Stofas flexrate
Fra : Peter Loumann

Dato : 26-11-00 13:23

Så er det halvofficielt:
fra 1. jan. 2001 fordobler Stofa grænsen, fra 2000 til 4000 MB pr.
måned, til uændret pris.
Brugergruppen Run2net-Sjælland har netop udsendt et nyhedsbrev om det.
Det nævner, at Stofa ikke selv har fået opdateret sin
http://www.bedreinternet.dk/
endnu. Jeg anser kilden for helt pålidelig

--
hilsen pelo
http://home1.stofanet.dk/pelo/

Fra : Rune Klausen

Dato : 26-11-00 13:38

"Peter Loumann" <pelo@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Så er det halvofficielt:
> fra 1. jan. 2001 fordobler Stofa grænsen, fra 2000 til 4000 MB pr.
> måned, til uændret pris.

Det er stadig ikke meget, med min 256/128 ADSL linie henter jeg gerne 30+GB
pr md eller 30000+MB
Så køb hellere ADSL, det kan bedre betale sig....

-Rune

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 26-11-00 15:49

In <8vr072$pd2$1@news.inet.tele.dk> "Rune Klausen" <Rune@besked.com> writes:

>"Peter Loumann" <pelo@mail1.stofanet.dk> wrote in message

>Det er stadig ikke meget, med min 256/128 ADSL linie henter jeg gerne 30+GB
>pr md eller 30000+MB

Det er godt klaret, for med en 256kbit/sec, kan du hente max. ca: 1,7 GB
om dagen ved at hente i alle 24 timer.

Med en stofa-forbindelse vil det kun tage 6 timer.

/Martin

Fra : Simon Skals

Dato : 26-11-00 16:10

It seems Martin Moller Pedersen wrote:
>Med en stofa-forbindelse vil det kun tage 6 timer.

....og så er dén måneds kvote opbrugt.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 26-11-00 22:29

In <slrn9229uu.blk.spam@www.gid.dk> Simon Skals <spam@gid.dk> writes:

>...og så er dén måneds kvote opbrugt.

Jeg har stofa,men ikke flexrate, saa jeg betaler 7,20 kroner pr. time.

Mvh
Martin

Fra : Rune Klausen

Dato : 27-11-00 10:16

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> wrote in message

> Jeg har stofa,men ikke flexrate, saa jeg betaler 7,20 kroner pr. time.

hvad koster det så at hente 100GB?

Det er jo heller ikke altid at serverne kan køre fuld hastighed...

-Rune

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 27-11-00 11:33

In <8vt8n1$gf4$1@news.inet.tele.dk> "Rune Klausen" <Rune@besked.com> writes:

>"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> wrote in message

>hvad koster det så at hente 100GB?

Vaesentligt mindre i el, end du har
Jeg henter omkring 15 GB om maaneden, mest fri musik fra taper-friendly
bands fra etree.org servere. Det betaler jeg 500-600 kroner for om maaneden.

Hvis jeg skulle hente 100GB om maaneden, saa ville min el-regning gaar op og
mit forbrug om CD-R ligesaa. Begge dele har jeg ikke raad til.

Jeg fatter ikke hvordan du faar tid til at kigge paa dine 100GB om maaneden.
Det er mange spil og/eller divX film.

/Martin

Fra : Rune Klausen

Dato : 27-11-00 17:26

> Vaesentligt mindre i el, end du har
> Jeg henter omkring 15 GB om maaneden, mest fri musik fra taper-friendly
> bands fra etree.org servere. Det betaler jeg 500-600 kroner for om
maaneden.

med 2mbit ADSL kan man hente (2048/8)*0,85=0,2176MB/sec = 18,80GB/dag =
564GB/md (WOW det havde jeg ikke selv regnet med), og det koster kun en
tusse, at der så går lidt til el forbrug, + en milliard CD-R skiver er en
anden side af sagen...

> Hvis jeg skulle hente 100GB om maaneden, saa ville min el-regning gaar op
og
> mit forbrug om CD-R ligesaa. Begge dele har jeg ikke raad til.

hmmmm, mit forbrug falder vel hurtigt, når jeg ikke har flere penge til
cd-r/harddiske

> Jeg fatter ikke hvordan du faar tid til at kigge paa dine 100GB om
maaneden.
> Det er mange spil og/eller divX film.

Hvem siger at man ser på det man downloader ??
Jeg downloader så jeg kn have det godt med mig selv, men jeg er i skole, med
tanken om at min computer laver noget "fornuftigt" i stedet for bare at
stå....

-Rune, som downloader for hyggens skyld :)

Fra : Lars Jensen

Dato : 28-11-00 08:18

> hmmmm, mit forbrug falder vel hurtigt, når jeg ikke har flere penge til
> cd-r/harddiske
>
> -Rune, som downloader for hyggens skyld :)

Det med CD-R kommer jo nok til at gå lidt hurtigere nu hvor du skal give 4
kr. mere pr skive.... men hvad, du sætter vel bare prisen op på dine
warez.....

Lars

---- som skriver helt på egne vejne, lige gyldigt hvor dumt han
skriver........

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 28-11-00 09:03

"Lars Jensen" <lars@zulfo.dk> wrote in message

> Det med CD-R kommer jo nok til at gå lidt hurtigere nu hvor du skal give 4
> kr. mere pr skive.... men hvad, du sætter vel bare prisen op på dine
> warez.....

Nix, jeg køber bare mine skiver i Tyskland istedet.

En laterlig ting ved den afgift er også at hvorfor skal alle de små 'warez
pirater' betale afgift til musikere ??

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Rune Klausen

Dato : 28-11-00 14:10

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> "Lars Jensen" <lars@zulfo.dk> wrote in message

> Nix, jeg køber bare mine skiver i Tyskland istedet.
>
> En laterlig ting ved den afgift er også at hvorfor skal alle de små 'warez
> pirater' betale afgift til musikere ??

Ikke så meger warez piraterne, men mere dem som rent faktisk ikke bruger
deres cd-r skiver til noget ulovligt, de for skam lov til at betale en hel
del mere for deres cd'er, det er faktisk strengt. Så næsten beholde den lave
pris, så dem der har lyst kan kopiere deres musik.. ulo.....

-Rune

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 28-11-00 14:35

> [...]
lave
> pris, så dem der har lyst kan kopiere deres musik.. ulo.....

Ja hvad med papir hvorfor skal der ikke 4 kr,- afgift per side, eller hvad
med HD's eller ram eller .....

Det næste bliver vel at man skal betale afgift for at fløjte en melodi.

Nej Koda er godt nok for latterlige.

Fra : Sydfyns FM

Dato : 28-11-00 15:52

> [...]
> med HD's eller ram eller .....
>
> Det næste bliver vel at man skal betale afgift for at fløjte en melodi.

Næh, de varetager bare deres medlemmers interesser. I øvrigt er det Copy-Dan
der har indført afgiften - ikke KODA.

I øvrigt kan nogle jo få Copy-Dan afgiften tilbage, hvis man kan dokumentere
for anvendelsen.
Om det også gælder for private er jeg ikke sikker på.

Mvh

John K

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 28-11-00 16:28

In <900gpb$1c62$1@news.cybercity.dk> "Sydfyns FM" <sydfynsfm@hotmail.com> writes:

> [...]

>for anvendelsen.
>Om det også gælder for private er jeg ikke sikker på.

Det gaelder ikke for private.

/Martin

Fra : N/A

Dato : 28-11-00 20:16

Fra : Sydfyns FM

Dato : 28-11-00 20:16

> Copy-Dan

> dokumentere
>
> Okay da, så er Copy-Dan latterlige.

Set med radiomessige øjne burde man nok nærmere skirve noget i retning af
"Copy-Dan er også latterlige" - men det er en helt anden historie.

> Det er kun firmaer der kan få penge tilbage, og de har et enormt papir
> nuseri pga det :(((

Tak, det kender jeg godt. Det er også derfor jeg aldrig har søgt om at få
penge retur til vores station. Arbejdet (og dermed omkostningerne) er for
store i forhold til det vi kan få retur.

Det kunne være man skulle begynde at arrangere busture til
elektronikbutikkerne i Tyskland. Der skal ikke købes mange medier før såden
en tur er tjent hjem.

Mvh

John K

Fra : Flemming Hansen Sven~

Dato : 28-11-00 21:17

Der er skam også masser af postordrefirmaer syd for grænsen der gerne vil ha'
vores
penge....Flemming

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 28-11-00 23:35

Hej...

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote:

>Ja hvad med papir hvorfor skal der ikke 4 kr,- afgift per side, eller hvad
>med HD's eller ram eller .....

Bare rolig! - Det kommer - I Tyskland er der netop indført tilsvarende
afgift på CDR brændere, forløbig kun fra producenten HP, og i Østrig er
de ved at indføre "copy-dan" afgift på harddiske ! - Men, man forventer
at disse afgifter indenfor det næste halve år kommer i EU regi, og
dermed kommer til at gælde i alle medlemslande..

Kilde: Comon's nyhedsbrev de seneste par dage.
--
M.v.h. Ole

Fra : Rune Klausen

Dato : 28-11-00 14:08

> [...]
>
> Det med CD-R kommer jo nok til at gå lidt hurtigere nu hvor du skal give 4
> kr. mere pr skive.... men hvad, du sætter vel bare prisen op på dine

prisen op, hvilken pris ?
Jeg sælger absolute ingen ting!

Der finde meget lovligt på nettet, som fylder en hel del, hvis du skulle
være i tvivl, man kan høre live radio, se film, og meget andet........

> Lars
>
> ---- som skriver helt på egne vejne, lige gyldigt hvor dumt han
> skriver........

Tjaaa, det er jo op til dig.........

-Rune

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-11-00 17:11

In article <8vr7sg$77m2p$1@gjallar.daimi.au.dk>, tusk@daimi.au.dk
(Martin Moller Pedersen) wrote:

> Det er godt klaret, for med en 256kbit/sec, kan du hente max. ca: 1,7 GB
> om dagen ved at hente i alle 24 timer.

Det er lidt af en underdrivelse - 2,2 er tættere på svaret.

Alligevel ville man med dit tal kun udnytte linjen noget der ligner 50%
hvis man henter 30 GB hjem om måneden.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Rune Klausen

Dato : 26-11-00 18:38

> Det er godt klaret, for med en 256kbit/sec, kan du hente max. ca: 1,7 GB
> om dagen ved at hente i alle 24 timer.

du kan da vist ikke regne...

> Med en stofa-forbindelse vil det kun tage 6 timer.

og efter 6 timer kommer det til at koste kassen, det gør det altså ikke ved
ADSL, det er det som er det samrte...
så kan man jo bare købe en 2048/512 hvis det er det som man vil, jeg har
bestilt min!
Jeg glæder mig sku til at se mit forbrug på 100+GB pr md

-Rune

Fra : Peter Bleiken

Dato : 26-11-00 20:17

On Sun, 26 Nov 2000 18:37:43 +0100, "Rune Klausen" <Rune@besked.com>
wrote:

>Jeg glæder mig sku til at se mit forbrug på 100+GB pr md

Din ISP er nok også glad for at have dig som kunde. Nu er de da fri
for at skulle tænke på hvordan de skal bruge deres overskud.

Dit forbrug er jo ikke norm for danske internetbrugere, så derfor er
Flexrate jo et godt alternativ for de fleste almindelige hvide
mennesker, der ikke har et extremt trafikforbrug.

