Athlon XP typer!
Fra : Allan Hansen

Dato : 12-09-02 09:23

Hej Gruppe!
Jeg har en Athlon XP 1900+
Jeg mener der findes 3 typer XP processor
Palomino, Thouroughbred og Barton
Der er forskel på hvor meget varme de udvikler samt cache størrelsen. Vil
mene det har noget med bogstaver og eller farve at gøre, men hvis nogen ved
det vil jeg meget gerne høre fra dem!

På forhånd tak
Allan
BTW For mail skal der rettes lidt i mail addressen.

Fra : Karsten Vinding

Dato : 12-09-02 14:47

Allan Hansen wrote:

> Hej Gruppe!
> Jeg har en Athlon XP 1900+
> Jeg mener der findes 3 typer XP processor
> Palomino, Thouroughbred og Barton

Det er for så vidt korrekt.

Palomino er den originale XP, der kører på 0.18 micron proces. Forbedret
på enkelte punkter i forhold til TBird, bl.a. bedre forudsigelse omkrin
hvad der skal lægges i cachen.

Thoroughbread er den nyeste, der kører på 0.13 micron. Det er en krympet
Palomino.
Den findes allerede i 2 versioner. Thoroughbread A og Thoroughbread B. A
var de første op til XP2100+, som ikke overclockede særligt godt og blev
temmelig varme. Thoroughbread B er den nyeste version, der kører op til
XP2600+, og er baseret på en lidt nyere proces med flere metallag i
kernen af processoren. Det giver mindre indre modstand, hvilket giver
mindre varmeudvikling, og mulighed for højere frekvenser end på A'erne.

Barton er en kommende processor, der ikke er frigivet endnu. Den bliver
ligesom Thoroughbread B, men med 512k L2 cache i stedet for 256k.
Samtidig kommer den (og de kommende Thoroughbred'er) til at køre på en
333Mhz (166MHz DDR) bus. Barton er som sagt ikke frigivet endnu.

> Der er forskel på hvor meget varme de udvikler samt cache størrelsen. Vil
> mene det har noget med bogstaver og eller farve at gøre, men hvis nogen ved
> det vil jeg meget gerne høre fra dem!

Her kan jeg ikke hjælpe dig. Men din XP1900+ er med næsten 100%
sikkerhed en Palomino. Det kan du se ved at kernen er rektangulær. Hvis
den er bredere på den ene led end på den anden (som en TBird), er det en
Thorougyhbred og sandsynligvis en A'er, da B'erne er meget sjældne
stadigvæk, og vistnok ikke engang er kommet på markedet i europa endnu
(selvom de laves i Tyskland).

--
Mvh, Karsten.
http://www.vinding.adsl.dk

Fra : Kenneth T

Dato : 12-09-02 15:28

> [...]
> Thorougyhbred og sandsynligvis en A'er, da B'erne er meget sjældne
> stadigvæk, og vistnok ikke engang er kommet på markedet i europa endnu

Hvad så hvis man køber en XP2200+, er det så en "A" eller "B" ?

--
MVH
Kenneth T

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 12-09-02 15:33

> Hvad så hvis man køber en XP2200+, er det så en "A" eller "B" ?

Thoroughbred blev lanceret (for nylig) som XP2200, så det er nok en A'er.

Fra : Jonny Jensen

Dato : 12-09-02 19:00

> Thoroughbread B er den nyeste version, der kører op til
> XP2600+, og er baseret på en lidt nyere proces med flere metallag i
> kernen af processoren.

I følge onkel Tom går den i hvert fald til XP 2800+ og der er kun et ekstra
"metallag" i kernen.

> Samtidig kommer den (og de kommende Thoroughbred'er) til at køre på en
> 333Mhz (166MHz DDR) bus.

Mener ikke at det er bekræftet endnu, om Thoroughbred B vil kunne fås med
FSB på 166 MHz? Eller er der noget jeg har overset? De to som Tom tester (XP
2400+ og 2600+) har i hvert fald begge kun 133 MHz FSB, ligesom den
nuværende Athlon XP.

I øvrigt en fed CPU som jeg nok skal have fingre i... Med vandkøling når den
lille satan (En XP 2600+ på 2133 MHz) op på 2400 MHz... Det svarer (efter
den nye reviderede XP rating skala) til en XP 3000+

Kan slet ikke vente med at få fat i en :D

Jonny.

Fra : Karsten Vinding

Dato : 12-09-02 21:37

Jonny Jensen wrote:

> I følge onkel Tom går den i hvert fald til XP 2800+ og der er kun et ekstra
> "metallag" i kernen.

OK. Jeg er ikke så imponeret over Tom længere efter den skandaløse måde
han håndterede Sysmark 2002 affæren.
Men de (det er faktisk ikke Tom Pabst der skriver artikler på Toms
Hardware mere) plejer at have styr på de teksniske detaljer.
Jeg har dog læst mig til at der skulle være tale om ét ekstra metallag
og så et par ekstra isolerende lag, som bruges til opbygningen af
processorens cache.

> [...]
> FSB på 166 MHz? Eller er der noget jeg har overset? De to som Tom tester (XP
> 2400+ og 2600+) har i hvert fald begge kun 133 MHz FSB, ligesom den

Det er korrekt at de nuværende XP kører med 266Mhz bus, men ifølge en
artikel på the Inquirer
"http://www.theinquirer.net/?article=5218", skulle det være officielt at
333Mhz er på vej. Jeg har set det omtalt andre steder men Inquirer
linket var det første jeg fandt.

> [...]
> den nye reviderede XP rating skala) til en XP 3000+
>
> Kan slet ikke vente med at få fat i en :D

Det kan jeg heller ikke, men den forstyrrende hensyntagen til mine faste
udgifter, gør at jeg må vente et par måneder endnu med at få råd

De kan jo heller ikke rigtigt få's endnu, så det går nok....

--
Mvh, Karsten.
http://www.vinding.adsl.dk

Fra : Hennning Præstegaard

Dato : 13-09-02 00:13

Karsten Vinding wrote:
> Det kan jeg heller ikke, men den forstyrrende hensyntagen til mine
> faste udgifter, gør at jeg må vente et par måneder endnu med at få
> råd

Pjat med dig. Du må ud og gå med aviser.

mvh
Henning

Fra : Karsten Vinding

Dato : 13-09-02 05:32

"Hennning Præstegaard" wrote:

> Pjat med dig. Du må ud og gå med aviser.

Det kunne selvfølgelig være en løsning....

Desværre tror jeg ikke min rigtige arbejdsgiver ville se så lyst på at
jeg forlod posten for at levere en runde aviser

--
Mvh, Karsten.
http://www.vinding.adsl.dk

Fra : Lyrik

Dato : 12-09-02 19:52

"Allan Hansen" <[[[allanhansendk@msn.com]]]> wrote in message
> Hej Gruppe!
> Jeg har en Athlon XP 1900+
> Jeg mener der findes 3 typer XP processor
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Prøv at se processorerne her:
http://www4.tomshardware.com/cpu/01q4/011031/index.html

Hilsen
Jens

Fra : Allan Hansen

Dato : 13-09-02 17:16

De to typer palomino og Thouroghbred kan også kendes på kernes bogstaver
AXDA1900DKV3C for en 1900+ Thouroghbred
AX1900DMT3C for en 1900+ Palomino

Fandt det på AMD.COM det tog bare noget tid.
Takker for alle svarene der var en del som hjalp på min forståelse
Allan