Luft i bughulen
Fra : gerda

Dato : 10-09-02 23:38

Kære NG.

Jeg er netop kommet hjem fra en 14 dages tur til Holland.
Midt i ferien blev jeg pludselig dårlig med smerter i maven,
lufthunger og smerter strålende ud i venstre arm.
Jeg var bange for at det var noget med hjertet og søgte til et
sygehus, hvor der blev taget EKG og en blodprøve, der afkræftede
dette, hvorimod en røntgenundersøgelse af lunger og brystkasse viste
at "noget" pressede min venstre lunge sammen og trykkede på hjertet,
hvilket gav symptomerne som et hjerteinfarkt.
Der blev tilkaldt en kirurg, der forklarede at jeg måtte opereres
akut, da det var for risikabelt at rejse hjem til Danmark. Der kunne
være tale om en blødning fra maven, en tarmperforering, således at der
var kommet tarmindhold ud i bughulen eller luft fra en lækage et eller
andet sted.
Jeg blev opereret tirsdag d. 3/9. Desværre fandt man ikke nogen
lækage. Tyndtarmen blev minutiøst undersøgt uden fund af lækager og
man var uforstående overfor, hvor den luft, der var i bughulen udenfor
tarmsystemet kunne være kommet fra. Det bekymrer mig nu meget. Jeg
ville ønske der havde været et hul, der var blevet "lappet", men nu er
jeg bange for, om det er noget der kan komme igen.

Jeg fik for et par måneder siden konstateret colitis ulcerosa og har
haft det godt på den iværksatte pentasa- behandling herfor bortset fra
et par enkelte episoder med diaré, som vel alle mennesker kan få.
Jeg er nu kommet hjem til Danmark og på fredag d. 13.9 skal jeg have
fjernet de stålclips, min mave er samlet med.
Jeg føler mig ellers rask og skal "bare" komme mig og have såret til
at hele på min mave, men hvis dette skal ske igen ville det måske være
bedre med en "lynlås".. Nå spøg til side... Jeg er glad for at jeg kom
gennem det, da de fortalte at det var en alvorlig sag, men jeg er
alligevel bekymret.

Kærlig hilsen
gerda

Fra : gerda

Dato : 28-09-02 20:41

>Jeg blev opereret tirsdag d. 3/9.

Nu er der snart gået en måned siden operationen i Holland.
Clipsesne er fjernet og jeg har et langt ar fra 4 cm over navlen og
helt ned.
Hvor lang tid mon jeg stadig skal have ondt i maven, når jeg rejser
mig fra en stol ?
Jeg prøver at undgå tunge løft de første 6 uger, men somme tider
glemmer jeg det og så.... ?
Det er klart nok ikke kun huden, der skal vokse sammen - også muskler
og væv nedenunder. Kan jeg have ødelagt noget, så det er derfor det
gør ondt et ganske bestemt sted, når jeg rejser mig ?

Mvh
Gerda

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-09-02 00:46

gerda wrote:

> Nu er der snart gået en måned siden operationen i Holland.
> Clipsesne er fjernet og jeg har et langt ar fra 4 cm over navlen og
> helt ned.

lyder hjemligt præcist som mit ar, for nu anden gang

> Hvor lang tid mon jeg stadig skal have ondt i maven, når jeg rejser
> mig fra en stol ?

det er vist individuelt..... men vær under alle omstændigheder stadig varsom
når du rejser dig og sørg for støtte...

> Jeg prøver at undgå tunge løft de første 6 uger, men somme tider
> glemmer jeg det og så.... ?

nu er du vidt en smule ældre end mig ikk? ( jeg er 28)
jeg bar tunge ting allerede fra ca 4 uger efter operationerne, men kun over
kortere afstande ( feks 5 kilos bæreposer over 200 meter med pauser) og har
ikke haft nogen problemer i den retning.....
men det kommer også an på helingsprocessen og blodforsyningen i arret....
lad være hvis du ikke er sikker......

> Det er klart nok ikke kun huden, der skal vokse sammen - også muskler
> og væv nedenunder. Kan jeg have ødelagt noget, så det er derfor det
> gør ondt et ganske bestemt sted, når jeg rejser mig ?

medmindre du har været rigtig grov, tror jeg næppe du har ødelagt noget....
jeg har (og havde også første gang) stadig i perioder ondt visse steder i
arvævet under huden....
feks er der det øverste punkt hvor de skar mig op i musklen ( ca 4-5 cm over
arret i huden) der havde jeg i op til 2 måneder efter operationen ret ondt
og kunne også mærke hårdt og knudret arvæv inden under.....

pt har jeg ingen problemer, men har dog et punkt lige foran blæren der
stadig kan gøre ondt hvis jeg bevæger mig for hurtigt eller skarpt....
det er nu 3½ måned siden min sidste åbning af bughulen....

jeg var et smut på skadestuen i går med såret fra min stomi som var sprunget
op, og fik der at vide at får at sådanne ar var helet helt 100% op til samme
styrke som før, kunne der godt gå op til et helt år....
så slap du bare af, men vær naturligvis opmærksom på om det er uacceptable
smerter, for i så fald skal du søge læge NU!

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.