Navngivning af billeder i slægtsforskning
Fra : Cocooo

Dato : 08-09-02 14:22

Er der nogen derude der har gjort sig nogle erfaringer med navngivning af
indscannede billeder af personer?

Jeg er selv startet med "Jens Hansen 48", hvor 48 er alderen han har på
detgivne billede. Hvad nu hvis (og når...) der er flere Jens Hansner??

Jesper

Fra : Jette Pedersen

Dato : 08-09-02 14:49

Jeg tilføjer det nummer personen har i min slægtsdatabase. Så er
identifikationen entydig.

mvh
Jette Pedersen

Fra : Cocooo

Dato : 08-09-02 17:00

Men hvis man udveksler billeder er det jo ikke sikkert at andre har de samme
numre??

Fra : Jette Pedersen

Dato : 08-09-02 18:41

Hvad så med at angive :Jens Hansen Orte Sogn 20011850 48
Navn - fødested - fødselsdato - alder på billedet?

Fra : Cocooo

Dato : 08-09-02 19:18

Selvfølgelig - tak for tippene

Jesper

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 08-09-02 16:37

> [...]
>
> Jeg er selv startet med "Jens Hansen 48", hvor 48 er alderen han har på
> detgivne billede. Hvad nu hvis (og når...) der er flere Jens Hansner??

Der er nok mange måder, ar gøre det på.

Jeg laver en mappe med navnet på "overhovedet" i familien, og der placerer
jeg den families billeder, så kan man altid - som du - navngive billedet med
f.eks. personens alder.

Da vi jo nu har mulighed for lange filnavne, betyder det jo ikke så meget.
--

Ole P. Bielefeldt
Ry, Denmark

FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Margit & Peter Winth~

Dato : 08-09-02 16:52

Jeg angiver Nummeret i databasen (4 cifre med foranstillede nuller - så
bliver de sorteret rigtigt) - herefter en kode for hvilket motiv der er tale
om (P=portræt, B=brudebillede, etc.) herefter årstallet.

F.eks et billede af mig som 20-årig vil hedde 0001_P_1982
et billede af mine forældre da de blev gift
0003_B_1957 (0003 er min far)
et gruppe billede af min oldefar med hele hans efterslægt 0008_F_1923
Hvis der er tale om et 'blandet' billede kan det hedde
0006_0242_0432_X_1961 (et billede af min mormor med min søster og min
kusine)
Hvis der er tale om et billede i en serie (polyfoto eller lignende) kommer
der et bogstav til sidst

Derudover har jeg lagt min mors familie i een mappe og min fars i en anden.
Det før det let sende billeder til andre slægtsforskere i familien (de er
sjældent interesserede i de 'andre' billeder)

Det virker fint

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 08-09-02 19:31

Hej !

Jeg har lavet en side til hver person på nettet. På den enkelte side samler
jeg alle de billeder som den enkelte person er med på, så vidt muligt i
kronologisk orden.. Ved klik på billedet, for man billedet i stor udgave.
Ved klik på person-navne linkes der hen til den klikkede persons winfam
generede side - her er der så et billede af personen som så linker hen til
personens billedsamling.. forvirret ? så tag et kig her :
http://overvindinge.dk/personnavne/jorgensenandersjorgen.htm

"Margit & Peter Winther-Sørensen" <Margit.Peter@mail1.stofanet.dk> skrev i
en meddelelse news:3d7b721d$0$22921$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Claus Bo

Dato : 10-09-02 15:09

"Cocooo" <frehr@email.dk> wrote in message news:<3d7b4eff$0$22900$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
> [...]
>
> Jeg er selv startet med "Jens Hansen 48", hvor 48 er alderen han har på
> detgivne billede. Hvad nu hvis (og når...) der er flere Jens Hansner??

Der findes vist ikke noget system, hvor man direkte ud af navnet kan
se de oplysninger, der knytter sig til billedet. Jeg nummererer mine
billeder med et bogstav og 4 cifre. F. eks. A0001.tif.
Foreløbig bruger jeg A for min slægt og B for min kones.
Hertil har jeg så lavet en database i Access, som indeholder
billederne med alle nødvendige grundoplysninger:
Filnavn-type-årstal-ejer-beskrivelse osv.
Der også et personregister, hvor nøglen er postnummeret fra Winfam og
endeligt er der et posteringsregister, hvor billeder og personer
knyttes sammen.
Det er derfor nemt at slå et billede op og se både grundoplysninger og
hvilke personer, der er på eller det omvendte: Hvilke billeder har jeg
af NN.
Det kræver lidt omhyggelighed med at få ført registret, men det sparer
megen tid senere,

Venlig hilsen Claus Bo