Foder-spørgsmål
Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 12-09-02 18:56

Nu stikker jeg måske hånden i en hvepserede, men here it goes:

I katte-ng'en diskuteres foder ofte lidenskabeligt. Selv er jeg af den
overbevisning at med et godt kattefoder er penge givet ud i sidste ende
penge sparet på dyrlægeregninger. I katte-kredse anses al supermarkedes
foder af mange som skod, og det anbefales at købe hos dyrehandlere eller
dyrlæger.

Men hvordan er det med hunde? Er der også her en gruppe af
"kvalitets-mærker" at vælge imellem, eller er man mere tilbøjelig til at
vælge billigere foder? Jeg tænkte at hunde måske er mindre "krævende" at
fodre?

Indtil videre har vores fået Nutro Choice og Eukanuba i varianter der
passer dem hver især. Men det er altså ikke just billigt, og selv om
vores hunde bestemt skal have sundt og nærende foder, ville det da være
ok hvis man kunne finde en lidt billigere løsning, forudsat det ikke gik
ud over hundenes helbred.

Hvad fodrer I med?

Hilsen Dorthe

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-09-02 19:35

Som svar på skriblerier forfattet af Dorthe Prip Lahrmann

> Nu stikker jeg måske hånden i en hvepserede, men here it goes:
>
> Hvad fodrer I med?

Jamens Wellbeloved, da vores dalmatiner ikke kan tåle andre mærker
Hyperaktivitet, agressivitet, udslet - listen er lang

Med Jamens Wellbeloved er problemerne minimale

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 12-09-02 19:50

Hej Dorthe

Dorthe Prip Lahrmann wrote:

(klip en hel masse om foder)

> Hvad fodrer I med?

Jeg laver som mange andre, foderet selv. 1/3 kallun, 1/3 rå grøntsager,
1/3 ris, pasta eller brød. Hertil kommer levertran, hvidløg og en
multivitaminpille. Det er mere afvekslende i smag og dette forstærkes
ved at mange rester fra vores mad også kommes i maden. Da hunden var
hvalp og unghund fik han Eukanuba og synes ikke at det var særligt
interessant, senere fik han Eukanubas præstationsfoder fordi han havde
svært ved at holde vægten oppe, men det gad han heller. Da vi gik over
til hjemmelavet foder blev han ellevild for at få mad. Det tager ca. 5
minutter at lave mad, men de er godt givet ud. Ifølge dyrlægen er han
fuldt dækket ind.

Det var bare vores måde. Held og lykke med at vælge.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-09-02 19:52

Dorthe Prip Lahrmann <dplahrmann@hotmail.com> writes:

> [...]
> penge sparet på dyrlægeregninger. I katte-kredse anses al supermarkedes
> foder af mange som skod, og det anbefales at købe hos dyrehandlere eller

[snip]

> Hvad fodrer I med?

Alfred får det de har i de største sække nede hos den lokale
SPAR-købmand. Han har også fået det de har hos LINDS, men det har en
træls effekt på hans mave. Det vil sige, han er ret vild med det, men
vi andre kan altså ikke klare lugten når han ligger og småfimser.

Som supplement får han til morgenmad lidt tykmælk, igen af den
billigste de har ved købmanden og til aften får han rester og hvis der
slet ikke er rester får han også lidt tykmælk og en spiseskefuld olie.

En dag var der ikke mere tykmælk, men mor syntes det var så synd for
ham, at han skulle spise de tørre piller, så hun hældte lidt
salatdressing over. Hun påstår at hun aldrig før har set nogen se så
fornærmet ud, som han gjorde.

Alfred har i hvert fald ikke bøvl med maven (eller noget som helst
andet), han er en stærk og sund hund med en særdeles flot pels.

Men om det for nogle hunde er bedre med den ene slags foder frem for
den anden kan jeg ikke udtale mig om.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 12-09-02 19:57

On Thu, 12 Sep 2002 19:56:14 +0200, Dorthe Prip Lahrmann
<dplahrmann@hotmail.com> wrotd:

> [...]

>vores hunde bestemt skal have sundt og nærende foder, ville det da være
>ok hvis man kunne finde en lidt billigere løsning, forudsat det ikke gik

,,,,,,,,,,,,,jeg ved ikke hvad det koster at fodre en kat men jeg
giver ca. 450 for 15 kg Nutro+ fuldfodder som jeg anser for at være
det bedste inden for hundemad"tørfodder" det har flere test også vist
! jeg syntes at du skulle blive ved med nutro , nogle steder kan du få
rabat hvis du køber mange sække , det gør vi .

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 12-09-02 21:11

"Punish the deed, not the breed" skriver:

> [...]
> ! jeg syntes at du skulle blive ved med nutro , nogle steder kan du få
> rabat hvis du køber mange sække , det gør vi .

Ja, jeg er også ganske tilfreds med Nutro. Vi køber i 15 kg poser, og får
hver 10. gratis. Men mine hunde vejer tilsammen pænt over 80 kg, og så der
ryger altså en del. 15 kg holder kun knap 3 uger, dvs. vi fodrer for ca. kr.
11 pr. hund pr. dag.

Jeg prøver bare at finde ud af om det er normalt, eller jeg render rundt og
betaler meget mere end andre.
(man er vel 1.gangs hundejer *smil* )

Hilsen Dorthe

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 13-09-02 21:31

On Thu, 12 Sep 2002 22:11:05 +0200, Dorthe Prip Lahrmann
> [...]

>11 pr. hund pr. dag.
>
>Jeg prøver bare at finde ud af om det er normalt, eller jeg render rundt og

du burde kunne forhandle dig frem til en bedre rabat det har jeg gjort
, men det kommer selvfølgelig an på hvor du køber henne ?, nu vil jeg
jo ikke fortælle for meget om min rabat hvis min dyrehandel skulle
blive overrendt af dem der har fået mindre end mig , det kunne jo
ødelægge det for mig men bedre rabat kan man godt få hvis man
køber tidt .

Fra : x Vuf x

Dato : 12-09-02 20:09

Thu, 12 Sep 2002 19:56:14 +0200, Dorthe Prip Lahrmann wrote:

> [...]

>vores hunde bestemt skal have sundt og nærende foder, ville det da være
>ok hvis man kunne finde en lidt billigere løsning, forudsat det ikke gik

Hvilke hunde har du? Altså hvilken størrelse? Jeg fodrer kun Royal Canin
Size Nutrition. Mini da mine hunde er små.

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 12-09-02 21:13

x Vuf x skriver:

> Hvilke hunde har du? Altså hvilken størrelse? Jeg fodrer kun Royal Canin
> Size Nutrition. Mini da mine hunde er små.

Vores hunde hører ikke til blandt de små. Det er en ung skt. bernhard på knap
60 kg og en basset på 26 kg.
Billeder: http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=681

Hilsen Dorthe

Fra : Frank Fjelsted Eriks~

Dato : 12-09-02 23:28

Jeg begyndte at fodre med et nyt produkt (QC+) på det danske marked for en
små 6 mdrs. siden, tideligere brugte jeg eukanuba og ikke et ondt om om det,
men QC+ er den smule bedre at man kan se en forskel efter kort tids brug.
Det kan fåes i 4 varianter og prisen ligger mellem kr 350,- og 450,- alt
efter vægt og kvalitet, minimums vægt er dog 18 kg.
Mvh
Frank

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 13-09-02 21:31

On Fri, 13 Sep 2002 00:28:17 +0200, "Frank Fjelsted Eriksen"
<ffe@post.tele.dk> wrotd:

> [...]
>Det kan fåes i 4 varianter og prisen ligger mellem kr 350,- og 450,- alt
>efter vægt og kvalitet, minimums vægt er dog 18 kg.

