Test af rammesiden.
Fra : Hønemor

Dato : 12-09-02 11:15

Vil i prøve at teste min side nu og bemærke om jeg har lavet nogle fejl.
Siden er langt fra færdig
KH Hønemor
P.S. Hvad bør skærmen sættes til : standard eller 800x600 ?
www.pspvenner.dk

Fra : Per Thomsen

Dato : 12-09-02 12:25

"Hønemor" <fagerberg@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Siden er langt fra færdig
> KH Hønemor
> P.S. Hvad bør skærmen sættes til : standard eller 800x600 ?

'Siden kan ikke vises'

Din menu og Forside ligger på dit d-drev, men index.htm ligger hos
udbyderen.

Per

Fra : Hønemor

Dato : 12-09-02 15:13

> Din menu og Forside ligger på dit d-drev, men index.htm ligger hos
> udbyderen.
>
> Per

Hm...Jeg må vist hente det ned igen og vente med det hjemmeside, for siderne
skal åbenbart have forskellige navne.
Det er vist for svært.
KH Hønemor

Fra : Rita Olesen

Dato : 12-09-02 15:18

"Hønemor" skrev
> Hm...Jeg må vist hente det ned igen og vente med det hjemmeside, for
siderne
> skal åbenbart have forskellige navne.

Det er i orden at siderne hedder menu og indhold,
det er bare fordi, at de ikke er uploadede, at man
ikke kan se dem. Du har kun uploadet selve index
siden, men ikke de to sider: menu og indhold, der
udgør indexsiden.
--
Hilsen Rita
http://www.ritaolesen.dk

Fra : Hønemor

Dato : 12-09-02 15:38

> [...]
> ikke kan se dem. Du har kun uploadet selve index
> siden, men ikke de to sider: menu og indhold, der

De er skam oploadet både menu og indhold og jeg startede med det hele fra
bunden af igen.
Men sider skal hedde noget og rammesider skal hedde noget og de skal gemmes
under andre navne, så jeg har igen gjort noget forkert.
KH Hønemor

Fra : Rita Olesen

Dato : 12-09-02 16:11

"Hønemor" skrev:
> De er skam oploadet både menu og indhold og jeg startede med det hele
fra
> bunden af igen.

Jeg højreklikkede først i din menu og kunne under
Egenskaber / Adresse se,at der stod:

res://C:\WINDOWS\SYSTEM\SHDOCLC.DLL/
dnserror.htm#file://D:\pspvenner\menu.htm

- derfor troede jeg i første omgang, at siden ikke var uploadet.
Den linker til dit D-drev. Når man højreklikker på siden menu
burde der have stået: http://www.pspvenner.dk/menu.htm
Når man gør det samme ved den højre side skulle der
have stået: http://www.pspvenner.dk/forside.htm

Når man klikker på denne linje:
http://www.pspvenner.dk/menu.htm
kommer man ind på menuen.
Billederne til knapperne ser ikke ud til at være udloadede.

> Men sider skal hedde noget og rammesider skal hedde noget og de skal
gemmes
> under andre navne, så jeg har igen gjort noget forkert.

Hvis siderne menu.htm / startside.htm / index.htm ligger i den
samme mappe og bliver uploadede fra denne mappe, så
burde man også kunne se både menuen og startside inden
i indexsiden, når alle 3 sider er uploadede.

Alt der sættes ind på hjemmesiden skal ligge i samme mappe.
Hvis du har en mappe hvor siderne ligger i - og billederne
ligger i en tilfældig mappe et andet sted på din computer,
så vil man ikke kunne se billederne, når siden er uploadet,
de linker kun til billederne,der ligger i din mappe på dit
D-drev og vil ikke kunne ses af andre.

De billeder jeg har på en side gemmer jeg i samme mappe,
som siden de skal sættes ind på. Hvis jeg skulle have et
bestemt billede liggende både i denne mappe, men også
et andet sted på min computer, og jeg så sætter billedet
ind, der kommer fra den forkerte mappe, så kan billedet
IKKE ses, når siden bliver uploadet, fordi den kun linker
til billedet i mappen.

--
Hilsen Rita
http://www.ritaolesen.dk

Fra : Rita Olesen

Dato : 12-09-02 16:16

"Rita Olesen" skrev:
> Hvis siderne menu.htm / startside.htm / index.htm ligger i den
> samme mappe og bliver uploadede fra denne mappe, så
> burde man også kunne se både menuen og startside inden
> i indexsiden, når alle 3 sider er uploadede.

