Jeg er sgu kørt død i den her kode!
Fra : Julius T. Madsen

Dato : 10-09-02 07:42

Tja...jeg ved at jeg for nogle dage siden postede et indlæg om
samme emne, men jeg har ikke fået så meget ud af det og nu er
emnet væk fra forsiden :( jeg fulgte de vejledninger der blev
skrevet undervejs så godt jeg kunne, men nu er jeg altså kørt
helt død i det! Så hvis der er en der kan hjælpe mig:

<?
$sql = "SELECT admin FROM sw WHERE username = '$bruger'";
$besse = mysql_query($sql) or die("SQL fejl: ".mysql.error());
$suitetitel = mysql_query("SELECT nr FROM suites WHERE navn =
'$bruger'");
$row=mysql_fetch_assoc($geg);
$nr = $row["nr"];
if ($geg[admin] == 0){
echo " <b>Titel: <b>Normal</B><BR>";
} else if ($geg[admin] == 25){
echo " <b>Titel: <b>Hjælper</B><BR>";
} else if ($geg[admin] == 99){
echo " <b>Titel: <b>Top-admin</B><BR>";
}
if ($nr >= 500){
echo " <b>Titel: <b>Suite-ejer</B><BR>";
}
?>

Jeg er simpelthen kørt død så mangler virkelig hjælp!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Seebach

Dato : 10-09-02 11:27

"Julius T. Madsen" <agf88@ofir.dk> wrote in message
> helt død i det! Så hvis der er en der kan hjælpe mig:
Lad os se på det..

> [...]
> $besse = mysql_query($sql) or die("SQL fejl: ".mysql.error());
> $suitetitel = mysql_query("SELECT nr FROM suites WHERE navn =
Ok -- du har nu lavet to forespørgelser (query) i databasen, med navnene
'besse' og 'suitetitel'.. Dette er 'rå' resultat sæt -- i sig selv
ubrugelige..
-- i øvrigt, skal det være fint, så sæt din "or die .. " på den anden query,
også..

> $row=mysql_fetch_assoc($geg);
Her falder kæden så af .. du prøver at hente data ud af et resultatsæt
($geg) der ikke eksisterer! At dømme efter næste linje skal der her stå
$suitetitel
> $nr = $row["nr"];
... og så burde det virke

Her mangler der noget for at det virker:
$geg = mysql_fetch_assoc($besse);

> if ($geg[admin] == 0){

Der skal " rundt om admin, ligeledes nedefter:

> echo " <b>Titel: <b>Normal</B><BR>";
> } else if ($geg[admin] == 25){
> echo " <b>Titel: <b>Hjælper</B><BR>";
> } else if ($geg[admin] == 99){
> echo " <b>Titel: <b>Top-admin</B><BR>";
> }
> if ($nr >= 500){
> echo " <b>Titel: <b>Suite-ejer</B><BR>";
> }
> ?>

Prøv at tage fat i en bog om PHP og prøv at forstå hvordan de her ting
virker.. Du laver nogle hamrende ulogiske fejl..

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : Julius T. Madsen

Dato : 10-09-02 11:46

hmm... du har ret i noget! men jeg har fundet frem til noget andet som heller
ikke virker!? er det ligeså meget ved siden af som det andet?

<?
$sql = "SELECT admin FROM sw WHERE username = '$bruger'";
$besse = mysql_query($sql);
$geg = mysql_fetch_array($besse);
$suitetitel = mysql_query("SELECT * FROM suites WHERE navn = '$navn'");
$besse1 = mysql_num_rows($suitetitel);
var_dump($besse1);
if ($geg[admin] == 0){
echo " <b>Normal bruger</B><BR>";
} else if ($geg[admin] == 25){
echo " <b>Hjælper</B><BR>";
} else if ($geg[admin] == 99){
echo " <b>Top-admin</B><BR>";
}
if ($besse1 > 0){
echo " <b>Suite-ejer</B>";
$raekke = mysql_fetch_array($suitetitel);
var_dump($raekke);
}
?>

Dulius

Fra : Martin Seebach

Dato : 10-09-02 12:24

> hmm... du har ret i noget! men jeg har fundet frem til noget andet som
heller
> ikke virker!? er det ligeså meget ved siden af som det andet?

Det eneste der lige er at se, er " rundt om admin.

