Ja over nettet gældende?
Fra : Peter

Dato : 11-09-02 08:54

Jeg har for et par mdr siden accepteret et tilbud over mail eller icq ang
noget design og programmering af en site.

Jeg vil gerne ud af den aftale da jeg har fundet en bedre programmør (de er
endnu ikke begyndt at programmere), og de har i den forbindelse sat prisen
for designet rimeligt højt op og derfor ønsker jeg ikke designet.

Mit spørgsmål er derfor om mit ja er gældende, det var meningen at vi skulle
lave en kontrakt i denne uge men intet er endnu modtaget.

Peter

Fra : Jakob Paikin

Dato : 11-09-02 09:15

On Wed, 11 Sep 2002 09:53:53 +0200, "Peter" <kam3190@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Mit spørgsmål er derfor om mit ja er gældende, det var meningen at vi skulle
>lave en kontrakt i denne uge men intet er endnu modtaget.

Der er i dansk ret ingen formkrav til den type af aftaler. Så din
accept er (naturligvis fristes jeg til at skrive) bindende for dig.

Jeg forudsætter her, at du har accepteret et tilbud der var så tilpas
konkret, at det faktisk kunne accepteres.

Du kan overveje at ophæve aftalen under henvisning til manglende
kontrakt - men det kræver at du afgiver et formelt påkrav og sætter en
rimelig frist for modparten til at rette fejlen, dvs. udarbejde
kontrakten. Hvis du så får en kontrakt er du ikke meget videre.

--
Jakob Paikin

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-09-02 09:25

"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg forudsætter her, at du har accepteret et tilbud der var så tilpas
> konkret, at det faktisk kunne accepteres.

Det er ud fra det foreliggende lidt svært at sige hvad det er Peter har sagt
ja til.
Er det en konkret velbeskrevet opgave (som bare skal konfirmeres i en
kontrakt, der stadfæster der aftalte), eller er det et løst bud, der nøjere
skal specificeres i kontrakten.

Sagen stiller sig vel lidt forskelligt afhængig af den konkrete sag. I det
første tilfælde er der indgået en aftale, men i det andet tilfælde, kan der
være så mange udeståender ifbm. kontrakten, at aftalen (IMHO) ikke kan siges
at være på plads endnu.
Udeståenderne kan jo både ligge på leverancen (omfang, udførelse mv), og på
det aftalemæssige (ophavsret, leveringsbetingelser, betalingsbetingelser
mv.)

Kontraktlig forpligtigelse er en daglig problemstilling her hos os, så det
kan da undre lidt, at det har været så længe undervejs i dette tilfælde (et
par måneder).

/Per

Fra : Jakob Paikin

Dato : 11-09-02 09:38

On Wed, 11 Sep 2002 10:25:02 +0200, "Per Christoffersen"
<pc@comonto.dk> wrote:

>Det er ud fra det foreliggende lidt svært at sige hvad det er Peter har sagt
>ja til.

Enig. Det var derfor jeg gjorde min forudsætning for svaret klart.

Men under alle omstændigheder er mediet for accepten (papir, telefon,
e-mail, røgsignaler, håndslag, whatever) uden betydning.

--
Jakob Paikin

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-09-02 09:45

> Enig. Det var derfor jeg gjorde min forudsætning for svaret klart.

Klart nok. Indlægget var egentlig også mest tænkt som en ansporing til, at
vi gik lidt dybere i sagen (hvilket kræver Peters medvirken), men det
fremgik jo ikke så klart...

> Men under alle omstændigheder er mediet for accepten (papir, telefon,
> e-mail, røgsignaler, håndslag, whatever) uden betydning.

Jep.

/Per

Fra : Jan

Dato : 11-09-02 22:31

<SNIP>

> røgsignaler, håndslag, whatever) uden betydning.

Røgsignaler ? :)

Det har jeg dog aldrig brugt !

Hehe..

/Jan

Fra : Peter

Dato : 11-09-02 09:52

Det med kontrakten var nødvendigt fordi jeg gerne ville sikre mig hvem der
ejede rettighederne til koden der blev skrevet, desuden skulle der laves en
aftale om betalingen da denne ikke ville falde på en gang.
Opgaven var så godt som næsten beskrevet (det kommer af og til rettelser til
den slags produkt beskrivelser) og sendt til dem.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-09-02 12:03

"Peter" <kam3190@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
til
> den slags produkt beskrivelser) og sendt til dem.

For mig at se lyder det som om (pudsig formulering, ikke?) at parterne har
været enige om, alt hvad aftalen skal indeholde, men mangler at stadfæste
det på papir.

Aftalen synes derfor principielt at være bindende, men meget kan afhænge af
de præcise formuleringer i accepten af tilbuddet, og drøftelserne om
kontrakten.
Der er forskel på at sige: 'Ja, det vil jeg godt have, hvis den endelige
kontrakt også ser OK ud', og så at sige: 'Ja det vil jeg godt have på de og
de betingelser, og det vil jeg have nedfældet i en kontrakt.'

/Per

Fra : Lars Brink

Dato : 11-09-02 12:38

> Aftalen synes derfor principielt at være bindende, men meget kan afhænge
af
> de præcise formuleringer i accepten af tilbuddet, og drøftelserne om
> kontrakten.

Er det ikke et nyt tilbud hvis de har "...og de har i den forbindelse sat
prisen
for designet rimeligt højt op.."?

--
Mvh - Lars Brink

I have only been wrong once – that was when I thought that I was wrong.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-09-02 12:45

"Lars Brink" <usenet@papayaREMOVEconsulting.com> wrote in message
> af
>
> Er det ikke et nyt tilbud hvis de har "...og de har i den forbindelse sat
> prisen
> for designet rimeligt højt op.."?

Jeg er efterhånden noget i tvivl om hvordan forløbet i denne her sag har
været.
Jeg kan godt se din pointe, nu hvor jeg læser indlægget igen.

Muligvis har der været en oprindelig aftale om levering af flere ydelser
(design og programmering).
Efterfølgende ønsker Peter kun den ene ydelse (design), hvilket fører til en
fornyet prissætning af denne del. Det er naturligvis et nyt tilbud, men
derfor kan en evt. accept af det første tilbud godt stå ved magt stadig.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-02 14:13

Lars Brink skrev:

>Er det ikke et nyt tilbud hvis de har "...og de har i den forbindelse sat
>prisen for designet rimeligt højt op.."?

Jo - hvis ikke dette "op" er uden betydning (resultatet af
løsfældig omgang med biord).

--
Bertel

Fra : Neuman

Dato : 18-09-02 11:09

Du kan jo evt. meddele at du ikke vil være i stand til at betale for
programmørens ydelser. Så kan det jo være at sagen falder på at de ikke
gider indlede et efterfølgende erstatningskrav og derfor helt undlader at
udføre noget arbejde for dig.