Men for dig er flatrate naturligvis det bedste.

/Peter Bleiken
http://www.bleiken.com/

Fra : Simon Skals

Dato : 26-11-00 22:35

It seems Peter Bleiken wrote:
>Dit forbrug er jo ikke norm for danske internetbrugere, så derfor er
>Flexrate jo et godt alternativ for de fleste almindelige hvide
>mennesker, der ikke har et extremt trafikforbrug.

Det løber nu alligevel hurtigt op, selvom man ikke er ekstrem. 1 GB kan let
klattes væk på almindelig surf, mail, news, etc.

Og man må forvente, at folk, der ønsker at bruge flere hundrede kroner pr.
md. på deres Internet, trods alt har et vist forbrug.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-11-00 23:00

On 26 Nov 2000 21:35:05 GMT, Simon Skals <spam@gid.dk> wrote:

>Det løber nu alligevel hurtigt op, selvom man ikke er ekstrem. 1 GB kan let
>klattes væk på almindelig surf, mail, news, etc.

Det er nu aldrig lykkedes mig at komme væsentligt over 1GB/md, selv om
jeg synes, jeg er rigtig meget på. Men sådan er vi så forskellige.

>Og man må forvente, at folk, der ønsker at bruge flere hundrede kroner pr.
>md. på deres Internet, trods alt har et vist forbrug.

Jow. Nu startede jeg den her tråd for at viderebringe en nyhed, som
ganske vist har været oppe før, men i *mere* rygtepræget form. Jeg
forstår ikke, hvorfor enhver oplysning om flexrate skal resultere i en
heftig diskussion af forbrugsmønstre & rimelighed, ofte med moralsk
farvede udbrud om "overforbrug" o.lign. Hvorfor kan vi ikke bare
acceptere, at flexrate ser sådan ud og er fordelagtigt for et bestemt
udsnit af forbrugerne? - så vidt jeg kan se et *meget* bredt udsnit.

--
hilsen pelo
http://home1.stofanet.dk/pelo/

Fra : Simon Skals

Dato : 26-11-00 23:38

It seems Peter Loumann wrote:
> [...]
>acceptere, at flexrate ser sådan ud og er fordelagtigt for et bestemt
>udsnit af forbrugerne? - så vidt jeg kan se et *meget* bredt udsnit.

Der er ingen lov, som siger, at en tråd på Usenet skal holde sig stringent
til emnet fra trådens første posting.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Peter Loumann

Dato : 27-11-00 00:00

On 26 Nov 2000 22:37:52 GMT, Simon Skals <spam@gid.dk> wrote:

>Der er ingen lov, som siger, at en tråd på Usenet skal holde sig stringent
>til emnet fra trådens første posting.

Dybt enig . Hvis mit indlæg kunne læses anderledes, har jeg trykt
mig meget dårligt ud. Men se bare næste indlæg, som jeg *ellers* er
meget enig med:

On Sun, 26 Nov 2000 23:36:47 +0100, "Jesper Sørensen"
<jlc@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Det er jo nogle af os der [...] ikke downloader flere 100 ulovlige biograf
>film og spil om måneden.

Jeg undres! Hvorfor udløser simple statements om flexrate regelmæssigt
moralsk dundertale og voldsomme insinuationer?

--
hilsen pelo
http://home1.stofanet.dk/pelo/

Fra : 007

Dato : 27-11-00 02:24

On Sun, 26 Nov 2000 22:59:48 +0100, Peter Loumann
<pelo@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Det er nu aldrig lykkedes mig at komme væsentligt over 1GB/md, selv om
> jeg synes, jeg er rigtig meget på. Men sådan er vi så forskellige.

Jeg fik min kabelmodem forbindelse for lidt ovetr 2 uger siden (såvidt
jeg husker), på den tid er der røget ca. 7,5GB gennem linien
(up+down)...
Men det skyldes mest at jeg står og mangler en ny disk, den gamle på
10GB er for længst fyldt ud...
Det er ikke svært at hente meget, spørgsmålet er om man har brug for
det man henter...

--
007
AKA

Fra : Rune Klausen

Dato : 27-11-00 07:31

"007" <007@agent007.dk> wrote in message
newsd32t4jg4fhrc89lhpq31lsa3l1rssl5u@4ax.com...

> [...]
> 10GB er for længst fyldt ud...
> Det er ikke svært at hente meget, spørgsmålet er om man har brug for

Det er jo det, man henter helvedes meget bras, til ingen verdens nytte...

-Rune

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 27-11-00 09:30

"Simon Skals" <spam@gid.dk> wrote in message

> [...]
>
> Og man må forvente, at folk, der ønsker at bruge flere hundrede kroner pr.
> md. på deres Internet, trods alt har et vist forbrug.

Ja eller streaming radio/video

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 27-11-00 09:29

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> wrote in message

> Det er godt klaret, for med en 256kbit/sec, kan du hente max. ca: 1,7 GB
> om dagen ved at hente i alle 24 timer.

Du ved vist ikke noget om netexpress.

Med netexpress 256 kan man hente 26.8 Kbyte/s hvilket svarer til 2.2
Gbyte/døgn !!

> Med en stofa-forbindelse vil det kun tage 6 timer.

ja og så er din måneds kvote brugt.

Men jeg kan hente 2.2 gbyte/døgn hvilket svarer til 66 gbyte/måned
Du har 2 gbyte fri trafik, så du skulle tilsvarende betla for 64 Gbyte
Så du skulle selv betale for ca. 65536 Mbyte traffik, af hvad er det nu .25
kr/Mbyte = 16384 kr per MÅNED !!!!

Så jeres hurtige hastighed er MEGET dyr hvis man henter noget.

Jaja nu siger i allesammen jamen folk der henter så meget henter warez og
film osv.
Men hvis man nu ønsker at køre linux, og henter de 3-4 mest populære dists.
så er man hurtigt oppe på 4-5 Gbyte !!!

Nej så længe stofa ikke har flatrate er deres forbindelse ikke et brugbart
alternativ, efter min mening
Jeg vil forresten hellere have Proaccess som min arbejdsgiver betaler )
Som forresten også er 512 Kbit/s nå ja det blvier lige ca 32768kr per måned
i skal betale for trafikken :))))

Fra : N/A

Dato : 04-12-00 14:22

Fra : N/A

Dato : 04-12-00 14:22

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 04-12-00 14:22

On Mon, 04 Dec 2000 14:12:47 +0100, Ghashûl wrote:

>Hvis man ser to timer streaming video på 300Kbit/s hver dag løber det
>op i ca. 6340MB om måneden KUN for video udsendelsen.

Og hvor realistisk er det at du sidder på din flade 2 timer hver dag i ugen
og ser stremet video?
Hvis du mener det er realistisk, så er jeg skræmt!

--
Søren O.

Bedøm din edbforhandler på http://edbforhandlere.dk

Fra : Karsten W. Schmidt

Dato : 04-12-00 17:03

> Og hvor realistisk er det at du sidder på din flade 2 timer hver dag i
ugen
> og ser stremet video?
> Hvis du mener det er realistisk, så er jeg skræmt!

Jeg vil nok indrømme at det ville være rimelig realistisk at jeg ville have
det til at køre 4-5 timer om dagen hvis jeg fx kunne se tv-dk på den måde

- Karsten

Fra : N/A

Dato : 04-12-00 20:40

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 04-12-00 20:40

On 4 Dec 2000 16:55:03 GMT, Jesper Skriver wrote:

>Hvor meget ser du TV, hvordan bruger du dit TV ?

Hvis jeg betalte pr. time kunne jeg snildt finde ud af at skære ned.
Som "live" underholdnings/nyhedsmedie (evt. for ungerne) er der vel heller
ikke mange steder hvor internettet konkurrerer direkte med fjernsynet.

Pointen er vel blot at man ikke behøver øde ressourcer væk blot fordi man
kan, og det tilfældigvis ikke koster een selv noget på kort sigt.

Fra : N/A

Dato : 04-12-00 23:06

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 04-12-00 23:06

On 4 Dec 2000 20:17:30 GMT, jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:

>Men det er der folk som gør - princippet om flatrate er et usundt princip,
>som blot gør det dyrere for de som bruger nettet "ansvarligt".

Jo, men hvem bestemmer hvor grænsen for "ansvarlig" brug af nettet
ligger, hvis det er op til udbyderen er den meget lille, og hos
forbrugeren er den stor, så allerede der er der problemer med grænsen
for ansvarligt brug af nettet.

NB.

Prøv at rette blikket mod Tyskland, deres priser er meget lavere, og
deres hastighed er noget større end 256/128 på ADSL.

(Klager modtages, men behandles ikke.)

Jan Henning Larsen

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-12-00 01:20

Jan Henning Larsen <janh@larsen.mail.dk> wrote:

>Jo, men hvem bestemmer hvor grænsen for "ansvarlig" brug af nettet

Det smarteste er, at den, der betaler forbruget, bestemmer. Alt andet
fører til plænevanding med mælk.

Det vil sige, at hvis du selv betaler de variable omkostninger, din
trafik forårsager, slipper du for, at andre blander sig eller begynder
at indskrænke dine forbrugsmuligheder.

--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 05-12-00 15:50

On Tue, 05 Dec 2000 01:19:45 +0100, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>Det vil sige, at hvis du selv betaler de variable omkostninger, din
>trafik forårsager, slipper du for, at andre blander sig eller begynder

Dette er ikke et svar, på det jeg spurgte om, for ud af dit svar
kommer man bare med spørgsmålet igen.

Hvor ligger grænsen, skal man betale for sin trafik med det samme man
logger på, for så hopper vi 6-7 år tilbage, og den vej skal vi slet
ikke.

Hvis man følger lidt med, så er der boligforeninger der starter med
eget telefoni & internet, til priser langt under eks. TD, så kan man
også forvente at eks. TD må sænke sine priser for at kunne være med,
hvis de ikke gør det mister de bare kunder.

I Nordjylland, er der opstart til at man kan ringe alt det man vil
indenfor landets grænser for 150,- pr mdr, det er næsten hvad du bare
skal give i abb. hos TD, og hvis internette bliver i samme pris
klasse, er man da ikke villig til at betale for sin trafik.

Fra : N/A

Dato : 05-12-00 16:23

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 05-12-00 16:23

On Tue, 05 Dec 2000 15:08:17 GMT, apj@nerd.dk (Andreas Plesner
Jacobsen) wrote:

>Hvorfor ikke? Hvad er der galt med betaling efter forbrug?

Ja, så betalt du bare.

Fra : Claus J

Dato : 05-12-00 23:55

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@nerd.dk> skrev i en meddelelse news:slrn92q171.irc.apj@dustpuppy.worldonline.dk...

> Hvorfor ikke? Hvad er der galt med betaling efter forbrug?

Det er en halvvejs ideologisk diskusion, Andreas.

Personligt mener jeg, at et statsfinancieret højhastigheds, flatrate
produkt til alle indbyggere i Dannevang er det der skal stræbes imod.
Dette er for tiden ren utopi at forestille sig...

I vort lille ressource fattige land, har vi ikke en chance for at
deltage i det teknologiske race, der hurtigt globaliseres, og hvor
man falder af karusellen, hvis teknologiske landvindinger som ADSL
hæmmes af at folk ikke tør bruge dem. Jeg ønsker ingen danske
forældre med sund økonomisk sans skal bede deres børn om at holde
igen med anvendelsen - tværtimod.

