Soul Bossanova
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 21-02-01 17:47

Hejsa!

Er blevet lidt vild med nummret "Soul Bossanova" (fra Austin Powers).
Kom så med jeres bud på musik i samme genre... :)
--
venligst
/Lasse

Snup en gratis kold fra kassen:
http://fergusons.dk/ebeer/

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 21-02-01 18:20

> Hejsa!
>
> Er blevet lidt vild med nummret "Soul Bossanova" (fra Austin Powers).
> Kom så med jeres bud på musik i samme genre... :)

Øhm... bossa nova?

Jacob

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 21-02-01 18:42

Jacob Skaaning skrev:

>Øhm... bossa nova?

Nu skrev jeg musik, jeg skulle måske have skrevet numre...

Nogle numre der minder om Soul Bossanova? - Altså i samme stil, og i
et friskt tempo osv.

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 23-02-01 17:20

I indlægget <vdv79ts377oph54omcv82pqoa1eb29r57h@193.162.153.117>
dateret 21 Feb, forfattede Lasse Hedegaard:

[snip]
> Nogle numre der minder om Soul Bossanova? - Altså i samme stil, og i
> et friskt tempo osv.

Bossa Nova og friskt tempo lyder som noget af en selvmodsigelse i mine
ører, mon ikke det er samba (eller en eller anden afart) du er ude
efter?

--
Alex Bach Andersen, free-lance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn RISC PC 600 - StrongARMed

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 23-02-01 17:30

Alex Bach Andersen skrev:

> Bossa Nova og friskt tempo lyder som noget af en selvmodsigelse i mine
> ører,
Som tidligere nævnt i denne tråd: Nummeret "Soul Bossanova" er ikke bossa
nova i traditionel forstand.

> mon ikke det er samba (eller en eller anden afart) du er ude efter?
Nej, det er slet ikke samba...

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 21-02-01 19:14

Jacob Skaaning skrev:

> Øhm... bossa nova?

Well, "Soul Bossanova" er ikke traditionel bossa nova, men jeg ved ikke
helt, hvad jeg skal kalde det. Der er sådan lidt big band/bossa/acid jazz
over det...

Desværre kan man ikke komme ind på www.allmusic.com lige nu, så jeg kan ikke
tjekke, hvornår originalen er fra, men ellers kunne du jo prøve med noget
andet musik af Quincy Jones (han har dog lavet alt muligt forskelligt,
så...)

I øvrigt kender jeg selv nummeret fra den helt igennem pragtfulde
"Definition Of A Boombastic Jazzstyle" (med "Dream Warriors"), som stort set
er bygget over samples fra "Soul Bossanova". Herligt nummer!

Du kan også prøve at finde noget acid jazz; måske vil det falde i din smag.
Det kan godt have lidt den samme "cocktail-stemning"...

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 21-02-01 20:32

Jesper Juellund Jensen skrev:

>Well, "Soul Bossanova" er ikke traditionel bossa nova, men jeg ved ikke
>helt, hvad jeg skal kalde det. Der er sådan lidt big band/bossa/acid jazz
>over det...

Umiddelbart kommer jeg til at tænke på musikken der er i baggrunden
til en TV-reklame; Kinnarps - der kontormøbler (motte er vist "kun
kontormøbler - beklager").

> [...]
>tjekke, hvornår originalen er fra, men ellers kunne du jo prøve med noget
>andet musik af Quincy Jones (han har dog lavet alt muligt forskelligt,

Jeg prøvede at høre lidt, det jeg fik fat i mindede ikke om det, så
det røg ud igen.

>I øvrigt kender jeg selv nummeret fra den helt igennem pragtfulde
>"Definition Of A Boombastic Jazzstyle" (med "Dream Warriors"), som stort set
>er bygget over samples fra "Soul Bossanova". Herligt nummer!

Prøver at finde det...

>Du kan også prøve at finde noget acid jazz; måske vil det falde i din smag.
>Det kan godt have lidt den samme "cocktail-stemning"...

Forslag til numre? Jeg aner intet om den genre :)

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 21-02-01 22:31

> [...]
> det røg ud igen.

> Prøver at finde det...

> Forslag til numre? Jeg aner intet om den genre :)

Jeg tror et rimeligt godt bud ville være 'Mas Que Nada' - som er lavet i et
utal af forskellige versioner... og jeg syntes også der er lidt lounge over
det, så prøv at søge på det, det kunne være du faldt over noget der kunne
bruges...

