Straf
Fra : RL

Dato : 15-09-02 17:45

Jeg kender en der er blevet anmeldt for at have stjålet fra sin arbejdsplads
9000 kr. - han er blevet bortvist men hvordan straffes han mon videre?
kommer der en retsag og hvordan vil den forløbe?

Fra : Tony

Dato : 15-09-02 18:02

> [...]
> 9000 kr. - han er blevet bortvist men hvordan straffes han mon videre?
> kommer der en retsag og hvordan vil den forløbe?

Jeg kender en frisk sag, hvor personen der havde stjålet blev bortvist fra
arbejdspladsen.
Arbejdsgiver har besluttet ikke at rejse tiltale, og personen der har
stjålet træder ind i en frivillig tilbagebetalingsordning.

I dette tilfælde sker der ingen videre straf (bortvisningen er dog forløber
for afskedigelse).

Tony

Fra : ram2

Dato : 15-09-02 19:55

"Tony" skrev d. 15-09-02 18:02 dette indlæg :
> [...]
> stjålet træder ind i en frivillig tilbagebetalingsordning.
>
> I dette tilfælde sker der ingen videre straf (bortvisningen er dog

Hej Tony.
Din kommentar kom mens jeg skrev min.
I dit tilfælde har arb.giver valgt ikke at foretage politianmeldelse, og
derfor rejses der ikke sigtelse. Det er kun politiet -
anklagemyndigheden, der kan rejse en sigtelse.

Samtidig skal det nævnes, at politiet godt kan sigte en person, selvom
der ikke foretages en anmeldelse. Det kræver selvfølgelig, at de har
kendskab til sagen.

Lad mig komme med et eksempel:

En bydreng på et apotek stjæler en lille smule morfin. Apoteket opdager
det, men bliver samtidig klar over, at de ikke har overholdt de
sikkerhedsforanstaltninger loven foreskriver. De er klar over at det kan
få ubehagelige følger for apoteket. De vælger derfor at bortvise budet,
og ikke foretage politianmeldelse.

Budet er lettet, og forsøger at sælge det stjålne morfin på gaden. Ved
et uheld kommer han til at tilbyde til en civil betjent. Han bliver
taget med på stationen, og fortæller hele historien. Nu vil han
formentlig blive sigtet for forsøg på handel med euforiserende stoffer,
og tyveri af morfin på apoteket. Dette sidste på trods af, at apoteket
ikke har anmeldt sagen til politiet. Samtidig skal Apotekeren sikkert
til en kedelig samtale.

VH
Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : ram2

Dato : 15-09-02 19:43

"RL" skrev d. 15-09-02 17:45 dette indlæg :
> [...]
> 9000 kr. - han er blevet bortvist men hvordan straffes han mon videre?
> kommer der en retsag og hvordan vil den forløbe?

Hej RL.
Jeg er ikke jurist, så du må lige tage nedenstående med et gran salt.

Hvis der er foretaget politianmeldelse, vil din "ven" blive sigtet efter
straffelovens §276, som er afsnittet om formueforbrydelser. Afhængig af
mange forhold - omstændighederne hvorunder tyveriet er foregået -
tyvekosterne videreformidlet - arten af tyvekoster - private forhold -
tidligere straffet for samme forbrydelse - vil straffen kunne gå op til
1½ års fængsel jvf. §285.

Han vil blive beskikket en forsvarer, som han kan afvise, og selv vælge
en anden - hvis han kender en han har mere "fidus" til.

Hvis han var understøttelsesberettiget, må han forvente en karantæne i
A-kassen, i det arbejdsløsheden jo er selvforskyldt

Der er også forskel på om han har tilstået eller ej. Hvis han har,
fremmes sagen som tilståelsessag, og det kan, jeg siger udtrykkeligt,
"kan" være formildende omstændigheder.

I øvrigt er 1½ år maximum straffen - man kan sagtens forestille sig
mindre, helt ned til betinget straf, uden udmåling, med evt.
samfundstjeneste, eller bøde.
Du kan i Karnovs lovsamling finde domme der er afsagt under lignende
forhold, og regne med at det bliver i den størrelsesorden. Karnov kan du
se på biblioteket.

§ 286 omtaler skærpende omstændigheder, i så fald kan straffen gå op til
4 års fængsel.

> VH
Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : RL

Dato : 16-09-02 20:35

"ram2" <ram2.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tyvekosterne videreformidlet - arten af tyvekoster - private forhold -
> tidligere straffet for samme forbrydelse - vil straffen kunne gå op til

da ikke når han aldrig har lavet noget kriminelt før?

> [...]
>
> Hvis han var understøttelsesberettiget, må han forvente en karantæne i
> A-kassen, i det arbejdsløsheden jo er selvforskyldt

ja 5 uger?

