Parkerings bøde...
Fra : Ravelin

Dato : 12-09-02 00:18

Hej
Jeg har været så uheldig at få en p-bøde.
Det var en hel skilte skov, hvor der på det ene skilt stod ingen
standsning mellem 8:30-1200 og det andet ingen parkering mellem
8:00-16:30.

Udover dette var der stillads arbejde som må have gemt parkometret et
eller andet sted. (Kan stadig ikke finde det).

Jeg kan se på Parkering Københavns hjemmeside, at selv om man er i god
tro, så skal bøden betales alligevel.

Spørgsmål 1:
God tro, gælder det også som i dette tilfælde med skiltning som gør
det lovligt at parkere og så derefter "gemme" automaten og skiltene
som gør mig opmærksom på at det koster at parkere?

Ærlig talt havde jeg ikke tænkt over at jeg skulle betale efter 19 i
københavn, hvilket bringer mig videre til spg 2:
Ifølge nedenstående, er kan jeg så påberåbe at jeg ikke kendte til de
lokal bekendtgørelser, hvis det selvfølgelig er en lokal bestemmelse i
kbh med disse regler for betaling efter et vist tidspunkt? Som jeg ser
det, har jeg jo ikke haft mulighed for at se det på parkometret.

Om § 92, stk. 6, (nu stk. 7) fremgår det af den kommenterede
færdselslov, at
der under folketingsbehandlingen blev fremsat forslag om helt at
ophæve
adgangen til at anvende lokale bekendtgørelser i stedet for
afmærkning.
Et flertal i retsudvalget accepterede dog adgangen med de
begrænsninger, der
fremgår af bestemmelsen, men lagde i betænkningen over lovforslaget
vægt på,
at det ved den fortsatte praktisering af sådanne ordninger iagttages,
at
førstegangsovertrædelser begået af ikke lokalt boende alene påtales i
form
af en advarsel (meddelt af politiet.)
Det er selvfølgelig en forudsætning, at sådanne personer ikke har
kendskab
til den ordning, der er fastsat ved en lokal bekendtgørelse.

På forhånd tak
Kenneth Westergaard

Fra : Camilla Scharff

Dato : 12-09-02 01:48

"Ravelin" <kennethwj@hotmail.com> skrev...
> Jeg kan se på Parkering Københavns hjemmeside, at selv om man er i god
> tro, så skal bøden betales alligevel.

Har kun et (helt ujuridisk) råd - betal, tag et billede, send klage og
billede til Parkering København og se, om ikke du monstro får pengene retur
hvis skiltning mv. er så dårlig som beskrevet.

Mvh. Camilla

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-09-02 09:34

Camilla Scharff wrote:

> Har kun et (helt ujuridisk) råd - betal, tag et billede, send klage og
> billede til Parkering København og se, om ikke du monstro får pengene retur
> hvis skiltning mv. er så dårlig som beskrevet.

Det med at betale er så vidt jeg husker også at vedgå, at man har lavet
det man bliver "sigtet for".
(sådan er det i hver fald ved almindelige færdselsbøder)

Det vil jo så sige, hvis man klager bagefter så vil klagen jo blive
afvist, da man jo har tilstået i kraft af, at man har betalt.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 12-09-02 18:28

Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote:

>Det med at betale er så vidt jeg husker også at vedgå, at man har lavet
>det man bliver "sigtet for".
>(sådan er det i hver fald ved almindelige færdselsbøder)

Jeg har engang faaet en parkeringsboede/-afgift af poliet, betalt
den og efterfoelgende faaet mine penge tilbage, da jeg klagede.

Men om min klage reelt kunne have vaeret afvist med den
begrundelse, at jeg ved at betale havde vedgaaet den ulovlige
parkering, skal jeg ikke kunne sige.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 12-09-02 20:15

On 12/09/02 19:27, in article 3d80ce9e$0$167$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk,
"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Men om min klage reelt kunne have vaeret afvist med den
> begrundelse, at jeg ved at betale havde vedgaaet den ulovlige

Der er himmelvid forskel på at betale et bødeforlæg og en parkeringsbøde.
Når man betaler et bødeforlæg, afslutter man reelt en straffesag ved at
tilstå og betale. Bødeforlægget er et tilbud fra anklagemyndigheden om at
afgøre sagen på den måde. Betaler man ikke, kommer man i retten, hvor der
køres en straffesag, som kan ende med at man idømmes en bøde. Sagen er altså
ikke afgjort, før man enten har betalt, eller været i retten.

En parkeringsafgift er noget der er udstedt administrativt. Afgiften er
sådan det afgjort. Man kan vælge at klage over afgørelsen til en
administrativ myndighed, ligesom man kan klage over andre forvaltningsakter.
Det bestemmes i den bagvedliggende lov, om en klage skal have opsættende
virkning (altså om man kan vente med at betale, til klagen er afgjort). Jeg
er ikke klar over, om en klage over en p-afgift tillægges opsættende
virkning.

I alt fald, kan man godt klage, selvom man har betalt en afgift, mens man
har afgjort sagen selv ved at betale en bøde.

/kristian

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-09-02 11:54

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev:

> Har kun et (helt ujuridisk) råd - betal, tag et billede, send
> klage og billede til Parkering København og se, om ikke du monstro
> får pengene retur hvis skiltning mv. er så dårlig som beskrevet.

Man skal ikke betale først. Man kan klage over p-afgiften og så bliver
betalingen udsat indtil der er truffet afgørelse. Sådan var det
ihvertfald da min bror klagede over en p-afgift, hvor han i øvrigt fik
ret.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : ram2

Dato : 12-09-02 06:31

"Ravelin" skrev d. 12-09-02 00:18 dette indlæg :
> [...]
> kendskab
> til den ordning, der er fastsat ved en lokal bekendtgørelse.

Jeg vil lige korrigere. Betal ikke, og klag. Hvis du først har betalt,
kan du godt regne med, at slaget er tabt. Hvid du derimod klager, vil
din klage i første omgang have opsættende virkning. Deres behandlingstid
af klager er mindst 3 mdr, og iflg. statestikken får over 30 % medhold.

Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : ram2

Dato : 12-09-02 11:27

"ram2" skrev d. 12-09-02 06:31 dette indlæg :

> [...]
behandlingstid
> af klager er mindst 3 mdr, og iflg. statestikken får over 30 %

Hermed et link til klage

http://www.parking.kk.dk/klageskema.htm

Hvis dette ikke virker så prøv:

http://www.parking.kk.dk/klagevejledning.htm