Tandskade - forældet?
Fra : Henrik M

Dato : 10-09-02 13:27

Hej,

Jeg fik en tandskade i 1984, som blev anmeldt og anerkendt af mine
forældres daværende forsikringsselskab.
Nu er tiden så kommet, hvor tanden endelig skal laves færdig med en
krone.
Kan forsikringsselskabet påstå at sagen er forældet? Er det noget
problem at mine forældre senere har skiftet forsikringsselskab?

Med venlig hilsen,

Henrik M.

Fra : Peter G C

Dato : 10-09-02 15:13

"Henrik M" <heine29@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Nu er tiden så kommet, hvor tanden endelig skal laves færdig med en
> krone.
> Kan forsikringsselskabet påstå at sagen er forældet?

Det kunne man godt forestille sig. Du skal kigge i policen.

> Er det noget
> problem at mine forældre senere har skiftet forsikringsselskab?

Nej.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : MAndersen

Dato : 10-09-02 16:29

> [...]
> Kan forsikringsselskabet påstå at sagen er forældet? Er det noget
> problem at mine forældre senere har skiftet forsikringsselskab?

Det hjælper ikke noget at kigge i policen, der står ikke noget om dette
forhold.

Du skal i stedet blot rette henvendelse til det selskab skaden er anmeldt
til, rekvirer
en skadesanmeldelse, og få tandlægen til at udfylde en del af denne,
(tandskema m.m.)

Hmmm, jeg bliver lidt i tvivl..... DL 5-14-4 el 1908-loven... Lad lige
andre svare konkret.

Jeg kan sige at normalt dækker de forsikringer jeg har beskæftiget mig med,
de udgifter der
kommer på tanden/tænderne hvor der år tilbage er anmeldt skader. Der kan
selvfølgelig være
årsager der gør at skaden ikke dækkes, var det en mælketand der er smutte
for flere år siden etc..

mvh
MAndersen

Fra : Peter G C

Dato : 11-09-02 07:32

"MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det hjælper ikke noget at kigge i policen, der står ikke noget om dette
> forhold.

I den sidste sag jeg havde fat i, kunne jeg se det af policen/betingelserne.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Claus Rolsted

Dato : 11-09-02 02:19

Er det mig, som misforstår, eller blev skaden ikke allerede anmeldt og
accepteret i 1984. Jeg forstår det som om, at skaden først endeligt kan
udbedres nu, evt. fordi tænderne skal vokses endeligt ud el.l.

> Hmmm, jeg bliver lidt i tvivl..... DL 5-14-4 el 1908-loven... Lad lige
> andre svare konkret.

Det må da så ganske afgjort være 1908-loven. Det særlige retsgrundlag er ikke
til stede.
Og fsva. forældelsesfristen på 5 år, så afbrydes denne jo ved
forsikringsselskabets erkendelse.

Spørgsmålet må derfor være,
1) - hvornår kravet opstod. Relevant at vide om det opstod i 1984 eller i
dag. Et forsikringskrav som det nævnte opstår vist nok ved skadens indtræden
eller evt. ved indgåelsen af forsikringsaftalen?? Anyone?
2) - om forsikringsselskabets erkendelse i 1984 har sat fristberegningen i
bero lige siden ,eller om denne skulle være begyndt at løbe på ny efter så
mange år. Dette afhænger vel af, hvorvidt skaden vitterligt først kan
udbedres 18 år efter, eller om en passivitetsdiskussion er på sin plads.

Hvad siger I andre?
--
mvh. Claus Rolsted

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 10-09-02 17:31

Henrik M wrote:

> [...]
> Kan forsikringsselskabet påstå at sagen er forældet? Er det noget
> problem at mine forældre senere har skiftet forsikringsselskab?

Du skal kontakte en tandlæge, dvs den du vil have til at lave
skaden, og medbringe (bedst) den oprindelige anmeldelse,
derudover daværende forsikringsselskab og policenr.
Vi fik kopi af anmeldelsen fra skoletandlægen, der havde lavet den
oprindeligt.

Min datter fik det lavet 12 år efter anmeldelsen med disse
oplysninger.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Henrik M

Dato : 11-09-02 13:34

Tak for svarene indtil nu!
Forhåbentlig lader det sig gøre, da en sådan krone koster i omegnen af
6000 kr.
Min far har fundet de gamle papirer omkring skaden frem og sender dem
til mig. Jeg vil så lade min nuværende tandlæge køre sagen herfra.
Min gamle tandlæge smider sine papirer ud på gamle patienter efter ti
år, så jeg kunne desværre ikke få de oprindelige
papirer/korrespondancer/journaler som han måtte have omkring sagen -
det skal sikkert nok vise sig at blive et problem . Nå, men jeg
krydser fingre.

Med venlig hilsen,

Henrik M

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 11-09-02 08:38

heine29@hotmail.com writes:
> [...]
>Kan forsikringsselskabet påstå at sagen er forældet? Er det noget
>problem at mine forældre senere har skiftet forsikringsselskab?

Jeg kan umiddelbart ikke gennemskue nedenstående, men er der nogle af jer
andre der kan sige, om det er dækkende for den her situation:

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 11-09-02 09:46

Poul Erik Rise /SID writes:
> [...]
>
>Jeg kan umiddelbart ikke gennemskue nedenstående, men er der nogle af jer
>andre der kan sige, om det er dækkende for den her situation:

UPS, der skete lige en fejl, så her det

§ 29. Krav, der er grundede i forsikringsaftalen, forældes 2 år efter
udgangen af det kalenderår, i hvilket fordringshaveren fik kundskab om
kravet og om, at det er forfaldet, og i alt fald 5 år efter kravets
forfaldstid. I øvrigt finder reglerne i lov nr. 274 af 22. december 1908
§§ 1-3 anvendelse.

§ 30. Aftale om, at den sikrede mister sit krav, dersom han ikke påtaler
det inden en kortere frist end den i § 29 angivne, kan ikke gøres
gældende, medmindre selskabet skriftligt med mindst 6 måneders varsel har
givet ham meddelelse om fristens længde og om følgerne af, at fristen ikke
overholdes.
Stk. 2. Aftale om, at selskabet skal være fri for ansvar, dersom krav i
anledning af en forsikringsbegivenhed ikke fremsættes overfor selskabet
inden en vis frist, kan ikke gøres gældende overfor den, der fremsætter
sådant krav inden 3 måneder efter, at han har fået kundskab om de
omstændigheder, der begrunder kravet.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 11-09-02 17:05

Poul Erik Rise /SID wrote:

Citat fra forsikringsaftaleloven ?

Men jeg tror der med tandskader (samt andre legemlige skader,
der indtræffer før man anses som udvokset svjh mellem 18 og 21 år,
er der en undtagelse, som bl.a. er i forsikringsselskabet interesse,
da de ved umiddelbar reperation, skal lave den om med jævne
mellemrum.
Så aftalen er, igen svjv, at man laver en foreløbig reperation,
og den endelige senere, når den anses for holdbar.