,,,,,,,,,,,,,,,,det har jeg faktisk hørt lidt godt om det fodder ! men
efter hvad jeg forstår kan det ikke købes i foretninger eller tager
jeg fejl ? gadesalg som topperware og herbalife har nu altid gjort mig
mistænksom er der nogen steder på nettet man kan se data på
foderet ?

Fra : Frank Fjelsted Eriks~

Dato : 16-09-02 21:45

> [...]
>jeg fejl ? gadesalg som topperware og herbalife har nu altid gjort mig
>mistænksom er der nogen steder på nettet man kan se data på

Det er vist rigtigt at det ikke kan købes i forretninger eller lign, der er
vist primært salg til Kenneler, jeg køber det selv igennem en som har
kontakt til en kennel, jeg ved ikke om det sælges ved homeparties, GG jeg
har fundet en web adresse www.qcplus.com/ der måske kunne være interassant;
det der adskiller det fra andre mærker er mængden af kød i produktet.
Mvh.
Frank

Fra : Frank Fjelsted Eriks~

Dato : 12-09-02 23:43

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-09-02 07:03

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-09-02 07:39

"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad fodrer I med?

Purina Pro-Plan Performance

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Bjergskoven

Dato : 13-09-02 08:53

Hej Dorthe

Er der også her en gruppe af
> "kvalitets-mærker" at vælge imellem, eller er man mere tilbøjelig til at
> vælge billigere foder?

Ja hvis du vil tro på foderfirmaerne, så er der forskellige kvaliteter på
foderet. Det gør at de kan tillade sig at tage fra 30 kr. og opefter pr. kg.
Min overbevisning er at, alt tørfoder er stort set lige dårligt. At fodre
sin hund med tørfoder svarer i bedste fald til, at vi mennesker skulle leve
udelukkende af pulversuppe og mikroovnsmad. Tørfoder er verdens bedste
fidus, for dem der fremstiller det, men bestemt ikke for dem der skal spise
det. Tørfoder består udelukkende af ingredienser, der er erklæreet uegnet
som menneskeføde af forskellige årsager. Det bliver ekstruderet (en
hårdhændet proces, hvor alle enzymer og vitaminer bliver "dræbt" ) Vitaminer
tilsættes så bagefter, for at foderet dog skal indeholde noget. Mange
fodertyper sprayes herefter med fedt, idet det ellers er fuldstændigt
neutralt i smagen. Hvis du vil være til grin for dine egne penge, skal du
blive ved med at give dine hunde tørfoder.

Jeg tænkte at hunde måske er mindre "krævende" at
> fodre?

Hunde er ligeså "krævende" at fodre som mennesker !

> [...]
> vores hunde bestemt skal have sundt og nærende foder, ville det da være
> ok hvis man kunne finde en lidt billigere løsning, forudsat det ikke gik

Ja der findes en billigere og bedre løsning. Lav dit foder selv. Jeg har i
en tidligere tråd beskrevet hvordan jeg laver et perfekt foder der består af
gode råvarer uden tilsætning af diverse kemikalier og andre uvedkommende
ting.
Mit foder ligger på omkring 20 kr. pr. kg. og så ved jeg hvad hunden får at
spise. Det har jeg ikke en chance for,hvis den får tørfoder.

Det tager godt nok lidt længere tid, at lave hundens mad selv, end at hælde
noget tørfoder op i en skål, men hvis du vil gøre noget godt for din hund,
så laver du dens mad selv.

Hilsen

Merete

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 13-09-02 10:03

Bjergskoven skriver:

> [...]
> noget tørfoder op i en skål, men hvis du vil gøre noget godt for din hund,

Hej Merete!
Nu er det sådan, at der ofte er mere end en måde at gøre de fleste ting på, og
når jeg skriver og spørger om foder, er det fordi jeg gerne vil høre om folks
erfaringer, ikke for at blive nedgjort fordi jeg fodrer med tørfoder! Min Skt.
Bernhard er fra 11. uge fodret op på Nutro tørfoder, og han har udviklet sig til
en stor, stærk og flot unghund i det seneste år, efter dyrlægens udsagn uden
nogen former for problemer med knogler og led. Og det er bestemt ikke bare en
selvfølgelighed hos den race! Så din påstand om at tørfoder nærmest er det onde
selv, ja den køber jeg altså ikke! Og hvad angår smag, så er i hvert fald mine
hunde bedøvende ligeglade, de ææælsker deres Nutro.

Selvfølgelig har hunde et behov for vitaminer og mineraler mm. der skal dækkes,
men at det partout skal gøres med menneskeføde, det lyder da underligt for mig.
Nu hader jeg normalt af et godt hjerte de der hund/ulv sammenligninger, men
alligevel: Hvordan pokker er det så at f.eks. grønlandske ulve kan overleve
stort set på fugleæg og ådsler, der er da vist langt mellem human grade
kødprodukter deroppe? Ulve/Hunde er efter min bedste overbevisning nærmest
altædende, og at tro de kun kan klare sig på foder der også er egnet til
mennesker, det er da for langt ude!

Jeg er bestemt åben for ideen om at lave hundenes mad selv. Men hvordan kommer
man igang? At dække deres næringsbehov er vel ikke ligetil? Gamle naboer vi
havde fodrede selv deres hund, bla. med alt mulig frugt- og grøntsagsskrammel
som jeg ikke tror den som kødæder havde meget nytte af. Hunden døde for øvrigt
af indre skader af et bambusskud fra maden. (Det er sku' sandt!). Er der et
sted/en bog der kan fortælle mere om hjemmelavet foder, og hvor man kan lære
lidt om sammensætninger, næringsindhold osv. ?

Hvilke hunde har du? At koge mad til en skt. b. og en basset kræver vel en
anseelig mængde ingredienser hver dag...

Dorthe

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-09-02 10:37

> [...]

> Gamle naboer vi havde fodrede selv deres hund, bla. med alt
> mulig frugt- og grøntsagsskrammel som jeg ikke tror den som kødæder

En af de første ting vilhunde/ulve spiser er maveindholdet på et byttedyr
Såehhh

Hunde er ikke _kun_ kødæder men har brug for næring fra alle dele af
mappyramiden
Men pyramiden skal nok sammensættes lidt anderledes

Hüttemejer har blandt lave en opskrift på tørfoder

Fra
http://www.dyrebrevkassen.dk/html/leksikon/6t.html#fodring

<citat>
3 dl vand koges med 1 bouillonterning. Vandet hældes over 3 dl rugkerner,
hvorefter det skal trække i 15 minutter. Derefter tilsættes 150 g hvedemel,
4 hele æg og 250 g havregryn. Det blandes og skal derefter hvile 30
minutter. Dejen sættes på en plade som små toppe med en ske. Hundekiksene
bages på nederste rille ved 175 grader i ca. 45 minutter. Hvis man bruger
økologiske ingredienser, har man lavet sine egne økologiske hundekiks - og
hundene elsker dem!
</citat>

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 13-09-02 22:31

Peter Lykkegaard skriver:

> Som svar på skriblerier forfattet af Dorthe Prip Lahrmann

> En af de første ting vilhunde/ulve spiser er maveindholdet på et byttedyr
> Såehhh

Jah, men på et byttedyr er maveindholdet jo også for-fordøjet, sikkert rigtig
guf for en ådselsæder!
Tak for linkene!
Dorthe

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 13-09-02 12:41

Hej Dorthe

Dorthe Prip Lahrmann wrote:

> Hvilke hunde har du? At koge mad til en skt. b. og en basset kræver vel en
> anseelig mængde ingredienser hver dag...

