køb af Notebook
Fra : Lene

Dato : 09-09-02 10:01

hej
tak for en god gruppe.
Jeg skal ud og købe en bærbar computer, og har set på Toshiba sat1400503.
p4 Intel Celeron 1,13 Ghz, og Medion p4 .
Hvor vigtigt er det der er brænder ?
og hvad hedder det, hvis jeg skal kunne stikke et kort i den fra et
digitaltkamera.
Jeg har i forvejen en p3 og ADSL forbindelse, og håber man kan forbinde dem
til netværket.

nogen med et godt forslag til en bærbar, ( ny) og med mindst 256 arbejdsram,
windows xp,og gerne frem tidssikret.

med venlig hilsen Lene.

Fra : max

Dato : 09-09-02 10:38

> [...]
> til netværket.
>
> nogen med et godt forslag til en bærbar, ( ny) og med mindst 256 arbejdsram,

Hej Lene - Hvis du allerede har en P3, hva skal du så med en
mere..? - stationær måske....?
Jeg kan ikke anbefale dig et fabrikat, men blot sige at jeg ville
gå efter en med CD brænder og Firewire stik, som gør overførsel
af digital billeder MANGE GANGE hurtigere gennem en kortlæser.
1,1Ghz celeron lyder meget lille i forhold til hvad man kan få, så skal
den da være usansynlig billig, før det kan betegnes som et fornuftigt valg.
Men det kommer jo an på hvad du skal bruge den til..
mvh max

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-09-02 20:12

On Mon, 9 Sep 2002 11:38:21 +0200,
max <maxartz@hotmail.com> wrote:

> [...]
> gå efter en med CD brænder og Firewire stik, som gør overførsel
> af digital billeder MANGE GANGE hurtigere gennem en kortlæser.

Hvor mange gange hurtigere ? USB1 er hurtige end CF.

> [...]
> den da være usansynlig billig, før det kan betegnes som et fornuftigt valg.
> Men det kommer jo an på hvad du skal bruge den til..

Uenig. Men processoren skal være mobile Celeron, eller noget andet
mobile for at give batterilevetid.

En 500MHz CPU er rigeligt til de fleste ting. Og det er hvad det
sidder i min bærbare Apple iBook. Godt nok er CPU'en bedre end
x86 arkitekturen, men det er stadig min holdning at mere RAM
er vigtigere end CPU.

Fra : max

Dato : 09-09-02 23:03

> Hvor mange gange hurtigere ? USB1 er hurtige end CF.

Hej Povl.....Crash - Hvor depremerende..!

> Uenig. Men processoren skal være mobile Celeron, eller noget andet
> mobile for at give batterilevetid.

Øv - og her gik jeg og troede det var smart at gøre opmærksom
på at det kommer an på hva' man ska bruge den til...

> [...]
> sidder i min bærbare Apple iBook. Godt nok er CPU'en bedre end
> x86 arkitekturen, men det er stadig min holdning at mere RAM

Så - nu ska du ikke blande æbler og pærer, men jeg vil gi'
dig helt ret Ram og cola, kan man ikke få for meget af...
max

Fra : max

Dato : 09-09-02 23:22

With a maximum sustained data rate exceeding 4 MB/sec,
the IBM Microdrive .... bla bla..

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-09-02 05:55

On Tue, 10 Sep 2002 00:22:26 +0200,

> With a maximum sustained data rate exceeding 4 MB/sec,
> the IBM Microdrive .... bla bla..

Du har sørme ret. Max speed for Microdrives er 2.6-4.2 Mbyte/s.
Men der står også at det er meget hurtigere end flash memory.

Og SanDisk har nu en ultra serie af CF der kører op til 2.8
Mbyte/s.

Så du har ret, CF kan være hurtigere end 12 Mbit/s = 1.5Mbyte/s

Men jeg er enig i, at firewire styrer, og er den eneste måde
at tale med eksempelvis digitale videokameraer på. USB2 kan
jo ikke levere garanteret båndbredde etc, og tillader at
mus/tastatur resulterer i droppede frames.

