EU-borger?
Fra : Johan Wedell

Dato : 09-09-02 16:16

Hej gruppe.
Et familiemedlem blev for mange år siden tysk statsborger, da hun giftede
sig med en tysker. Manden er nu død, og da hun ikke har andet i Tyskland vil
hun nu gerne tilbage til Danmark.
Men hvor svært/let er det? EU skulle jo være forholdsvis åbent, og hun er jo
endda født dansk.
Jeg søger hjælp hos Jer, selvom jeg har fået et forklarende brev fra
Indfødsretskontoret... Men det er ren volapyk for mig. Kunne nogen i gruppen
måske kort opridse de største forhindringer, papirmæssige som økonomiske?
Håber nogen ligger inde med lidt viden om dette.
Mvh. Johan Wedell

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 09-09-02 17:17

On 09/09/02 17:16, in article
3d7cbd4e$0$27670$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Johan Wedell"
<johan-wedell@mail.dk> wrote:

> [...]
> måske kort opridse de største forhindringer, papirmæssige som økonomiske?
> Håber nogen ligger inde med lidt viden om dette.

Det kommer an på, hvad hun gerne vil. Som statsborger i et EU-land har hun
jo fri bevægelighed, fri ret til at tage arbejde, etablere virksomhed.

/kristian

Fra : Johan Wedell

Dato : 09-09-02 17:55

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:B9A29603.DB9A%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> [...]
>
> Det kommer an på, hvad hun gerne vil. Som statsborger i et EU-land har hun
> jo fri bevægelighed, fri ret til at tage arbejde, etablere virksomhed.

Åh ja, tak, jeg burde nok have nævnt, at hun lige er fyldt 80år, så det er
vist udelukkende som pensionist hun vil figurere. Det var vel i 50'erne hun
flyttede til Tyskland.
Mvh Johan.

Fra : Padre

Dato : 09-09-02 21:16

> [...]
> vist udelukkende som pensionist hun vil figurere. Det var vel i 50'erne

Det er højst sandsynligt, at man i indfødsretskontoret kan finde ud af, om
tidligere har været dansk statsborger idet man i kontoret har et arkiv, som
går tilbage til starten af 1800-tallet.

Om ikke andet kan man ved at undersøge kirkebøger etc. finde ud af, om hun
tidligere har været dansk, da hun jo må være født ca. 1922 og dermed er
omfattet af 1898 loven om dansk indfødsret, som foreskrev, at ægtebarn
erhvervede dansk indfødsret ved fødslen når faderen var dansk.

Det fremgår af hendes dåbsattest, hvem hendes far var, og hvor han var født.
Såfremt han havde dansk indfødsret., var det efter indfødsretsforordningen
af 1776, som gjaldt indtil 1898.
Efter indfødsretsforordningen erhvervedes indfødsret ved fødsel på dansk
territorium.
Såfremt der ikke i indfødsretskontorets arkiv findes oplysninger om at
faderen skulle have fortabt sin danske indfødsret, må han have bevaret den,
hvorefter vor hovedperson altså må være født dansk.

Det er i praksis den måde, man oplyser den slags sager på, hvilket jeg ved,
da jeg selv har gjort det et antal gange som student i indfødsretskontoret.

Ellers kan hendes forældre muligvis have erhvervet indfødsret ved "lov nr.
474 af 5. september 1920 om erhvervelse af dansk indfødsret i anledning af
de sønderjydske landsdeles indlemmelse i Danmark saaledes som denne er
ændret i henhold til lov af 12. juni 1922"

Det forudsætter i korte træk dog, at de var tyske statsborgere, boede i
Sønderjylland i 1920 og ikke var flyttet dertil efter 1918

En person, som tidligere har været dansk statsborger, har med en enkelt
undtagelse ret til at flytte til Danmark, jf. udlændingelovens § 9d

"§ 9 d. Efter ansøgning gives der opholdstilladelse til en udlænding, som
tidligere har haft dansk indfødsret, medmindre udlændingens danske
indfødsret er frakendt ved dom efter § 8 A i lov om dansk indfødsret."

Problemet er nok, at hun ikke er berettiget til dansk folkepension. Om hun
kan få sin tyske pension udbetalt i DK, ved jeg ikke.

padre

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-09-02 18:42

Scripsit "Johan Wedell" <johan-wedell@mail.dk>

> Et familiemedlem blev for mange år siden tysk statsborger, da hun giftede
> sig med en tysker. Manden er nu død, og da hun ikke har andet i Tyskland vil
> hun nu gerne tilbage til Danmark.