Maden skal ikke koges. Kallun skal gives råt, med hensyn til det grønne
bruger vi kartofler, gulerødder, hvidkål osv, altsammen råt. Det bliver
hakket i foodprocessoren og blandet med alt det andet. Du kan være
heldig at en lokal købmand har løsfrossen kallun i 2-kilos poser, men
ellers er der så mange herinde der bruger det så de kan sikkert nævne en
forhandler i nærheden af dig.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 13-09-02 22:37

Karsten Feddersen skriver:

> [...]
> heldig at en lokal købmand har løsfrossen kallun i 2-kilos poser, men
> ellers er der så mange herinde der bruger det så de kan sikkert nævne en

Hej Marianne
Jeg ved nu godt at det ikke skal koges, det var bare et udtryk. Jeg er nærmest
multi-handicappet i et køkken, så al mad-tilberedning er for mig at "koge"
*grin*.

Spurgte efter kallun hos vores lokale slagter. Men de er holdt op med at
forhandle det af hygiejne-hensyn. Hvad skal jeg mon lægge i det?

Hilsen Dorthe

Fra : Nina El Falaki

Dato : 13-09-02 13:43

Prøv at søge på BARF på internettet.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Bjergskoven

Dato : 13-09-02 17:14

Hej Dorthe

> [...]
folks
> erfaringer, ikke for at blive nedgjort fordi jeg fodrer med tørfoder!

Mit indlæg er sandelig ikke skrevet for at nedgøre nogen,det ønsker jeg
ikke.
Jeg beskriver min holdning til tørfoder kontra hjemmelavet foder.Mit hjerte
banker for hundene og deres velfærd og det er min drivkraft i mit arbejde
omkring fodring.
Jeg har selv gennem mange år brugt tørfoder.Jeg har prøvet alverdens
forskelliger mærker og har brugt mange timer på at undersøge og læse alt
hvad jeg kunne finde om tørfoder og ernæring i det hele taget.
For godt et år siden tog jeg konsekvensen af min indsamlede viden og gik
over til at lave mit foder selv.

Jeg ved godt at jeg ikke kan ændre verden,men jeg bliver så forbandet ked af
det, når jeg til stadighed ser foderfirmaernes reklamer for deres
produkter,hvor forbrugeren bliver taget ved næsen. De tror de gør det bedste
for deres hund og betaler mange penge for det.

> [...]
en
> selvfølgelighed hos den race! Så din påstand om at tørfoder nærmest er det

Jamen det er da fint at din hvalp har udviklet sig som den skal.Jeg siger jo
heller ikke at en hund ikke kan vokse op på og leve af tørfoder, men jeg
mener vi selv kan lave et foder, der er bedre end tørfoderet.

Og hvad angår smag, så er i hvert fald mine
> hunde bedøvende ligeglade, de ææælsker deres Nutro.

Prøv du at sætte en skål med dit tørfoder ved siden af en skål med
hjemmelavet foder og se så hvad hunden spiser først

> [...]
dækkes,
> men at det partout skal gøres med menneskeføde, det lyder da underligt for

De ingredienser der bruges i hundefoder er emner der er erklæret uegnet til
menneskeføde. Det kan være indvolde næb og kløer fra fjerkræ uudviklede æg,
hove, klove, fjer,fiskeben fiskeindvolde osv. Det er kornprodukter som er
uegnet til menneskeføde på grund af forskellige kornsygdomme, skimmel osv.
Det er agner, skaller fra ris og andre kornsorter, kort sagt alt det der
bliver tilbage, når produktionen af menneskeføde er færdig.
Jeg siger jo ikke at vi skal fodre vores hunde med oksehøjreb og
mørbradbøffer, men jeg vil feks.hellere købe en hel kylling til 10 kr.
kiloet
og give min hund den, end et tørfoder der påståes at indeholde kylling, hvor
dette "kylling" er næb, fjer, indvolde osv.

> Nu hader jeg normalt af et godt hjerte de der hund/ulv sammenligninger,
men

Hvorfor gør du det ? indeni en hund er der en ulvs fordøjelsessystem,så
sammenligningen er vist ikke så tosset, når du nu selv kommer ind på det.

> [...]
> kødprodukter deroppe? Ulve/Hunde er efter min bedste overbevisning nærmest

I naturen får dyrene jo netop et varieret udbud af stoffer. Og hvis du er af
den overbevisning at en hund er altædende, hvorfor så nøjes med at give den
et tørfoder ? Tørfoder findes ikke i naturen.

og at tro de kun kan klare sig på foder der også er egnet til
> mennesker, det er da for langt ude!

Jeg siger ikke at de kun kan klare sig på foder der er egnet til mennesker,
men jeg siger at jeg ikke vil give mine hunde tørfoder, for det som tørfoder
indeholder er simpelthen for ringe og at det så koster op til 50 kr. pr.
kilo, det er at tage folk i r.......

> Jeg er bestemt åben for ideen om at lave hundenes mad selv. Men hvordan
kommer
> man igang? At dække deres næringsbehov er vel ikke ligetil?

Det er et spørgsmål som jeg tit diskutere med andre hundejere, når talen
kommer på foder.
Det er en fantasisk flot præstation som foderfirmaerne har formået at lave.
De har fået overbevidst verdens hundeejere om, at det er en videnskab at
fodre sin hund. En videnskab der er så indviklet at vi almindelige mennesker
slet ikke kan finde ud af det selv.

Hvordan kan vi overhovedet finde ud af at fodre os selv eller vores børn ?

Kan vi det,uden et ernæringsmæssigt komplet og afbalanceret tørfoder til
mennesker og til børn ?

Ja jeg ved godt det er at provokere,men det er da påfaldende at vi godt kan
finde ud af at lave mad til os selv og vores børn, men ikke til vores hunde
!
Nej foderindustrien har været MEGET dygtige til at overbevise os om, at det
findes et tørfoderprodukt til enhver tilstand : hvalpe, unghunde,
gamle,allergihunde, nyreproblemhunde, hunde med sart mave osv. og at vi på
ingen måde kan lave dette selv.

> [...]
øvrigt
> af indre skader af et bambusskud fra maden.

Tørfoder har været i handelen i godt 50 år og før den tid kunne man jo godt
finde ud af at fodre sin hund.
Hvis naboens hund kun har fået grøntsager har den selvfølgelig ikke fået en
dækkende kost.

Er der et
> sted/en bog der kan fortælle mere om hjemmelavet foder, og hvor man kan
lære
> lidt om sammensætninger, næringsindhold osv. ?