Jacob

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 22-02-01 13:26

Lasse Hedegaard skrev:

> Umiddelbart kommer jeg til at tænke på musikken der er i baggrunden
> til en TV-reklame; Kinnarps - der kontormøbler
Kender den desværre ikke.

> Forslag til numre? Jeg aner intet om den genre :)
Hm, jeg kender faktisk heller ikke så meget til den, selv om jeg vældig godt
kan lide den.

Jeg har et par cd'er i en serie, der vist bare hedder "Acid Jazz". Det er
meget spredt i såvel stil som kvalitet, men en del af det holder jeg nu
meget af.

Hvis andre har forslag til numre i stil med Soul Bossanova eller god acid
jazz, vil jeg derfor også vældig gerne høre det!

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 22-02-01 14:22

Jesper Juellund Jensen skrev:

>Jeg har et par cd'er i en serie, der vist bare hedder "Acid Jazz". Det er
>meget spredt i såvel stil som kvalitet, men en del af det holder jeg nu
>meget af.

Kan du ikke fyre nogle navne, på nogle af de numre, der minder om Soul
Bossanova, af? (hold fast for en sætning :)
--
venligst
/Lasse

Send gratis SMS med bekræftelse!
http://sms.fergusons.dk/

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 07-03-01 11:37

Lasse Hedegaard skrev:

> Kan du ikke fyre nogle navne, på nogle af de numre, der minder om Soul
> Bossanova, af?
Ikke sådan umiddelbart - derfor det sene svar. Det viste sig, at jeg faktisk
kun havde en enkelt plade (1'eren) i "Acid Jazz"-serien, og at det meste er
ret meget mere "funky", end jeg huskede det.

Nå, men du kan prøve:

Pucho: Got Myself A Good Man
Eric Kloss: Grits and Gravy
Leon Spacer: Hip Shaker
Houston Person: Soul Dance

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 23-02-01 18:24

I indlægget <B6BC4E91.BB59%jjj@cyrk.dk>
dateret 23 Feb, forfattede Jesper Juellund Jensen:

[snip]
> Nej, det er slet ikke samba...

Okay, jeg er ret ignorant når det handler om den slags musik..

[PS: Fedt at se at Schencker analysen langt om længe er nået til lille
..dk (tror jeg fandt noget på dine sider for nogle måneder siden).
--
Alex Bach Andersen, free-lance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn RISC PC 600 - StrongARMed
Copenhagen, Denmark http://isa.dknet.dk/~alexbach/
.... Some men are wise - some are otherwise.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 26-02-01 09:09

Alex Bach Andersen skrev:

> Fedt at se at Schencker analysen langt om længe er nået til lille .dk
Ja, mærkeligt nok har der vel stort set ikke rigtig været nogen, der har
brugt det herhjemme - selv om det jo er utrolig udbredt i England og især
USA.

Hvad kender du selv til det? Jeg er bare nysgerrig, da det netop så sjældent
sker, at man møder danskere, der kender til det (faktisk er det mere eller
mindre første gang...)

Jeg kender det selv fra bøger og fra to kurser ved Newcastle University. I
øvrigt med to vidunderlige lærere, der begge var ret kritiske overfor
metoden. Jeg har undervist i Schenker-analyse på Musikvidenskabeligt
Institut, Københavns Universitet i efteråret 2000.
http://cyrk.dk/phd/kurser/schenker/

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 27-02-01 07:17

I indlægget <B6BFCD93.BCD5%jjj@cyrk.dk>
dateret 26 Feb, forfattede Jesper Juellund Jensen:

> Ja, mærkeligt nok har der vel stort set ikke rigtig været nogen, der har
> brugt det herhjemme - selv om det jo er utrolig udbredt i England og især
> USA.

Den eneste anden jeg har snakket med det om er komponisten Jens Hørsving
engang i en fugtig situation på en bodega... han havde lært det i
staterne...

> Hvad kender du selv til det? Jeg er bare nysgerrig, da det netop så sjældent
> sker, at man møder danskere, der kender til det (faktisk er det mere eller
> mindre første gang...)

Alt for lidt desværre... Jeg stødte første gang på det i en biografi om
Simon Rattle jeg læste i min konservatorietid. Og Rattles lærer John
Carewe var åbenbart en af pionererne for Englands vedkommende.

