Manglende opfyldelse af aftale
Fra : Finn D Jørgensen

Dato : 08-09-02 02:36

Hej alle i denne super nyhedsgruppe...

Jeg skriver dette indlæg for at få svar på en konkret sag. Det drejer sig
om, at jeg i samarbejde med andre har arrangeret en fest. Til denne fest
engagerede vi bands og DJ's.

Det ene band fik aldrig taget sig sammen til at fremsende os den lovede
kontrakt. Vi har dog flere mundtlige aftaler på engagementet. Samtidig er
engagementet blevet bekræftet i en email, hvor bandet skriver at de glæder
sig til at komme osv.

Da tidspunktet for engagementet oprandt dukkede bandet desværre ikke op. Som
kompensation til alle gæsterne (500 stk) fik hver af disse to gratis fadøl i
vor bar (værdi 30,-), samtidig følte vi os nødsaget til i samråd med vores
vagter at engagere yderligere vagter, da vi skulle overbringe det kedelige
budskab for festen gæster. Dette blev gjort da vi forventede en smule "røre"
og måske mere på baggrund af ovenstående.

Nu er det så jeg gerne vil have svar på følgende:

Er det muligt for os at sagsøge bandet? og er der reelt en sag for os, eller
er den tabt på forhånd?

Hvis vi i givet fald sagsøger bandet, hvordan fastsætter vi så et beløb? Kan
følgende eksempel være realistisk:

Vi har mistet omsætning, da vi måtte forære 1000 fadøl væk, som normalt
ville have beløbet sig til 15.000.
Derudover er der de ekstra omkostninger til vagter.
Samtidig har vi et forventeligt imagetab i forbindelse med fremtidige
fester, hvor vi måske risikere manglende gæster, da de måske ikke stoler på
vores plakater med bands længere.

Er ovenstående et fornuftigt bud på hvad vi kan sagsøge bandet for? Eller
hvordan skal vi forholde os?

Håber på et hurtigt svar.

Mvh Finn Jørgensen

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 08-09-02 09:51

"Finn D Jørgensen" <fnif@yahoo.com> wrote in message
> [...]

> vores plakater med bands længere.
>
> Er ovenstående et fornuftigt bud på hvad vi kan sagsøge bandet for? Eller

Har du snakket med bandet efter festen? Det er mere om de indrømmer at der
er sket en fejl.
En mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig, men det er jo svære
at bevise at den mundtlige aftale eksisterende.
Spørgsmålet er om en dommer vil tro på at der foreligger en aftale på
baggrund af den trykte reklame eller om der skal mere til.
Hvis i kan bevise at i havde en aftale, skal i bagefter bevise at i har lidt
et økonomisk tab ved at den anden part ikke har opfyldt sin del af aftalen.
Det vil derfor nok være lidt svært at få erstatning på baggrund af et
"imagetab".

Med Venlig Hilsen

Morten Meizner Rasmussen

P.S Jeg er ikke advokat, og bygger kun dette ud fra min spinkelte
aftaleretslige viden.

Fra : Finn D Jørgensen

Dato : 08-09-02 11:48

> Har du snakket med bandet efter festen? Det er mere om de indrømmer at der
er sket en fejl.

Nej har endnu ikke snakket med bandet. Da vi ikke har kunnet få fat i dem.

> [...]
> Spørgsmålet er om en dommer vil tro på at der foreligger en aftale på
> baggrund af den trykte reklame eller om der skal mere til.

Jeg mener bare at når de nu pr. mail har bekræftet at de glæder sig til at
komme og spille, så burde det vel være nok til at bevise vores mundtlige
aftale. Eller?

> [...]
aftalen.
> Det vil derfor nok være lidt svært at få erstatning på baggrund af et

Ja det kan jeg godt se. Men kompensationen til gæsterne samt betaling for
ekstra vagter (se første indlæg) er jo et tab vi er blevet påført pga. deres
manglende opfyldelse af aftale. Det burde vel være muligt at få dækket.
Eller?

Finn Jørgensen

Fra : TGD

Dato : 08-09-02 16:55

"Finn D Jørgensen" <fnif@yahoo.com> skrev i en meddelelse news:VVFe9.61802

<KLIP>

> Jeg mener bare at når de nu pr. mail har bekræftet at de glæder sig til at
> komme og spille, så burde det vel være nok til at bevise vores mundtlige
> aftale. Eller?

Jeg tror ikke Morten R læste det ordentligt igennem. Det er sjældent jeg gør
det! Men forhør dig med en advokat, du har lidt et tab men spm. er om at det
er så stort at det ville dække advokatregningen.

Men et brev fra advokaten til bandet med et krav om erstatning eller en
retsag kunne sikkert gøre underværker, de har lidt svært ved at anfægte
aftalen.

<KLIP>

Fra : Peter G C

Dato : 09-09-02 13:41

"Finn D Jørgensen" <fnif@yahoo.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Er det muligt for os at sagsøge bandet? og er der reelt en sag for os,
eller
> er den tabt på forhånd?

Der er formentlig mulighed for erstatning.

> [...]
Kan
> følgende eksempel være realistisk:
>
> Vi har mistet omsætning, da vi måtte forære 1000 fadøl væk, som normalt

Tvivlsomt.

> Derudover er der de ekstra omkostninger til vagter.

Ok, men også lidt tvivlsomt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com