Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ekstern flash på Fuji S602Z
Fra : Lars Andersen

Dato : 13-09-02 14:06

Jeg har en gammel, men sikkert udmærket Osram flash, brugt sammen med
et manuelt SLR. Den kunne jeg tænke mig at bruge sammen med mit nye
S602Z. Flashen er selvfølgelig manuel, med 3 indstillinger - enten
fyrer den 'hele lortet' af, eller også delvis ved med en skydeknap at
lægge et filter over en sensor (tror jeg nok).
Proceduren var, at sætte lukkertid til 1/60 og aflæse blænde bag på
flashen i en tabel, afhængig af filtervalg. Så er vi fremme ved
spørgsmålene :
Hvilken fremgangs måde skal jeg nu anvende i indstilling af kamera og
flash?
Kan jeg blot lave blændeforvalg og lade kameraet styre lukkertiden
(f.eks.)?
Er der andet at være opmærksom på? (Henvis ikke til manualen, der står
intet af værdi!)

v.h. Lars A.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-09-02 20:39

Lars Andersen wrote:

> Er der andet at være opmærksom på? (Henvis ikke til manualen, der står
> intet af værdi!)

Jeg bruger en også en extern flasch sammen med mit FinePix 6900, som
næsten svarer til dit S602Z, jeg har købt en lille dims til at sætte i
blitzskoen oven på kameraet, den har et syncstik i siden.

Dengang jeg startede med at fotografere, der var der ikke alt det
nymodens fis med styring af blitz'en, så jeg er vant til at skulle
vurdere/beregne hvilken blænde der vil passe på en given afstand/motiv,
så jeg oplever det ikke som et problem, faktisk tværtimod da jeg ikke
bryder mig om AE.

Du kan syncronisere på alle tider det er ret sejt, men kameraet kan ikke
måle blitztlyset, så du skal manuelt indstille blænden, du kan godt
bruge tabellen på bagsiden af din Osram flash.

Min blitz har en tilsvarende tabel på bagsiden, men da jeg næsten altid
bruger inddirekte flasch, så er den ikke anvendlig til ret meget, men
jeg oplever det ikke som et problem, på previewskærmen kan man jo se og
vurdere om belysningen er tilpas.

Fra : Lars Andersen

Dato : 13-09-02 22:56

Hej Niels

>jeg har købt en lille dims til at sætte i
>blitzskoen oven på kameraet, den
>har et syncstik i siden.

Som du så trigger et større flashanlæg med, formoder jeg?

>men kameraet kan ikke måle blitztlyset ..

Hvorfor ikke? Lukker den ikke bare når den har fået nok?

>så du skal manuelt indstille blænden,..

OK, det var også det jeg antog, men det lyder som om jeg også skal
stille lukkertiden manuelt?

Jo, selvfølgelig kan jeg da bare give mig til at prøve en hel masse
forsk. indstillinger, men jeg får også rigtig meget ud af at høre
hvad andre med en masse erfaring har at sige.

v.h. Lars A.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-09-02 23:38

Lars Andersen wrote:

> Som du så trigger et større flashanlæg med, formoder jeg?

Nej det er kun sjændet jeg arbejder i et atelier, og det er primært
on-location at jeg bruger en extern blitz som opblødnigs/hjælpelys.

> Hvorfor ikke? Lukker den ikke bare når den har fået nok?

En blitz arbejder på 1:20.000 del sec., så her kan kameraets lukker slet
ikke nå at være med.

> OK, det var også det jeg antog, men det lyder som om jeg også skal
> stille lukkertiden manuelt?

Både ja og nej, du kan godt køre på en fast lukkertid, og så nøjes med
at indstille blænden, men det vil jo blot gi' nogle temmelig ukreative
blitz billeder, for som tidlige nævnt, så synker dit digicam på alle
lukkertider, og det kan f.eks. udnyttes til at blande det eksisterende
lys med blitzlyset.

> Jo, selvfølgelig kan jeg da bare give mig til at prøve en hel masse
> forsk. indstillinger, men jeg får også rigtig meget ud af at høre
> hvad andre med en masse erfaring har at sige.

Der er ikke noget der er bedre end de erfaringer man selv indhøster, og
hvis du starter med at øve dig der hjemme, hvor du straks kan ta'
billedet ind i computeren og se resultatet, så vil du hurtigt få en god
fornemmelse for hvor meget lys din Osram flasch giver.

Jeg kan anbefale at du køber en lille dims til at sætte i sync-skoen, og
et sync-kabel på 1 - 2 meter, det gir' meget større frihed til en
kreativ lyslægning.