Jeg har snuset lidt til Salzers bog Functional Hearing, men har det
utroligt dårligt med den engelske benævnelse af de forskellige
'funktioner', så den står tildels og samler støv. Jeg har aldrig prøvet
at læse mesterens egne skrifter. Jeg mener at kunne huske at være blevet
belært om at de skulle være ganske og aldeles ulæselige. Men det var
måske ignorance i stil med den jeg mødte når jeg nævnte Schenkers navn
inde på kons. for mere end 10 år siden.

> [...]
> metoden. Jeg har undervist i Schenker-analyse på Musikvidenskabeligt
> Institut, Københavns Universitet i efteråret 2000.

Jeg har været inde og snuse lidt engang jeg kom for skade at skrive
Schenkers navn i en søgemaskine. Det er jo det fine ved Schenkers
metode, at den stort set lader sig anvende på al musik, hvor den hertil
lands fremherskende Riemann (eller er det Reimann - jeg foretrækker at
fortrænge ham) metode jo sådan set er begrænset til et par århundreders
musik. Den siger mig allenfals intet og er mig aldeles ubrugelig.

--
Alex Bach Andersen, free-lance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn RISC PC 600 - StrongARMed
Copenhagen, Denmark http://isa.dknet.dk/~alexbach/
.... Hey! Your Trakball is upside down!

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 27-02-01 08:39

Alex Bach Andersen skrev:

> Den eneste anden jeg har snakket med det om er komponisten Jens Hørsving
> engang i en fugtig situation på en bodega... han havde lært det i
> staterne...
Tjah, det lader virkelig til, at der ikke er nogen, der for alvor har taget
Schenker-analyse op i Danmark.

> Jeg har snuset lidt til Salzers bog Functional Hearing,
Det er faktisk en meget fin indføring, synes jeg. Specielt for folk som mig,
der er opdraget med en anden teoretisk tradition.
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0486222756/cyrk

Ellers er Allen Forte & Steven E. Gilberts "Introduction to Schenkerian
analysis" nok på mange måder den bedste Schenker-bog at gå i gang med, hvis
man vil have en "fuld" oplæring i Schenker-analyse, også fordi de bruger
"moderne" standard-Schenker-analyse-notation. Desværre er den ret "tung" og
kompakt at læse.
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0393951928/cyrk

Hvis man bare vil have en kort introduktion til analysen, kan kapitlet (2) i
Nicholas Cooks i øvrigt fremragende "A Guide to Musical Analysis" anbefales.
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0198165080/cyrk

> men har det utroligt dårligt med den engelske benævnelse af de forskellige
> 'funktioner',
Øh, de almindelige trinbetegnelser?

> Det er jo det fine ved Schenkers metode, at den stort set lader sig anvende på
> al musik,
Jo, måske, men i sin grundform passer den sjovt nok bedst på den musik,
Schenker selv foretrak: Den klassiske musik (og måske skulle man sige den
wiener-klassiske). Der er nogle grundteser i, som ikke passer på al musik -
først og fremmest noget med, at melodisk og harmonisk bevægelse mod et mål
er den vigtigste, bagvedliggende struktur.

Men jeg må godt nok indrømme, at jeg synes, at metoden - brugt rigtigt - er
et meget kraftfuldt og elegant værktøj!

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 27-02-01 11:16

I indlægget <B6C1181C.BD89%jjj@cyrk.dk>
dateret 27 Feb, forfattede Jesper Juellund Jensen:

[snip]
> [...]
> "moderne" standard-Schenker-analyse-notation. Desværre er den ret "tung" og

^^^^[1]

Forte? Er det ham med sætteorien der er glimrende til seriel musik?
(Boulez, Webern, ja den er vist sågar blevet brugt til Sacre!)

Det kunne være man skulle give den et forsøg.

> Øh, de almindelige trinbetegnelser?

Nej jeg tænker på de der nabotoner og jeg ved ikke hvad... [trasker lige
ind og blæser støvet af].. Hm, jeg må sige det går lidt bedre efter alle
de mange år... Kontrapunktal-strukturel akkord er dog lidt af en
spritusprøve ;)

> [...]
> først og fremmest noget med, at melodisk og harmonisk bevægelse mod et mål
> er den vigtigste, bagvedliggende struktur.

Aha, der er dog en overflod af præbarok musik sidst i Salzer.

> Men jeg må godt nok indrømme, at jeg synes, at metoden - brugt rigtigt - er
> et meget kraftfuldt og elegant værktøj!

