
> Håber at få nogle gode ideer fra jer......

Jeg gør sådan her.

Først hakker jeg 2 løg, 1 stor gulerod, 2 stilke bladselleri og 2-4 fed
hvidløg fint. Om vinteren bruger jeg knoldselleri, skifter det ene løg ud
med en porre og bruger en lidt mindre gulerod. Man kan også liste
persillerod med. Min kæreste spiser ikke svinekød, hvis hun gjorde hakkede
jeg nok også 25-50 gram bacon med.
En anden mulig tilsætning er tørrede svampe, ca. 25 gram som udblødes i
lunkent vand, skylles GRUNDIGT for jord og småsten, og hakkes. Hvis man vil
bruge friske champignons er det bedst at riste dem på på panden og tilsætte
dem ca. 20 minutter før saucen er færdig.

Alt dette steger jeg i et par spsk. olivenolie i en stor, tykbundet gryde på
relativt høj varme. Når det bruner lidt, kommer jeg 1/2 kilo hakket oksekød
ved, og steger videre. Kalvekød kan også gå, det giver en lidt lettere
sauce. Kødet skal være en rimelig kvalitet og ikke for fedt.

Når kødet har skiftet farve og brunet en anelse, men ikke meget, drysser jeg
et par spsk. hvedemel på, og steger videre et par minutter.

Nu hælder jeg et-to glas vin på, og lader det koge væk. Rød- eller hvidvin
er sådan set lige gode. Jeg har faktisk engang prøvet at bruge æblemost, det
kan man også godt, hvis man korrigere med lidt syre fra citron eller eddike.

Når vinen er kogt væk hælder jeg godt en halv liter vand eller helst:
fond/boullion på sammen med 2 spsk. koncentreret tomatpure. Du kan også
bruge 1/2 dåse flåede, men ikke mere. Det SKAL ligne noget tyndt pjask på
dette stadium. Jeg smager til med peber, et laurbærblad, timian, måske en
anden krydderurt, hvis jeg har - men jeg venter med salt. Undertiden
forfalder jeg til uortodokse tilsætninger såsom paprika.

Nu koger jeg sovsen under låg MINIMUM 2 timer, gerne 3. Jeg rører
regelmæssigt og spæder lidt til med væske, hvis det er nødvendigt. Det
afhænger selvfølgelig af kødets kvalitet, men hvis du ligesom jeg køber
hakket kød med 10-12% fedt hos slagter eller supermarked, gør den lange
kogetid hele forskellen. Kødet bliver mørt i stedet for at være små,
ufordøjelige bidder, og det frigør sin smag til saucen. Det tager
selvfølgelig mere tid end man har på hverdage, så jeg plejer at lave en stor
portion i weekenden og fryse den ned i passende portioner - de kan tøs op på
samme tid som det tager at få en gryde vand i kog og koge pasta i den.

Til sidst smager jeg til med salt, mere peber og måske revet muskatnød. Man
kan hælde en dl. piskefløde i de sidste minutter hvis man foretrækker en
cremet sauce.

Ved servering foretrækker jeg at vende noget af saucen i pastaen sammen med
lidt parmesanost, og så hælde lidt ekstra ovenpå bagefter. Parmesanost til
efter behag. I øvrigt synes jeg også, at de fleste mennesker hælder alt for
meget kødsauce på deres pasta. Det er pasta med kødsauce, ikke millionbøf
med pasta.

Det, der adskiller denne sauce fra det, de fleste laver er 1) den meget
lille mængde tomat 2) den ret store mængde andre grøntsager og 3) den meget
lang kogetid.

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Detlev von Krüchten

Dato : 17-09-02 10:18

"Peter Westh" <pwesth@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
>Min kæreste spiser ikke svinekød, hvis hun gjorde hakkede
> jeg nok også 25-50 gram bacon med.

Hvis du også sætter stor pris på den lidt røgede krydring, bacon giver til
sovsen, kan jeg da foreslå kalvebacon ! I øvrigt har jeg gode erfaringer med
at tilsætte lidt kyllingelever, når kødet skal brunes.
mvh Detlev

Fra : Mette

Dato : 16-09-02 12:17

Spaghetti med Verdens Bedste Kødsauce (intet mindre).

Opskriften er fra brochuren "Dansk okse- og kalvekød på italiensk" fra
Kødbranchens fællesråd, og hele vores familie elsker saucen, også den lille
på 1 år.

Tilberedningstid ca. 2,5 timer, men retten passer sig selv det meste af
tiden.
4 pers.
ca. 400 g hakket dansk oksekød
2 spsk olivenolie
2 løg i små tern
evt. 2 stængler blegselleri i tynde skiver(jeg undlader disse)
2 gulerødder i små tern
2 fed hvidløg i små tern
2 spsk tomatpure
1/2 flaske rødvin
ca. 8 dl oksebouillon (jeg bruger ca. 4-5 dl)
1 bdt. bredbladet persille
salt og friskkværnet peber

400 g spaghetti
reven Parmesan (jeg bruger Parmegiano Reggiano)

Kødet sauteres 3-4 minutter i gryden.
Grøntsager, tomatpure og vin kommes i gryden og der røres rundt.
Simrer uden låg indtil rødvinen er næsten fordampet.
Tilsdæt bouillon og lad saucen simre under låg ca. 2 timer. (Forkort IKKE
kogetiden)
Rør i gryden undervejs og tilsæt evt. lidt vand, så saucen ikke koger tør
(Det har ikke været nødvendigt når jeg har lavet den.)

Smag til med salt og peber og pynt med hakket persille.

Velbekomme

Fra : rasmus carlsen

Dato : 17-09-02 10:23

Prøv at hælde en lille kop kaffe ... det giver en god smag. Og en halv øl
(gerne en halvmørk som Rød Tuborg) er også godt ... endvidere er god
chokolade (!) også en interessant indgridiens.

Forsøg dig lidt frem ... start med kaffen!

ras

Fra : Kim

Dato : 19-09-02 09:26

Hej - jeg vil da også gerne bidrage, selvom du har fået opskrifter til nogle
uger allerede.
- i øvrigt plejer jeg at lave af 3-4 kg oksefars pr. gang og fryse ned i 500
g portioner - så er der altid til en hurtig middagsmad. kødsaucen kan tøs op
i gryden mens man laver salaten.

nå men altså:

500 g hakket oksekød
2 spsk olivenolie
1 fed hvidløg
1 finthakket løg
1 ds tomatkoncentrat - ikke de helt små
1 ds flåede tomater
1 tsk karry
½ tsk paprika
1 stk. tørret oregano
1 tsk tørret basilikum
salt

svits karry og paprika i olien, smid løg og knust hvidløg i og lad det tage
lidt farve. så bruner du kødet, hælder basilukum, oregano, tomatkoncentrat
og de flåede tomater i sammen med lidt salt og en halv dåse vand - og lader
det hele koge igennem - og gerne i 1½-2 timer !
smag til med salt et kvarter før spisetid - hvis du synes det er nødvendigt.

velbekomme

kim