Ligesåvel som alle i dag har adgang til vore fortorve, så håber jeg
vi om kort tid vil se, alle har adgang til nettet - hele tiden og
uden hensyn til om man har forbindelse til et site i USA eller i DK.

Det er imidletid helt sikkert, at dette ikke bliver dagligdag ved at
skulle drives fra politisk hold. Det vil kun kunne ske markedsdrevet.
Derfor er flatrate et perfekt skridt på vejen.

For mig er advarslen mod flatrate samme type rød klud, som det vel
vel er for en miljøaktivist at få modstand mod et forslag om at
alle offentlige transportmidler gøres gratis - han er ligeglad med
om nogen så kører med toget døgnet rundt - bare færre kører bil.

Tilsvarende er jeg ligeglad med om der sidder nogle få og skamfiler
de transatlantiske linier - bare flertalet får gavn af produktet.
Lidt ligesom jeg ikke bekymrer mig synderligt om de få de udnytter
vore sociale systemer til grænsen isf. selv at yde, så længe jeg
tror på at det er til overordnet gavn.

MVH

Claus J

Fra : N/A

Dato : 06-12-00 01:29

Fra : Claus J

Dato : 06-12-00 01:29

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@nerd.dk> skrev i en meddelelse news:slrn92qu1p.irc.apj@dustpuppy.worldonline.dk...
> Nej, meget lidt ideologisk, meget finansiel, for hvis produkterne ikke
> kan realiseres med ordentlig fortjeneste bliver de trukket tilbage igen.

Lad mig lige reformulere: For _mig_ er det et ideologisk emne.
Du kender vist min indstilling til rentabiliteten; og jeg har endnu
ikke set noget der kan overbevise mig om det modsatte - uanset hvor
mange gange du forfægter dit synspunkt. Forresten tror jeg ikke
produkterne ville forsvinde selv med ganske ringe fortjeneste, idet
et liberaliseret marked reelt ikke vil tillade en udbyder at stoppe.

> Ja, personligt, men der er også dem der mener at Internettet gør os
> dårligere til at kommunikere.

Tjah. Ideologi er noget sjovt noget. Alle er ikke enige

> Internet ift markedsøkonomien handler om at firmaer kan bruge Internet
> til at kommunikere, ikke at lille Martin kan chatte på dating.
> Det er jo ikke sådan at folk ikke kan blive landmænd selvom de ikke er
> født på en gård?

Jeg er helt med på hvad du mener. Mener du ikke markedskræfterne
råder på privatkunde området? Eller mener du kun internettet vil
få betydning inden for B2B?

> Sludder, kommunikation, som det handler om har ikke meget med ADSL at
> gøre, ADSL er blot noget der gør det mere behageligt.

ADSL er et eksempel. Min pointe er, at _flatrate_ giver en generel
mulighed (IDSN, ADSL, whatever) for at anspore den brede anvendelse
af internettet - også til at slå et telefonnummer op eller kigge i
et webleksikon, fordi det ikke er dyrere end at slå op en telefonbog.

> Ja, lad os lægge mere administration på et enkelt centralt organ, det
> har virket så godt før.
> Helt ærligt: En vigtig del af det danske samfund er Internet ikke, og
> det bliver det heller ikke foreløbig.

Hvilken administration? Der er da vel netop mindre administration
end ved minut/Mb takst. For nu at blive ved fortorvet, så er der
da ikke mere edministartion ved at lade folk gå/løbe som det passer
dem mod at betale skat end ved at opkræve kilometertakst...

Og - så deler vi ikke opfattelse af nettets betydning i den ganske
nære fremtid, dvs den min unger gerne skulle oprages til at leve i.

> Til at fordyre det for de forkerte. Det eneste flatrate giver for de
> mennesker er viljen til at springe på nettet til en fast pris, selvom de
> fleste ville kunne komme på for færre penge.

Jeg diskuterer stadig ikke pris og fordyrelser. Her er vi enige,
idet jeg ikke anfægter at det bliver (lidt) dyrere for mig at en
eller anden synes det er sjovt at streame video til sin tomme
lejlighed medens han er på arbejde. Jeg siger bare, at jeg er
villig til at betale den pris, fordi jeg mener flatrate har andre
fordele.

Fra : N/A

Dato : 06-12-00 07:42

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-12-00 07:42

apj@nerd.dk (Andreas Plesner Jacobsen) wrote:

>Det var ikke min analogi, men sjovt nok mener jeg den kom fra en anden i
>branchen, der burde vide hvad han taler om, det er da underligt at der
>er så bred enighed om økonomien i flatrate/ADSL.

Jeg fjerner lige din fut, for den misforståelse må jeg hellere få
rettet i den gruppe, hvor den er opstået:

Jeg er i stålbranchen. Min eneste tilknytning til internet-branchen
er, at jeg er kunde og ikke ønsker at se kvaliteten af min
internetforbindelse reduceret pga. de problemer, en kunstig
prissætning som flat rate pr. automatik vil medføre.

Når købmanden bestiller for lidt mælk hjem for at begrænse folks flat
rate-plænevanding med mælk, går det nemlig også ud over os, der
betaler ham pr. liter.

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-12-00 16:30

Jan Henning Larsen <janh@larsen.mail.dk> wrote:

>Dette er ikke et svar, på det jeg spurgte om, for ud af dit svar
>kommer man bare med spørgsmålet igen.

Så har du ikke forstået mit svar.

>Hvor ligger grænsen, skal man betale for sin trafik med det samme man
>logger på, for så hopper vi 6-7 år tilbage, og den vej skal vi slet
>ikke.

Hvorfor ikke? Forbrugsafregning er sundt købmandsskab. Det forældes
aldrig.

Det, der især irriterer mig er, at folk mener, at forbrugsafregning
automatisk gør produktet dyrere. Det kan jeg ikke se. Tværtimod.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 05-12-00 19:21

On Mon, 04 Dec 2000 22:05:53 GMT, Jan Henning Larsen wrote:

> [...]
>ligger, hvis det er op til udbyderen er den meget lille, og hos
>forbrugeren er den stor, så allerede der er der problemer med grænsen

Jeg går ind for princippet at hver enkelt betaler mindst muligt, og hvad
er rimeligt, ved flat rate, der betaler de fleste for de få.

>Prøv at rette blikket mod Tyskland, deres priser er meget lavere, og
>deres hastighed er noget større end 256/128 på ADSL.

Konkrete eksempler modtages gerne (og noget som kan fåes generelt,
og ikke kun i en enkelt boligforening), alt hvad jeg har set tyder
på det modsatte, f.eks. har Deutche Telecom ikke åbnet for adgangen
til kobberet som TDK har.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Peter Loumann

Dato : 05-12-00 20:56

On 5 Dec 2000 18:21:13 GMT, jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:

>Konkrete eksempler modtages gerne (og noget som kan fåes generelt,
>og ikke kun i en enkelt boligforening)

Ja tak!

>alt hvad jeg har set tyder på det modsatte

Det er bestemt også mit indtryk. Det tyske ComputerBild kommer hver
14. dag og bringer som regel en opdateret oversigt over udbydere, med
takster. Jeg har godtnok ikke nærlæst, men umiddelbart har det bestemt
ikke været rørende. Nu har jeg ikke lige sidste nummer ved hånden, men
nyeste skulle være i danske kiosker fra ca. i morgen.

--
hilsen pelo
http://home1.stofanet.dk/pelo/

Fra : Peter Loumann

Dato : 07-12-00 18:02

<janh@larsen.mail.dk> wrote:

>Prøv at rette blikket mod Tyskland, deres priser er meget lavere

Nyudkomne ComputerBild 25/2000: billigste tilbud for storforbrugere:
AOL Flatrate til 78 DM = 300 dkr/md, vilkår: 12 måneders opsigelse.
Det er ganske rigtigt billigt for virkelige storforbrugere. Men er det
meget forskelligt fra danske tilbud? For mig ville det være væsentligt
dyrere end Stofas Flexrate.

>, og deres hastighed er noget større end 256/128 på ADSL.

Nu er det desværre nogen tid siden, bladet sidst havde sin
*detaljerede* test. Kvaliteten af ovennævnte forbindelse kaldes
mådelig. Det går formentlig på en eller anden kombination af hastighed
og stabilitet. Jeg ville kalde min stofa-forbindelse god.

--
hilsen pelo
http://home1.stofanet.dk/pelo/

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 05-12-00 16:23

On 4 Dec 2000 20:17:30 GMT, Jesper Skriver wrote:

>Men det er der folk som gør - princippet om flatrate er et usundt princip,
>som blot gør det dyrere for de som bruger nettet "ansvarligt".

Vi er enige.
Det er netop min pointe.
Jeg mener da ikke at have givet udtryk for andet.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-12-00 19:36

On Mon, 04 Dec 2000 14:12:47 +0100, Ghashûl <ghashul@ghashul.dk>
wrote:

> [...]
>op i ca. 6340MB om måneden KUN for video udsendelsen.
>
>De 300Kbit/s er det som f.x. vidnet.com sender med (kan vælge lavere

Man skulle vælge lavere, hvis man betaler for båndbredden ;)

--
- Pede
Professionel nørd

Tilhørsforhold/disclaimer: http://www.ter.dk/disclaimer/

Fra : Dragon

Dato : 16-12-00 09:39

Og hvad så? Er der da mere slid på linjerne, når de bliver brugt? EMC (eller
hvad det nu hedder) er formentlig ikke det store problem på fiberoptik ?-)

>Og hvor realistisk er det at du sidder på din flade 2 timer hver dag i ugen
>og ser stremet video?
>Hvis du mener det er realistisk, så er jeg skræmt!

Jeg betaler for kabel-tv og internet. Hvis der er et bedre program udbud på
web-tv end på kabel-tv bruger jeg selvfølgelig det ! Det er en del af den
service jeg betaler for og sådan er dét bare. En af fiduserne ved
kabelforbindelser er jo netop at de giver den mulighed.

Jeg hørte for et års tid siden, at samtaleomkostningerne hos teleselskabet
var faldet til 20% i løbet af de sidste ti år, men det er minuttaksterne da
vidst ikke? Hvorfor skulle jeg tro det stiller sig anderledes med
internettrafikken?

(Og hvis I vil til at brokke jer over serviceomkostninger, skal det lige
indskydes at min telefonforbindelse var fejlmeldt ni gange i løbet af nogle
måneder inden der til sidst blev lagt nye kabler ind. Men det hører jo
egentlig hjemme et helt andet sted.)

Jeg læste da også om noget sattelit halløj med ubegrænset trafik for
150/md - dog kun downstream, men det er jo også den i brokker jer over.
Desuden er der jo utallige kollegier, som leverer 'gratis' internet så kan
man jo undre sig over hvordan det kan lade sig gøre *G*

- Dragon

Fra : Rasmus Waehrens

Dato : 26-11-00 21:57

> [...]

>Det nævner, at Stofa ikke selv har fået opdateret sin
>http://www.bedreinternet.dk/
>endnu. Jeg anser kilden for helt pålidelig

Yep, og derudover kommer de medio med IP-telefoni. For 150 kr om
måneden får man flatrate telefon (i hele Danmark) via sit kabelmodem.
--
Rasmus Waehrens
Prophet on a mission from HesteFest.dk

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 26-11-00 23:37

For et stykke tid siden var der en engelsk internetudbyder der gik konkurs
pga. disse megabrugere, så egentlig er Stofa`s koncept jo nok ikke helt ved
siden af da de jo "sundt nok" ønsker at fortsætte deres succes med hurtigt
internet.