Der findes mange sider på nettet om hjemmelavet mad.Mange af dem er på
engelsk. Søg på ordet pet nutrition. Der er også skrevet en del bøger om
emnet, de fleste på engelsk. Findes også på nettet. Prøv på amazon.com.
(hvis du køber bøger på nettet er den engelske amazon billigst når du skal
have det sendt. Fra USA lægges der både told og moms på)

> Hvilke hunde har du? At koge mad til en skt. b. og en basset kræver vel en
> anseelig mængde ingredienser hver dag...

Jeg har i øjeblikket 7 hunde. 5 golden retrievere og 2 irske ulvehunde, så
jeg kender godt problematikken omkring de store og hurtigtvoksende racer.
Jeg anvender som tommelfingeregel 1/3 ris 1/3 grøntsager og 1/3 kød. Dette
er i volumen ikke i vægt. Jeg laver vel omkring 5 kilo mad om dagen til
vores 7 hunde.
Jeg koger ikke ret mange ting til dem. Grøntsager får de altid rå og
blendede og de får også kallun og hakket kød råt.Det rå kød indeholder nogle
enzymer som er vitale for fordøjelsen.Disse enzymer mangler i alt tørfoder.

Det kuld hvalpe jeg havde i sommer, er udelukkende vokset op på hjemmelavet
foder og de fik deres første måltid med råt kød da de var 3 uger gamle og de
var vilde med det.

Hilsen

Merete

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 13-09-02 22:43

Bjergskoven skriver:

> [...]
> produkter,hvor forbrugeren bliver taget ved næsen. De tror de gør det bedste
> for deres hund og betaler mange penge for det.

Det kender jeg godt, har præcis den samme følelse over for f.eks. Whiskas, som
har success med at markedsføre deres product som sundt!

> Ja jeg ved godt det er at provokere,men det er da påfaldende at vi godt kan
> finde ud af at lave mad til os selv og vores børn, men ikke til vores hunde

Synes egentlig ikke det er så provokerende, det er en meget god pointe!
Jeg vil i hvert fald kigge nærmere på den hjemmelavede mad, ideen er meget
tiltalende.
Hilsen Dorthe

Fra : JSC

Dato : 13-09-02 10:32

"Bjergskoven" <info@bjergskoven.dk> skrev i en meddelelse

Hej Merete

SNIP en masse snak om tørfoder

> Det tager godt nok lidt længere tid, at lave hundens mad selv, end at
hælde
> noget tørfoder op i en skål, men hvis du vil gøre noget godt for din hund,
> så laver du dens mad selv.

Jeg er ikke i tvivl om at du laver dit eget foder i en god mening, men din
argumentation virker lidt som et korstog mod tørfoder - har du nogle
dokumentation for dine påstande????

Bladet Jæger havde for et par. mdr. siden en større artikel omkring fodring
af hunde. Her var konklusionen kort fortalt, at ved anvendelse af kvalitets
tørfoder var man sikker på at hundens vitamin/mineral behov dækkes.
Samme konklusion har jeg fået fra dyrlæge og Kennelen uden at jeg køber
tør-foder hos dem.

Jeg "køber" ikke rigtig den med at tør-foder er så skidt, men jeg tror gerne
at man selv kan lave foder der er lige så godt, hvis man sætter sig ind i
tingene.......

Så er spørgsmålet, hvad kvalitets tør-foder så er ? jeg anvender Purina
Pro-plan.

Mvh.
Jørgen

Fra : Bjergskoven

Dato : 13-09-02 17:57

Hej Jørgen

> Jeg er ikke i tvivl om at du laver dit eget foder i en god mening, men din
> argumentation virker lidt som et korstog mod tørfoder - har du nogle
> dokumentation for dine påstande????

Hvilken dokumentation har du for at tørfoder er godt ? Ja jeg ved godt det
står på posen og i reklamerne, men hvor findes dokumentationen ellers ?
Der er mange andre end mig, der har prøvet at undersøge hvorledes tørfoder
bliver fremstillet og hvad der egentlig er i og hvilken form for ernæring
der er bedst for en hund.Der er mange der sidder inde med en stor viden om
dette, men det er store kræfter man er oppe imod. Tørfoderindustrien har en
gigantisk omsætning på verdensplan og mange mærker bliver fremstillet af
store multinationale selskaber som Procter and Gamble og Colgathe. Der er
rigtig mange penge på spil og foderindustrien er selvfølgelig ikke
interesseret i at der bliver sået tvivl om tørfoderets
velsignelser.Foderindustrien sponsorerer jo også mange hundeaktiviteter både
i Danmark og på verdensplan.

Iøvrigt er der flere tørfoderproducenter som har lavet og stadig laver mange
forsøg med både hunde og andre dyr for at finde ud af hvordan feks ensidig
og underlødig kost påvirker hundene.De påføres nyreskader og gives herefter
store mængder protein for at se hvorlænge en syg nyre kan holde til dette.
(bare for at give et enkelt eksempel)
Der er flere amerikanske og canadiske undersøgelser, der har gravet sig ind
i foderindustrien og beskrevet hvad de har fundet ud af.Den viden findes
også herhjemme.

> [...]
> tingene.......
>
> Så er spørgsmålet, hvad kvalitets tør-foder så er ? jeg anvender Purina

Nu er der jo andre ting end vitaminer og mineraler der er vigtigt i
forbindelse med en god ernæring.
Men hvis du er tilfreds med at bruge et bestemt tørfodermærke, er det da
fint. Hvordan ved du at "dit" mærke er et kvalitetesfoder ?
Problemet med disse ting er jo, at vi ikke har en jordisk chance for at
undersøge hvad der er i det tørfoder vi køber. Vi kan læse en deklaration
som er lovbestemt, men vi kan ikke se hvad der er i foderet. Vi er nødt til
at stole blindt på det der står på posen.
Det lyder meget fint med diverse opremsninger af vitaminer og mineraler i
mikrogram osv. men hvad siger det os egentlig ? og hvorfor bekymrer vi os
ikke om indholdet af vitaminer og mineraler målt i mikrogram i vores egen
mad ? Fordi vi ved, at hvis vi spiser varieret ikke for fedt osv, så får vi
de stoffer vi har brug for. Det gælder også for hundene.

Selve deklarationene er et kapitel for sig. Det er feks. IKKE tilladt at
deklarere et foders totale indhold af vitaminer og mineraler, men kun det,
der er tilsat foderet.
Loven forbyder også at oplyse om visse grupper af tilsætningsstoffer såsom
fortykningsmidler, antiklumpningsmidler og stabilisatorer.
Desuden er der problematikken omkring diverse antioxidanter,
fortykkelsesmidler og farvestoffer som er tilsat mange tørfoderprodukter.

Men til syvende og sidst har vi jo alle sammen ret til at tro på hvad vi vil
og fodre vores hunde på den måde vi finder, er den bedste.

Hilsen

Merete

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-09-02 18:12

Som svar på skriblerier forfattet af Bjergskoven

> Men til syvende og sidst har vi jo alle sammen ret til at tro på hvad
> vi vil og fodre vores hunde på den måde vi finder, er den bedste.

