nslookup
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 10-09-02 09:40

Davs

Kan man det (subject)? Jeg har brug for at speede noget whois-kode op, og
et nslookup for at tjekke om givent domæne er optaget kunne være en
mulighed - hvis det kan lade sig give sig i PHP.

Mvh.
/Thomas

Fra : Martin Seebach

Dato : 10-09-02 11:39

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> wrote in message
> Kan man det (subject)? Jeg har brug for at speede noget whois-kode op, og
> et nslookup for at tjekke om givent domæne er optaget kunne være en
> mulighed - hvis det kan lade sig give sig i PHP.

Ja ja .. kig engang i din manual..

Se på gethostbyaddr() og venner. Men husk at negativ nslookup langtfra altid
er = ledigt domæne.. Mine domæner svarer f.eks. kun på www. og mail...

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 10-09-02 13:53

Hejsa

> Se p† gethostbyaddr() og venner.

Japs - det har jeg gjort. Men det jeg godt kunne tænke mig var noget i
retning af det, som et _rigtigt_ nslookup giver:

nslookup Default Server: helium.dnspilot.lan Address: 192.168.100.121

> set q=ns it-snedkeren.dk
Server: helium.dnspilot.lan Address: 192.168.100.121

Non-authoritative answer: it-snedkeren.dk nameserver = ns.netsite.dk
it-snedkeren.dk nameserver = ns2.netsite.dk

Authoritative answers can be found from: ns.netsite.dk internet
address = 195.24.12.2 ns2.netsite.dk internet address = 195.24.12.3
> asfaef.dk
Server: helium.dnspilot.lan Address: 192.168.100.121

*** helium.dnspilot.lan can't find asfaef.dk: Non-existent host/domain

Kan man det?

> Men husk at negativ nslookup langtfra altid er = ledigt dom‘ne..

Det er klart - nslookup'et er også bare ment som en genvej til hurtigt at
kunne sortere nogle af domænerne fra (dem der svarer) og så nøjes med at
slå resten op i whois'en.

Mvh.
/Thomas

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 10-09-02 13:54

Thomas Lindgaard wrote:

> det jeg godt kunne tænke mig var noget i
> retning af det, som et _rigtigt_ nslookup giver

Det kan http://dk.php.net/manual/en/function.checkdnsrr.php (hvis du
bruger den flere gange og angiver en ny type hver gang).

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 10-09-02 18:53

> Japs - det har jeg gjort. Men det jeg godt kunne tænke mig var noget i
> retning af det, som et _rigtigt_ nslookup giver:

har du overvejet system() eller exec(), hvor du kaster en nslookup efter din
server? Works for me, det www.emax.dk

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør - Pt. Job og opgavesøgende.

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 12-09-02 09:20

"Kim Emax - ayianapa.dk" <newsgroup@fjerndette-ayianapa.dk> wrote in

> har du overvejet system() eller exec(), hvor du kaster en nslookup
> efter din server? Works for me, det www.emax.dk

Det overvejede jeg lige lidt i aftes efter at have læst dit indlæg, men
jeg kan ikke rigtig få det til at virke...

Når jeg laver noget i retning af følgende:

   echo "<pre>";
   $output = array();
   exec("nslookup", $output);
   print_r($output);
   echo "</pre>"; exit;

.... så får jeg følgende output:

Array
(
[0] => Default Server: helium.dnspilot.lan
[1] => Address: 192.168.100.121
[2] =>
[3] => > Unrecognized command: <?php
[4] => > > Unrecognized command:    echo "<pre>";
[5] => > > Unrecognized command:    $output = array();
[6] => > Unrecognized command:    exec("nslookup", $output);
[7] => > Unrecognized command:    print_r($output);
[8] => > > Unrecognized command:    echo "</pre>"; exit;
[9] => > >
)

Dvs. jeg får godt nok kaldt nsloopup, men så får nslookup smidt PHP-
script i hovedet - ikke outputtet fra scriptet men scriptet selv...

Hvad gør jeg galt?

Mvh.
/Thomas

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 12-09-02 13:43

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> skrev

> [...]
> jeg kan ikke rigtig få det til at virke...
>
> Når jeg laver noget i retning af følgende:

Fejlen er her. Fra manualen: " If given an array, values will be presented
in a format that shows keys and elements. "

Du får spyttet dit array ud, som det nu engang ser ud. Prøv med dette

while(list($key, $val) = each($output)) {
print "$val<BR>";
}

Fra : Martin Seebach

Dato : 12-09-02 20:57

"Kim Emax - ayianapa.dk" <newsgroup@fjerndette-ayianapa.dk> wrote in message
> Fejlen er her. Fra manualen: " If given an array, values will be presented
> in a format that shows keys and elements. "

Øh nej? Du ved godt hvad keys og elements er, ikke? Og hvordan et nslookup
resultat ser ud?