Det er jo nogle af os der synes det er dejligt at siderne kommer frem som
skidt fra en spædekalv, og som ikke downloader flere 100 ulovlige biograf
film og spil om måneden.

mange hilsner til både de store og små internet brugere.

Fra : 007

Dato : 27-11-00 02:27

<jlc@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> siden af da de jo "sundt nok" ønsker at fortsætte deres succes med hurtigt

Øhh... Udbyderen gik konkurs fordi han leverede *gratis* internet.
Udbyderens indtægter kom fra reklamer a la all-advantage, som kunden
havde oppe på sin skærm - desværre lykkedes det en 13 - 14 brugere at
være så meget på (24timer/døgn og *fuldt* tryk på linien hele tiden)
at ISP'en gik konkurs - dette har ikke noget at gøre med flatrate -
hans koncept hed ads n' 0-rate...

Fra : Allan Joergensen

Dato : 27-11-00 10:05

007@agent007.dk <007@agent007.dk> wrote:

> [...]
>være så meget på (24timer/døgn og *fuldt* tryk på linien hele tiden)
>at ISP'en gik konkurs - dette har ikke noget at gøre med flatrate -

Jeg har nu ellers hørt om ISP'er i udlandet, der har måttet droppet
flatrate Internet.

--
Allan Joergensen (AJ1382-RIPE) - [DW] on the Undernet
Homepage: <URL:http://www.nowhere.dk/>

Fra : Simon Skals

Dato : 27-11-00 17:00

It seems Allan Joergensen wrote:
>Jeg har nu ellers hørt om ISP'er i udlandet, der har måttet droppet
>flatrate Internet.

Har du eksempler på disse?

Jeg tror det er decideret ødelæggende for forretningen, hvis man - efter at
have skrabet flere tusinde ADSL-kunder hjem på flatrate-tilbud - pludselig
går tilbage til fx byte-betaling.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Lars Jensen

Dato : 28-11-00 08:25

> Har du eksempler på disse?
>
> --
> Simon Skals <spam@gid.dk>

Måske ikke helt, men næsten:

Tunge brugere koster Internet-udbydere 8.000 kr. om måneden

Engelske Internet-udbydere har problemer med at få deres forretning til at
løbe rundt. Tilbud om ubegrænset surftid (flatrate) bliver udnyttet
fuldt ud af en lille gruppe af superbrugere. Den første Internet-udbyder i
England, som lancerede et abonnement med ubegrænset surftid, Ezesurf, gik i
betalings-standsning i sidste uge. Direktøren for AltaVista UK, Andy
Mitchell, måtte træde tilbage onsdag, fordi firmaet ikke som
planlagt kunne lancere ubegrænset Internet-adgang. Flere end 270.000 brugere
havde ladet sig forhåndsregistrere til servicen.

AltaVista og World Online siger, at det tidligere engelske statsmonopol
British Telecom fortsat tager meget høje priser for den del af dial-up
forbindelsen, som teleselskabet kontrollerer. Det betyder, at
Internet-udbyderen faktisk betaler per minut, selvom kunden kun skal betale
en fast pris.

En undersøgelse, som World Online gennemførte blandt sine engelske
"Freedom24" kunder i juni, viser at 79 pct. er koblet op mindre end tre
timer om dagen. Men 2 pct. er online mere end 10 timer daglig, og 99 kunder
bruger tjenesten over 20 timer om dagen.

World Online fandt frem til en lille gruppe på 6 brugere, som var koblet op
over 23 timer om dagen - rekorden lå på 23 timer og 50 minutter. En af dem
forklarede, at han havde installeret et webcam i sin garage, som han brugte
til at holde øje med sine klassiske biler fra arbejdet.

De seks brugere koster selskabet over 8.000 kr. om måneden hver, mens
betaler kun 60 kr. for deres abonnement med ret til at surfe ubegrænset.
Konkurrenten Breathe.com spærrede i sidste måned forbindelsen til 500
brugere, som belastede systemet for meget, men World Online vil endnu ikke
sige, om firmaet vil gribe til lignende drastiske metoder.

To andre store engelske Internet-udbydere, LineOne og Callnet800, stopper
med at tilbyde flatrate-abonnement i september, og Virgin Net har udskudt
sine planer om et Internet-abonnement med fri surftid.

(Kilde: IDG.net, The Industry Standard)

-------

Lars B

Fra : Simon Skals

Dato : 28-11-00 12:30

It seems Lars Jensen wrote:

>Måske ikke helt, men næsten:
>
>Tunge brugere koster Internet-udbydere 8.000 kr. om måneden

Artiklen omhandler dial-up, hvilket i mine øjne ikke er særlig relevant i
denne sammenhæng: Det er jo primært ADSL, der er alternativet til Stofanet.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : N/A

Dato : 28-11-00 16:10

Fra : Simon Skals

Dato : 28-11-00 16:10

It seems Bjørn Vaggen Konestabo wrote:
>Det burde ikke komme som noen overraskelse på noen.
>
>Realitetene:
> 1. Trafikk koster.
> 2. Flatrate favoriserer tunge brukere.
> 3. Flexrate favoriserer lette brukere.

En anden realitet:

Priserne på flatrate-ADSL i Danmark er styrtdykket det sidste lille års
tid. Det favoriserer *alle* brugere.

>Da det er flere av de lette brukerne enn de tunge er det dårlig
>forretning å velge flat rate med mindre man setter prisen så høy
>at de med høyt forbruk i stor grad betaler for seg selv.

Hvem tror du oplever størst vækst for tiden? Stofanet og deres flexrate
eller flatrate ADSL-udbyderne?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Allan Joergensen

Dato : 29-11-00 09:12

Simon Skals <spam@gid.dk> wrote:

>Priserne på flatrate-ADSL i Danmark er styrtdykket det sidste lille års
>tid. Det favoriserer *alle* brugere.

Det er muligt det favoritiserer brugerne, men:

>Hvem tror du oplever størst vækst for tiden? Stofanet og deres flexrate
>eller flatrate ADSL-udbyderne?

Er det vigtigt? Er det ikke vigtigere at de firma der udbyder det er
økonimiske i vækst? Det er trods alt ikke bistandsorganisationer. Jeg
har hørt hvad det ville koste Telia at etablere eget ADSL net i Danmark.
Det er ikke småpenge, det ville koste pr. bruger for at holde det
nuværende prisniveau.

--
Allan Joergensen (AJ1382-RIPE) - [DW] on the Undernet
Homepage: <URL:http://www.nowhere.dk/>
640k ought to be enough for anyone. - Bill Gates 1981

Fra : N/A

Dato : 29-11-00 10:45

Fra : Lars Jensen

Dato : 29-11-00 10:45

> Hvis kundetilgangen stagnerer, så gør den økonomiske vækst det samme.
>
> Simon Skals <spam@gid.dk>

Vel ikke hvis de kunder der har et "enormt" forbrug får lov at betale
herfor.

Jeg kan ikke se det forfærdelige i at internet-forbrugere (bruger med vilje
ikke ordet kunder :) der f.eks. har et trafikforbrug på 10 Gbyte pr. månede
betaler herfor. Hvor ligger det uretfærdige i det?

Jeg er godt klar over at der er omsonst, men jeg vil alligevel have lov at
drage en analogi til energiforbrug. Det betaler vi idag også for efter hvor
højt vores forbrug er.... jajaja.... det er ikke det samme, men det er vel
det nærmeste at sammenligne med?

Men måske vil alle ISP´ere holde ved deres Flatrate, og de der ikke er
overgået til Flatrate gør det med tiden, men jeg tror det fordre at de i
stedet kan begynde og omsætte for Content i stedet for for trafik.... hvis
ikke de gør det, tror jeg de knækker nakken, eller må have EU-Støtte...

Lars B

--- Som skriver helt på egne vejne, lige gyldigt hvor dumt han skriver.....

Fra : P.C.

Dato : 29-11-00 13:35

Hej

Lars Jensen skrev i meddelelsen ...

>Vel ikke hvis de kunder der har et "enormt"
forbrug får lov at betale
>herfor.

Denne diskusion handler åbentbart om, at alle
skal modtage text eller hvad ?

> [...]
>ikke ordet kunder :) der f.eks. har et
trafikforbrug på 10 Gbyte pr. månede
>betaler herfor. Hvor ligger det uretfærdige

Det "retfærdige ligger måske i, at disse folk
gerne selv vil bestemme hvad de skal
downloade, og at nogle mener at grafik er
mere "værd" end text. ------- f.eks. vil det
være dyrere at overføre pegeflader eller
grafik "tunge" meddelelser ; lyd og
grafik -- altså _webbet_ er blot til "besvær"
;)

> [...]
>drage en analogi til energiforbrug. Det
betaler vi idag også for efter hvor
>højt vores forbrug er.... jajaja.... det er

Mærkelig sammenligning efter min mening, ----
så kan jeg ligesågodt sammenligne det med at
fastfryse al kommunikasion til hvad man kan
skrive på et tastatur, og sende "billigst
muligt". ------ er det ikke at gå lige
lovligt langt i sin vilje til at tækkes
teleselskaberne at fratage f.eks handicappede
muligheden for lyd og pegeflader blot fordi
teleselskaberne kan tjene mere på at gøre det
dyrt at overføre andet end ren text
------- Så tror F..... at HTML er upopulært
som hjælpemiddel i handicapsammenhæng.

Fra : N/A

Dato : 30-11-00 10:45

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 30-11-00 10:45

On Wed, 29 Nov 2000 23:17:59 +0100, Allan Olesen wrote:
> [...]
>osv.
>
>På et tidspunkt ville købmanden være nødt til at hæve prisen drastisk
>for at få en fornuftig indtjening, og jeg ville set i bakspejlet kunne
>konstatere, at min plænevanding med mælk var endt med at koste mig
>mere end almindelig havevanding og kalkspredning ville have gjort.
>Oven i købet havde jeg måttet døje med sur mælk på mine cornflakes og
>et dårligt forhold til købmanden.
>
>Summa summarum:
>Fastprisafregning egner sig kun til ydelser, hvor sælgerens
>omkostninger pr. kunde primært er faste.

Det skal nok omtrent være den fedeste analogi jeg har set på news til dato!
Jeg vil foreslå du copyrighter den allerede nu, den bør kunne overbevise
selv de mest tungnemme snotskovle[TM].

Hvis det er ok med dig vil jeg lægge dit indlæg ud på en webside og referere
til det i fremtiden når andre snotskovl(.dk)[TM] fører sig frem i
forbindelse med flatrate.

Fra : Allan Olesen

Dato : 30-11-00 21:26

indeed@nesteadrinkers.suck.and.all.javascriptmustdie.dk (Søren Boll
Overgaard) wrote:

>Det skal nok omtrent være den fedeste analogi jeg har set på news til dato!

Takker.

>Jeg vil foreslå du copyrighter den allerede nu, den bør kunne overbevise
>selv de mest tungnemme snotskovle[TM].

Det er allerede modbevist.

>Hvis det er ok med dig

Det er det.