Uanset, så kan jeg se en kollosal forskel på hvordan de forskellige
produkter indvirker på vores Dalmatiner
Jeg tror at vi har været igennem hele produkt sortimentet, som kan fås hos
den alm dyrehandler

En lang periode uden tørfoder
3-4 dage med tørfoder som tilskud/godbidder så starter problemerne forfra
Blandt oppustethed, knopper, udslet, mat pels etc

Vi har nu fundet et produkt han kan tåle, som vi bruger som
tilskud/godbidder/leg etc
http://www.wellbeloved.co.uk/

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : JSC

Dato : 16-09-02 10:23

> Hvilken dokumentation har du for at tørfoder er godt ?

Vel den samme som du har på dit hjemmelavet foder - INGEN. Det er et tros
spørgsmål.......

Du er i en anden tråd villig til at postulere, at tørfoder typisk er fyldt
med div. affaldsprodukter (næb fra kyllinger osv..) , hvor har du den viden
fra. Er det en generel fremstillingsmetode, er det et enkeltstående
tilfælde/producent. Eller er det blot løse vandrehistorier?? Kom endelig
med nogle refererancer, gerne på hjemmesider.....

> [...]
> interesseret i at der bliver sået tvivl om tørfoderets
> velsignelser.Foderindustrien sponsorerer jo også mange hundeaktiviteter

Selvfølgelig så er deres markedsføring præget af at de lever af at sælge et
produkt - det skal man selvfølgelig vide som forbruger.......

> Der er flere amerikanske og canadiske undersøgelser, der har gravet sig
ind
> i foderindustrien og beskrevet hvad de har fundet ud af.Den viden findes
> også herhjemme.

Lyder interessant, har du en referance??

> [...]
> Men hvis du er tilfreds med at bruge et bestemt tørfodermærke, er det da
> fint. Hvordan ved du at "dit" mærke er et kvalitetesfoder ?

Det ved jeg ikke, men jeg kender flere som har gode erfaringer med det som
jeg anvender. Og så har jeg ikke problemer med af skifte lidt ind imellem.
Samtidig går det helt fint med at haven og kompostbunken bliver støvsuget
for blommer/æbler og hvad årstiden ellers tilbyder.

> Men til syvende og sidst har vi jo alle sammen ret til at tro på hvad vi
vil
> og fodre vores hunde på den måde vi finder, er den bedste.

Nu begynder vi at blive enige.....

Jeg afviser bestemt ikke at man kan lave egnet hundefoder selv, eller for
den sags skyld at der findes noget tørfoder af rigtig dårlig kvalitet. Det
er dog min opfattelse at alt for mange hunde fodre med husets madrester, som
på ingen måde har den rigtige næringssammensætning for en hund. Disse hunde
var bedre tjent med kvalitets tørfoder.

Hilsen

Jørgen

Fra : Søren Voigt

Dato : 18-09-02 16:40

"JSC" <jsc_dk@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> tilfælde/producent. Eller er det blot løse vandrehistorier?? Kom endelig
> med nogle refererancer, gerne på hjemmesider.....

http://www.api4animals.org/doc.asp?ID=79

.......plejer at være kilden til dette......

Jeg bruger et dansk produceret hundefoder og efter at have læst artiklen
ringede jeg simpelthen til "min" fabrik og fik en god snak om hvordan de
producerede, hvilke råvarer de brugte, hvordan de konserverede etc. Det er i
mine øjne en stor fordel at man kan komme til at tale med "fodermesteren"
selv.

Når jeg har valgt et dansk produkt er det mest fordi jeg ikke bryder mig om
de industrielle mængder af konserveringsmiddel som tilsættes amerikansk
produceret hundefoder for at det kan holde til transporten over Atlanten. Så
har jeg da også noteret mig at hver sæk foder typisk indeholder 2 kg.
amerikansk vand og det gider jeg altså ikke betale for at få flyttet flere
tusinde kilometer. Tænk på miljøeffekten.

Mvh
Søren

Fra : Bjergskoven

Dato : 18-09-02 19:16

> [...]
> mine øjne en stor fordel at man kan komme til at tale med "fodermesteren"

Må man spørge hvad du fik at vide ? og hvilket foder du bruger ?

Hilsen

Merete

Fra : Søren Voigt

Dato : 21-09-02 14:19

"Bjergskoven" <info@bjergskoven.dk> wrote in message

> Må man spørge hvad du fik at vide ? og hvilket foder du bruger ?

Hej Merete,

Jeg er ikke missionær, så jeg vil undlade at reklamere for det produkt jeg
bruger. Og hvad jeg fik at vide vil enhver der ringer til samme firma få
oplyst. Min opfordring var mere generel: Ring til jeres leverandør og hør
hvordan foderproduktet bliver til.

Grunden til at jeg overhovedet bruger tørfoder er, at mine hunde er
brugshunde. Jeg ser på mine hunde som atleter der skal have en nøjagtig
sammensat kost for at kunne yde det optimale. Og jeg er - sådan helt
personligt - ikke i stand til at tage ansvar for foderværdien af
hjemmeblandet foder. Hundemad er i mine øjne ikke gastronomi, men en nøje
sammensat diæt. Af samme grund er madrester totalt bandlyst i mine
hundeskåle. Jeg ser ingen sammenhæng mellem hvad der er godt for mig og hvad
der er godt for mine hunde. I vores hundehold bliver hver eneste servering
af tørfoder vejet og afmålt i forhold til hundens aktivitetsniveau. Hvis der
er administreret godbidder i forhold til hunden bliver disse fraregnet i
kosten. Har hunden arbejdet ekstra meget kan det være nødvendigt at fordoble
energimængden i maden.

Før i tiden når jeg havde en hund der ikke var 100% frisk (mat pels, ekstrem
fældning eller fik eksem) skiftede jeg omgående foder på denne hund. Nu har
jeg faktisk ikke haft problemer i de sidste fem-seks år, men alligevel
udfordrer jeg jævntligt mit valg af hundefoder genem en to-tre måneders test
(prøveposer er jo direkte latterlige) af forskellige alternative produkter.
Jeg har jo Labrador Retriever, så det jeg tester er IKKE om hundene kan lide
maden. Jeg er sikker på, at hvis jeg serverede en udtjent gummistøvle i
størrelse 48 ville den blive fortæret med stor glæde

Indtil nu har det vist sig at jeg er godt kørende med det foderprodukt der
har været mit foretrukne gennem de sidste år. Jeg har hunde der opnår gode
resultater, virker stærke og sunde, er plaget meget lidt af sygdom, jeg får
en fremragende service hos foderfirmaet (som tillader at man handler
direkte) og jeg har ikke fundet bedre forhold mellem pris og kvalitet.

Apropos pris er jeg nødt til at sige, at din sammenligning med pris/kg.
giver jeg ikke så meget for. Det er muligt at du rammer rigtigt, men det er
i så fald et tilfælde. Du skriver at du betaler under 20,- kr. pr. kg. for
hjemmeblandet foder, og jeg betaler 17-18 kr. pr. kg. tørfoder af "mit"
mærke. Kan du ikke godt se at jeg ikke kan bruge dette til at påstå, at
tørkost er billigere end hjemmelavet foder? Sammenligningen med pris/kg. mod
pris/kg. svarer til at hævde, at man skal investere i brændevin for det
giver 45%

Du er nødt til at se på mængden af foder pr. servering for at kunne
sammenligne pris. Først tager du energimængden fra deklarationen på foderet
(hvad er egentlig den deklarerede energimængde i 100 g. BARF?). Dernæst
finder du - gennem et praktisk forsøg - frem til, den mængde foder der
passer til din hunds energibehov. I mit tilfælde er det ca. 1.200 kcal/dag.
Du vil opdage, at for noget tørfoder skal du bruge 500 gram. for at opfylde
denne energimængde, mens andre kun kræver 250 gram. Hvis sidstnævnte koster
under det dobbelte af den første, så er det faktisk et bedre køb (hvis man
alene ser på energibehov). Så holder indkøbet også dobbelt så længe og rent
miljømæssigt er det en kæmpe fordel at transportere halvt så meget foder
over Atlanterhavet (for dem der insisterer på at foderproduktet skal være
amerikansk).