> [...]
> se på biblioteket.
>
> § 286 omtaler skærpende omstændigheder, i så fald kan straffen gå op til

hvordan kommer sagen til at foregå - i retten eller bare på en
politistation?

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-09-02 22:17

Scripsit "RL" <lanther@mail.dk>

> da ikke når han aldrig har lavet noget kriminelt før?

I princippet jo. Men de maksimale straframmer udnyttes sjældent. Der
kunne jo altid komme en endnu værre forbryder for retten i morgen, og
så vil retten gerne bevare muligheden for at straffe ham hårdere.

Der kræves dog udtrykkeligt formildende omstændigheder for at gå ned
til bøde, jf §287.

> hvordan kommer sagen til at foregå - i retten eller bare på en
> politistation?

I retten.

--
Henning Makholm "It was intended to compile from some approximation to
the M-notation, but the M-notation was never fully defined,

Fra : Reino Andersen

Dato : 17-09-02 18:20

"Henning Makholm" skrev:

> Der kræves dog udtrykkeligt formildende omstændigheder for at gå ned
> til bøde, jf §287.

Ja, og det er bestemt ikke formildende omstændigheder, at tyveriet er
foregået fra personens arbejdsplads - tværtimod.

Der er i øvrigt en beløbsgrænse på 6.000 kr. for at kunne henføre forholdet
til § 287.

Der er altså næppe nogen tvivl om, at tyveriet vil blive straffet jf. § 285,
og bødestraf er derfor udelukket.

--
Reino

Fra : RL

Dato : 17-09-02 18:27

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
forholdet
> til § 287.
>
> Der er altså næppe nogen tvivl om, at tyveriet vil blive straffet jf. §

men han kommer vel ikke ligefrem i fængsel eller hva?

Fra : RL

Dato : 17-09-02 18:42

"RL" <lanther@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> skrev i en meddelelse

> forholdet

> 285,
> >

> men han kommer vel ikke ligefrem i fængsel eller hva?
skal lige siges han har aldrig lavet noget andet kriminelt - og pengene er
tilbagebetalt....

Fra : ram2

Dato : 17-09-02 19:42

"RL" skrev d. 17-09-02 18:42 dette indlæg :

> "RL" <lanther@mail.dk> skrev i en meddelelse

> skal lige siges han har aldrig lavet noget andet kriminelt - og
pengene er
> tilbagebetalt....

-----
Nej, selvfølgelig er det ikke formildende omstændigheder, at tyveriet er
foregået på arbejdspladsen, men det er vel heller ikke nødvendigvis
skærpende.
Jeg har ledt i straffeloven, men kan ikke finde den beløbsgrænse på
6000,- kr. du omtaler - hvor kan det ses henne?

Spørgsmålet om "forbryderen" kommer i fængsel må vel stå åbent, i det
der jo strafsretligt findes flere kombinationsmuligheder. Personlig vil
jeg mene, at han får en betinget straf på 4 mdrs. fængsel, og
samfundstjeneste i et vist antal timer, og så selvfølgelig
tilbagebetaling, hvilket jo allerede er sket.

Hvad mener du???

VH
Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : Reino Andersen

Dato : 17-09-02 21:12

"ram2" skrev:

> Nej, selvfølgelig er det ikke formildende omstændigheder, at tyveriet er
> foregået på arbejdspladsen, men det er vel heller ikke nødvendigvis
> skærpende.

Jo, det er skærpende, men ikke så skærpende, at det kan ryge over i § 286 -
der skal meget mere til.

> Jeg har ledt i straffeloven, men kan ikke finde den beløbsgrænse på
> 6000,- kr. du omtaler - hvor kan det ses henne?

I Rigsadvokatens bødekatalog.

> [...]
> samfundstjeneste i et vist antal timer, og så selvfølgelig
> tilbagebetaling, hvilket jo allerede er sket.

En betinget straf evt. med vilkår om samfundstjeneste.

--
Reino

Fra : Reino Andersen

Dato : 17-09-02 21:12

"RL" skrev:

> men han kommer vel ikke ligefrem i fængsel eller hva?

Nej, det er ikke særlig sandsynligt. Det bliver formentlig en betinget dom
evt. med vilkår om samfundstjeneste. Men det er jo dommeren, som beslutter
det.

--
Reino

Fra : RL

Dato : 18-09-02 07:11

Han ved ikke om han er belvet politianmeldt - eller om han bliver det. Hvis
han bliver det hvordan bliver han så orienteret om det?