>vil jeg lægge dit indlæg ud på en webside og referere
>til det i fremtiden når andre snotskovl(.dk)[TM] fører sig frem i
>forbindelse med flatrate.

Nåda. Normalt kan jeg kun gøre mig fortjent til en plads i folks
signaturer eller killfiltre.

Fra : P.C.

Dato : 30-11-00 11:00

Hej.
Hvad var det du mente de handicappede skulle
nøjes med ?
P.C.

<903vaq$90h$1@news.inet.tele.dk>...
wrote:

> [...]
hvor sælgerens
>omkostninger pr. kunde primært er faste.
>

>En ADSL-udbyder omkostninger pr. kunde er
delvist faste, delvist
>variable. Forbindelsen mellem kunde og
central er en fast omkostning,
>men trafikken rundt i udbyderens net og ud
af huset er en variabel
>omkostning.
>
>Nå, det mener du ikke, "for kablerne er jo
gravet ned"?

>Beklager, det _er_ en variabel omkostning!
Jo mere trafik hver kunde
>genererer, jo oftere skal der opgraderes
udstyr og linier. Udbyderens
>omkostninger er dermed afhængige af
trafikmængden.

>(Strengt taget er omkostningen kun afhængig
af af trafikmængden i
>spidsbelastningsperioder, men det fører jo
bare frem til et nyt
>problem ved flat rate: Hvordan flytter man i
det hele taget et gratis
>forbrug til lavlastperioder, så man får en
ordentlig udnyttelse af
>udstyret? Der er jo ingen gulerod for
kunderne i form af lavere priser
>i disse perioder.)
>
>Det er muligt, at udbyderne tjener penge på
flat rate ADSL. Jeg aner
>det ikke. Men jeg kan med 100% sikkerhed
sige, at _hvis_ de virkelig
>tjener penge, så vil de kunne tjene lige så
meget og alligevel give
>den gennemsnitlige ADSL-kunde et bedre
produkt til en lavere pris,
>hvis de går bort fra fastprisprincippet -
med mindre kunderne er så
>sygeligt fikserede på flat rate, at de er
villige til at betale
>overpris for det hos en anden udbyder og
derfor flygter.

>Men jeg tror, at det her drejer sig om
markedsandele frem for

Fra : P.C.

Dato : 30-11-00 12:35

Hej.
Undskyld at jeg var lidt hurtig på
"aftrækkeren" og kom til at placere min
sidste mail i udboxen istedet for i kladder,
for senere at svare ; jeg beklager altså at
jeg ikke har snippet , ------ men nu har jeg
da undskyldt overfor jer der evt . blev
ireteret over denne forglemmelse ; det skal
ikke ske igen :))

Allan Olesen skrev i meddelelsen
<903vaq$90h$1@news.inet.tele.dk>...
..

>Hvis vi nu vendte det om, så jeg skulle
betale et fast månedligt beløb
>hos købmanden uanset forbrug, ville idyllen
høre op.

Sammenligningen er helt ude i hampen ; det
koster ikke din udbyder noget som helst at
producere det du downloader, ligesom det ikke
koster din antenneforening andet end en fast
afgift, som "udbyderne" så får del i.
Når min søn sidder og spiller counterstrike
"døgnet rundt" er det hans valg at have
betalt de 4 k. som adsl kostede da han
bestilte, og jeg fatter ikke hvordan du vil
sætte text istedet for at kunne downloade en
film ; ok jeg kan "læse bogen" men det
begrænser alligevel mine valg til bøger uden
billeder ;) ----- og det kunne jo være at
tiltrods for at _du_ mener at counterstrike
er "spild af god båndbredde" at du ville
blive _temmelig_ uenig med min søn om disse
ting. Vil næste skridt så være, at du vil
føle dig højt hævet over dette ? Og at folk
bare er nogle idioter ;) ------- jeg skriver
dette, fordi konsekvensen af det du siger, er
en begrænsning af mit frie valg.

> [...]
>for hver liter mælk. At jeg derved påførte
købmanden en omkostning på
>3-4 kroner, kunne jeg jo være ligeglad med.

Netop her er problemet at du ønsker at stække
bla. mine muligheder og tækkes måsket det
teleselskab du selv er ansat i, med en
sammenligning der i sig selv halter, fordi
der er så mange rent praktiske ting der taler
imod. ------ naturligvis kan man blive
ireteret over folk der benytter den nyeste
teknologi til at have 24 timers forbindelse
til deres garage, bare fordi de har mulighed
for det ; men det er altså folk's eget valg
indenfor det de har betalt for, men hvor
længe tror du idioten vil synes det er smart
? ----- og er det nogen årsag til at tage
fast ophold i stenalderen.
Jeg vil da håbe at tele selskaberne ( eller
bare nogle af dem) er så dumme, at de tror
på tilsvarende sammenligninger , tiltrods for
at det _ikke_ er dem der producerer "mælken"
eller skal betale engros for "mælken".
For så er der forhåbentlig andre der formår
at tilbyde det der er efterspørgsel efter og
så vil der i fremtiden opstå _andre_
forretningsformer end dem du ønsker at
regulere på bekostning af bla. mit frie valg.

Teori og praxis er to forskellige ting, og
verden er fuld af mørke mænd der siger "tænk
hvis". - og så noget der aldrig vil ske men
som hindrer alle visionære tiltag .

> [...]
>bruge mindre mælk, f.eks. kunne han lave
sære misbrugsregler, putte
>sur mælk i køledisken, have lidt for knappe

Sammenlignet med teleselskaberne eller
udbydere, er reklamer eneste paralell jeg kan
se her . Reklamer kan man _betale_ sig fri
for ; ----- dvs. at man kunne forestille sig,
at der for hver times download ville være 15
min reklamer medmindre man betalte sig fri
for denne støj.

Du er _helt_ ude i sammenligninger du er nødt
til selv at konstruere ; hvad mener du med
din paralel til "misbrug". ------ hvis det er
flatrate man ønsker og ønsker at betale for,
så må teknologien da udvikle sig så det er
muligt, det er der vel ikke noget ivejen med.
Mit forslag om reklamer er kun en tilfældig
tanke, ----- men det viser da, at der er
andre muligheder end at regulere.

Fra : 007

Dato : 30-11-00 18:01

On Thu, 30 Nov 2000 12:34:48 +0100, "P.C."
<per.corell@gentofte.mail.telia.com> wrote:

> Sammenligningen er helt ude i hampen ; det
> koster ikke din udbyder noget som helst at
> producere det du downloader,

Udover at du bruger orderne lidt forkert - så jo - det koster faktisk
udbyderne noget at sende data til deres kunder.
Tror du en linie over atlanten er gratis?
Og nej, det er den heller ikke, når den først er lagt ned...

[min søn, bla, bla, bla]

Hold op med at at rode irrelevante ting/personer ind i
sammenligningen.

Fra : Allan Olesen

Dato : 30-11-00 21:26

"P.C." <per.corell@gentofte.mail.telia.com> wrote:

>jeg skriver
>dette, fordi konsekvensen af det du siger, er
>en begrænsning af mit frie valg.

Nej, det er det netop ikke, og hvis du læser mit indlæg, vil du se, at
jeg ikke på nogen måde har taget stilling til, hvilke anvendelser af
en internetlinie, der er "rigtige". Det interesserer mig simpelthen
ikke.

Min pointe er, at hvis man betaler det, en vare koster, hver gang man
tager et eksemplar ned fra hylden, er sælger revnende ligeglad, om man
bruger den til noget fornuftigt. Det er købers eget valg, om han vil
bruge varen til noget, andre måske ikke kan se så meget fornuft i.

Men hvis man betaler fast pris for noget, hvor sælger har variable
omkostninger, begynder han pludselig at interesse sig for, hvad man
bruger varen til, og begynder at kalde nogen anvendelser "misbrug". Så
ender man netop i alle mulige begrænsninger af det frie valg, for nu
at bruge dine egne ord.

Jeg ønsker ikke, at min sælger af internetadgang skal blande sig i,
hvad jeg bruger linien til (så længe jeg ikke bruger den til at genere
andre), og derfor er jeg glad for at betale efter forbrug.

Og jo. Trafik koster penge. Udstyr og linier har kun en given
kapacitet, og den kapacitet er selvfølgelig ikke udlagt efter, at
samtlige kunder henter med fuld hastighed samtidigt. Så jo mere,
kunderne henter, jo mere/bedre udstyr skal der til.

Jeg kan forresten fortælle, at jeg er ansat i en stålbiks, hvor jeg
bygger trykbeholdere, varmevekslere, rørledninger og en hel masse
andet, som ikke har det fjerneste med TD's aktiviteter at gøre. En af
mine kolleger leverer vist nok sendemaster til Tele Danmark Mobil. Jeg
ved ikke, om det gør mig inhabil.

Fra : P.C.

Dato : 02-12-00 01:44

> [...]
>andet, som ikke har det fjerneste med TD's
aktiviteter at gøre. En af
>mine kolleger leverer vist nok sendemaster

Det tror jeg ikke at det gør, jeg står med
et handicappet barn og det har faktisk været
en væsentlig andel af min interesse i webbet,
at vi har kæmpet rundt omkring for "computere
til xxxx " gør da selvfølgelig at jeg kender
til hardware og jeg synes det er synd at der
er nogen der misforstår hvorfor jeg dumpede
ind i denne tread ----- jeg synes bare det er
mærkeligt, at buskort nu er yt :)) og
eftersom jeg er vældigt intereseret i
programering og en masse andre af computerens
muligheder, og har været det siden 8088 ernes
dage, så kan jeg altså ikke undgå at more mig
over tragiken engang imellem :))
Jeg er glad for at have nydt jeres selskab
her i gruppen, men en eller anden er ved at
skrive om at bygge undervandsbåde i min
yndlingsgruppe, og jeg fik også svar på det
jeg spurgte om.

P.C.

Fra : Rea721

Dato : 30-11-00 23:15

"P.C." <per.corell@gentofte.mail.telia.com> skrev

-cut-

> Set udfra _udbyderens_ interesser, glemte du
> at tilføje. Fordi hvis jeg har fast 1500 kr.
> telefonregning på webbet, så har Td. vist
> ingen interesse i ADSL.

Jo det har de, de kunne jo risikerer helt at miste dig som kunde ( til en
anden xdsl udbyder) og gå glip af selv den mindste avance...og i stedet la
din næste ISP få en kunde mere.

--
rea721@fabel.dk (AKA) Leon Andrea. Bevar Flyvestation Værløse..
Den sidste Operative Flyvestation øst for Storebælt.

Fra : N/A

Dato : 02-12-00 00:55

Fra : P.C.

Dato : 02-12-00 00:55

Hej

wrote:

>Du mener altså ikke at en udbyder betaler
noget for traffik?
Nej jeg mener at det ikke er ligegyldigt, om
man er "for" bestemte meninger alene fordi
man kan få nogle fordele. Helt personligt og
pyt med alle andre.
Altså jeg er da ikke ligeglad om jeg skal tro
på en eller anden, fordi han elsker at snyde
sig fra betaling.

>Counterstrike/Quake/Whatever er
overførselsmæssigt småting sammenlignet med
>download af eksempelvis en divX-film på
omkring 1400 mega. Jeg mener at jeg
>overførte 10 megabyte i løbet af en time da
jeg sidst spillede.

