Andet multimedie
bentjuul 3670
Meta font problem
Fra : Storm

Dato : 09-09-02 21:53

Vi har en MetaPlus postscript single Master font.

Jeg ville lave en pdf, hvor enkelte tal skulle kunne rettes.
PDF'en er lavet via Distiller med Acrobat 5.
Fonten embedded.

Når jeg prøver at ændre et tal får jeg svaret:
You cannot edit text in this font.

Er der nogen der har en anelse om hvad det kan skyldes?
Er Meta fonten kendt for at give problemer, jeg synes jeg har stødt ind
i problemer før i andre sammenhænge.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : B. Jakobsen

Dato : 10-09-02 07:03

Selvom du har embeddet fonten, så er det kun den enkelte karakter der ligger
der med fontinfo. Har du adgang til Meta på den maskine hvor du prøver at
rette pdf'en ?

Under alle omstændigheder kan du altså godt risikere at resultatet bliver
noget hø når det printer. Acrobat har - efter undertegnedes helt private
mening - meget svært ved at hitte ud HVOR den nye karakter skal sidde på
arket, og selvom det ser rigtigt ud på skærmen, så lander bogstavet
sommetider langt pokker i vold ovre i et andet hjørne ved print.
Til gengæld har jeg haft gode erfaringer med at hive pdf'en ind i en ren
text editor og så hitte bogstavet der, erstatte det og gemme som ren text
igen. Hvis du har en texteditor med søg og erstat er det ikke så svært.

Kh
Bjørn

Fra : Storm

Dato : 10-09-02 11:05

B. Jakobsen <studio@smalbro.dk> wrote:

> Selvom du har embeddet fonten, så er det kun den enkelte karakter der ligger
> der med fontinfo. Har du adgang til Meta på den maskine hvor du prøver at
> rette pdf'en ?

En hurtig test giver mig lov til at gøre det med alle andre pdf'er jeg
har liggende. De informerer mig om at fonten unembeddes først, hvis
fonten ikke er åben, men det virker. Bare ikke den dumme Meta... den
melder altså: You cannot edit text in this font.

Efter bedste overbevisning troede jeg, at jeg havde embedded hele fonten
med mine joboptions, og jeg har også åben adgang til fonten på min
maskine, hvor jeg også har lavet pdf'en, men tager jeg en engelsksproget
pdf (Ej Meta) får jeg ikke lov til at indsætte æ, ø og å, så hele fonten
er jo altså ikke embedded.

> [...]
> arket, og selvom det ser rigtigt ud på skærmen, så lander bogstavet
> sommetider langt pokker i vold ovre i et andet hjørne ved print.

Det har jeg godt nok aldrig oplevet.

> Til gengæld har jeg haft gode erfaringer med at hive pdf'en ind i en ren
> text editor og så hitte bogstavet der, erstatte det og gemme som ren text
> igen. Hvis du har en texteditor med søg og erstat er det ikke så svært.

Ok - men stuntet skulle bruges præcis sådan at man skulle have mulighed
for at rette i en bestemt pdf med hjælp af Acrobats TouchUp Text Tool.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-09-02 11:14

"Storm" <Ninzen@ofir.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er der nogen der har en anelse om hvad det kan skyldes?
> Er Meta fonten kendt for at give problemer, jeg synes jeg har stødt ind

Jeg kender ikke den konkrete skrifttype, men det er muligt for
font-designerne at indsætte blokeringer, der gør at den ikke kan embeddes i
en pdf (eller andre typer embedding for den sags skyld).
Jeg har oplevet med visse ITC fonte (Eurostyle Extended tror jeg det var),
og der er vist ikke så meget at gøre ved end at finde en anden font...

Forhåbentlig har andre et mere opløftende bud?

/Per

Fra : Storm

Dato : 12-09-02 09:38

Per Christoffersen <pc@comonto.dk> wrote:

> [...]
> og der er vist ikke så meget at gøre ved end at finde en anden font...
>
> Forhåbentlig har andre et mere opløftende bud?

Det er et Mac OSX problem (print eller rettigheder, kan ikke finde ud af
det). Under OS 9 er der ingen problemer.

Jeg har iøvrigt kun stødt i font-ophavsrettighedsproblemer med gamle
True Type fonte, men det var altså heller ikke det

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : B. Jakobsen

Dato : 12-09-02 11:38

Altså, man kan jo købe en RIGTIG computer med Windows og alt muligt for
7.8000...
Kh
Bjørn

Fra : Kim Thranborg

Dato : 12-09-02 19:57

"Storm" <Ninzen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Det kan være et licensproblem. Der findes Postscript skrifter der er
licensmæssigt begrænset så de kun kan subsettes i pdf'en ligesom de kan
begrænses til kun at embedde skærmversionen og ikke printerversionen.