Min opfordring gik til dem der fodrer med tørkost: Ring til jeres
foderproducent og hør hvad de putter i foderet. Hør også hvad de bruger til
at konservere med. Slå disse konserveringsmidler op på nettet og find på
samme måde ud af noget om foderproduktets proteinkilder.

Jeg synes at det er helt ok at fodre med tørfoder hvis det har en vis
lødighed - er valgt med omhu. Og til de der foretrækker BARF - bliv ved med
det! Det fungerer helt sikkert perfekt for jer og jeres hunde.

mvh

Søren Voigt

Fra : KT

Dato : 21-09-02 16:33

> Hej Merete,
>
> Jeg er ikke missionær, så jeg vil undlade at reklamere for det produkt jeg
bruger. [Snip en masse fornuftigt om foder]

> mvh
>

> Søren Voigt

Hej Søren.

Ja, undskyld min påtrængenhed, men nu bliver jeg altså nysgerrig Kan jeg
slet ikke få hevet ud af dig, hvad det er for noget foder, du bruger?
(Spurgte hun, mens hun blinkede med sine store blå øjne og blafrede med
øjenvipperne) )

Mvh. Line

Fra : Pia J

Dato : 21-09-02 17:46

"KT" <nasse@jubiimail.dk> wrote in message

> Ja, undskyld min påtrængenhed, men nu bliver jeg altså nysgerrig Kan
jeg
> slet ikke få hevet ud af dig, hvad det er for noget foder, du bruger?

Ja, jeg tror Hennes Pet Food osv. ville blive lidt træt af, hvis vi ringer
20 mennesker om dagen og spørger om det samme. Så resultatet er dermed også
nok så interessant!

:Pia

Fra : Søren Voigt

Dato : 21-09-02 19:12

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message

> [...]

> Ja, jeg tror Hennes Pet Food osv. ville blive lidt træt af, hvis vi ringer
> 20 mennesker om dagen og spørger om det samme. Så resultatet er dermed

Jeg er helt sikker på at enhver seriøs dansk foderfabrik meget gerne taler
med 20 potentielle kunder om dagen.

mvh
Søren Voigt

Fra : Søren Voigt

Dato : 21-09-02 19:06

"KT" <nasse@jubiimail.dk> wrote in message

> Ja, undskyld min påtrængenhed, men nu bliver jeg altså nysgerrig Kan
jeg
> slet ikke få hevet ud af dig, hvad det er for noget foder, du bruger?

Besvaret privat, da jeg ikke mener, at det har generel betydning.

mvh
Søren

Fra : Bjergskoven

Dato : 21-09-02 21:16

"Søren Voigt" <soren_voigt@msn.com> skrev i en meddelelse >
> Hej Merete,
>
> Jeg er ikke missionær, så jeg vil undlade at reklamere for det produkt jeg
> bruger.

ØV Jeg ville ellers godt have hørt, hvad de sagde om deres produkt og
hvad det indeholdt og hvordan det blev lavet.

> Grunden til at jeg overhovedet bruger tørfoder er, at mine hunde er
> brugshunde. Jeg ser på mine hunde som atleter der skal have en nøjagtig
> sammensat kost for at kunne yde det optimale.

Betyder det så at du fodrer dine hunde på een måde i jagtsæsonen og på en
anden måde om sommeren ? eller arbejder dine hunde lige meget året rundt ?

Og jeg er - sådan helt
> personligt - ikke i stand til at tage ansvar for foderværdien af
> hjemmeblandet foder.

Heri ligger en af mine kæpheste, nemlig at foderfabrikanterne har fået os
til at tro at fodring af hunde er en indviklet videnskab. Hvis du ikke tør
tage ansvaret for foderværdien af hjemmelavet hundefoder, hvordan tør du så
tage ansvaret for foderværdien af det "foder" du selv og dine børn får ?
Får du selv en nøjagtig sammensat kost for at kunne yde dit optimale ?

Når du køber et tørfoder er du pinedød nødt til at stole på deklarationen,
hvis du vil bruge produktet.Papir er taknemmeligt og du kan skrive hvad som
helst bagpå en pose hundemad.

Hvis du selv laver dit foder, ved du noget mere om hvilke ingredienser der
er i.

Hundemad er i mine øjne ikke gastronomi, men en nøje
> sammensat diæt.

Jeg siger ikke at tilberedning af hundefoder skal foregå på samme plan som
det finere franske køkken, men at det skulle være umuligt for almindelige
mennesker at finde ud af at lave en dækkende kost til deres hunde, det ser
jeg ingen grund til.

Af samme grund er madrester totalt bandlyst i mine
> hundeskåle. Jeg ser ingen sammenhæng mellem hvad der er godt for mig og
hvad
> der er godt for mine hunde.

Det er muligt at der for dig ikke er nogen sammenhæng, men jeg kan nu godt
nævne mange ting fra menneskers spisebord der ville udgøre et fint
hundemåltid.
(nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad du spiser til daglig

> [...]
der
> er administreret godbidder i forhold til hunden bliver disse fraregnet i

Regner du så energiindholdet ud i hver en godbid ?

> [...]

> maden. Jeg er sikker på, at hvis jeg serverede en udtjent gummistøvle i
> størrelse 48 ville den blive fortæret med stor glæde

Jeg har selv haft retrievere gennem 25 år ,så jeg kender ganske godt deres
madglæde, men selvom de er altædende, så er jeg sikker på at der ting de
foretrækker frem for andre.

> [...]
> en fremragende service hos foderfirmaet (som tillader at man handler
> direkte) og jeg har ikke fundet bedre forhold mellem pris og kvalitet.

Det vil jo altid være subjektivt hvad vi opfatter som kvalitet. Jeg synes jo
det er kvalitet at fodre med hele kyllinger, istedet for kyllingebiprodukter
som mange tørfoderprodukter anvender. Jeg synes også det er kvalitet at
undgå diverse antioxidanter og farvestoffer og jeg synes det er kvalitet at
fodre med friskhakket kød og kallun. Disse ting ved jeg, findes i mit foder,
det gør jeg ikke, når det drejer sig om tørfoder.

> [...]
foderet
> (hvad er egentlig den deklarerede energimængde i 100 g. BARF?).

Nu kan du jo ikke købe hjemmelavet foder og dermed er der jo ikke deklareret
nogetsomhelst. Men jeg kan lave energimængden ligesom jeg vil have den,
selvfølgelig alt efter hvilke råvarer jeg bruger. Hvis jeg feks. bruger
kylling eller lam ligger energimængden på 200- 300 kcal. pr. 100 gr.
Torskelever har en meget høj energimængde der ligger på omkring 900 kcal. pr
100 gr.