Fra : ram2

Dato : 18-09-02 08:10

"RL" skrev d. 18-09-02 07:11 dette indlæg :
> Han ved ikke om han er belvet politianmeldt - eller om han bliver det.
Hvis
> han bliver det hvordan bliver han så orienteret om det?
>
> Hej RL.
Politiet vil rette henvendelse til ham formentlig skrifteligt, eller
telefonisk, hvor de vil bede ham om at kontakte dem. Han kan så ringe
til dem, og aftale en tid-.
Hvor længe siden er det, at han blev bortvist fra arbejdspladsen?
Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : RL

Dato : 18-09-02 08:04

> [...]
> til dem, og aftale en tid-.
> Hvor længe siden er det, at han blev bortvist fra arbejdspladsen?

Det var 12/9-02

Fra : RL

Dato : 18-09-02 19:16

"RL" <lanther@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "ram2" <ram2.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Det var 12/9-02

hvor lang tid går der normalt?

Fra : ram2

Dato : 18-09-02 20:27

> hvor lang tid går der normalt?
Hej igen.
Det tør jeg ikke sige - det kommer an på hvor travlt de har - hvor i
landet det er - Hvis det er den lokale landbetjent kan det gå hurtigt,
er det København kan det tage længere tid. Din ven er jo ikke "farlig",
så de rykker jo ikke ud med horn og lygter -
og skulle han stikke af til udlandet, så tror jeg blot de noterer det i
sagen.

Jeg gætter på, at han har hørt fra dem inden 14 dage fra det blev
anmeldt - hvis det blev anmeldt.
Videre kan jeg "NÆSTEN" garantere, at hvis han ikke har hørt fra dem
inden 1 måned, så er det ikke blevet anmeldt.

Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : ram2

Dato : 18-09-02 19:56

"RL" skrev d. 18-09-02 08:04 dette indlæg :

> "ram2" <ram2.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Det var 12/9-02

----

> Hej RL.
Jeg har været væk hele dagen, og kunne derfor ikke svare dig før nu.
Sagen er så ny, at du ud fra tiden ikke kan gå ud fra at sagen ikke er
politianmeldt.
Spørgsmålet kunne jo løses ved at kontakte firmaet, og direkte spørge
dem - men det er ikke sikkert din ven vil det. Så er der ikke andet at
gøre, end at vente. Jeg tror ikke der går mere end 10-14 dage, før
hanhører fra politiet, hvis det er anmeldt.

Mvh
Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : RL

Dato : 18-09-02 22:08

> [...]
> gøre, end at vente. Jeg tror ikke der går mere end 10-14 dage, før
> hanhører fra politiet, hvis det er anmeldt.

Tak for alle jeres svar men jeg bliver ved at stille sprøgsmål - hvor lang
tid kommer der mon så til at gå før der evt. falder en dom i sådan en sag?

Fra : ram2

Dato : 18-09-02 23:28

"RL" skrev d. 18-09-02 22:08 dette indlæg :

> [...]
lang
> tid kommer der mon så til at gå før der evt. falder en dom i sådan en

Sådan et forløb er da også en større historie
Når din ven er blevet afhørt, og har underskrevet rapporten hos
politiet, fremsendes den til anklagemyndigheden - og det er så lidt
forskelligt hvem det er - det kan være den lokale politimester - og i
Kbh. er det statsadvokaten eller dennes stedfortræder, som så vurderer,
hvad de skal sigte ham for. De vil altid sigte ham for så "meget". som
de mener kan føre til en domfældelse.
Sagen fremsendes derefter til retten, som beskikker ham en forsvarer,
som skriver til ham, og beder om et møde, hvor de løber sagen igennem,
og samtidig får han en dato for retsmødet. Der kan nemt gå 1 måned før
han skal møde i retten fra han modtager sigtelsen.
Når han har været i retten, og dommeren har hørt hans forklaring, sætter
dommeren en ny dato, hvor der afsiges dom. Det kan også være han afsiger
dommen med det samme. Jeg er ikke helt klar over, hvornår han vælger den
ene model, og hvornår han vælger den anden. (Jeg er jo stadig ikke
jurist).

Håber du kan bruge noget af det.

Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : Reino Andersen

Dato : 19-09-02 19:08

"ram2" skrev:

> [...]
> forskelligt hvem det er - det kan være den lokale politimester - og i
> Kbh. er det statsadvokaten eller dennes stedfortræder, som så vurderer,

Det er ikke politimesteren eller statsadvokaten, der afgør, hvad han skal
sigtes for. Det er politiet, der sigter ham. og det sker inden han afhøres
første gang.

Når sagen ryger videre i systemet, bliver der udfærdiget et anklageskrift,
hvor der tages stilling til, hvilken straf anklagemyndigheden mener han skal
have.

> Sagen fremsendes derefter til retten, som beskikker ham en forsvarer,
> som skriver til ham, og beder om et møde, hvor de løber sagen igennem,
> og samtidig får han en dato for retsmødet.

