Brugerbetingelser igen igen
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-09-02 08:49

Hej alle

Ville det følgende krav være gyldigt i Danmark? Vi går ud fra at
der foreligger en fuldt oplyst aftale.

   MSNBC Interactive grants you the right to install and use
   copies of the SOFTWARE PRODUCT on your computers running
   validly licensed copies of the operating system for which
   the SOFTWARE PRODUCT was designed [e.g., Microsoft
   Windows(r) 95; Microsoft Windows NT(r), Microsoft Windows
   3.x, Macintosh, etc.].

Med andre ord: Kan en forhandler bestemme hvilket styresystem
hans program må afvikles under?

--
Bertel

Fra : Jakob Paikin

Dato : 09-09-02 09:07

On Mon, 09 Sep 2002 09:49:14 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Med andre ord: Kan en forhandler bestemme hvilket styresystem
>hans program må afvikles under?

Forhandleren kan ikke bestemme noget som helst. Men udvikleren (dvs.
indehaveren af ophavsretten) kan fastsætte de betingelser han/hun/de
ønsker - forudsat at de ikke er så urimelige at aftalelovens §36
kommer i anvendelse.

--
Jakob Paikin

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-09-02 10:29

Jakob Paikin wrote:

> [...]

Interessant problemstilling.

> [...]
> indehaveren af ophavsretten) kan fastsætte de betingelser han/hun/de
> ønsker - forudsat at de ikke er så urimelige at aftalelovens §36

Vil det så være urimeligt, hvis udvikleren, for eksempel Microsoft,
forbyder programmet i at afvikles via en Windows-emulator under for
eksempel Linux?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jakob Paikin

Dato : 09-09-02 11:40

On Mon, 09 Sep 2002 11:29:08 +0200, Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk>
wrote:

>Vil det så være urimeligt, hvis udvikleren, for eksempel Microsoft,
>forbyder programmet i at afvikles via en Windows-emulator under for
>eksempel Linux?

Det tror jeg bestemt ikke.

Urimelighedsvurderingen går på om aftalen blive helt uoverskueligt
belastende for den ene aftalepart - navnlig hvis rækkevidden af
aftalen ikke stod klart på forhånd.

At en producent ønsker at brugeren benytte alle producentens produkter
er ikke uoverskueligt eller specielt vidtrækkende (hvis man
forudsætter at der ikke er tale om misbrug af dominerende stilling
ift. konkurrenceloven).

--
Jakob Paikin

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-09-02 17:30

On Mon, 09 Sep 2002 12:39:54 +0200,
Jakob Paikin <news@paikin.dk> wrote:

> Det tror jeg bestemt ikke.
>
> Urimelighedsvurderingen går på om aftalen blive helt uoverskueligt
> belastende for den ene aftalepart - navnlig hvis rækkevidden af
> aftalen ikke stod klart på forhånd.

Men de udenlandske softwarelicenser er vel ikke bindende. De er
ikke en 2-sidig aftale, men udelukkende nogle krav som software-
leverandør søger at påføre forbrugeren efter åbning af æsken.

Denne her aftale stiller krav om tilkøb (nemlig Windows), selvom
du kan anvende produktet uden, ved at køre den på en lovlig emulator.

> [...]
> er ikke uoverskueligt eller specielt vidtrækkende (hvis man
> forudsætter at der ikke er tale om misbrug af dominerende stilling

Er der nogle sammenlignelige sager ? Det nærmeste jeg kan komme i tanke
om er blækprintere, men her er den vendt lidt. Man må ikke bruge 3die
parts blæk. Jeg kan ikke forestille mig andre steder hvor der er krav
om, at en løssalgsprodukt kun må anvendes med et bestemt forudsætningsprodukt.
Nok primært fordi man vil se det som et tåbeligt krav rent økonomisk, og
derfor må bevæggrundene være anderledes, nemlig udbygning af monopol.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-09-02 17:53

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> om, at en løssalgsprodukt kun må anvendes med et bestemt forudsætningsprodukt.

Det er vel ikke forbudt at bruge tredjeparts blæk? Er det ikke kun et
spørgsmål om, hvorvidt en eventuel garanti dækker, hvis man bruger det?
Og gælder det ikke også for mange andre områder, for eksempel med hensyn
til uoriginale reservedele til biler?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-09-02 17:54

Povl H. Pedersen skrev:

>Men de udenlandske softwarelicenser er vel ikke bindende. De er
>ikke en 2-sidig aftale, men udelukkende nogle krav som software-
>leverandør søger at påføre forbrugeren efter åbning af æsken.

Glem lige den slags. Det var derfor jeg skrev at vi snakker om en
fuldt oplyst aftale (før køb). Jeg er interesseret i det
principielle spørgsmål.

--
Bertel