Dernæst
> finder du - gennem et praktisk forsøg - frem til, den mængde foder der
> passer til din hunds energibehov. I mit tilfælde er det ca. 1.200
kcal/dag.

Hvordan har du rent praktisk gjort dette ?

> [...]
koster
> under det dobbelte af den første, så er det faktisk et bedre køb (hvis man

Ja hvis jeg alene ser på energibehovet. men nu er der jo også mange andre
faktorer at tage hensyn til, når man skal vælge et dækkende foder.

> Jeg synes at det er helt ok at fodre med tørfoder hvis det har en vis
> lødighed - er valgt med omhu.

Jeg mener bare at man bliver snydt for sine egne penge ved at investere i
tørfoderprodukter og det gælder både de de billige og de dyre produkter.

Og til de der foretrækker BARF - bliv ved med
> det! Det fungerer helt sikkert perfekt for jer og jeres hunde.

Ja vi er jo heldigvis alle salige i vores egen tro

Hilsen

Merete

Fra : Søren Voigt

Dato : 21-09-02 22:03

> Betyder det så at du fodrer dine hunde på een måde i jagtsæsonen og på en
> anden måde om sommeren ? eller arbejder dine hunde lige meget året rundt ?

Anden "måde" ved jeg ikke, men kaloriemængden er afstemt efter forbruget. Så
ja - hundene får generelt højere energitilførsel i vinterperioden hvor vi
går på jagt end om sommeren. Og på selve jagt eller prøvedagen får hundene
ekstremt fedtrig mad - det vil sige meget lille mængde men højt fedtindhold.

> [...]

> tage ansvaret for foderværdien af det "foder" du selv og dine børn får ?
> Får du selv en nøjagtig sammensat kost for at kunne yde dit optimale ?

Nu er jeg ikke atlet og så kan jeg jo også mærke på mig selv hvor jeg står
rent diætmæssigt. Jeg spiser i øvrigt også i høj grad sådan rent socialt -
altså at mad må gerne smage godt, og jeg kan godt administrere en
tvangsløbetur hvis jeg har for højt fedtindtag i en periode.

Hundene har ikke vores sociale spisevaner. Jeg kunne f.eks. aldrig drømme om
at nyde en portion BARF. Men jeg er sikker på at mine hunde åd det uden
problemer.

> [...]
> hvis du vil bruge produktet.Papir er taknemmeligt og du kan skrive hvad

Hvis du ikke mener, at deklarationerne holder, så er der mange der gerne vil
høre om det. Men så må du komme med beviser eller i det mindste eksempler på
svindel. Personligt foretrækker jeg at købe et foderprodukt der er
deklareret af Dansk Varefakta Nævn. Ikke fordi de andre deklarationer er
forkerte, men bare fordi jeg ikke kender den lovgivning de er lavet under.

> [...]
> mennesker at finde ud af at lave en dækkende kost til deres hunde, det ser

Jeg er nok for dum, for jeg aner ikke hvor mange kalorier der er i 100 g.
"dagens" BARF? Og helt præcis hvilke vitaminer får min hund på denne kost?
Helt almindelig motorolie er da også godt nok til gadekørsel, men hvis jeg
hælder det på en formel racer så kan det godt være at den er utilstrækkelig.

> [...]
> hundemåltid.
> (nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad du spiser til daglig

Min mad er tilberedt efter god smag. Det er en social dimension på mad som
jeg ikke mener at man kan overføre på mine hunde. Selvfølgelig kan hundene
kende god fra dårlig smag, men det er på deres egen målestok - ikke min. Jeg
gider ikke æde kallun, men hundene synes måske at det smager godt.

> Regner du så energiindholdet ud i hver en godbid ?

Hvis jeg (helt undtagelsesvis) bruger godbidder i forbindelse med min
træning, så reducerer jeg næste servering. Specielt med hvalpene kan jeg
godt finde på at veje godbidderne (den almindelige hundemad) så jeg ved
præcist hvor meget jeg skal fradrage fra deres næste måltid.

> Jeg har selv haft retrievere gennem 25 år ,så jeg kender ganske godt deres
> madglæde, men selvom de er altædende, så er jeg sikker på at der ting de
> foretrækker frem for andre.

Ja. Selv grøntsager som agurker og tomater ryger ned selvom det tydeligvis
ikke er deres hofdessert.

> [...]
foder,
> det gør jeg ikke, når det drejer sig om tørfoder.

Nå. Men det må skyldes at du pr. definition er mistroisk til deklarationer.
For der findes jo firmaer der deklarerer deres råvarer som andet end
"biprodukter".

> [...]
> kylling eller lam ligger energimængden på 200- 300 kcal. pr. 100 gr.
> Torskelever har en meget høj energimængde der ligger på omkring 900 kcal.

Men netop det at man absolut ingen kontrol har over hundens indtag af f.eks.
kalorier er i mine øjne en katastrofe. Du har jo selv redegjort for, at
næste gang man laver en ny BARF så er det med andre råvarer og så er
kalorieværdien en anden. Det er tankevækkende at du nævner, at du kan lave
hundefoder til under 20 kr. / kg., men du er ikke i stand til at redegøre
for kalorieindholdet i dette 20 kr. / kg. foder.

> Dernæst
> kcal/dag.
>
> Hvordan har du rent praktisk gjort dette ?

Ved løbende at følge hundens tilvækst og muskelbygning. Altså at veje alle
mine hunde dagligt.

> opfylde
> koster
>
> Ja hvis jeg alene ser på energibehovet. men nu er der jo også mange andre
> faktorer at tage hensyn til, når man skal vælge et dækkende foder.

Du hævder jo selv at hjemmelavet foder er billigere og det er netop hvad jeg
arresterer. Og du kan ikke ved at se på andre ting end energibehovet
retfærdiggøre din egen argumentation hvor du sammenligner pris/kg. med
pris/kg.

> Jeg mener bare at man bliver snydt for sine egne penge ved at investere i
> tørfoderprodukter og det gælder både de de billige og de dyre produkter.

Det er muligt at du har ret, men det har du ikke bevist i denne tråd.

mvh
Søren

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 13-09-02 21:31

> [...]

>neutralt i smagen. Hvis du vil være til grin for dine egne penge, skal du
>blive ved med at give dine hunde tørfoder.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,det er så ikke helt rigtigt , selvom jeg vil sige at
det billige tørfodder fra netto og de andre supermarkeder svarer til
micromad og pølser hver dag , da de er fyldt med kemiske antioxidanter
maskinudbenet kød benmel osv , men nogle af de dyre mærker er langt
langt bedre , og man er ikke til grin hvis man fodrer med et
kvalitetsfodder ! måske er det bedre hvis man selv sammensætter maden
af råprodukter økologiske ting og sager men det kræver jo også at man
har en stor kummefryser til at have det i hvis man ikke vil bruge 1
time på det hver dag plus tiden det tager at handle de forskellige
steder ! men det er da uden tvivl bedre , hvis man har tid og plads .

Fra : Charlotte Pedersen

Dato : 16-09-02 09:01

> [...]
> time på det hver dag plus tiden det tager at handle de forskellige
> steder ! men det er da uden tvivl bedre , hvis man har tid og plads .