En mulighed er også at du ikke har fået hele skriften embedded (uden
subsetting)
Hvis det er tilfældet vil PitStop kunne redigere i PDF'en alligevel.

--
Mvh.
Kim Thranborg (som søger bolig i København - se hjemmesiden)

### Denne post er scannet af Norton Antivirus og fundet fri for virus og
andet potentielt skadeligt indholdt ###

Fra : Storm

Dato : 12-09-02 20:18

"Kim Thranborg" <kim@thranborgNOSPAM.dk

> [...]
> subsetting)
> Hvis det er tilfældet vil PitStop kunne redigere i PDF'en alligevel.

Tak for svar, men det viste sig at jeg har været lidt for kæk
med at teste Mac OSX-2. Der er noget der driller som jeg ikke kan
gennemskue. De pdf'er jeg har lavet siden, kan ikke printe, og de
vil ikke lade mig redigere i dem. Et rettighedsproblem tror jeg,
omkring filen og ikke bare skriften.

Det er ikke fatalt - håber du er kommet dig oven på dit pdf-mareridt.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Kim Thranborg

Dato : 13-09-02 22:47

> [...]
> omkring filen og ikke bare skriften.
>
> Det er ikke fatalt - håber du er kommet dig oven på dit pdf-mareridt.

Joh tak - problemet blev løst, om ikke på den bedste måde så i det mindste
på en brugbar

Netop det omtalte mareridt indeholdt nogle problemstillinger hvis oprindelse
findes i Acrobat 5 (og den tilhørende Distiller). Det viste sig at pdf'en
via version 5 kunne få aktiveret nogle sikkerheds og rettighedsindstillinger
som gav begrænsninger der gjorde grafisk produktion besværlig (i nogle
tilfælde umulig). Der var, og er stadig ikke en løsning der kan fjerne disse
begrænsninger, end ikke da teknisk support hos hhv. Adobe og IBM Europe
prøvede at løse det.
Måske det du oplever har en delvis sammenhæng med dette problem ?
Mere i detaljer vil jeg ikke gå her da det vil blive en meget lang og meget
teknisk redegørelse som jeg ikke engang er sikker på jeg kan forklare på
skrift.

--
Mvh.
Kim Thranborg (som søger bolig i København - se hjemmesiden)
- - - - - - - - - - - - - - -
kim@thranborg.dk
www.thranborg.dk

### Denne mail er scannet af Norton Antivirus og fundet fri for virus og
andet potentielt skadeligt indholdt ###

Fra : Storm

Dato : 15-09-02 15:18

Kim Thranborg <kim@thranborgNOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> prøvede at løse det.
> Måske det du oplever har en delvis sammenhæng med dette problem ?

Jeg tror måske du har ramt plet. Ihvertfald har jeg ikke problemet hvis
jeg bruger Acrobat 4 under OSX 2, og jeg havde ikke problemet med
OSX.1.5 og Acrobat 5. Løse det kan jeg ikke, og forstå det kan jeg
heller ikke.

Men nu er jeg fuldt ud klar over, at mine eksperimenter med OSX og
grafisk produktion måske er lidt hasarderet, jeg springer tilbage til OS
9 hvis der er problemer, og når det virkelig er alvor

> Mere i detaljer vil jeg ikke gå her da det vil blive en meget lang og meget
> teknisk redegørelse som jeg ikke engang er sikker på jeg kan forklare på
> skrift.

Hvis du vil holde en foredragsaften kunne det da være sjovt

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 12-09-02 11:52

B. Jakobsen skrev:

> Altså, man kan jo købe en RIGTIG computer med Windows og alt
> muligt for 7.8000...

Uha. Den må svide. ;)

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 12-09-02 12:01

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Uha. Den må svide. ;)

Jamen I ved jo, os der prioriterer lækkert design, look and feel - og
desuden absolut vil være on the bleeding edge - vi tager jo gerne de
øretæver det gir'

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 12-09-02 13:19

Storm skrev:

> Jamen I ved jo, os der prioriterer lækkert design, look and feel - og
> desuden absolut vil være on the bleeding edge - vi tager jo gerne de
> øretæver det gir'

Touché. :)

Madsen.