Lejeret
Fra : Anders

Dato : 09-09-02 17:55

Hej,

Hvis der i en lejekontrakt står at lejligheden er på 70 m2, er dette så
lovligt hvis 10 m2 heraf er kælderrum der ikke kan/må bruges til beboelse?

Mvh. Anders

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 09-09-02 18:06

Anders <no@spam.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:alijod$pfa$1@sunsite.dk...
> [...]
> lovligt hvis 10 m2 heraf er kælderrum der ikke kan/må bruges til beboelse?

En normal formulering vil være, at beboelsesarealet og kælderarealet er
splittet op i to.
Altså noget med "lejemålet omfatter 70 m2, heraf 10 m2 kælder", hvis ikke en
sådan specifikation er tilstede, vil jeg mene, det er ulovligt, men jeg er
altså ikke jurist.
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Tom Christensen

Dato : 09-09-02 19:46

"Vagn Torup & Rikke Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
en
> sådan specifikation er tilstede, vil jeg mene, det er ulovligt, men jeg er

Jeg er enig i, at man ikke kan inddrage et kælderareal i selve
beboelsesdelen.

Tom Christensen

Fra : Anders

Dato : 09-09-02 20:23

"Tom Christensen" <tomchris@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> beboelse?

> en
>
> Jeg er enig i, at man ikke kan inddrage et kælderareal i selve

Og huslejen skal så kun beregnes på grundlag af de 60 m2 i ovenstående
eksempel ikke sandt?

Mvh. Anders

Fra : Tom Christensen

Dato : 09-09-02 21:32

"Anders" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse news:alisfd$6sn$1@sunsite.dk...

> Og huslejen skal så kun beregnes på grundlag af de 60 m2 i ovenstående
> eksempel ikke sandt?

Det kommer så sandelig an på hvorledes lejen er beregnet. Hvis det er
budgetleje (varsles hvert år inden udgangen af september) kan der blive tale
om en regulering.
Hvis lejen derimod er efter det lejedes værdi er der formentlig ikke noget
at komme efter, medmindre lejen da er væsentlig for høj i forvejen, dvs. for
høj uanset de 10 m².

Tom Christensen

Fra : hansen#

Dato : 09-09-02 20:47

"Vagn Torup & Rikke Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> wrote in message

> [...]
en
> sådan specifikation er tilstede, vil jeg mene, det er ulovligt, men jeg er

'Ulovligt' bliver det jo hvis en lov specifikt forbyder noget og *hvis* man
stadigvæk gør dette.

Men det er bestemt forkert, uærlig og svigagtig.
En beboelses-lejlighed er ikke - heller ikke delvis - et ubeboelig
kælderrum. I så
tilfælde kan man medtage i husets/lejlighedens areal garager og udhuse, lade
m.m. (lejeloven §4 stk 4)
En aftale indgået på forkert grundlag er man altså ikke forpligtet til at
overholde.

Hansen

Fra : Henning

Dato : 09-09-02 18:05

On Mon, 9 Sep 2002 18:54:31 +0200, "Anders" <no@spam.dk> wrote:

>Hej,
>
>Hvis der i en lejekontrakt står at lejligheden er på 70 m2, er dette så
>lovligt hvis 10 m2 heraf er kælderrum der ikke kan/må bruges til beboelse?

Brutto & netto-kvadratmeter. Der er stor forskel på den reelle
gulvplads, og så den hvor trappeopgange, fællesarealer, loft- og
kælderrum osv. er med. Førstnævnte bruges btw. altid i Sverige

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-09-02 18:58

Henning skrev:

>Brutto & netto-kvadratmeter. Der er stor forskel på den reelle
>gulvplads, og så den hvor trappeopgange, fællesarealer, loft- og
>kælderrum osv. er med. Førstnævnte bruges btw. altid i Sverige

Hvad kalder du "førstnævnte"? Bruttokvadratmeter eller den reelle
gulvplads?

--
Bertel

Fra : Knud Thomsen

Dato : 10-09-02 16:35

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad kalder du "førstnævnte"? Bruttokvadratmeter eller den reelle
> gulvplads?
>
> --
> Bertel

Man taler normalt om kvadratmeter iht. BBR registrets registrering og
beboelsesareal. Det første indeholder alle kvadratmetrene medens de sidste
er dem man reelt kan bo på.

Brutto og netto mener jeg bliver brugt til om man måler op udvendigt eller
indvendigt - kort sagt om murene er med eller ej.

Venlig hilsen
knud

Fra : Anders

Dato : 11-09-02 06:31

"Knud Thomsen" <091255@iname.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Brutto og netto mener jeg bliver brugt til om man måler op udvendigt eller
> indvendigt - kort sagt om murene er med eller ej.

Hvis man så siger at en leglighed skal koste kr. 750/m2 pr. år, er det så
brutto eller netto hhv. hele arealet eller kælderrum, gangareal m.m. der er
udgangspunktet?

Mvh. Anders

Fra : Knud Thomsen

Dato : 11-09-02 16:23

"Anders" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse news:almkdt$37l$1@sunsite.dk...

> [...]
> brutto eller netto hhv. hele arealet eller kælderrum, gangareal m.m. der

Det er for så vidt ret ligegyldigt for så vidt alle i ejendommen betaler
efter samme princip.

Det giver jo samme resultat om du betaler 750 kr * 50 m2 eller
625 kr * 60 m2 - i eksemplet 37.500 kr pr. år.

Nogen husejere vil opfatte deres ejendom efter det store mål og fordele
'spildarealet' ligeligt efter den nøgle.

Andre vil opgøre efter det lille areal og så bare have huslejen/m2 lidt
højere, således at forskellen i m2 pris dækker 'spildarealet'

Almennyttige boligforeninger anvender normalt den første version.

Hvad private udlejere gør ved jeg faktisk ikke, men her er det muligvis lidt
anderledes fordi ikke alle lejere nødvendigvis betaler samme m2 pris.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Camilla Scharff

Dato : 11-09-02 18:50

"Knud Thomsen" <091255@iname.com> skrev...
> Nogen husejere vil opfatte deres ejendom efter det store mål og fordele
> 'spildarealet' ligeligt efter den nøgle.

Nej, den holder altså ikke - arealer for bolig og erhverv skal opgøres som
beskrevet i Arealbekendtgørelsen
http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/B1983/0031105.htm - og den gælder uanset
hvilken boligform.

Og så gælder der i øvrigt andre regler for huslejefastsættelsen - den
beregnes nemlig på grundlag af beboelsesarealets størrelse (m²
bruttoetageareal) eller der kan benyttes vurderingsleje, fordelingsleje
eller fordelingstal (omkostningsbestemt leje - jf. lov om midlertidig
regulering af lejen (Boligreguleringsloven)
http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2001/0034829.htm) - eller det lejedes
værdi, hvis det er andre ejendomme end med omkostningsbestemt leje, fx
småhuse.

Mvh. Camilla

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-02 06:35

Bertel Lund Hansen skrev:

>Hvad kalder du "førstnævnte"? Bruttokvadratmeter eller den reelle
>gulvplads?

Jeg venter spændt på dit svar. Spørgsmåler er seriøst da din
formulering efterlader tvivl.

--
Bertel