Og alt dette var lovligt ?
Ok, jeg indrømmer at jeg ikke kender meget
til royalities, men hvis andre ikke er enige
om at det er vigtigere at så mange som muligt
får den bedste adgang til den moderne
teknologi,
Så er jeg måske kommet ind i en forkert
gruppe.

>Vil næste skridt så være, at du vil
skriver
er

>Igen forkert.
>Konsekvensen af eksempelvis Flex Rate bliver
at du skal tage konsekvensen af
>dit valg. Mao. udgiften lægges på den
enkelte bruger istedet for at blive
>delt ud blandt alle brugere hos den givne
udbyder.

Og der er det jeg spørger ; hvorfor siger du
det ?
Det er somom du allerede har alt lagt på
plads ; den der har mest brug for grafik,
skal værsgo betale, fordi der i en protokol
ikke bliver sendt nuller. Du regulerer
trafiken, ved at indskrænke det personlige
valg.
Hellere det, end at se de muligheder der er.

><snip>

nødt

>Jeg syntes sammenligningen er superb!

Jeg sammenligner nærmere med de ydelser man
kan få med et HT buskort ; jeg tror ikke at
der er pensionister der styrter rundt for at
få mest "bustid" for deres dyre månedskort.

>Hvad er forskellen på at betale x kroner pr.
byte og på at betale x kroner
>for 1 liter mælk? Jeg ser ikke nogen
forskel.

jeg er glad for at jeg
ikke er surealist.
P.C.

http://edbforhandlere.dk

Fra : Allan Joergensen

Dato : 29-11-00 12:28

Simon Skals <spam@gid.dk> wrote:

>Hvis kundetilgangen stagnerer, så gør den økonomiske vækst det samme.

Det er jo noget pjat.

Det er ikke nok at have haft en omsætning på 1mia kroner hvis ens
underskud er 750mio. Aktionærer er ligeglade med smarte forretnings
ideer og salgsgimmicks, de vil se sorte tal på bundlinjen.

Min helt egen mening er, at det er den nuværende udvikling ikke holder.

--
Allan Joergensen (AJ1382-RIPE) - [DW] on the Undernet
Homepage: <URL:http://www.nowhere.dk/>
Not digging in the same ditch with the rest of us.

Fra : Peder Fugl

Dato : 30-11-00 20:06

Hej,

Allan Joergensen wrote:

> Min helt egen mening er, at det er den nuværende udvikling ikke holder.

Det er der sikkert noget om ...

Hvis vi tager udgangspunkt i, at trafik koster (om ikke andet så til
udbygning vedligeholdelse m.v. af infrastruktur++), samtidig med at vi
ser priserne for forbrugerens Internet-connect falde samt forbrugernes
trafik gå op, ja så burde enhver kunne tænke sit om graden af udfordring
i at få en fornuftig bundlinie trillet på plads ...

Når vi her i NG'en til tider kan læse i omegnen af, at når der er
flatrate på "vand", lukker (enkelte) folk blot op for hanen og går
hjemmefra (på skole, arbejde, mv.) medens vandet fosser ud - det koster
jo alligevel det samme .., så kan jeg ikke lade være med at være bare
lidt imponeret af FlexRate-begrebet - der netop giver et incitament til,
at den enkelte sætte lidt mere fokus på det gode net-naboskab (som de
der har rimelig lang net-erfaring ikke er spor i tvivl om hvad er).

Det er jo fint nok med højhastighed - men det er IMHO ikke specielt
spændende, hvis anvendelsen alligevel spiller som et gigtsvag analogt
modem, fordi netfremkommeligheden er reduceret pga. andres uhæmmede
(FlatRate) trafik-forbrug.

Med StofaNet FlexRate kan Fru Jensen være på Internet (24/7 om hun vil)
for bare kr 60,- om måneden (har man kabel TV koster det næsten intet at
blive sluttet til) - det er da IMHO noget der rykker i relation til at
få markedesført Internet til den (almindelige) danske befolkning.

Og den seriøse nørd kan p.t. være AlwaysOn for samme beløb eller op til
et forbrug på 2GB (rygtet siger stigende til 4GB) / månede for blot
sølle kr 200,- (der kan AFAIK aftales yderlig trafikmængder++ til et
ørebeløb pr. løbende MB).

Som Allan nævner, er det bundlinien, der driver værket i en virksomhed
og ikke filantropi og når det her tillige kan gå op i en højere enhed
med billig Internes access til danskerne, dertil yderlig med en meget
fin netfremkommelighed [1], ja så synes JEG da egentlig, at det er
ganske godt gået ... ;)

[1] I Horsens har jeg ladet mig fortælle, at StofaNet (med FlexRate)
skulle køre godt, og at det ikke er ualmindeligt at DL med > 100
Kbytes/sec ...

--
Med venlig hilsen / Best regards
Peder

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-11-00 20:29

"Peder Fugl" <pf@fabel.RE.MOVE.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [1] I Horsens har jeg ladet mig fortælle, at StofaNet (med FlexRate)
> skulle køre godt, og at det ikke er ualmindeligt at DL med > 100
> Kbytes/sec ...

Det kører slet ik´så ringe endda.

mvh
Bjørn

Fra : Simon Skals

Dato : 01-12-00 16:52

>Det er jo noget pjat.

Vist er det ej. I denne branche er det vejen til den sikre død, hvis man
satser på at holde en rentabel forretning kørende uden samtidig at bruge
ressourcer på at erhverve nye markedsandele.

>Det er ikke nok at have haft en omsætning på 1mia kroner hvis ens
>underskud er 750mio. Aktionærer er ligeglade med smarte forretnings
>ideer og salgsgimmicks, de vil se sorte tal på bundlinjen.

Men de sorte tal skal også blive større med tiden - hvilket kræver store
investeringer, som kan udløse røde tal i en periode. Ofte skal man satse
stort for at vinde stort.

>Min helt egen mening er, at det er den nuværende udvikling ikke holder.

Den er dikteret af markedet, og markedet plejer jo gerne at få det sidste
ord.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jesper Skriver

Dato : 28-11-00 22:42

On 27 Nov 2000 15:59:45 GMT, Simon Skals wrote:

> [...]
>have skrabet flere tusinde ADSL-kunder hjem på flatrate-tilbud - pludselig

Som jeg ser det, så er det blot et spg. om tid, på et tidspunkt bliver
udbyderne nødt til at gøre en af følgende ting.

* stoppe med flat-rate, og gå efter en løsning ala. flex rate
* sænke kvaliteten væsentligt
* gå fallit

Det går ikke i længden at kaste penge efter hver kunde ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Simon Skals

Dato : 28-11-00 23:20

It seems Jesper Skriver wrote:
> [...]
>* sænke kvaliteten væsentligt
>* gå fallit
>
>Det går ikke i længden at kaste penge efter hver kunde ...

Skulle en af ADSL-udbyderne fx gå hen og ændre betalingsformen til et system,
der set over den brede kam trækker flere penge op af lommerne på folk, så
er jeg rimelig sikker på, at pågældende udbyder vil se kunderne tage benene
på nakken og smutte over til en af de andre ADSL-leverandører.

Så hvem skal starte? Og hvor længe har de, der starter, råd til at vente
på, at de andre følger efter?

Vi er naturligvis fuldstændig enige om, at de nuværende priser er
vanvittige, men det er jo en situation, som udbyderne har bragt sig selv i
- og det kan sagtens gå hen og blive værre endnu, hvis der fx kommer nye
spillere på markedet, som entrerer med endnu lavere priser for at skaffe
sig en bid af det marked, der pt. bliver fordelt mellem tre leverandører.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 29-11-00 09:24

In <slrn928bsg.gvr.spam@www.gid.dk> Simon Skals <spam@gid.dk> writes:

> [...]
>på nakken og smutte over til en af de andre ADSL-leverandører.

>Så hvem skal starte? Og hvor længe har de, der starter, råd til at vente

De stoerre udbydere har mange millioner, og vil gerne tabe en del af dem
paa at faa et stort markedet. Her taenker jeg bl.a. paa TeleDK og Telia.

/Martin

Fra : Simon Skals

Dato : 29-11-00 10:18

>De stoerre udbydere har mange millioner, og vil gerne tabe en del af dem
>paa at faa et stort markedet.

Præcis.

>Her taenker jeg bl.a. paa TeleDK og Telia.

Det er ikke luftsteg og vindfrikadeller der står på WOL og CC's
samhusninger.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : John Hinge

Dato : 29-11-00 15:27

Simon Skals wrote:

> Det er ikke luftsteg og vindfrikadeller der står på WOL og CC's
> samhusninger.

Efter som den anden ende af min computer snakker med en samhusnings-
kasse til Simons legestue :) så kan jeg bekræfte der er mere end luft
i enden (af kablet)..

Jeg tror i øvrigt Simon og Jesper har ret..
På sigt er det meget uholdbart med de rørende billige XDSL flatrate
tilbud..
Men forestil jer decibel niveauet af det kollektive klynk der vil
lyde når man forsøger at få folk til at sige farvel til det flatrate
de med en vis ret forventer at få måned efter måned..

Hvis jeg fik et brev om at jeg fra d. x/x var overført fra flatrate
til trafficfee så ville jeg da hvine og pive..

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"5,6,7.. I will **** from 7-11" Rollergirl - Superstar

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-11-00 17:06

On Wed, 29 Nov 2000 15:27:00 +0100, John Hinge
<shayera_gimmenospam_@cutey.com> wrote:

>Men forestil jer decibel niveauet af det kollektive klynk der vil
>lyde når man forsøger at få folk til at sige farvel til det flatrate
>de med en vis ret forventer at få måned efter måned..

Jeg er bange for, at situationen er lidt af en deadlock. Hvis først en
udbyder har gjort et - set fra et økonomsik synspunkt - uheldigt træk,
vil de andre næsten blive nødt til at følge med, for ikke at miste
deres kunder (selvom det andet selskab måske indgår i økonomiske
problemer, og kunderne vender tilbage om nogle år).

Tænk blot på Flatrate. World Online sprang med på vognen, men tillod
sig at trække sig efter noget tid - nok mest, da det så ud til at ADSL
kunne leveres hurtigere end tidligere. Forstået på den måde, at
flatrate nærmest var en "kompensation" for ventetiden.

Jeg er bange for at det derimod er langt sværere at trække sig ud af
ADSL/flatrate-problematikken. Eller også skal der lokkes med andre
ting (fx højere hastighed til samme grundpris pr. måned, men med nogle
trafikale begrænsninger), for at få "rettet op på situationen".

Men ulempen er, at kunder i de fleste tilfælde kun kigger på pris, når
de vælger, og først bagefter brokker sig over, at deres
support-spørgsmål ikke altid besvares på under 30 minutter - samt at
en supporter måske ikke har tid til at blive hængene i røret, mens en
kunde sætter et netkort i maskinen og downloader drivere og...

Fra : John Hinge

Dato : 29-11-00 20:24

Peter Brodersen wrote:

> [...]
> ting (fx højere hastighed til samme grundpris pr. måned, men med nogle
> trafikale begrænsninger), for at få "rettet op på situationen".

jow.. som et slag på tasken..
Jeg ville da nok godt betale de samme 395 om måneden for f.eks
1024/256, maks 4-5 Gb om måneden, evt med afregning i kasse
1 for større forbrug...Hvis jeg vel og mærke så stadig havde
de features jeg har nu, såsom fast ip adresse, dns navn etc..

