ombytning forbudt
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-09-02 21:18

Jeg har lige købt en DVD film og opdager nu at der på kassetten står:

"Tilbagekøb, ombytning eller lign. tilbagekaldelse af DVD filmen er
ikke tilladt."

Er det lovligt ? - står der ikke at man ikke kan få byttet sin DVD
selv hvis den ikke virker ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.hs235.dk/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-09-02 22:18

On Sun, 8 Sep 2002 20:18:16 +0000 (UTC),
Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> wrote:
> [...]
> ikke tilladt."
>
> Er det lovligt ? - står der ikke at man ikke kan få byttet sin DVD

De kan også skrive på coveret at de skal have din førstefødte, men
det er ikke en gensidig aftale, og gælder ikke.

Hvad aftaler de har med sælger er dig ligegyldig. Han skal bare
leve op til købeloven overfor dig

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-09-02 18:36

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in

> De kan også skrive på coveret at de skal have din førstefødte,
> men det er ikke en gensidig aftale, og gælder ikke.

Har jeg ikke accepteret aftalen idet jeg køber DVD'en ?

> Hvad aftaler de har med sælger er dig ligegyldig. Han skal bare
> leve op til købeloven overfor dig

Der står ikke nogen steder at det er en aftale mellem forhandler og
udgiver...

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-09-02 20:49

In article <Xns9284C72E16887HS235DK@212.54.64.149>, Henrik Stidsen wrote:
> "Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in

> Har jeg ikke accepteret aftalen idet jeg køber DVD'en ?

Vidste du det før du købte den ?? Checkede sælger at du var klar
over det ?? Skrev du under på noget ??

JonB

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-09-02 20:54

bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) wrote in

> Vidste du det før du købte den ?? Checkede sælger at du var klar
> over det ?? Skrev du under på noget ??

Nej, nej, nej.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 09-09-02 21:13

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Vidste du det før du købte den ?? Checkede sælger at du var klar
> over det ?? Skrev du under på noget ??

Det er fuldkommen ligegyldigt - sælger kan ikke lave regler, der er
skrappere end købeloven, heller ikke selvom kunden har skrevet under på
at han ser bort fra den.

Arne H.Wilstrup

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-09-02 20:53

On Mon, 9 Sep 2002 17:36:21 +0000 (UTC),
Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> wrote:
> "Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in

> Har jeg ikke accepteret aftalen idet jeg køber DVD'en ?

Nej. Det er ikke en gensidig aftale. Og hvis du eksempelvis
har købt den pr postordre er der ingen dokumentation for at
du er blevet bekendt med aftalen, og derfor er den ikke indgået.

> Der står ikke nogen steder at det er en aftale mellem forhandler og
> udgiver...

Men du har heller ikke skrevet under på en aftale med hverken sælger
eller udgiver.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-09-02 20:55

> [...]
> du er blevet bekendt med aftalen, og derfor er den ikke indgået.

> Men du har heller ikke skrevet under på en aftale med hverken

Jeg kan altså konkludere at det er 100% uden betydning for mig -
dejlig betryggende ;)

Tak for det.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 09-09-02 20:58

"Henrik Stidsen" <spamtrap@spammer.dk> skrev i en meddelelse
> "Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in

> Har jeg ikke accepteret aftalen idet jeg køber DVD'en ?

Du har ikke accepteret at købeloven sættes ud af kraft.

> Der står ikke nogen steder at det er en aftale mellem
> forhandler og udgiver...

En udgiver kan ikke lave regler, der tilsidesætter købeloven i mere
ugunstig retning for dig som kunde. Hvis din DVD er defekt, så har du
nogle krav, der gælder i h t. købeloven - dem kan en udgiver/forhandler
ikke tilsidesætte - heller ikke med din accept.
--
ahw

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-09-02 17:55

"Arne H. Wilstrup" <karl@doedsmart.dk> wrote in

> [...]
> så har du nogle krav, der gælder i h t. købeloven - dem kan en
> udgiver/forhandler ikke tilsidesætte - heller ikke med din

Tror lige jeg skriver en pæn lille email til ScanBox og hører dem hva
de egentlig mener med en sætning.

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 11-09-02 22:35

"Henrik Stidsen" skrev i news:Xns9285C04974EA4HS235DK@212.54.64.149
> Tror lige jeg skriver en pæn lille email til ScanBox og hører dem hva
> de egentlig mener med en sætning.

De vil fosøge at forhindre dig i at sæge filmen i "BytteBixen"
når du har set den et par gange.

Keld Lergren Nielsen
"Den som anser sig for færdiguddannet -
- han er mere færdig end dannet"
Poul Jørgensen.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-09-02 18:02

"Keld Lergren Nielsen" <keld.lergren.nielsen@nospam.dk> wrote in

> De vil fosøge at forhindre dig i at sæge filmen i "BytteBixen"
> når du har set den et par gange.

Det har de da allerede gjort ved at skrive at den kun må sælges af en
godkendt forhandler...

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 15-09-02 22:14

"Henrik Stidsen" skrev i news:Xns9287C147098BAHS235DK@212.54.64.149
[Klip]
> Det har de da allerede gjort ved at skrive at den kun må sælges af en
> godkendt forhandler...

Ja - men det er jo altid godt at gå med både livrem og seler, hvis man
er bange for at tabe bukserne.

Keld Lergren Nielsen
"Alkohol har aldrig helbredt et menneske for forkølelse -
- men det har lægerne på den anden side heller aldrig"
Winston Churchil.