Uskiftet bo med eller uden samtykke?
Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 08-09-02 03:18

Sådan som jeg læser arvelovens bestemmelser, er det
kun afdødes særbørn som skal give samtykke til at
længstlevende kan sidde i uskiftet bo (§ 9), hvorimod
fællesbørn slet ikke bliver spurgt (§ 8).

I familien råder dog nogen uenighed om emnet, idet
to medlemmer erindrer at have givet et sådant samtykke
overfor skifteretten. Begge tilfælde var: Faderen død,
to fællesbørn, ingen særbørn.

Er reglerne lavet om indenfor de seneste 8-10 år, eller
har jeg fået noget galt i halsen (tor mig - det sker).

Keld Lergren Nielsen
"40 års erfaring er ofte det samme som 1 års indlæring
og 39 års gentagelser. " Poul Jørgensen

Fra : bk

Dato : 08-09-02 03:26

det er korrekt.jeg prøvede det selv da min mor døde og jeg var,som
særbarn,den eneste som skulle give samtykke.
"Keld Lergren Nielsen" <keld.lergren.nielsen@nospam.dk> skrev i en
meddelelse news:alec0a$1as0$1@news.cybercity.dk...

Fra : MAndersen

Dato : 08-09-02 06:21

> [...]
>
> Er reglerne lavet om indenfor de seneste 8-10 år, eller
> har jeg fået noget galt i halsen (tor mig - det sker).

Hej.

Alle skal i princippet give tilladelse til at sidde i uskiftet bo, men hvis
børn er under 18 år, og dermed umyndige kan den efterlevende (værge for egne
børn) give tilladelse til selv at sidde i uskiftet bo.

MAndersen

Fra : Peter G

Dato : 08-09-02 08:14

"Keld Lergren Nielsen" <keld.lergren.nielsen@nospam.dk> wrote:

> [...]
>
> Er reglerne lavet om indenfor de seneste 8-10 år, eller
> har jeg fået noget galt i halsen (tor mig - det sker).

Nej. Deres erindring lyder underlig.
Fællesbørn behøves ikke give samtykke til uskiftet bo.

--
M.v.h. / Kind regards, Peter. Email address works.
Topposters will likely be killfiled. To avoid, follow netiquette.

Fra : TVN

Dato : 08-09-02 19:51

Da min mor døde for 11 år siden, skulle jeg ikke skrive under på noget, jeg
var 21 år, adopteret af min stedfar, han sidder stadivæk i uskiftet bo.
Men jeg ved så ikke om jeg er et sær(t)barn.

Min stedfars efterfølgende kæreste vil så gerne giftes med ham nu, de siger
at mine søskene og jeg skal skriver under på han forsat kan sidde i uskiftet
bo, så de kan blive gift og få fælles økonomi, det er jeg ikke særlig
begejsteret for da jeg ikke ønsker at dele min mors arv med min fars kærstes
børn.

Mvh
Thomas

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 08-09-02 19:45

TVN wrote:

> [...]
> begejsteret for da jeg ikke ønsker at dele min mors arv med min fars kærstes

Det er du helt berettiget i,
men for at ridse reglerne op, fællesbørn skal ikke spørges om uskiftet
bo, men alle særbærn, eller rettere, blot der er et særbarn,
men har du en ide om boets størrelse, så kan du du jo anmode om arve-
afkald mod din forholdsmæssige arvelod udbetalt.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : TVN

Dato : 08-09-02 20:30

> [...]
> men har du en ide om boets størrelse, så kan du du jo anmode om arve-
> afkald mod din forholdsmæssige arvelod udbetalt.

Ifølge min far drejer det sig om 100.000,-, som han ikke har råd til at
udrede, derfor vil han gerne have den underskrift.
De siger det er for at sikre hinanden inden han fylder 60, han bor i hans
kærestes hus, og de siger at hvis hun dør, så kan han ikke hente noget ud
fra huset, ikke engang hans egne ting.
Han ejer selv et hus som er udlejet.

Mvh
Thomas

Fra : Peter G

Dato : 09-09-02 06:25

"TVN" <tvn@vandsted-fjern_dette.com> wrote:

> [...]
> kærestes hus, og de siger at hvis hun dør, så kan han ikke hente noget ud

1) Som adoptivbarn opnår du samme rettigheder som ægtebørn (Adoptionslovens
§ 16 stk 2, skulle jeg mene)

2) Inden nyt giftermål er din stedfar forpligtet til at skifte med arvinger
(Arvelovens § 17 stk 2) medmindre alle arvinger giver skifte- eller
arveafkald.

3) Han vil SVJV altid kunne hente sine egne ting ved hendes død. Dog kan
dette rent praktisk være vanskeligt, da han nok skal kunne bevise det er
hans ting.