Prøv at se på flg. billede, det er taget inde i et pilekrat på en grå
overskyet dag uden sol, men med lidt hjælp fra en extern blitz, så er
det blevet solskinsvejr, bemærk at jeg har afstemt lukkertiden, så
baggrunden ikke bliver kulsort, kameraet står på stativ, og det er sat
på timerudløser, så jeg kan fungere som stativ for blitzen.

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/naturen/svampe(15)/_svampe_paa_trae-86.html

Fra : KASO

Dato : 16-09-02 09:12

[snip]
> Jeg kan anbefale at du køber en lille dims til at sætte i sync-skoen,
og
> et sync-kabel på 1 - 2 meter, det gir' meget større frihed til en
> kreativ lyslægning.
[snip]

Jeg har fundet ud af, at man kan købe en lille en slaveudløser, der kan
sættes på blitz'ens sko. Den udløser din blitz, når dit kameras
indbyggede blitz går af - så slipper man for kablet og har endda 2
blitz'er at gøre godt med. Hvis man vil undgå et alt for kraftigt
direkte lys, kan man jo eksperimentere med at tape lidt tyndt papir
foran den indbyggede blitz, så den kun giver nok til at udløse den
eksterne. Jeg har endnu ikke selv nået til at købe den - men Foto/C har
oplyst, at den koster ca. 335 kr. (skal bestilles).

http://www.kandu.dk/

Fra : max

Dato : 16-09-02 10:10

> [...]
> eksterne. Jeg har endnu ikke selv nået til at købe den - men Foto/C har
> oplyst, at den koster ca. 335 kr. (skal bestilles).

Hey KASO - Hvis du køber den, melder du så ikke lige tilbage
hvor godt den virker.. Jeg køber mine slaver i Indien for en ti'er
men de virker altså ikke med digital kameraer..????
mvh max

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-09-02 10:46

max wrote:

> Hey KASO - Hvis du køber den, melder du så ikke lige tilbage
> hvor godt den virker.. Jeg køber mine slaver i Indien for en ti'er
> men de virker altså ikke med digital kameraer..????

Jeg har afprøvet løsningen med en slave/fotocelle udløser, og den kan
som en nødløsning anvendes, hvis kameraet ikke har en blitzsko eller et sync-stik.

Men der er to væssentlige ulemper, den ene er, at man ofte slet ikke er
interesseret i lyset fra den indbyggede blitz, og det kan jo ikke
afblændes helt, da man så ikke får udløst slaven, den anden ulempe er,
at når man er i et rum med andre fotografer, så trigger deres blitz fotocellen.

Løsningen med slave/fotocelle udløser er kun anvendlig i et atelier,
hvor der er flere blitzlamper der skal køre sammen, jeg vil dog stadig
anbefale at masteren bliver trigget via et kabel.

Fra : max

Dato : 16-09-02 11:16

> [...]
> anbefale at masteren bliver trigget via et kabel.
>
> --
> | Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen |

Hey Niels - Det er goe punkter du hiver frem og godt at vide
at slaven fungerer med digital kameraer, det er bare ikke lykkedes
for mig.. Og det dur sefølig ikke til en pressekonference..8=)
mvh max

Fra : KASO

Dato : 16-09-02 14:18

"Niels Ebbesen" skrev d. 16-09-02 10:46 dette indlæg :

> Jeg har afprøvet løsningen med en slave/fotocelle udløser, og den kan
> som en nødløsning anvendes, hvis kameraet ikke har en blitzsko eller
et sync-stik.

Det er netop mit problem - jeg vil "lege" lidt med et Canon S40, der
desværre ikke har nogen tilslutning. Jeg ville derfor genbruge min Sigma
blitz til mit SLR - blot med en slaveudløser.

> [...]
> hvor der er flere blitzlamper der skal køre sammen, jeg vil dog stadig
> anbefale at masteren bliver trigget via et kabel.

Det var netop til forsøg med portrætfoto jeg overvejede det - i den
situation burde det jo (i teorien) være brugbart. Jeg må eksperimentere
med, hvor meget jeg kan begrænse den indbyggede blitz - eller evt. bruge
papir ell. lign. som diffuser. Er man rigtigt kreativ kan man måske lave
en art reflektor, der sender lyset til siden eller i loftet - og stadig
efterlader lys nok til at trigge slaven. Det kan måske endda bruges
kreativt (her er jeg måske lidt vel optimistisk - men det er jo dejligt
nemt et eksperimentere med, når det er digitalt - så ved man
øjeblikkelig, om forsøget lykkedes).

Jeg havde dog overvejet, om løsningen også kunne bruges i andre
situationer, men her har du jo ret i, at man skal være opmærksom på, om
andres blitz'e kan udløse slaven - god pointe!

http://www.kandu.dk/