Maine Coon - en helt speciel kat......
Fra : Edel Denker

Dato : 15-09-02 22:02

...eller er det bare os der synes det ??????

For lidt over 1 måned siden fik vi Alf - en fræk, lille nordjyde som vi
holder rigtig meget af. Han er sød, sjov og legesyg men kan også være
strid indimellem. F.eks. kan han blive utrolig sur hvis han får et NEJ
til eet eller andet - vender hovedet den anden vej hvis man så
efterfølgende vil tale med ham og er faktisk fornærmet lang tid efter.
Er der andre der oplever det samme ?????

Ud vil man jo gerne - men skal det absolut være med sele på ?????
Kan man lære ham at gå rundt i en indhegnet have uden at stikke af -
hvis ja, hvordan ?????

Vi cykler gerne - kan vi tage ham med i en - efter størrelsen -
kurv/cykelkurv??? Gider en Maine Coon det ?????

Kan vi tage ham med når vi f.eks. besøger familie/venner nogle timer
uden at skulle tage en kattebakke med ?????

Åh - der er så mange spørgsmål - men jeg må hellere stoppe her. Er der
nogen der har lyst til at svare/give tips, ville vi blive meget glade.

Mange hilsner fra
Edel

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-09-02 21:59

In article <3d84f52d50029@dk-fritid-dyr-kat.dk>, Edel Denker
<edelweis@ping.dk> wrote:

> [...]
> efterfølgende vil tale med ham og er faktisk fornærmet lang tid efter.
> Er der andre der oplever det samme ?????

Jeg har læst et eller andet sted om katte generelt at når de vender
ryggen til når de bliver skældt ud, er det faktisk ikke for at
provokere eller fordi de er sure. Det er tvært imod. Når et menneske
skælder ud eller siger NEJ!, vil kropssproget ofte følge med = lidt
truende, stirrende. Katten ved godt at den er meget mindre end sit
menneske - så for at være sikker på at ikke komme til at "gengælde"
truslen ved at stirre igen - men heller ikke helt tabe ansigt - vender
den ryggen til. Så kan den ikke komme til at gøre noget galt, mens det
vrede menneske "falder ned". Jeg synes det lyder logisk

fotoalbum: http://homepage.mac.com/ann_rudbeck

Fra : MayaDivine

Dato : 15-09-02 22:21

Hej Edel
...og tillykke med din Maine Coon

MCOen er helt sikkert en meget speciel kat..det er nok også derfor den
efterhånden er blevet så populær*S*
Der findes mange måder at indhegne en have på, så den er kattesikret fx kan
du hegne hele haven ind og øverst have "stødhegn" men det aller nemmeste for
jer alle vil være at lave en egnet løbegård fx med ud/indgang fra et vindue
eller en kattelem.
Jeg vil stærkt fraråde dig at tage katten med i en kurv på cyklen, det ville
de færreste bryde sig om : Der er for mange lyde, indtryk og bevægelser.
Det samme gælder at tage katten med andre steder hen. Katten er et
territoriedyr og vil blive højst forvirret over at komme nye steder hen og i
værste fald vil den markere det nye sted på kattemaner (dvs strinteri)
Du vil ikke få en glad og tryg kat ud af det, men der i mod en forvirret,
utryg, bange, menneskesky og måske aggressiv bette fyr :-/
Jeg forstår godt, at du gerne vil have katten med ud .. men katte har bedst
af, at blive det sted de kender. Sådan er det også ude i naturen : Katte har
hver deres territorium og holder sig til det *S*

Hvis du har flere spørgsmål om denne pragtfulde helt unikke lille -snart
store - fyr, så skal du være velkommen til at kontakte mig..enten her i
Gruppen eller på min mail

De bedste hilsner
Ida

--
DK CorkyCoon
www.corkycoon.subnet.dk -killinger til salg

Fra : Helle Andersen

Dato : 15-09-02 22:31

MayaDivine wrote:
> [...]
> kattemaner (dvs strinteri) Du vil ikke få en glad og tryg kat ud af
> det, men der i mod en forvirret, utryg, bange, menneskesky og måske

Det er jeg nu ikke enig i Jeg har da et par katte, som
elsker at komme med mig og synes at det er vældig hyggeligt at
udforske et nyt territorium - hvorefter de lægger sig ned og snorker
veltilfreds. Og ingen af dem er på nogen måde bange, agresseive eller
menneskesky - nærmere det modsatte. Det kommer altså meget an
på kattens temperament og dens prægning fra killing.

Faktisk meget jeg, at de fleste katte vil have godt af, at få nogle
oplevelser, så de ikke bliver så bange, hvis der skal ske noget nyt -
dyrlægebesøg f.eks.

Er det er meget bange kat, er der selvfølgelig grænser for, hvad man
skal udsætte den for, men normalt er det kun en fordel at hærde dem
lidt.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Jette

Dato : 16-09-02 00:28

"Edel Denker" skrev:
> Ud vil man jo gerne - men skal det absolut være med sele på ?????
> Kan man lære ham at gå rundt i en indhegnet have uden at stikke af -
> hvis ja, hvordan ?????

Når man har kat, skal man huske at den på ingen måde har de
"indlæringsegenskaber" som en hund har. Du kan ikke lære en kat at blive
på et bestemt område .. du kan kun sikre dig ved at lave et hegn som
katten ikke kan komme igennem/hoppe over.

> Vi cykler gerne - kan vi tage ham med i en - efter størrelsen -
> kurv/cykelkurv??? Gider en Maine Coon det ?????

Jeg tror ikke det vil være nogen succes... i modsætning til hunde, vil
katten ikke være sammen med sine mennesker for enhver pris, og jeg kan
forestille mig, at det er de færreste katte der synes det er sjov at
cykle ... men det skader nok ikke at prøve, bare du hele tiden
sørger for at læse kattens kropssprog.

> Kan vi tage ham med når vi f.eks. besøger familie/venner nogle timer
> uden at skulle tage en kattebakke med ?????

Katte er vanedyr ud over alle grænser. Nogen katte vil måske synes det
er alletiders, men de fleste vil nok føle sig temmeligt utrygge. Jeg
ville ikke selv turde at gøre det. Nogen katte er så meget vanedyr, at
de bliver totalt rundt på gulvet hvis bare man flytter rundt på møblerne
.... jeg ville derfor ikke turde at tage min mis med et helt fremmed sted
og risikere den begynder at tisse alle mulige andre steder end i
kattebakken, af ren og skær frustration, når den kommer hjem igen. Det
kan virkelig være svært at få en kat på ret køl igen, hvis først den får
nogle unoder i forbindelse med én eller flere dårlige oplevelser.

Men der er naturligvis også katte der tager alting i stiv arm, så det er
noget man bliver istand til at vurdere, efterhånden som man lærer sin
mis at kende.

Hvis du er ked af at lade din kat være alene hjemme, vil jeg klart
anbefale du får en kat mere. I vores "katistik" på hjemmesiden, kan du
se at der er 27 personer der har én kat, men at hele 87 personer har to
eller flere - og det skyldes netop ofte, at man synes katten skal have
selskab når man ikke er hjemme. Selv om man kan give sin kat meget, er
der ting en anden kat kan give, som vi mennesker umuligt kan erstatte.

Iøvrigt er katte jo (for det meste ) nogle meget nemme kæledyr, så om
man har én eller to, gør ingen forskel. Ja, jeg kunne blive ved i én
uendelighed med at snakke om fordelene ved 2 katte, for jeg har så mange
positive erfaringer med mine egne, hvad det angår

Mvh. Jette