(Bare jeg ikke gør dig mere forvirret....)
Der skulle have stået:
Hvis siderne menu.htm / forside.htm / index.htm ligger i den
samme mappe og bliver uploadede fra denne mappe, så
burde man også kunne se både menu.htm og forside.htm

Fra : Hønemor

Dato : 12-09-02 23:31

> [...]
> burde man også kunne se både menu.htm og forside.htm
> inden i indexsiden, når alle 3 sider er uploadede.

Hejsa Rita.
Både sider og billeder ligger i samme mappe.
Jeg bliver bare forvirret for nogen siger at når man gemmer en side, så skal
man ikke skrive htm bagefter og andre siger at det gør frontpage selv.
Og hvad skal man linke til er det kun navnet på hjemmesiden på sider og link
og skal det være www.pspvenner.dk/indlednig.htm eller bare et navn som
frontpage selv finder ud af +
Og når man gemmer en side, hvad skal man så skrive ?
Og når man skal indsætte hyperlink er det så til en fil eller noget med htm
i enden.
Der er også en titel, men hvad der.
Og rammesider skal også have navne er det kun efter eget valg, som menu og
skal der også være htm i enden.
Jeg giver mange forskellige navne til sider titler og hyperlink og ja mine
filer ligger på D-drevet der er min folder, så den skal jo ikke ændre, for
jeg forstår at frontpage selv sætter det rigtige ind.
Gid der var et lille startkursus, som viser punkt for punkt, hvordan man
starter og hvad man skal give navn og hvad navnet skal hedde.
Er det navnet på hjemmesiden eller indhold eller navne på filer, som skal
ind på siderne.
Jeg ser mine sider så fint i frontpage, men da jeg kom på arbejde kunne jeg
kun se en tom index.
Så kan man jo ikke se om det man laver er rigtigt, når jeg kan se og klikke
på hver side, når jeg laver siderne.
Jeg har også andre sider som jeg ville have ind på websiden, men der skal
jeg oprette en tom side og kopiere websiden derind og så igen sætte den ind
på den nye webside, men hver gang jeg starte forfra må jeg slette hele
webstedet og starte forfra med alt tekst og sætte alle hyberlink ind igen
fra begyndelsen.
Så jeg er ved at opgive.....Jeg har så mange hæfter og bøger, men de
fortæller så kort om alle funktioner, men ikke hvordan man kommer igang fra
bunden og gemmer sine sider, som skal hedde så mange ting.
Nu må jeg i seng, skal op kl.04:30.
Hvis nogen kender et lille kursus i at komme igang fra bunden med de
rammesider og hvordan de gemmes og navngives med navn og url og filnavne, så
vil jeg blive glad.
KH Hønemor

Fra : Camilla Scharff

Dato : 13-09-02 00:08

Hej med dig

Se svarene i dit eget indlæg...
> [...]
skal
> man ikke skrive htm bagefter og andre siger at det gør frontpage selv.

Ja, Frontpage "skriver" selv .htm efter filnavnet, når man gemmer
html-filer. Det behøver du altså ikke at gøre.

> [...]
> frontpage selv finder ud af +
> Og når man gemmer en side, hvad skal man så skrive ?

Når du laver et link, så bruger du vel funktionen "Indsæt hyperlink" - dvs.
du går ind og vælger siden, der skal linkes til...? Hvad du skriver som
tekst til selve linket er ligegyldigt.

> Og når man skal indsætte hyperlink er det så til en fil eller noget med
htm
> i enden.

En fil *er* sådan en med .htm i enden - det kaldes en html-fil Præcis
ligesom Word-filer hedder .doc osv.

> Der er også en titel, men hvad der.

Titlen er navnet på siden - jeg har fx også en index.htm (filnavnet), men
titlen er "Velkommen til Camischa's burmesere" - og det er dét, som folk
læser oppe i toppen af deres browser (internet-program).

> Og rammesider skal også have navne er det kun efter eget valg, som menu og
> skal der også være htm i enden.

Ja, fordi de alle er html-filer. En rammeside med to rammer består af i alt
3 filer - 1 som er fx menu.htm (typisk den venstre), 1 hedder som regel
indhold.htm (den side, hvor de underliggende sider skal åbne sig i) og 1 der
typisk kaldes index.htm - og som altså "holder sammen" på de to andre sider.

> Jeg giver mange forskellige navne til sider titler og hyperlink og ja mine
> filer ligger på D-drevet der er min folder, så den skal jo ikke ændre, for
> jeg forstår at frontpage selv sætter det rigtige ind.

