/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Schengen, pas & indkøbstur til Tyskland
Fra : Avatar


Dato : 08-09-02 09:00

Jeg har et forholdsvist simpelt spørgsmål:

Mit pas er udløbet og jeg har ikke nogen grund til få det fornyet endnu, men
jeg står og vil gerne en tur til Tyskland på indkøb en gang snart.

Kan jeg tage på indkøbstur over grænsen uden passet, da vi nu er med i
Schengen-samarbejdet? Jeg har både sygesikring, VISA-kort, militært ID-kort,
osv...

Spørgsmålet er vel så bare om det accepteres i stedet for et pas?
Hvad er bøden ellers hvis man bliver stoppet uden pas?

På forhånd tak

Morten B. Kjær



 
 
ha (08-09-2002)
Kommentar
Fra : ha


Dato : 08-09-02 09:19

> Kan jeg tage på indkøbstur over grænsen uden passet, da vi nu er med i
> Schengen-samarbejdet?

Nej, se
http://www.eu-oplysningen.dk/spsv/offentlige/alle/doc011/

mvh
ha




Thomas Thorsen (08-09-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Thorsen


Dato : 08-09-02 09:22

Avatar skrev:

> Kan jeg tage på indkøbstur over grænsen uden passet, da vi nu er med i
> Schengen-samarbejdet?

Man skal stadig medbringe de samme papirer som før Schengen, dvs. pas
eller anden rejselegitimation. Forskellen er blot at der normalt ikke er
kontrol ved grænsen. Du skal imidlertid stadig kunne legitimere dig hvis
de tyske myndigheder. De tyske myndigheder kræver et pas eller
"Ausweis", dvs. et offentligt udstedt ID-kort (hvis oplysninger
formodentlig skal opfylde nogle specifikke krav og i hvert fald skal
indeholde billede og nationalitetsangivelse).

> Jeg har både sygesikring,

Duer ikke. Det har ikke billede, og ingen nationalitetsangivelse. Du kan
hverken bevise at kortets oplysninger omhandler dig, eller at du er
dansk statsborger og dermed har ret til at opholde dig i Tyskland uden
visum.

> VISA-kort,

Duer ikke. Det er ikke udstedt af en offentlig myndighed, og det har
ingen nationalitetsangivelse.

> militært ID-kort,

Måske kan de tyske myndigheder acceptere det. Det skal i hvert fald leve
op til de tyske legitimationskrav, men det er ikke sikkert det rækker.
Jeg ville ikke satse på det. Den eneste sikre danske rejselegitimation
er passet.

> Hvad er bøden ellers hvis man bliver stoppet uden pas?

Det kommer an på hvad tysk ret siger om dette. Straffen kan også være
udvisning.

Hvis der er midlertidig grænsekontrol ved hjemrejsen til Danmark, kan du
også risikere at blive afvist.

TT




Erik Olsen (08-09-2002)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 08-09-02 09:24

Avatar wrote:
>
> Mit pas er udløbet og jeg har ikke nogen grund til få det fornyet
> endnu, men jeg står og vil gerne en tur til Tyskland på indkøb en
> gang snart.
>
> Kan jeg tage på indkøbstur over grænsen uden passet, da vi nu er med i
> Schengen-samarbejdet? Jeg har både sygesikring, VISA-kort, militært
> ID-kort, osv...

En af mine kolleger var tidligere på året i Frankrig uden pas.

> Spørgsmålet er vel så bare om det accepteres i stedet for et pas?

Officielt ID med foto, mener jeg, f. eks. kørekort. Dit militære ID
burde også være gangbart hvis det ikke er for gammelt.

> Hvad er bøden ellers hvis man bliver stoppet uden pas?

Ingen, mig bekendt, men du kan risikere ikke at blive sluppet igennem. I
dag er flyselskaberne langt mere krakilske end pasmyndighederne.

--
Venlig hilsen Erik Olsen
http://hjem.get2net.dk/erik_olsen/
brug OE Quotefix: http://jump.to/oe-quotefix


Thomas Thorsen (08-09-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Thorsen


Dato : 08-09-02 09:30

Erik Olsen skrev:

> En af mine kolleger var tidligere på året i Frankrig uden pas.

En af mine venner har engang hugget noget i en butik uden at blive
opdaget.

> Officielt ID med foto, mener jeg,

Og nationalitetsangivelse.

> f. eks. kørekort.

Duer ikke.

> Ingen, mig bekendt,

Det betyder ikke at der ikke er sanktioner.

TT




Peter Hansson (08-09-2002)
Kommentar
Fra : Peter Hansson


Dato : 08-09-02 09:37


"Thomas Thorsen" <tt1@thomasthorsen.dk> wrote in message
news:8UDe9.61362$ww6.4314612@news010.worldonline.dk...
>
> Det betyder ikke at der ikke er sanktioner.
>
Rigtig. Pasbek. gælder stadig.

§ 2. I øvrigt skal danske statsborgere ved udrejse fra og ankomst til landet
være forsynet med pas.

§ 31. Overtrædelse af § 2, stk. 1, § 3 og § 30, stk. 1 og 2, straffes med
bøde, hæfte eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil 6
måneder.



PH




Erik Olsen (08-09-2002)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 08-09-02 14:24

Thomas Thorsen wrote:
> Erik Olsen skrev:
>
>> En af mine kolleger var tidligere på året i Frankrig uden pas.
>
> En af mine venner har engang hugget noget i en butik uden at blive
> opdaget.

Ok, jeg tog fejl pga. at flyselskaberne accepterer anden legitimation
end pas.