Han kan få beskikket en forsvarer allerede inden han afhøres af politiet.
Forsvareren har ret til at overvære afhøringen af ham.

> Der kan nemt gå 1 måned før
> han skal møde i retten fra han modtager sigtelsen.

Der kan gå op til et år, hvis det er i København, det foregår.

--
Reino

Fra : ram2

Dato : 19-09-02 19:49

"Reino Andersen" skrev d. 19-09-02 19:08 dette indlæg :

> [...]
> Forsvareren har ret til at overvære afhøringen af ham.

> Der kan gå op til et år, hvis det er i København, det foregår.

Du har formentlig ret Reino, men der forekommer da tilfælde, hvor den
lokale politimester samtidig er anklagemyndighed??? Eller tager jeg
fejl???

http://www.kandu.dk/

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-09-02 20:35

> Du har formentlig ret Reino, men der forekommer da tilfælde, hvor den
> lokale politimester samtidig er anklagemyndighed??? Eller tager jeg
> fejl???

Nej, du tager ikke fejl. Der er bare lidt begrebsforvirring. Som Reino
anfører, er det politiet (politiansat) som sigter. Anklagemyndigheden
(jurister eller politiansatte) rejser efterfølgende tiltale. Lokalt er
anklagemyndigheden principielt Politimesteren (I København Politidirektøren)
og det kan så reelt være en anden jurist evt. en politiansat, som rejser
tiltalen. Det kommer lidt an på, hvordan man i den enkelte politikreds har
organiseret sig. Generelt er mindre sager politiansatte, mens mere alvorlige
er jurister.
Statsadvokaten er i de groveste sager principielt den der rejser tiltale,
hvilket så foregår ved, at den lokale anklagemyndighed udfærdiger er forslag
til en tiltale som statsadvokaten så enten godkender eller ændrer til noget
andet.
Derudover kommer statsadvokaten ind i billedet når sager ankes fra byretten
til landsretten.

Kurt

Fra : Reino Andersen

Dato : 20-09-02 20:15

"Kurt B. Andersen" skrev:

> Nej, du tager ikke fejl. Der er bare lidt begrebsforvirring.

Jep - jeg kan godt se, at det, jeg skrev, kan misforstås. Du fik dog
forklaret det på fin vis

--
Reino

Fra : RL

Dato : 04-10-02 12:08

> [...]
> 9000 kr. - han er blevet bortvist men hvordan straffes han mon videre?
> kommer der en retsag og hvordan vil den forløbe?

Nu er sagen anmeldt i går -kan han så regne med at blive hentet af politiet
en eller anden dag?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-10-02 12:24

"RL" <liine@ofir.dk> wrote in message

> Nu er sagen anmeldt i går -kan han så regne med at blive hentet af
politiet
> en eller anden dag?

Jeg tror næppe de ligefrem møder op for at hente ham, men de vil da sikkert
kontakte ham for en afhøring.

/Per

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-10-02 18:29

In article <3d9d76a9$0$91389$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, RL wrote:

> "RL" <lanther@mail.dk> skrev i en meddelelse
> arbejdsplads
>>
> Nu er sagen anmeldt i går -kan han så regne med at blive hentet af politiet
> en eller anden dag?

Butikstyveri giver typisk et bødeforlæg på 500 kr. Det kan være han
også får et girokort med posten.

Det kan være han bare indkaldes til at møde i retten, og hvis han
bliver væk, så henter politiet ham.

Jeg går ud fra, at han nu har masser af fritid, så kan han bare gå
på politistationen og spørge.

Fra : Reino Andersen

Dato : 04-10-02 19:08

Povl H. Pedersen skrev:

> Butikstyveri giver typisk et bødeforlæg på 500 kr.

Nej - det normale for butikstyveri er det dobbelte af genstandens værdi, dog
mindst 300 kr (altså typisk 300 kr.).

> Det kan være han også får et girokort med posten.

Nej - han skal da først sigtes af politiet. Og i øvrigt vil han næppe få en
bøde i denne sag, da den med stor sandsynlighed bliver straffet efter § 285.

> Det kan være han bare indkaldes til at møde i retten, og hvis han
> bliver væk, så henter politiet ham.

Nej - han skal først sigtes af politiet.

--
Reino

Fra : RL

Dato : 05-10-02 01:54

> [...]
en
> bøde i denne sag, da den med stor sandsynlighed bliver straffet efter §

og hvad er det så?

Fra : RL

Dato : 24-10-02 12:31

"RL" <liine@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> "Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> skrev i en meddelelse

> dog

> en
> 285.
>
> og hvad er det så?

Så kom indkadelsen til afhøring - hvor lang tid tager sådan en afhøring mon?

RL