[1]: Reklamer er ikke velset uden for markedshierarkiet!
--
Alex Bach Andersen, free-lance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn RISC PC 600 - StrongARMed
Copenhagen, Denmark http://isa.dknet.dk/~alexbach/
.... Hire teenagers while they still know everything.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 27-02-01 12:19

Alex Bach Andersen skrev:

> Forte? Er det ham med sætteorien der er glimrende til seriel musik?
Ja, det er ham. Han er jo noget af en kanon i amerikansk musikvidenskab - og
også ret udskældt.

I øvrigt burde "set" vel egentlig oversættes til "mængde"? Jeg kender det
ikke så godt selv. Bruges dét i Danmark?

> Nej jeg tænker på de der nabotoner og jeg ved ikke hvad...
Nå, ja. Det er ganske udmærket. Det bruges vist også uden for
Schenker-analytisk sammenhæng i amerikansk og britisk musikteori.

> Kontrapunktal-strukturel akkord er dog lidt af en spritusprøve ;)
Jeg tror, at jeg ville oversætte det til noget i retning
"stemmeføringsmæssig akkord" og "strukturel akkord". Og ideen er jo god nok:
At nogle akkorder har større strukturel betydning, mens andre blot kan
betagtes som stemmeføringsmæssige, f.eks. gennemgangsakkorder. Man kender
det jo faktisk også lidt fra funktionsanalysen, hvor dominantforudhold kan
betragtes som en stemmeføringsmæssig akkord.

I øvrigt bruger Salzer betegnelserne på en lidt atypisk måde i forhold til
anden Schenker-analyse, hvor man i højere grad hele tiden ser disse forhold
i relation til et bestemt strukturelt lag (forgrund/middelgrund/baggrund).

> Aha, der er dog en overflod af præbarok musik sidst i Salzer.
Jamen, det går da også at anvende Schenker-analyse udenfor wiener-klassisk
og romantisk musik, men som regel må man "bøje" aksiomerne lidt...

Jeg selv bruger jo også (en slags) Schenker-analyse på populærmusik, hvilket
slet ikke er så ualmindeligt i amerikansk og britisk sammenhæng.

> Reklamer er ikke velset uden for markedshierarkiet!
Jeg ved egentlig det godt, men nu havde jeg henvisningerne liggende, og
Amazon er efter min mening et fint sted til lige at læse lidt om bøgerne -
også selv om man ikke vil købe dem hos dem. Sorry.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 27-02-01 21:14

I indlægget <B6C14BCB.BDA6%jjj@cyrk.dk>
> [...]

> I øvrigt burde "set" vel egentlig oversættes til "mængde"? Jeg kender det
> ikke så godt selv. Bruges dét i Danmark?

Jeg husker det anvendt i forbindelse med en række artikler i DMT om
Boulez af Ivar Frounberg engang midt i 80'erne. Jeg skal prøve at
genlæse dem med oversættelsen "mængde" i tankerne, selv om jeg mener at
der står sæt. Det er lidt pudsigt da Ivar osse har beskæftiget sig en
del med Xenakis i hvis musik matematiske mængder spiller en fremtrædende
rolle. (Jeg mener han kalder det stokastisk musik).

[snip]
> Jeg ved egentlig det godt, men nu havde jeg henvisningerne liggende, og
> Amazon er efter min mening et fint sted til lige at læse lidt om bøgerne -
> også selv om man ikke vil købe dem hos dem. Sorry.

Du skal ikke høre klager fra min side, hvis blot du lover at foretage
dit næste indkøb gennem min hjemmeside

--
Alex Bach Andersen, free-lance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn RISC PC 600 - StrongARMed
Copenhagen, Denmark http://isa.dknet.dk/~alexbach/
.... I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy!

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 28-02-01 12:50

Alex Bach Andersen skrev:

> Jeg husker det anvendt i forbindelse med en række artikler i DMT om
> Boulez af Ivar Frounberg engang midt i 80'erne.
Ok.

> Jeg skal prøve at genlæse dem med oversættelsen "mængde" i tankerne, selv om
> jeg mener at der står sæt.
Det er jo tit svært med den slags oversættelser, da "set" vel både kan
oversættes til sæt og mængde. Fordelen ved "mængde" er, at det ekslipcit
angives, at der ikke er tale om en rækkefølge eller om et bestemt antal
toner (der kan være gentagelse), mens "sæt" har den fordel, at det ligner
det engelske ord "set" mere. Men altså, jeg har kun snuset til teorien, så
måske er mængde skudt ved siden af...

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen