Avalon - nogen der her set den?
Fra : Morten DH

Dato : 11-09-02 20:51

Så lige traileren til Avalon (http://us.imdb.com/Title?0267287) på en af
mine DVD'er og den ser jo ret cool ud... Nogen i gruppen som har set den og
vil kommentere?

Fra : J.O.H

Dato : 11-09-02 22:38

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> wrote in message
> Så lige traileren til Avalon (http://us.imdb.com/Title?0267287) på en af
> mine DVD'er og den ser jo ret cool ud... Nogen i gruppen som har set den
og
> vil kommentere?

Det skal siges, at filmen er produceret for 9 mill dollers hvilket er meget
lidt - især med en så effektkrævende handling. Alligevel bemærkes det ikke -
og måske har det lave budget ligefrem hjulpet til, at filmen har den rigtige
"rå" stemning.

Online gamers - denne film er til jer!

Jeg giver den begge thumps up. Kan stolt stå ved siden af Ghost in the
shell.

Fra : Henrik Rytter

Dato : 11-09-02 23:31

In article <alo6rj$8gg$1@sunsite.dk>, Morten DH <morten@FJERNdrejoe.dk>
wrote:

> Så lige traileren til Avalon (http://us.imdb.com/Title?0267287) på en af
> mine DVD'er og den ser jo ret cool ud... Nogen i gruppen som har set den og
> vil kommentere?

Mamoru Oshii er primært kendt som anime-instruktør (bl.a. Ghost in the
Shell, Patlabor-filmene og en af mine personlige favoritter Urusai
Yatsura 2: Beautiful Dreamer) og det må siges at være en disciplin, der
virkelig har været med til at udvikle hans filmsprog. Umiddelbart vil
jeg mene, at han med Avalon har skabt den perfekte hybrid af
Kieslowski, Tarkovsky og japanske tegneserier og anime. Billedsproget
er simpelthen forrygende flot og de polske locations og sprog er kun
med til at forstærke den ret fremmedartede, sepia-farvede, grumsede og
industrielle fremtidsverden i hvilken virtuelle computerspil/simulerede
krigslege foregår med livet som indsats.

Sci-fi-plottet leger med virtuelle verdener som vi kender det fra
Cronenbergs eXistenZ, The Matrix, Dark City, The 13th Floor og hvad de
nu ellers hedder. Men jeg vil egentlig sige, at jo mindre du ved om
filmen i forvejen jo mere overrasket vil du blive. Forvent ikke et
forrygende actionbrag (selvom der er fantastisk flotte og ORIGINALE
speciel effects-sekvenser), men intelligent sci-fi, der kræser for de
billedlystne. Tempoet kan til tider minde om noget fra en
Tarkovsky-film, men er dermed lige så indbydende for både blikket og
refleksionen.

Synd at den ikke er mere kendt. Hvis man læser anmeldelser af den vil
man bemærke, at man enten hader den eller synes det er noget af det
bedste indenfor sin genre. Jeg vil helt klart anbefale den, men igen
gøre opmærksom på, at det IKKE er en actionfilm. Så nogle vil ret
sikkert finde den kedelig. Synd for dem

Fås som billig HK DVD (med det polske soundtrack intakt!) fx. her:
Ðhttp://www.coolashop.com/webapp/commerce/command/ProductDisplay?prrfnbr
=125693&prmenbr=7246&merchant_rn=7246&lang=1ð

God fornøjelse!
mvh
Henrik

Fra : Per Kristensen

Dato : 12-09-02 07:54

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev i en meddelelse
> Så lige traileren til Avalon (http://us.imdb.com/Title?0267287) på en af
> mine DVD'er og den ser jo ret cool ud... Nogen i gruppen som har set den
og
> vil kommentere?

Jeg har set filmen. Med undtagelse få fede action sekvenser, så er filmen
temmelig lang og kedelig, og kan ikke anbefales. Jeg er selv lidt af en
online-gamer, men denne film sagde mig intet.