Hun har krav på at få opholdstilladelse ifølge udlændingeloven §9d:

[...]

Når hun har boet her i 2 år, kan hun få sin danske indfødsret tilbage.
Indfødsretsloven §4:

§4. Har nogen, som ved fødslen har erhvervet dansk indfødsret, og som
har boet her i riget indtil det fyldte 18. år, mistet
indfødsretten, generhverver han, såfremt han har boet her i de
sidste 2 år, indfødsretten ved over for Statsamtet, Overpræsidiet,
Rigsombudsmanden på Færøerne eller Rigsombudsmanden i Grønland at
afgive skriftlig erklæring herom. Er han statsborger i et andet
land, kan erklæringen dog kun afgives, såfremt han godtgør, at han
derved mister den fremmede statsborgerret.

Med hensyn til sociale ydelser, herunder folkepension, må du søge svar
hos folk der er klogere end mig. Men svarene ser ud til at være
afhængige af præcise årstal m.v.

--
Henning Makholm "*Jeg* tænker *strax* på kirkemødet i
Konstantinopel i 381 e.Chr. om det arianske kætteri..."

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-09-02 20:51

On 09 Sep 2002 19:42:00 +0200,
Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:
> Med hensyn til sociale ydelser, herunder folkepension, må du søge svar
> hos folk der er klogere end mig. Men svarene ser ud til at være
> afhængige af præcise årstal m.v.

Hvis man har været udlandsdansker, så mister man 2% af ydelserne
pr år efter det 18. man ikke har betalt dansk skat.

Man antages således at opspare 100% fra det 18-67 år = 50 år,
det man sparer op i udlandet ved at betale mindre i skat må
man selv spare op.

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-09-02 21:22

Scripsit "Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk>

> Hvis man har været udlandsdansker, så mister man 2% af ydelserne
> pr år efter det 18. man ikke har betalt dansk skat.

> Man antages således at opspare 100% fra det 18-67 år = 50 år,

Du er bagud. Pensionsalderen er nedsat til 65 år for et par år siden.
§5 i lov om social pension
<http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2002/0069729.htm>
siger at man optjener ret til fuld pension ved at have været *bosat* i
Danmark i mindst 40 år - uanset om man har haft nogen indtægt at
betale skat af i alle de 40 år.

--
Henning Makholm "Hør, hvad er det egentlig
der ikke kan blive ved med at gå?"

Fra : alexbo

Dato : 09-09-02 18:51

Johan Wedell <johan-wedell@mail.dk> skrev

> Jeg søger hjælp hos Jer, selvom jeg har fået et forklarende brev fra
> Indfødsretskontoret

Hvis du citerede de uforståelige passager, ville du sikkert få dem forklaret
her.

Jeg kan ikke på det foreliggende grundlag se nogen problemer i at
generhverve det danske statsborgerskab

Her er en historie fra det virkelige liv, det handler om en tidligere
papirløs "svigerdatter"

Moderen dansk, bliver gift mexicansk i Mexico, men beholder det danske
statsborgerskab,
bliver gravid, føder i DK, datter dansk & mexicansk statsborger.
Faderen dør, moderen flytter til Spanien, datter 4 år.
Datter 15 år bliver sendt til DK for at lære landet at kende, bor hos
familie, her rammer hun familien Christensen.
Datter 20 år, tager til Mexico for at finde sine rødder, bliver mexicansk
gift, opgiver det danske statsborgerskab.
Datter 28 år, med 2 mexikanske døtre tager hun til Spanien på turistvisum,
bliver illegalt, bor hos mor, bliver skilt.
Datter 32 år, søger om dansk statsborgerskab for sig selv og 2 døtre, som
aldrig har set DK.
2 års ventetid, statsborgerskab bevilget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Andy

Dato : 09-09-02 19:44

http://www.retsinformation.dk

søg efter:

LBK nr 697 af 21/08/2002

Der indeholder de nye strammede regler.

Andy

Fra : Johan Wedell

Dato : 10-09-02 17:59

"Andy" <aaa_2500X@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> http://www.retsinformation.dk
>
> søg efter:
>
> LBK nr 697 af 21/08/2002
>
> Der indeholder de nye strammede regler.
>
> Andy

Tak for de mange gode svar, det giver jo lidt mere mod på sagen når man ved,
at det kan lade sig gøre.

Mvh. Johan.