primær og sekonder harddisk
Fra : Palle Ravn

Dato : 06-09-02 14:46

Jeg har HD1 som var med pc fra start, så jeg regner med at den er sat
som "primær" go så har jeg nu også HD2 som jeg regner med at den
"skal" sættes til sekonder (eller skal den)- hvordan gøres dette ?

Jeg har købt et kabel til 2 enheder, skal der mere end det til for at
tilkoble de 2 HD's ?

/Palle Ravn

www.WhiteKnight.cc

Fra : René Jensen

Dato : 06-09-02 14:55

Palle Ravn wrote:
> [...]
> "skal" sættes til sekonder (eller skal den)- hvordan gøres dette ?
>
> Jeg har købt et kabel til 2 enheder, skal der mere end det til for at

Nej.
F.eks. sættes din HD1 til den primære IDE-kanal, som master, mens HD2
også sættes til den primære IDE-kanal, dog som slave.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 06-09-02 15:08

René Jensen wrote:

> Nej.
> F.eks. sættes din HD1 til den primære IDE-kanal, som master, mens HD2
> også sættes til den primære IDE-kanal, dog som slave.

Ja, men hvis den gamle HD er langsommere end den nye, så vil de ikke
køre hurtigere end den langsommeste HD, hvis de sidder på samme IDE
kanal. Hvis din gamle HD f.eks er ATA/33, så vil den nye altså også køre
ATA/33, med mindre du sætter den nye HD på den anden IDE kanal. Eller er
der noget jeg har misforstået?

-Sune

-Sune

Fra : Jesper Juul

Dato : 06-09-02 21:26

"Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kanal. Hvis din gamle HD f.eks er ATA/33, så vil den nye altså også køre
> ATA/33, med mindre du sætter den nye HD på den anden IDE kanal. Eller er

Jep, der gør ingen forskel om du sætter sløvere diske på samme kabel som
hurtigere diske, det var i "gamle" dage.

Jesper Juul
Yuuhuuu, try this:
www.usenet.dk

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 06-09-02 23:52

Jesper Juul wrote:
> [...]
>
> Jep, der gør ingen forskel om du sætter sløvere diske på samme kabel
> som hurtigere diske, det var i "gamle" dage.

Så vidt jeg kan se på den side "Madsen" postede en link til, så gælder
det kun for HD'ere der understøtter DMA transfer. Så, selv om IDE
controlleren kan køre uafhængig timing, så går det altså ned, hvis man
sætter en HD på der bruger Programmed I/O. Men hvem i himlens navn kunne
dog også finde på det. Men tak begge to, så er der en ting mindre at
tænke over nu når jeg skal ud og shoppe DVD drev.

-Sune

Fra : Madsen

Dato : 06-09-02 15:21

Sune Mika Salminen skrev:

> [...]
> altså også køre ATA/33, med mindre du sætter den nye HD på den
> anden IDE kanal. Eller er der noget jeg har misforstået?

Ja, der er noget du har mistforstået for stort set samtlige nyere
bundkort kører med noget som hedder Independent Device Timing
hvilket vil sige, at du sagtens kan have placeret f.eks. en ATA100
og en ATA33 disk på en ATA100-controller uden at ATA100-disken vil
gå ned i hastighed af den grund. Hver enkelt disk vil køre den
hastighed den kan køre, hvis ellers controlleren kan følge med
forstås.

Se evt.: http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confTiming-c.html

Madsen.