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : Julius T. Madsen

Dato : 10-09-02 15:20

> Det eneste der lige er at se, er " rundt om admin.
nu ser min kode sådan her ud:

<?
[...]
if ($geg["admin"] == 0){
echo " <b>Normal bruger</B><BR>";
} else if ($geg["admin"] == 25){
echo " <b>Hjælper</B><BR>";
} else if ($geg["admin"] == 99){
echo " <b>Top-admin</B><BR>";
}
if ($besse1 > 0){
echo " <b>Suite-ejer</B>";
}
?>

og den fatter stadig hat!? ligemeget om $besse1 > 0 så resulterer den altid
med at skrive Suite-ejer!?

Fra : Martin Seebach

Dato : 10-09-02 16:17

> og den fatter stadig hat!? ligemeget om $besse1 > 0 så resulterer den
altid
> med at skrive Suite-ejer!?

Nej.. Hvis $besse1 virkelig er 0 (den eneste værdi under 1 resultatet af
mysql_num_rows() kan være), og det ellers er hele din kode, vil der ikke
blive skrevet Suite-ejer.. :) .. Prøv at lægge en var_dump ind lige før
if-sætningen og put i øvrigt en "or die" på query'et så vi er HELT sikre på
at det ikke fejler.

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : Julius T. Madsen

Dato : 10-09-02 17:03

> [...]
> if-sætningen og put i øvrigt en "or die" på query'et så vi er HELT sikre på

hmm...jeg har gjort præcis hvad du sagde! men den resulterer stadig med at
skrive "suite-ejer" uanset om det er 'sandt' eller 'falsk'... jeg har kommet
var_dump($besse1) ind før if-sætningen og det gav følgende resultat:

int(1) Normal bruger
Suite-ejer

altså ikke den store forskel, lige bortset fra den har tilføjet "int(1)"!

og hvis jeg gør følgende: if ($besse1 > 0){
echo " <b>Suite-ejer</B>";
$raekke = mysql_fetch_array($suitetitel);
var_dump($raekke);
}

så giver den:

int(1) Top-admin
Suite-ejerarray(10) { [0]=> string(3) "102" ["nr"]=> string(3) "102" [1]=>
string(6) "dulius" ["navn"]=> string(6) "dulius" [2]=> string(7) "suite01"
["bg"]=> string(7) "suite01" [3]=> string(6) "Dulius" ["snavn"]=> string(6)
"Dulius" [4]=> string(0) "" ["dato"]=> string(0) "" }

hvilket jeg også fatter hat af!

Fra : Martin Seebach

Dato : 10-09-02 17:16

> [...]
>
> og hvis jeg gør følgende: if ($besse1 > 0){
> echo " <b>Suite-ejer</B>";
> $raekke = mysql_fetch_array($suitetitel);

nej, bortset fra at 1 er større end nul.. eksemplet kræver at du kører en
situation hvor $besse1 bliver 0 og viser mig at det ikke virker.
--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : Julius T. Madsen

Dato : 10-09-02 17:22

> nej, bortset fra at 1 er større end nul.. eksemplet kræver at du kører en
> situation hvor $besse1 bliver 0 og viser mig at det ikke virker.
Jeg ved det...det er jo det der er det mærkelige =) jeg gik ind i
database---->suites og kiggede efter navnet 'zlaigon' efter at have chekket,
dobbelt-chekket og for den sags skyld og trippelchekket så kunne jeg
konstatere at hans navn IKKE var at finde i tabellen 'suites', men da jeg gik
ind og kiggede på hans profil så stod der alligevel:
Normal bruger
Suite ejer

sidstnævnte er det han netop ikke er!

Fra : Martin Seebach

Dato : 10-09-02 17:47

> [...]
gik
> ind og kiggede på hans profil så stod der alligevel:

Men hvad siger var_dump for zlaigon?

Fra : Julius T. Madsen

Dato : 10-09-02 18:00

> Men hvad siger var_dump for zlaigon?
resultat for var_dump($zlaigon) siger: "NULL"...

Fra : Martin Seebach

Dato : 12-09-02 21:07

> resultat for var_dump($zlaigon) siger: "NULL"...

Jamen undskyld at jeg sådan er væk fra min computer i flere dage (re din nye
tråd).. :)

Jeg vil jo have dig til at lave en var_dump for variablen $besse1 for bruger
zlaigon, tak : =)

--
Venlig hilsen
Martin Seebach