Ja, filerne skal ligge på dit d-drev - men de skal jo uploades for at kunne
ses på internettet! Jeg ved ikke, om du bruger et FTP-program eller
FrontPage til at uploade med... hvis du bruger et FTP-program skal du så
bare uploade alle filerne - hvis du bruger FrontPage må en anden lige
hjælpe, for det bruger jeg ikke selv.

> Gid der var et lille startkursus, som viser punkt for punkt, hvordan man
> starter og hvad man skal give navn og hvad navnet skal hedde.

Der findes masser af kurser rundt omkring - bl.a. på diverse aftenskoler
mv., så tag et kig på dem
Men sådan helt grundlæggende, så skal ALLE filer have navne (filer er både
html-sider, billeder, grafik mv. - filer er blot en fællesbetegnelse for en
"ting", uanset hvad det er).

> Er det navnet på hjemmesiden eller indhold eller navne på filer, som skal
> ind på siderne.

Links skal føre til de forskellige html-filer du har lavet - brug "Indsæt
hyperlink"-funktionen, så kan du klikke og vælge - meget lettere end at
skulle skrive en hel masse!

> Jeg ser mine sider så fint i frontpage, men da jeg kom på arbejde kunne
jeg
> kun se en tom index.

Og det er klart, da filerne jo ligger lokalt på din harddisk - men altså
endnu ikke er uploadet til det store internet!

> [...]
> på den nye webside, men hver gang jeg starte forfra må jeg slette hele
> webstedet og starte forfra med alt tekst og sætte alle hyberlink ind igen

Den forstod jeg ikke lige... du behøver da ikke starte forfra på noget! Hvis
du skal lave nye sider, så kan du vælge at åbne en eksisterende side, som du
så retter til, og gemmer som noget andet - præcis ligesom hvis du har lavet
et brev i Word, og 10 dage efter skal skrive det samme til en anden... så
åbner du det gamle, skriver ny tekst/retter dato mv., og gemmer evt. under
et nyt navn - dvs. du så har to breve liggende!

> Hvis nogen kender et lille kursus i at komme igang fra bunden med de
> rammesider og hvordan de gemmes og navngives med navn og url og filnavne,

> vil jeg blive glad.

Jeg kender ikke noget kursus, der præcist beskæftiger sig med rammesider -
men alle grundlæggende og udvidede html- og FrontPage-kurser burde komme ind
på principperne med rammesider, URLs osv. - ihvertfald de kurser jeg har
været på på Høje Taastrup Dataskole (men de er selvfølgelig også noget
dyrere end aftenskolernes kurser)...

Mvh. Camilla
www.burmese.dk

Fra : Rita Olesen

Dato : 13-09-02 06:16

"Hønemor" skrev:

> Både sider og billeder ligger i samme mappe.

Det er OK, det skal de også. Når man ikke kan se billederne
er det fordi, de ikke er uploadede.

> Jeg bliver bare forvirret for nogen siger at når man gemmer en side,
så skal
> man ikke skrive htm bagefter og andre siger at det gør frontpage selv.

Det er en også en og samme ting

> Og når man gemmer en side, hvad skal man så skrive ?

Du har navngivet siderne helt rigtigt (ved at undlade æøå og
luft imellem bogstaverne) der skal bare IKKE skrives html eller
htm efter navnet under navngivningen, da der automatisk
kommer til at stå .htm efter navnet (på samme måde som
et dokument der er oprettet i Word automatisk kommer til
at hedde .doc til sidst, her tilføjer man jo heller ikke .doc
efter navnet.)

> Og når man skal indsætte hyperlink er det så til en fil eller noget
med htm
> i enden.

Alle hyperlink til siderne, skal bygges op på denne måde:
http://www.pspvenner.dk/sidenavnet.htm

Jeg kan se, at du har slettet din menu.htm, men jeg kan
huske, at den øverste knap i din menu kun linkede til højre
halvdel af din forside: http://www.pspvenner.dk/forside.htm -
den skal ikke have dette hyperlink. Hyperlinket skal
være http://www.pspvenner.dk/ - da det skal åbne din
samlede forside: index (menu.htm og forside.htm)

En af knapperne skulle åbne siden indledning.htm
hyperlinket til denne knap skal være:
http://www.pspvenner.dk/indledning.htm
uanset hvad dine sider hedder, skal hyperlinkene til
siderne være som eksemplet til siden indledning.htm

På en din side 'Tutorials 1' havde den første knap
fået det rigtige hyperlink. Den sidste knap, der hed
Home og som kun skulle pege på forsiden havde også
fået rigtigt hyperlink, nemlig: http://www.pspvenner.dk
der jo får den samlede forside til at åbne.