Jeg er en af dem, som også har valgt BARF-fodring til mine hunde og de
har deres egen kummefryser
Det er absolut en god idé at have en kummefryser, så man kan "jagte"
tilbud og købe stort ind, når chancen er der.
Det er ca. 3 år siden, at jeg startede med BARF. Siden da har jeg
fodre 3 kuld hvalpe op på BARF og har p.t. 10 hunde i alderen fra 4
mdr. til 12½ år.

mvh
Charlotte

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 17-09-02 21:35

Jeg har også måtte investere i en krummefryser til hundene )))))))

KH
Søs

Charlotte Pedersen <cpe@sonofon.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41f6e555.0209160001.4e108c4b@posting.google.com...

Fra : Alex Linaa

Dato : 18-09-02 07:02

"Søs D. Jensen" <emma@email.dk> wrote in message
> Jeg har også måtte investere i en krummefryser til hundene )))))))

Er det ikke meget koldt for dem? - Det er måske slædehunde du har?

/Alex

Fra : Winther

Dato : 18-09-02 07:47

"Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> skrev i en meddelelse
> "Søs D. Jensen" <emma@email.dk> wrote in message
>
> Er det ikke meget koldt for dem? - Det er måske slædehunde du har?
>
> /Alex

det er da et fuldt isoleret hundehus, man behøver jo ikke sætte stikket i.

Vh. Winther

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 18-09-02 10:14

Tihi godt fanget ... du kom før mig .... *GGG*
Længe leve humoren ...

Smil fra Ami

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 19-09-02 17:25

Ups - det var vist en rigtig 'forskrivelse' ))))))))))))))))))))))))

KH
Søs

Alex Linaa <@nospam@a@linaa.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d8816f5$0$49633$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 13-09-02 11:36

polonline@hotmail.com writes:
>En af de første ting vilhunde/ulve spiser er maveindholdet på et byttedyr
>Såehhh

Det er en myte der ikke holder stik. Ulve spiser IKKE maveindholdet på
deres byttedyr

>Hunde er ikke _kun_ kødæder men har brug for næring fra alle dele af
>mappyramiden

Hvorfor tror du at hunde/ulve har brug for alle dele fra madpyramiden.
Tror du ulve spiser hvede, majs, roestivelse m.m. Det er ting der er
tilsat færdigfoder som fyld.

Kan du ikke henvise til et link, bog eller andet, hvor der står hunde/ulve
har brug for vegetarisk føde.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-09-02 12:25

Som svar på skriblerier forfattet af Poul Erik Rise /SID

> Kan du ikke henvise til et link, bog eller andet, hvor der står
> hunde/ulve har brug for vegetarisk føde.

Fx
http://www.hunde-info.dk/logfodr.shtml
http://www.ces.clemson.edu/~jshea/feeding.html

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Nina El Falaki

Dato : 13-09-02 13:46

Bare et lille coriosum(?): For år tilbage havde en af mine naboer en
schæfer, der var vegetar. Foderet var sammensat i samråd med en dyrlæge, og
hunden trivedes. Men naturligt foder for en hund er det ikke

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 13-09-02 14:08

>Fx
>http://www.hunde-info.dk/logfodr.shtml

Hej Peter

Jeg har stor respekt for Søs D. Jensen, men det jeg mente, var nu nogle
mere videnskabelige henvisninger, ikke bare nogle tilfældige hjemmesider.

God weekend
Poul Erik Rise

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 13-09-02 17:07

> [...]
til at
> vælge billigere foder? Jeg tænkte at hunde måske er mindre

Sandra var og Wupper er allergikere så jeg fodrer udelukkende med
Nutro lam og ris .. og det er helt sikkert også det mærke jeg vil
fortsætte med fremover også når jeg en gang skal have ny hund .. idet
dette mærke ikke indeholder kunstige konserveringsmidler ..og hvad man
giver ud på et godt foder er som du selv er inde på sparet i
dyrlægeregninger ...
godweekendhils fra Ami

Fra : Jørgen B

Dato : 15-09-02 23:32

ang. tørfoder

Jeg har en gang for nogen år side ringet til spørg dyrlægen DR (Danmarks
Radio)
han sagde at tørfoder er en måde at foder sin hund, men at det skulle
opblødes
i varmt vand ca. 60 grader først, for hvis man ser en hunds mave er det
ligesom
'hvad skal jeg sige' en støvle der ligger vandret men snude nedad, forstil
jeg så at tørfoder ligger der og at hunden (som der står på poserne)
skal have rigeligt med vand, vande vil glide hen over foder, for det tager
et
stykke tid før det ellers bliver blandet, det er som om det skyder vandet
lidt.

Jørgen Bodholdt

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 16-09-02 16:04

On Mon, 16 Sep 2002 00:31:48 +0200, "Jørgen B" <j.bodholdt@tdcadsl.dk>
wrotd:

> [...]
>et
>stykke tid før det ellers bliver blandet, det er som om det skyder vandet

,,,,,,,,,,,,,,,,,,ja nogle siger det men jeg syntes bare at hunden
skal tisse meget fordi den måske får mere vand end den ellers ville
have drukket igennem den våde mad ? desuden gavner det ikke tænderne
"tandrensende virkning" hvis det er blødt op .

If you talk with the animals, they will talk with you and you will know each
other.
If you do not talk to them, you will not know them, and what you do not know
you will fear.
What one fears, one destroys.
Chief Dan George

Fra : Søren Voigt

Dato : 18-09-02 16:08

"Jørgen B" <j.bodholdt@tdcadsl.dk> wrote in message
> ang. tørfoder

> han sagde at tørfoder er en måde at foder sin hund, men at det skulle
> opblødes i varmt vand ca. 60 grader først, for.........................

Min dyrlæge siger at det endelig skal være koldt vand, for varmt vand (dvs.
over 40 grader) ødelægger visse vitaminer i hundefoderet.

Desuden siger hun at det skal hældes lige over og serveres da kuglerne
ellers mister den tandrensende effekt og frem for alt vil det være en
bakteriebombe hvis man lader vandet stå og søbe ind i hundemaden.

mvh
Søren

Fra : Bjergskoven

Dato : 18-09-02 19:29

> Desuden siger hun at det skal hældes lige over og serveres da kuglerne
> ellers mister den tandrensende effekt

Den tandrensende effekt ved at give tørfoder er intet at regne for den man
opnår ved at give sin hund en okseknogle at gnave på, en gang imellem.

og frem for alt vil det være en
> bakteriebombe hvis man lader vandet stå og søbe ind i hundemaden.

En hunds mavesyre har en PH på omkring 1 i forhold til menneskets 4-5.
Så den er beregnet på at kunne "dræbe" bakterier.
Så fordi et tørfoder står i 10 min. med varmt vand på, det kan vist ikke slå
en hunds mave i stykker.

Hilsen

Merete

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-09-02 19:34

"Bjergskoven" <info@bjergskoven.dk> writes:

> Den tandrensende effekt ved at give tørfoder er intet at regne for den man
> opnår ved at give sin hund en okseknogle at gnave på, en gang imellem.

Nu er der jo nogle hunde, f.eks. min, som ikke aner hvad han skal
stille op hvis han får et ben. De bliver gravet ned et eller andet
sted, men han graver dem ikke selv op igen. Det samme gælder
gnavestænger og andet som han ikke umiddelbart kan spise. Vi har sågar
set ham gøre det med en halv skive rugbrød! Snak om at have en dum
hund!