Nej, det regnede jeg heller ikke med...

Thomas' problem er at nslookup bliver startet i interactive mode, dvs. at
det læser fra standard input. Dette er dit tastatur hvis du sidder direkte
på terminalen ellers er det noget andet. Det noget andet i dette tilfælde
er - åbenbart - en buffer med det php-script de er under udførelse.

For at starte nslookup i non-interactive mode, skal du give nogle command
line options, f.eks.

nslookup -type=a www.domæne.dk min.dns.dk

eller slet og ret

nslookup www.domæne.dk

Options kan være alt det du sætter med SET opt=val i interactive mode.

Men til dit formål vil jeg stadig anbefale at bruge PHPs indbyggede
funktioner. Jeg opdager dog lige at den funktion jeg mente selvfølgelig var
gethostbyname().

Således: if ($host == gethostbyname($host)) $ledig = false;

er den mest rene måde at gøre det på.

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 12-09-02 23:34

"Martin Seebach" <martin-nospam@g-bach.dk> skrev

> Øh nej? Du ved godt hvad keys og elements er, ikke? Og hvordan et nslookup
> resultat ser ud?
>
> Nej, det regnede jeg heller ikke med...

hvad baserer du det på? Og har du det godt med at svine andre til?

Tag et kig på print_r i manualen, den spytter arrayet ud, lige som Thomas
viser det, og som et array nu engang ser ud, nemlig med indexes og elements.

Kim

Fra : Martin Seebach

Dato : 13-09-02 08:58

> [...]
>
> Tag et kig på print_r i manualen, den spytter arrayet ud, lige som Thomas
> viser det, og som et array nu engang ser ud, nemlig med indexes og

Jeg beklager at jeg var lidt ufin i kanterne, jeg havde en dårlig dag.

Thomas' problem er/var ikke hvordan hans array blev vist - print_r er en
mægtig hurtig måde at gøre det på, med næsten samme resultat som din kode
stump - med hvad der var i det. Der skal ikke stå 6 x "unrecognized
command", og være resterne af et php-script i outputtet fra et nslookup.

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 13-09-02 14:48

"Martin Seebach" <martin-nospam@g-bach.dk> skrev

> Jeg beklager at jeg var lidt ufin i kanterne, jeg havde en dårlig dag.

ok, beklagelse accepteret

> [...]
> stump - med hvad der var i det. Der skal ikke stå 6 x "unrecognized
> command", og være resterne af et php-script i outputtet fra et nslookup.

Som skrevet i en anden post, jeg tror der er noget ged med thomas´ nslookup
eller PHP version.

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 13-09-02 14:31

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> skrev

> Når jeg laver noget i retning af følgende:
>
> echo "<pre>";
> $output = array();
> exec("nslookup", $output);
> print_r($output);
> echo "</pre>"; exit;
>
> ... så får jeg følgende output:

fik du løst det? Ellers læste jeg lidt på php.net under exec() at den
funktion for en person ikke returnede det ønskede, prøv med shell_exec()
eller bare system("nslookup www.emax.dk", $output);

Jeg testede lige:

<?
$output = array(); // ikke nødvendig, exec opretter selv $output som array
exec("nslookup www.emax.dk", $output);

while(list($key, $val) = each($output)) {
print "$val<BR>";
}
?>

spiller fint hos mig... med og uden host til opslag angivet. Din kode giver
hos mig følgende:

// med host
Array
(
[0] => Server: ns000.worldonline.dk
[1] => Address: 212.54.64.170
[2] =>
[3] => Name: www.emax.dk
[4] => Address: 212.54.64.174
[5] =>
)

// uden host
Array
(
[0] => Default Server: ns000.worldonline.dk
[1] => Address: 212.54.64.170
[2] =>
[3] => >
)
Måske spiller din nslookup dig et pus? Eller kan det være versionen af din
PHP?-- Take CareKim Emax - Freelance programmør - Pt. Job og
opgavesøgende.http://www.emax.dk - http://www.ayianapa.dkKøb din vin online
http://www.gmvin.dk,Danmarks måske mest avancerede VinWebShop