Fremleje uden kontrak/opsigelse
Fra : Kasper Katzmann

Dato : 13-09-02 19:13

Min bror har boet i en lejlighed i lidt over to år. Lejligheden er en
leje-lejlighed der står i en andens navn. Denne "anden" bor hos sin kæreste.
Der er aldrig skrevet nogen fremleje kontrakt. Så han har altså boet der
uden at nogen anden end min bror, ham der boede i lejligheden oprindeligt og
folkeregisteret har vidst det.

Nu siger den oprindelige lejer så at min bror skal flytte til december fordi
han er bange for at han skal miste lejligheden (som han ikke bebor). Han vil
selv fortsat have lejligheden dog uden at bebo den.

Så er det jeg spørger: Har min bror nogen mulighed for at blive boende i
lejligheden?

Det skal lige siges, at grunden til at han for alt i verden gerne vil blive
boende, er at han har fået forældremyndigheden over sin 13 årige datter for
nylig.

Mvh
Kasper Katzmann

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-02 22:10

> [...]
> selv fortsat have lejligheden dog uden at bebo den.
>
> Så er det jeg spørger: Har min bror nogen mulighed for at blive boende i

Din bror står ikke på lejekontrakten, og har derfor ikke et krav på at bo i
lejligheden, selvom han har boet der i over 2 år. Det var noget andet, hvis
det havde været et par, der havde boet sammen, og den part, der ikke stod på
kontrakten, ønskede at overtage lejemålet, jf LL§77a.

Lejeren har ret til at fremleje lejligheden i 2 år uden, udlejeren skal give
sin tilladelse, jf LL §70, stk ( for undtagelser se stk 2), jf LL§26, stk.2.
I dette tilfælde er der ikke indgået en gyldig fremlejeaftale, da
betingelserne ikke er opfyldt, jf LL §70, stk.3, jf §69, stk.2, eftersom
aftalen ikke er skriftlig og heller ikke tilstillet udlejeren en kopi heraf.

Da der heller ikke er en gyldig aftale er, om at din bror skulle have ret
til at overtage lejemålet, mener jeg ikke, at din bror har nogen mulighed
for at blive boende i lejligheden, og den oprindeligt lejer har ret til at
bede din bror om at flytte. Også selvom det betyder meget for din bror at få
lov til blive i lejligheden pgs sin datter.

Håber at du kan bruge det til noget, selvom det går imod din bror.

Med venlig hilsen
Lisbeth Louring

Fra : Stina H. Diderichsen

Dato : 13-09-02 23:18

Lisbeth Louring skrev i dk.videnskab.jura at:

>Lejeren har ret til at fremleje lejligheden i 2 år uden, udlejeren skal give
>sin tilladelse, jf LL §70, stk ( for undtagelser se stk 2), jf LL§26, stk.2.

Du glemmer lige det vigtigste i LL §70, nemlig at lejeren har ret til
at fremleje når lejers fravær er *midlertidigt* og skyldes sygdom,
forretningsrejse, studieophold, forslyttelse eller lignende.

Det lader til at lejer ikke opfylder disse betingelser og han har
således slet ikke ret til at fremleje lejligheden i første omgang.

--
"There are two kinds of balls in this world.
There are the big brave balls and then

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 14-09-02 08:39

Jeg takker mange gange for svarene.