Men jeg er osse sær :)

Fra : N/A

Dato : 29-11-00 22:16

Fra : Rune Klausen

Dato : 29-11-00 22:16

> [snip Væk med fastpris = jammer og klynk]

> Meget sær mand. Han vil gerne betale for 256/128 og få 1024/256.
> Hvis altså bare grænsen inden betalte Mbyte er 150 Mbyte pr dag...
> - og så skal der kun afregnes "evt"...
>
> Hvor er han altså mærkelig
>
> Under de rammer, så vil jeg gerne fortsætte med at betale 1100 om
> måneden for f.eks 8192/2048, maks 30-40 Gb om måneden, evt med
> afregning for merforbrug og med samme features.

Det kan man ikke 8192/ca700 er max :(

> Men jeg er jo osse sær

Tjaaaa, bare gi mig fri kvote, så er jeg glad...

så lad hastigheden være 1024/512, så går det nok.....

-Rune

Fra : N/A

Dato : 01-12-00 16:42

Fra : Simon Skals

Dato : 01-12-00 16:42

It seems Jesper Skriver wrote:
>Det var heller ikke hvad jeg sagde - men lave et system med en fast pris optil
>en vis trafik mængde, og lave det så 99% af brugerne aldrig når den grænse,
>trafik derudover afregnes så efter volumen, det vil beskytte udbyderne mod dem
>som downloader uanede mængder, og/eller hører streaming audio og blot skruer ned
>for højtalerne når de ikke gider høre på det, går på arbejde, sover eller ...

Helt enig. Men grænsen skal være væsentligt højere end fx 2 GB som Stofas
Flexrate, hvis man vil undgå det store ramaskrig. 99%-fraktilen ville være
et godt sted at trække grænsen.

>Det er en deadlock, der er ikke nogen trivl om at den som starter bliver
>upopulær, men eller hander det jo blot om hvem der vil/har råd til, at
>tabe flest penge ...

Yep. Og så længe der ikke er nogen garanti for, at de andre vil følge
efter, hvis en af ADSL-udbyderne indfører betaling for trafik over en vis
volumen, så er det risikabelt at gøre (risici er selvfølgelig betinget af
hvor meget fri trafik, der gives).

Hvis - rent hypotetisk talt - udbyder A fx indførte en grænse på 5 GB og
efterfølgende 10 øre pr. MB, og udbyder B og C et år senere stadig kørte med
fri trafik, så tror jeg, at det ville være meget skadeligt for udbyder A's
forretning - også selvom udbyder A's produkt ved nærmere eftersyn var
billigere for gennemsnitskunden. Min teori er, at folk gerne lægger nogle
ekstra kroner hver måned for til gengæld at have vished om, at der ikke
kommer nogen ekstra regning for trafik.

Denne psykologiske effekt ville givetvis stadig være af stor betydning,
selvom grænsen blev sat væsentligt højere (fx 15 GB), idet den jævne bruger
formentlig ikke har en særlig god forestilling om, hvor meget trafik
han/hun kan æde på en måned.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Claus J

Dato : 29-11-00 01:43

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> skrev i en meddelelse news:slrn9289kf.2eos.jesper@freesbee.wheel.dk...
> [...]
> * sænke kvaliteten væsentligt
> * gå fallit
>
> Det går ikke i længden at kaste penge efter hver kunde ...

Det gør TDK heller ikke... altså kaster penge efter hver kunde.
(Man kan så diskutere om kvaliteten sænkes med filtre, proxy mv.)

Jeg erlægger pænt mine 1100,000 kr. pr måned for min ADSL, plus
almindeligt abo, ISDN, Mobil, diverse tillægsprodukter osv...
(og da jeg oprettede købte man selv sit udstyr og betalte for
oprettelse til DSLAM og tekniker)

Jeg har et hurtigt abonnement for at få gode svartider, ikke for
at kunne hente en CD i timen, og det meste af min trafik er ret
lokal.

Der kastes følgelig ikke penge efter hver kunde...

Hvorfor popper denne jammer om tab på kunder op hele tiden?
TDK er et de mest rentable selskaber i dannevang. Det er mig en
umulighed at have ondt af at de tjener penge; men tilsvarende er
det mig en gåde, hvorfor der hele tiden af ISP'ernes stab luftes
vilde tal om tab. Ja, det koster penge at køre en infrastruktur,
der skal hostes op med penge for udlandstrafik, support osv. er
heller ikke gratis... Men vi kunder betaler altså for det.

Selvfølgelig er der nogle kunder, der suger meget; men der er jo
nok også nogle der ikke gør, ikke? Gynger og karuseller...

Til Jesper, Simon og alle andre ISP ansatte, der er rørende enige
om at ADSL er alt for billigt: Stram op. Jeg forstår jo godt, at
I ikke kan offentliggøre jeres firmaers regnskaber her; men kan I
så ikke lade være med bare at lufte tal fra tabs-siden alene?

Så længe WOL, CC og TDK kommer med de regnskaber de gør, så får I
ikke min medlidenhed og forståelse for stramninger alligevel.

MVH

Claus J

Fra : Allan Joergensen

Dato : 29-11-00 09:18

> [...]

>I ikke kan offentliggøre jeres firmaers regnskaber her; men kan I
>så ikke lade være med bare at lufte tal fra tabs-siden alene?

Det er et faktum at det koster penge at have ADSL kunder.

>Så længe WOL, CC og TDK kommer med de regnskaber de gør, så får I
>ikke min medlidenhed og forståelse for stramninger alligevel.

Har World Online et godt regnskab? Har CC en høj kvalitet? Tjener TDK
penge på andre end ADSL kunder?

--
Allan Joergensen (AJ1382-RIPE) - [DW] on the Undernet
Homepage: <URL:http://www.nowhere.dk/>
"A good quantum physicist is hard to find." -- Vicky Sailer

Fra : Simon Skals

Dato : 29-11-00 10:06

It seems Allan Joergensen wrote:
>Har CC en høj kvalitet?

Ja.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 29-11-00 10:09

On 29 Nov 2000 09:06:19 GMT, Simon Skals wrote:

>Ja.

Det tror jeg kan diskuteres.
Jeg ville til enhver tid hellere have et td@-whatever-abonnement.

Fra : Simon Skals

Dato : 29-11-00 10:24

It seems Søren Boll Overgaard wrote:

>Det tror jeg kan diskuteres.
>Jeg ville til enhver tid hellere have et td@-whatever-abonnement.

Tillykke med det. Der er da heller ingen tvivl om, at TDK har et
imponerende IP-net.

Men det er ikke ensbetydende med, at CC er lav kvalitet. Efter min bedste
overbevisning kan vi sagtens være performance på bl.a. vores ADSL-produkter
bekendt - du ser heller ikke meget brok vedr. disse.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : N/A

Dato : 29-11-00 10:55

Fra : Simon Skals

Dato : 29-11-00 10:55

It seems Søren Boll Overgaard wrote:
>Mit indlæg var blot en understregning af at dit, lidt bombastiske, svar,
>ikke er det eneste korrekte.

Din nedenstående argumentation baserer du på dine oplevelser med CyberCity
- det er heller ikke et overbevisende grundlag, hvis du vil udtale dig
generelt (hvad jeg antager, du vil, eftersom du kommenterede min generelle
udtalelse).

>- an ADSL-forbindelse der sådan set virker fint, bortset fra at man, ved
>tilslutning til en IRC-server, får timeouts omkring 2 gange i timen.

Kan måske skyldes, at der NAT'es, og IRC-klienten ikke er konfigureret
korrekt? Jeg ved det ikke, men det er et bud.

>Til sammenligning har jeg aldrig (lige med undtagelse af et uheld under et
>tordenvejr) haft problemer med min tdk-opkobling.

Jeg skal ikke anfægte kvaliteten af TDK's produkter, men jeg kan sagtens
forestille mig, at du kan finde som har haft store problemer med deres
TDK-forbindelser.

>Det er måske nok ikke det mest imponerende statistiske grundlag, men det er
>nok til at overbevise mig om at dit rungende "Ja" er en sandhed med
>modifikationer.

Omtalte "Ja" var et svar på et temmelig retorisk spørgsmål - det skal du
også have med i betragtningen.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Erwin Lansing

Dato : 29-11-00 11:02

Simon Skals wrote:

> Kan måske skyldes, at der NAT'es, og IRC-klienten ikke er konfigureret
> korrekt? Jeg ved det ikke, men det er et bud.

nej, der sker nemlig ikke på faste tidspunkter. Det er også hele
forbindelsen der ryger i et par minuter, ikke kun irc. Og det vil jeg
nok ikke kalde kvalitet hvis dette sker flere gange dagligt.

/e

--
Erwin Lansing          -- abe.fnidder.dk

Fra : Simon Skals

Dato : 29-11-00 11:12

It seems Erwin Lansing wrote:
>nej, der sker nemlig ikke på faste tidspunkter. Det er også hele
>forbindelsen der ryger i et par minuter, ikke kun irc. Og det vil jeg
>nok ikke kalde kvalitet hvis dette sker flere gange dagligt.

Det er i så fald en fejl, der kan rettes (med mindre den forårsages af
eksterne faktorer som fx dårligt kobber, hvilket jeg tvivler på). Jeg
benytter selv ADSL hjemmefra og oplever ikke disse timeouts, så det er ikke
en generel fejl i vores udstyr.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Gustaf Serve

Dato : 30-11-00 01:55

On 29 Nov 2000 09:32:55 GMT,
(=?iso-8859-1?Q?S=F8ren?= Boll Overgaard) wrote:

> [...]
>Det er måske nok ikke det mest imponerende statistiske grundlag, men det er
>nok til at overbevise mig om at dit rungende "Ja" er en sandhed med

Jeg vil hermed give Simon et klap på skulderen, - jeg har haft ADSL fra CC
i over et halvt år (mener jeg), og linien har været nede 2 gange, hvor jeg
har vidst det, eller har haft brug for den.

Jeg bruger tit linien til at administrere et LAN, herhjemmefra, som har
inetaccess gennem TeleDanmark's IP backbone, - hvilket kører problemfrit.

Derimod har min nabo haft flere store nedbrud på sin nyligt installerede
TeleDanmark ADSL linie.

Det er svært at konkludere den egentlige service af en ISP udfra egne
oplevelser eller oplevelser man har læst om i news-groups. Det er jo meget
mere sjældent at man ser et rosende indlæg om en ISP, - fremfor et indlæg
med klager og sgu-ord...!

--
Gustaf Serve

Fra : Rune Klausen

Dato : 29-11-00 16:36

"Søren Boll Overgaard"
<indeed@nesteadrinkers.suck.and.all.javascriptmustdie.dk> wrote in message

> Det tror jeg kan diskuteres.
> Jeg ville til enhver tid hellere have et td@-whatever-abonnement.

Da jeg havde CC fastprsi, var jeg godt tilfreds.... (ISDN) det kørte som det
skulle...
Ping tiderne i online spil var dog håbløse, jeg kunne lige så godt have haft
et 56K.
Deres news service kan jeg ikke lide....

Men eller fin overførsels hastighed....

Men jeg fortrækker TDK frem for en anden, de har trods alt en hvis kvalitet.
Deres news er dejlig, når den altså ikke køre så dårligt som nu, RET
DET!!!!! Få den sikde disk, i en fart!!!

