Har Johan været et pigenavn?
Fra : Jette Pedersen

Dato : 14-09-02 18:26

I kirkebogen for Vroue-Resen sogne har jeg fundet bl.a.flg: Johan
Christensdatter, Christen ?gaards datter i Wridsted og fra samme side under
konfirmationer: Johan Madsdatter i Resen. Har Johan været et pigenavn -
eller hvordan hænger det sammen??

Jette Pedersen
Kolding

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 15-09-02 07:39

On Sat, 14 Sep 2002 19:25:53 +0200, "Jette Pedersen" <jette@nebrot.dk>
wrote:

> [...]
>konfirmationer: Johan Madsdatter i Resen. Har Johan været et pigenavn -

Ja, i nordvest-Jylland kunne Johan udmærket være en kort form af
Johanne.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Valdemar Lund

Dato : 15-09-02 14:58

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse

> Hej jette.

Jo det er rigtig nok, bortset fra at det som hunkøn staves Jahan.

Venlig hilsen.
Valdemar Lund.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 15-09-02 19:22

"Jette Pedersen" <jette@nebrot.dk> wrote in message
> [...]
under
> konfirmationer: Johan Madsdatter i Resen. Har Johan været et pigenavn -

Har du mulighed for at scanne det ind og lægge det på dk.binaer.historie?

Jeg kunne nemlig godt tænke mig at læse det selv, for den historie
lyder da ganske besynderlig.
Men nu læser du jo under konfirmationer, hvor man sædvanligvis
skiller drenge og piger ad ved indskrivningen. Så må det jo nok
være præsten (dvs. degnen), som har forkortet pigenavnet Johanne.
Det er da i hvert fald set før, at forkorte navne, men tror ikke, at
jeg har set navnet Johanne forkortet før. Og Jahan - den har jeg
godt nok ikke hørt før, men derfor kan den da sagtens være forekommet.

I den forbindelse skal jeg lige sige, at f.eks. så var navnet Bodil
(som jo er mit navn) et almindeligt mandsnavn i forrige århundrede.
Vores gamle sognefoged derhjemme hed f.eks. Bodil Marinus til fornavn.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : K. Thidemann

Dato : 15-09-02 19:39

On Sun, 15 Sep 2002 20:22:26 +0200, "Bodil Grove Christensen"
<grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
>skiller drenge og piger ad ved indskrivningen. Så må det jo nok
>være præsten (dvs. degnen), som har forkortet pigenavnet Johanne.

I Han Herred ser jeg mange piger med navnet
Jahan / Johan

Mvh
k.Thidemann

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 15-09-02 19:44

"K. Thidemann" <k.thidemann@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> I Han Herred ser jeg mange piger med navnet
> Jahan / Johan

Hold da helt op, sikke noget, at jeg aldrig har hørt det før!

Man skal høre meget, før ørerne falder af.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 15-09-02 23:32

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev Sun, 15
Sep 2002 20:43:55 +0200

>Hold da helt op, sikke noget, at jeg aldrig har hørt det før!

Folketællinger mv. er jo ofte en form for lydskrift.

Johan og Johanne udtales jo næsten ens (henholdsvis Johán og Johann) så
det forekommer faktisk at en pige nævnes som Johan.

--
mvh, A:\Feldborg