Fra : Jens Petersen

Dato : 10-09-02 15:42

On Tue, 10 Sep 2002 04:54:52 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<nospam@home.terminal.dk> wrote:

> [...]
>jo ikke levere garanteret båndbredde etc, og tillader at
>mus/tastatur resulterer i droppede frames.

Nu er der jo tit flere USB controllere i en maskine.

Når jeg har mus og tastatur siddende på en USB1.1 controller påvirker
de vel ikke et eventuelt kamera på USB2 controlleren?

Jeg har faktisk oplevet noget tilsvarende: printeren havde problemer
med driveren og det blokerede mus og tastatur. Men så satte jeg
printeren på et andet stik og så kunne jeg stadig betjene maskinen når
printeren gik i baglås.

--
Jens

Any other ideas? Must be some way to find out.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 09-09-02 11:32

"Lene" <klemes@post12.dk> skrev
> Jeg skal ud og købe en bærbar computer, og har set på Toshiba sat1400503.
> p4 Intel Celeron 1,13 Ghz, og Medion p4 .
> Hvor vigtigt er det der er brænder ?

Ikke specielt vigtigt, med mindre du har brug for en sådan Jeg har selv
brænder i min, og er glad for det, da det giver mig mulighed for at flytte
store datamængder fra min computer til en anden, som måske ikke har indbygget
netværkskort.

> og hvad hedder det, hvis jeg skal kunne stikke et kort i den fra et
> digitaltkamera.

Hvis du gerne vil have en port, direkte i den bærbare, skal der være en
cardreader til kort af CompactFlash eller SmartMedia-typen (helst begge
dele). Du kan dog også bare købe en reader i "løs vægt" og stoppe den i
computerens USB-port, når du skal bruge den. Den fylder ikke ret meget, og er
efter min mening det klogeste valg, da man jo aldrig ved hvilke standarder
der bruges om et år.

> Jeg har i forvejen en p3 og ADSL forbindelse, og håber man kan forbinde dem
> til netværket.

Det skulle nok kunne lade sig gøre.

> nogen med et godt forslag til en bærbar, ( ny) og med mindst 256
arbejdsram,
> windows xp,og gerne frem tidssikret.

Fremtidssikret, kan du ikke få - uanset hvor meget du betaler.

Hvis du vil have en støjsvag og batteri-økonomisk bærbar, er det afgørende at
du kigger efter én med mobile processor. Mange notebook-fabrikanter benytter
almindelige processorer beregnet til stationære computere, som ikke
indeholder de strømsparende funktioner, som er at finde i Mobile
Processorerne. Det betyder, at de bliver meget varme og derfor har brug for
mere støjende aktiv køling.

Jeg har netop selv skiftet til en HP OmniBook XE4100, 1130 Mhz Celeron, med
256 Mb Ram, 20 Gb Harddisk, 15" TFT, DVD+Brænder og WinXP. Jeg gav lidt under
15.000 incl. tre års forsikring, så prisen må siges at være rimelig. Den kan
udvides op til 1 Gb RAM, og 60 Gb harddisk med den nuværende Bios, og har et
ret lækkert tastatur samt en noget bedre skærm end på mange af de andre
maskiner, jeg har set i denne prisklasse. Se
http://www.france.hp.com/Produits/documentation/PC_portables/xe4100.pdf - jeg
har dog ikke kunnet finde et datablad over præcis min model med
15"-skærmen...

Mht. Processorhastigheden, så skal du jo huske at tage i betragtning, hvad du
vil bruge maskinen til. En 11130 Mhz Celeron er fx ikke nogen hurtigløber i
forhold til en 2 GHz P4, men hvis dit forbrug er almindeligt Windows /
Office-brug, og en syvkabale i ny og næ vil du i længden være glad for den
langsommere processor da den (i de fleste tilfælde) bruger mindre strøm.
Netop Intels mobile P4 er kendt for at være lidt af en strømsluger. Hertil
kommer, at hvis du har en maskine med hurtig processor, er det altafgørende
at resten af systemet er afstemt med den, hvis altså du vil have glæde af
den. Dvs. at for at den hjælper dig med at afvikle spil hurtigere, er det
også nødvendigt at grafikkortet er tilstrækkeligt hurtigt.

Det var ordene
mvh
Peter