Telefonsalg
Fra : jens**

Dato : 07-09-02 08:34

Hej
Er der nogen der kan hjælpe mig med reglerne for telefonsalg både til
private og erhverv. Jeg mener at der er noget med at man kan fortryde et
eventuelt køb indenfor et givet tidspunkt er det rigtig, og hvor står det?
Gælder det også erhverv?
Skal der sendes en ordrebekræftigelse, og gælder fristen fra man har
modtaget den?

mvh jens*

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-09-02 09:35

jens** skrev:

>Er der nogen der kan hjælpe mig med reglerne for telefonsalg både til
>private og erhverv.

Ved private gælder loven om visse forbrugeraftaler. Den sikrer at
man har 14 dages frist til at meddele sælger at man ønsker at
returnere varen. Derefter skal man have varens pris refunderet.
(Der er uenighed om om man også skal have portoen refunderet.)

>Gælder det også erhverv?

Ovennævnte lov (og hele mit svar) gælder kun forbrugerkøb.

?

>og gælder fristen fra man har modtaget den?

Simpelt svar: ja.

Mere korrekt: Hvis forbrugeren ikke har modtaget (eller burde
have læst fordi de var tilgængelige) nogle lovbefalede
oplysninger ved handelens indgåelse, starter fristen først når
disse bliver meddelt (dog senest 3 mdr. efter varens modtagelse).

--
Bertel

Fra : TGD

Dato : 07-09-02 14:22

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> (Der er uenighed om om man også skal have portoen refunderet.)

Nej der er ikke!

Tilbagebetaling af evt. modtagen betaling
Hvis en forbruger udnytter sin fortrydelsesret, skal du tilbagebetale evt.
modtagen betaling. (§)
Kun hvis der særskilt er opkrævet beløb til dækning af
forsendelsesomkostninger, kan dette fratrækkes ved tilbagebetalingen.

www.net-tjek.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 07-09-02 12:29

On 07/09/02 9:34, in article 3d79ab76$0$5670$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk,
"jens**" <jens_verner@hotmail.dk> wrote:

> [...]
> Gælder det også erhverv?
> Skal der sendes en ordrebekræftigelse, og gælder fristen fra man har

Du har (kun) som forbruger 14 dages returret på varer købt via fjernsalg jf.
forbrugeraftaleloven §§ 5-9. Fristen regnes fra modtagelsen og du skal selv
betale returportoen. Varen skal tilbageleveres i væsentligt samme stand og
mængde.

Der er ikke noget krav om ordrebekræftelse.

/kristian

Fra : TGD

Dato : 07-09-02 14:17

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse

<KLIP>

> [...]
selv
> betale returportoen. Varen skal tilbageleveres i væsentligt samme stand og

Udgangspunktet er, at omkostningerne til tilbagelevering påhviler
forbrugeren. Det bør dog være oplyst til forbrugeren, hvis forbrugeren skal
betale returomkostningerne.

kilde: www.net-tjek.dk

> Der er ikke noget krav om ordrebekræftelse.

Ordrebekræftelse
Forbrugeren skal udover kvitteringen for modtagelse af bestillingen have en
ordrebekræftelse. Ordrebekræftelsen

Den fælles holdning", pkt. 4. Elektronisk aftaleindgåelse</b>
[...]
- Den erhvervsdrivende bør give en ordrebekræftelse til
forbrugeren.
[...]

kkilde: www.net-tjek.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-09-02 08:38

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> wrote in message

> [...]
> [...]
> - Den erhvervsdrivende bør give en ordrebekræftelse til

Der er specifikt tale om telefonsalg i det opridnelige spørgsmål, ikke alle
former for fjernsalg.
Net-tjek er kun udtryk for forbrugerombudsmandens holdning e-handle, og ikke
telefonsalg.

/Per

Fra : TGD

Dato : 09-09-02 12:03

Per Christoffersen wrote:
<KLIP>
> Der er specifikt tale om telefonsalg i det opridnelige spørgsmål,
> ikke alle former for fjernsalg.
> Net-tjek er kun udtryk for forbrugerombudsmandens holdning e-handle,
> og ikke telefonsalg.

Er der forskellige former for fjernsalg?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-09-02 13:19

> Per Christoffersen wrote:
> <KLIP>
>
> Er der forskellige former for fjernsalg?

Nej.

Men den 'fælles holdning' du refererer til er en samlet fælles holdning til
e-handel, som de nordiske landes forbrugerombudsmænd er enige om (hvis jeg
ikke husker fejl). Den er ihvertfald ikke udtryk for lovgrundlaget på
området.

Lovgrundlaget udgøres af Lov om visse forbrugeraftaler,senest ændret i 2000,
hvoraf det fremgår at en række oplysninger skal gives inden aftalens
indgåelse (pris, leveringsbetingelser o.m.m.)
De samme oplysninger (+ nogle flere)forbrugeren på 'et varigt medie', og det
kan man selvfølgelig kalde en ordrebekræftelse.
Det fremgår dog af loven, at oplysningerne senest skal gives ved levering
til kunden, og så er det ikke længere så tydeligt, at der skal gives en
ordrebekræftelse. Det plejer at være fakturaen, man fremsender sammen med
varen.

Uanset om forbrugerombudsmanden stiller rimelige krav, så er det væsentligt
at holde fast i, hvad der er lovkrav, hvad der er henstillinger, og hvad der
er bundet i andre aftaler (feks. med PBS).

/Per

Fra : TGD

Dato : 09-09-02 13:57

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> til kunden, og så er det ikke længere så tydeligt, at der skal gives en
> ordrebekræftelse. Det plejer at være fakturaen, man fremsender sammen med

Ok blev bare lige forvirret over det første du skrev.

<KLIP>

Fra : TGD

Dato : 07-09-02 14:10

"jens**" <jens_verner@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Gælder det også erhverv?
> Skal der sendes en ordrebekræftigelse, og gælder fristen fra man har
Returetten gælder fra den du har fået varen i hånden.

Er det en vare 14 dages returret, du kan simpelthen lade være med at hente
pakken, ang. porto så skal der faktisk stå i deres handelsbetingelser hvad
de giver tilbage, det fulde beløb eller varens pris. Begge dele er lovlige
men det skal stå i handelsbetingelserne ellers gælder det at de skal give
det fulde beløb tilbage.

Der svjv. ikke fast returet når det er erhvervskøb, der står intet om de t i
købeloven.

Kilde: den der nye side om fjernsalg (både til erhverv og private).