Internetfirma - rettens vej
Fra : Robert Lanther

Dato : 06-09-02 21:20

Jeg er blevet kontaktet at et internetfirma der påstår jeg har oprettet en
service hos dem hvilket jeg aldrig har. Jeg modtog første gang en regning
fra dem i januar 2002 hvor jeg gjorde opmærksom på at det ikke var noget jeg
havde bestilt. Nu har jeg modtaget et rykkerskrivelse med tre rykkergebyrer
men har aldrig modtaget de 3 rykkere regningen er nu på 412,50 kr. jeg har
endnu en gang gjort dem opmærksom på at det ikke er noget jeg har bestilt.
De har truet mig med RKI, men jeg mener ikke man kan noterese i RKI når der
er stridighed i en sag. Sidst jeg skrev til dem har de svaret mig har de har
noteret at jeg har protestret over fordringen og de senere vil tage stilling
til om de vil gå rettens vej.

Mit spørgsmål er nu
- om jeg kan registreres i RKI?
- om man kan gå rettens vej for så lille et beløb?
- de kan vel ikke bevise noget når jeg ikke har skrevet under på noget?

Mvh
Robert Lanther

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-09-02 21:44

Robert Lanther wrote:

> Jeg er blevet kontaktet at et internetfirma der påstår jeg har oprettet en
> service hos dem hvilket jeg aldrig har.
>
> Mit spørgsmål er nu
> - om jeg kan registreres i RKI?

Ikke når du bestrider gælden.

> - om man kan gå rettens vej for så lille et beløb?

Det er nok tvivlsomt.

> - de kan vel ikke bevise noget når jeg ikke har skrevet under på noget?

De kan sagtens bruge andre beviser end en underskrift, for eksempel en
optagelse af en telefonsamtale eller en bestilling via e-mail. Men når
du ikke har bestilt den pågældende service, får de det ikke nemt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Steen F.

Dato : 06-09-02 23:43

"Kim Ludvigsen" <ludvig@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Robert Lanther wrote:
[snip]
> De kan sagtens bruge andre beviser end en underskrift, for eksempel en
> optagelse af en telefonsamtale eller en bestilling via e-mail. Men når
> du ikke har bestilt den pågældende service, får de det ikke nemt.

Via en e-mail? Alle og enhver kunne jo i pricippet have bestilt et
abonnement i hans navn fra en offentlig computer (bibliotek el. lign). Det
kan da umuligt være bindende hvis han aldrig har skrevet under på en
kontrakt, hvilket han jo netop afviser at have gjort.

/Steen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-09-02 00:06

Steen F. wrote:

> [...]
> kan da umuligt være bindende hvis han aldrig har skrevet under på en
> kontrakt, hvilket han jo netop afviser at have gjort.

Selvfølgelig hæfter han (normalt) ikke for, hvad andre har bestilt i
hans navn. Min pointe var, at hvis han ikke har afgivet en bestilling,
kan firmaet få svært ved at bevise, at han har afgivet en bestilling.

Det ændrer dog ikke ved, at hvis han havde bestilt via e-mail, så kunne
mailen bruges som bevis. En e-mail er lige så bindende som en
underskrift eller en mundtligt aftale. Problemet ville være at bevise,
at det netop er ham, der har sendt den pågældende e-mail. Det er dog
ikke meget anderledes end ved en traditionel underskrift, sådan en kan
også forfalskes.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Steen F.

Dato : 07-09-02 02:41

> [...]
> at det netop er ham, der har sendt den pågældende e-mail. Det er dog
> ikke meget anderledes end ved en traditionel underskrift, sådan en kan

Okay.

/Steen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-09-02 00:48

On Sat, 7 Sep 2002 00:42:44 +0200, "Steen F."
<feedback56@NOSPAMhotmail.(her skal stå com)> wrote:

> [...]
>kan da umuligt være bindende hvis han aldrig har skrevet under på en
>kontrakt, hvilket han jo netop afviser at have gjort.

Hvis man har indgået en aftale, vil den som udgangspunkt være
bindende. Uanset om den er foretaget ved hjælp af håndsoprækning,
samtale, underskrift eller e-mail.

Resten er et spørgsmål om bevisførelse.

--
- Peter Brodersen

Fra : JRENSEN

Dato : 07-09-02 09:09

Hvad hedder det internetfirma ? Mine svigerforældre har nemlig også været
ude for noget lignende. Jeg ringede til sælgeren, og gav ham en ordentlig
tur.

Det var et eller andet register .... fusk

Fra : Robert Lanther

Dato : 07-09-02 19:07

"JRENSEN" <danmark@grejs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tur.
>
> Det var et eller andet register .... fusk
Det hedder Golden Planet

Fra : Steen F.

Dato : 07-09-02 23:28

"Robert Lanther" <robert@famlanther.dk> skrev i en meddelelse

> Det hedder Golden Planet

Fra Kolding??

/Steen

Fra : Robert Lanther

Dato : 08-09-02 09:03

"Steen F." <feedback56@NOSPAMhotmail.(her skal stå com)> skrev i en
meddelelse news:alduft$taf$1@tux.netsite.dk...
> "Robert Lanther" <robert@famlanther.dk> skrev i en meddelelse

> Fra Kolding??
ja kender du det?

Fra : Steen F.

Dato : 08-09-02 16:52

> ja kender du det?

Nej ikke særlig godt. Jeg overvejede på et tidspunkt at blive kunde. Jeg har
en kammerat som pt. overvejer GP... jeg må hellere advare ham!

/Steen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-09-02 18:12

On Fri, 06 Sep 2002 22:44:25 +0200, Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk>
wrote:

>Det er nok tvivlsomt

Er der nogen grænse for hvad rettet vil tage sig af?

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-09-02 19:24

Ivar Madsen wrote:

> Er der nogen grænse for hvad rettet vil tage sig af?

Hov, jeg må lige rette mig selv. Jeg havde læst det som: om man vil gå
rettens vej for så lille et beløb?

Jeg ved ikke, om der er en grænse, men jeg (undskyld) tror det ikke.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Peter G C

Dato : 09-09-02 12:00

"Robert Lanther" <robert@famlanther.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Mit spørgsmål er nu
> - om jeg kan registreres i RKI?

Ikke når der er gjort indsigelser mod kravet.

> - om man kan gå rettens vej for så lille et beløb?

Ja.

> - de kan vel ikke bevise noget når jeg ikke har skrevet under på noget?

Det er svært at síge ud fra det, du har oplyst.

/Peter

--
http://www.grauslund.com