-Rune

Fra : N/A

Dato : 29-11-00 13:51

Fra : Simon Skals

Dato : 29-11-00 13:51

>Indrømmet; min mening er udelukkende baseret på hvad jeg hører fra CC
>brugere.

Når der er mange brugere, er der også større risiko for at høre brok, da
intet firma har en kundemasse, hvor alle er 100% tilfredse.

Jeg hører fx sjældent klager over kvaliteten af Telia Danmark. Er det så
fordi a) Telia udelukkende har tilfredse brugere eller b) fordi Telia nærmest
ingen privatkunder har?

Jeg kan supplere med, at jeg tilsvarende sjældent hører noget godt om
Telia.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : N/A

Dato : 01-12-00 16:32

Fra : Simon Skals

Dato : 01-12-00 16:32

It seems Allan Joergensen wrote:
>Vi har nok ikke så mange privatkunder sammenlignet med hvor mange
>erhvervskunder vi har - Nok primært fordi vi stadig holder fast i en
>"gammeldags" abbonementsform.

I har nok heller ikke så mange privatkunder sammenlignet med, hvor mange
privatkunder TDK, WOL og CyberCity har.

>Blandt de kunder der er, er der faktisk også forbavsende lidt brok.
>Specielt efter vi fik vores newsservere op på et acceptabelt niveau.

Igen: Der vil altid være brok, og derfor er det umuligt at slutte noget om
den generelle kvalitet af produktet hos en given udbyder ud fra erfaringer
hos 5, 10 eller 15 brugere - i hvert fald så længe, du ikke ved, hvor mange
tilfredse brugere der går på én utilfreds.

>Kvalitet? Vi er gode nok til at kunne indgå aftaler med BG Bank og
>DM Data. Så ja, kvaliteten fejler ikke noget.

Og CyberCity er gode nok til at have adskillige tusinde ADSL-kunder online.
Så ja, kvaliteten fejler ikke noget.

>(Der burde dukke noget brok snart fordi vi har en dial-in pulje i Århus
>der ikke virker).

Der kom intet brok overhovedet.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Allan Joergensen

Dato : 01-12-00 20:24

> [...]

>hos 5, 10 eller 15 brugere - i hvert fald så længe, du ikke ved, hvor mange
>tilfredse brugere der går på én utilfreds.

Så er jeres brugere gode til at råbe højt.

Fra : N/A

Dato : 02-12-00 09:09

Fra : Allan Joergensen

Dato : 02-12-00 09:09

Andreas Plesner Jacobsen <apj@nerd.dk> wrote:

>Det synes jeg da ikke, ikke mere end de gavehoveder vi så da Telia's
>nuze-service haltede...alt er relativt.

Du blander to ting sammen. Da vores brugere larmede var der et reelt
problem. Simon siger de har mange flere tilfredse end utilfredse.

--
Allan Joergensen (AJ1382-RIPE) - [DW] on the Undernet
Homepage: <URL:http://www.nowhere.dk/>
Don't judge a message by it's tagline.

Fra : Simon Skals

Dato : 02-12-00 20:32

>Du blander to ting sammen. Da vores brugere larmede var der et reelt
>problem.

I modsætning til brugerne andre steder, der brokker sig, når der ikke er et
reelt problem?

>Simon siger de har mange flere tilfredse end utilfredse.

Skurrer det fælt i dine ører? Det er da nogenlunde indlysende, at man ikke
kan drive forretning med en utilfreds kundemasse på et marked, hvor
konkurrencen er så hård.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Allan Joergensen

Dato : 03-12-00 09:23

>I modsætning til brugerne andre steder, der brokker sig, når der ikke er et
>reelt problem?

Nej. Jeg er ved at være lidt træt af denne her diskution. Det er ikke
mig, der mener CC/WOL/TDK/Whatever brugere brokker sig uden grund. Jeg
konstanterede bare, at en del af de mennesker jeg kender, der har brugt
eller bruger CC ikke finder det tilfredsstillende.

>Skurrer det fælt i dine ører? Det er da nogenlunde indlysende, at man ikke
>kan drive forretning med en utilfreds kundemasse på et marked, hvor
>konkurrencen er så hård.

Hvis man er billig nok ....

--
Allan Joergensen (AJ1382-RIPE) - [DW] on the Undernet
Homepage: <URL:http://www.nowhere.dk/>
Microwave fireplaceSpend a whole evening in front of the fire in 5 mins.

Fra : Morten Boysen

Dato : 02-12-00 12:30

"Allan Joergensen" <newsnissen@telianisse.org> wrote in message

> Så er jeres brugere gode til at råbe højt.

Nogle af vores brugere er. Procentdelen der har brokket sig herinde,
er unægtelig meget lille i forhold til det samlede kundegrundlag. Man
skal passe meget på at udlede serviceniveauet af en ISP ud fra
indlæggene herinde. Telia har så sandelig også haft deres problemer.

--
Morten Boysen

Fra : Simon Skals

Dato : 02-12-00 20:24

>Så er jeres brugere gode til at råbe højt.

Hvad har det med noget at gøre?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-11-00 17:09

On 29 Nov 2000 09:06:19 GMT, Simon Skals <spam@gid.dk> wrote:

>Ja.

Jeg vil vove den påstand, at hverken CC eller de andre udbydere har en
høj kvalitet på fx support, set ud fra et praktisk synspunkt.

Derimod har CC og de andre udbydere en okay kvalitet, i forhold til
hvad, der betales fra kundens side.

Fra : N/A

Dato : 03-12-00 09:24

Fra : N/A

Dato : 03-12-00 09:24

Fra : Allan Joergensen

Dato : 03-12-00 09:24

>Og det må jo være CC's skyld.

Når man kan hente samme patch, fra samme server på stort samme tidspunkt
igennem en anden ISP, så ja.

--
Allan Joergensen (AJ1382-RIPE) - [DW] on the Undernet
Homepage: <URL:http://www.nowhere.dk/>
Def: Tabloid: A newspaper with a permanent crime wave.

Fra : N/A

Dato : 03-12-00 21:21

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 03-12-00 21:21

>Ja, for al erfaring viser jo ikke at problemet som oftest ligger mellem
>brugeren og ISPen og sjældent hos selve ISPen (I CC's tilfælde synes jeg
>netop de er gode til at sige, hvis der er et reelt belastningsproblem)

Det virker ret skummelt, at man kan hente andre filer fra danske servere med
fuld fart, mens (nogle) udenlandske servere er langsomme. ikke?
Jeg vil stadig mene det er et isp-problem.. jeg har lidt svært ved at se
hvordan det kan være brugeren den er gal med.

--
Hans Jørgensen - Boris - #Linux.dk & #Danmark on the Undernet
ICQ2969623 / http://ph33r.dk / mail: hans at ph33r.dk (nospam@ virker ikke)

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 03-12-00 20:31

>Og det må jo være CC's skyld.

Well, ja .. hvis man samtidlig kan hente patchen på en shell-account
(hostet hos telia) med 100-150kb/s så vil jeg mene det er CC's skyld
at de kun kan levere 500bytes/s

Men det er da muligt det er mig der bare er en dum besværlig (ex)kunde..

--
Hans Jørgensen - Boris - #Linux.dk & #Danmark on the Undernet
ICQ2969623 / http://ph33r.dk / mail: hans at ph33r.dk (nospam@ virker ikke)
..."If you want to travel around the world and be invited to speak at a lot
of different places, just write a Unix operating system." - Linus
Torvalds

Fra : N/A

Dato : 04-12-00 00:44

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 04-12-00 00:44

Karsten W. Schmidt wrote:
>Hvis du lige vil forklare mig hvordan du hentede med 100-150kb/s med din
>isdn ... så tror jeg du vil kunne tjene gode penge

Du ved ikke hvad en shell-account er ?
det kan fx. være en konto på en unix-maskine med 100mbit internet.

--
Hans Jørgensen - Boris - #Linux.dk & #Danmark on the Undernet
ICQ2969623 / http://ph33r.dk / mail: hans at ph33r.dk (nospam@ virker ikke)
..."How should I know if it works? That's what beta testers are for. I only
coded it." - Linus Torvalds

Fra : Karsten W. Schmidt

Dato : 04-12-00 16:59

> Du ved ikke hvad en shell-account er ?
> det kan fx. være en konto på en unix-maskine med 100mbit internet.

Jeg læste det som om du hentede den med din isdn fra din shell account hos
telia, undskyld jeg er træt :)

- Karsten

Fra : Jesper Skriver

Dato : 29-11-00 18:42

On Wed, 29 Nov 2000 01:42:52 +0100, Claus J wrote:

>Det gør TDK heller ikke... altså kaster penge efter hver kunde.
>(Man kan så diskutere om kvaliteten sænkes med filtre, proxy mv.)

Netto taber man penge på ADSL, det er der ingen trivl om.

> [...]
>almindeligt abo, ISDN, Mobil, diverse tillægsprodukter osv...
>(og da jeg oprettede købte man selv sit udstyr og betalte for

ISDN, mobil osv. har intet med dette regnskab at gøre, men det
at du selv betalte for udstyr og oprettelse gør nok din linien
til en af de bedre, men gennemsnits kunden taber man penge på.

>Jeg har et hurtigt abonnement for at få gode svartider, ikke for
>at kunne hente en CD i timen, og det meste af min trafik er ret
>lokal.

Netop, så for dig vil en løsning hvor der er fast pris optil X GB
om måneden være problem fri, den vil blot beskytte udbyderen mod
dem som downloader uhæmmet, og dermed koster uanede summer ...

>Der kastes følgelig ikke penge efter hver kunde...

se ovenfor.

>Hvorfor popper denne jammer om tab på kunder op hele tiden?
>TDK er et de mest rentable selskaber i dannevang.

Det er de måske nok - men ADSL taber man penge på, det er andre
steder pengene bliver tjent ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 04-12-00 14:21

On 29 Nov 2000 17:41:34 GMT, jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:

>Det er de måske nok - men ADSL taber man penge på, det er andre
>steder pengene bliver tjent ...

Hvordan taber man penge på det. ?

TD betaler da ikke minutafgift på deres egne linier, ligesom de andre
selskaber der skal betale en minutafgift til TD, er omkostningerne så
store at man ikke kan tjene penge på den laveste abb. til 4200,- om
året, den skal du vist længere ud med, ellers er der nogle folk
længere oppe på stigen der skal skiftes ud, for når man driver et
firma der udbyder, (sælger) man da ikke sit produkt med underskud.

Fra : N/A

Dato : 04-12-00 17:20

Fra : Claus J

Dato : 04-12-00 17:20

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@nerd.dk> skrev i en meddelelse news:slrn92n808.irc.apj@dustpuppy.worldonline.dk...

> ADSL-udstyr er _dyrt_. Trafik er _dyrt_.

Ikke nu igen...

MVH

Claus J

Fra : mohr

Dato : 03-12-00 01:54

"Simon Skals" <spam@gid.dk> wrote

> Har du eksempler på disse?

Ja - WOL i england har nedlagt flatrate.

/mohr

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 27-11-00 23:07

It seems Allan Joergensen wrote:
>Jeg har nu ellers hørt om ISP'er i udlandet, der har måttet droppet
>flatrate Internet.

De samme rygter forlyder, dog med modsat fortegn, om ISP'er i .dk

--
Kasper Mejlgaard