Alle dine undersider skal have et hyperlink som dette
eksempel:
http://www.pspvenner.dk/sidensnavn.htm

Ligesom Camilla uploader jeg også kun med FTP,
så jeg ved heller ikke, hvad der evt. går galt, hvis
du mener at have uploadet billeder, men som
alligevel ikke er uploadede.

Hvis du igen uploader siderne:
menu.htm
og
tutorials 1
så man kan se, hvordan du har linket forkert,
så kan jeg, hvis du vil have det, fortælle hvad
der skal stå i hyperlinket til hver eneste knap,
så hyperlinket kommer til at pege på siden
der er uploadet - og ikke til siderne på dit
D-drev.
--
Hilsen Rita
http://www.ritaolesen.dk

Fra : Hønemor

Dato : 13-09-02 10:07

"Rita Olesen" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> "Hønemor" skrev:
Tusind tak for en fin forklaring
Sikke et arbejde i lægger i at lære fra jer, tak for det.
Nu har jeg slettet alle mine sider og starter fra bunden igen, for jeg tror
ikke det går an at kopiere sider ind, hvis sider er forkerte.
Men inden jeg starter vil jeg lige høre om det er en god idé at man i
forvejen lægger sine billeder ind i mappen " image" eller skal de bare
lægges ind sammen med det andet.

Man skal jo også kunne holde styr på alle sine ting eller laver i ekstra
mapper til nogle ting ?
KH Hønemor.

Fra : Rita Olesen

Dato : 13-09-02 10:25

"Hønemor" skrev:
> Sikke et arbejde i lægger i at lære fra jer, tak for det.
Velbekom, det er godt du ikke mister modet!!

> Men inden jeg starter vil jeg lige høre om det er en god idé at man i
> forvejen lægger sine billeder ind i mappen " image" eller skal de bare
> lægges ind sammen med det andet.

Jeg har aldrig selv brugt, at ligge billederne ind i mappen
'image'. Jeg gemmer mine billeder direkte i samme mappe
som siderne og det virker da udmærket.
--
Hilsen Rita
http://www.ritaolesen.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 13-09-02 11:30

"Hønemor" <fagerberg@city.dk> skrev...
> Men inden jeg starter vil jeg lige høre om det er en god idé at man i
> forvejen lægger sine billeder ind i mappen " image" eller skal de bare
> lægges ind sammen med det andet.

Ja, altså - jeg er et "mappedyr", så jeg har mange undermapper - fx images,
gifs, knapper, en mappe til danske sider og en mappe til engelske sider -
fordi jeg har mange filer liggende, og ellers har svært ved at overskue dem
når de ligger i en lang smøre... Men det kræver, at man husker at uploade
filerne i de rigtige mapper på nettet også! Dvs. hvis man har sine billeder
liggende i en mappe, som hedder images i FrontPage, så skal der også ligge
en tilsvarende mappe på serveren - og man skal huske når man uploader, at
alle ens billeder skal deri - man skal altså "holde tungen lige i munden" i
langt højere grad end hvis hele molevitten bare ligger samlet.

Der er ikke noget, som er mere "rigtigt" eller "forkert" end andet - blot en
smagssag

Mvh. Camilla

Fra : Rita Olesen

Dato : 13-09-02 12:02

"Camilla Scharff" skrev:
> [...]
> når de ligger i en lang smøre... Men det kræver, at man husker at
uploade
> filerne i de rigtige mapper på nettet også!

Ja, der er mange måder at gøre det på! Jeg har f.eks. en mappe
til hver eneste underside med alt indholdet til den pågældende
side gemt i samme mappe. Når jeg indsætter på en side skal jeg
huske, at tage indholdet fra samme mappe. Når jeg uploader
sider og billeder uploader jeg derimod ALT til den samme mappe ved
min udbyder. Når jeg ser alle filerne der er uploadede gennem
FTP, så ligger der jo virkeligt mange filer i mappen hos min udbyder
men jeg synes, at dette er den nemmeste måde at gøre det på. Fra en
start synes jeg, at det var lettere at få det til at lykkedes på
denne måde, så jeg ikke skulle koncentrere mig om at lægge i
mapper ved min udbyder også.

> Der er ikke noget, som er mere "rigtigt" eller "forkert" end andet -
blot en
> smagssag

Nemlig, det bedste er at gøre det, man selv synes er lettest - og som
man kan overskue.
--
Hilsen Rita
http://www.ritaolesen.dk