--
Venlig hilsen Erik Olsen
http://hjem.get2net.dk/erik_olsen/
brug OE Quotefix: http://jump.to/oe-quotefix


Sander (08-09-2002)
Kommentar
Fra : Sander


Dato : 08-09-02 09:27


"Avatar" <mbk@newmail.dk> skrev i en meddelelse
news:3d7b02e4$0$132$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hvad er bøden ellers hvis man bliver stoppet uden pas?

En af vores bekendte, havde et udløbet pas. På en tysklandstur, havde hun
medbragt sin søns pas i stedet. Hun fik en bøde på 600 kr., hvilket jo også
er prisen, på et pas i dag.


Mvh. www.tjekmig.dk



Claus E Beyer (08-09-2002)
Kommentar
Fra : Claus E Beyer


Dato : 08-09-02 18:00

"Sander" <sander@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse
news:alf1oo$2re$1@sunsite.dk...
>
> "Avatar" <mbk@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3d7b02e4$0$132$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > Hvad er bøden ellers hvis man bliver stoppet uden pas?
>
> En af vores bekendte, havde et udløbet pas. På en tysklandstur, havde hun
> medbragt sin søns pas i stedet. Hun fik en bøde på 600 kr., hvilket jo også
> er prisen, på et pas i dag.

Hvis man blot tager sit eget udløbne pas med, får man så også en bøde? Selv
om passet er udløbet, viser det jo stadig hvem man er og burde vel derfor være
tilstrækkelig som krævet Schengen-legitimation?

Claus


Sander (08-09-2002)
Kommentar
Fra : Sander


Dato : 08-09-02 18:04


"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:alfvop$1q0a38$1@ID-62896.news.dfncis.de...

> Hvis man blot tager sit eget udløbne pas med, får man så også en bøde?
Selv
> om passet er udløbet, viser det jo stadig hvem man er og burde vel derfor
være
> tilstrækkelig som krævet Schengen-legitimation?
>
> Claus


Det ved jeg desværre ikke.


Mvh. www.tjekmig.dk



Bertel Lund Hansen (08-09-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 08-09-02 18:11

Claus E Beyer skrev:

>Hvis man blot tager sit eget udløbne pas med, får man så også en bøde?

Ja.

>Selv om passet er udløbet, viser det jo stadig hvem man er

Muligvis, men det viser ikke hvilket statsborgerskab du har.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Povl H. Pedersen (08-09-2002)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 08-09-02 22:08

On Sun, 08 Sep 2002 19:11:25 +0200,
Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:
> Claus E Beyer skrev:
>
>>Hvis man blot tager sit eget udløbne pas med, får man så også en bøde?
>
> Ja.
>
>>Selv om passet er udløbet, viser det jo stadig hvem man er
>
> Muligvis, men det viser ikke hvilket statsborgerskab du har.
>
Udløber mit statsborgerskab hver 10. år ?

Et 1 åe gammelt, og ikke annuleret pas viser også kun dit
historiske statsborgerskab.

Bertel Lund Hansen (08-09-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 08-09-02 22:25

Povl H. Pedersen skrev:

>Udløber mit statsborgerskab hver 10. år ?

Du argumenterer for at et ugyldigt pas skal kunne bruges som et
gyldigt.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Arne Feldborg (08-09-2002)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 08-09-02 23:19

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev Sun, 8 Sep 2002
21:08:09 +0000 (UTC)

>> Muligvis, men det viser ikke hvilket statsborgerskab du har.
>>
>Udløber mit statsborgerskab hver 10. år ?
>
Nej. Men du kan jo have ændret både navn, bopæl og statsborgerskab (ja
sågar også køn) efter at passet er udløbet.
Derfor kan et udløbet pas ikke bevise noget som helst.


--
mvh, A:\Feldborg

http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/opslag/
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/

Povl H. Pedersen (08-09-2002)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 08-09-02 23:35

On Mon, 09 Sep 2002 00:19:01 +0200,
Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote:
> "Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev Sun, 8 Sep 2002
> 21:08:09 +0000 (UTC)
>
>>> Muligvis, men det viser ikke hvilket statsborgerskab du har.
>>>
>>Udløber mit statsborgerskab hver 10. år ?
>>
> Nej. Men du kan jo have ændret både navn, bopæl og statsborgerskab (ja
> sågar også køn) efter at passet er udløbet.
> Derfor kan et udløbet pas ikke bevise noget som helst.

Ligesom et gyldigt pas heller ikke kan, uden at det checkes op
mod den store danske computer.

Du kan skifte alle dele, og stadig være i besiddelse af et
ikke udløbet pas. Hvis du har fået andet statsborgerskab,
så formoder jeg, at du skal aflevere det danske hvis du
kan finde det.

Løbetiden på et pas er bestemt af økonomiske forhold, ligesom
prisen ikke står mål med omkostningen.

Jens Tønnesen (08-09-2002)
Kommentar
Fra : Jens Tønnesen


Dato : 08-09-02 09:17

"Avatar" <mbk@newmail.dk> skrev den Sun, 8 Sep 2002 09:59:37 +0200 i
dk.videnskab.jura:

>Kan jeg tage på indkøbstur over grænsen uden passet, da vi nu er med i
>Schengen-samarbejdet?

Nej.

Passet er et 'rejsepas' og er det eneste gyldige legitimationsbevis
ved rejser i udlandet, også inden for schengen-samarbejdet. Fordi
paskontrollen er ophævet, så er det ikke ensbetydende med at der ikke
er nogen kontrol.

Du skal heller ikke vise din billet for at komme med toget, men du kan
risikere at blive snuppet af en billetkontrol.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408611
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste