Forældelse.
Fra : Fischer

Dato : 06-09-02 14:13

Ifølge straffeloven er der en forældelsesfrist på forbrydelser efter hhv. 2,
5, 10 og 15 år - alt efter den maksimale straf.

Men jeg vil lige sikre mig, at jeg har forstået loven korrekt.
Er der nogle specielle forhold i denne forbindelse?
Kan man lave en meget grov forbrydelse, rejse til Øvre Volta i 10 år og
komme tilbage uden risiko for straf?
Eller bortfalder forældelsen hvis blot man bliver sigtet af politiet?

Jeg kan sådan set godt se fornuften i loven, men på den anden side er det
lidt fascinerende at tænke på at man får automatisk amnesti efter nogle år.

*Fischer

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-09-02 15:34

Scripsit "Fischer" <express@get2net.dk>

> Eller bortfalder forældelsen hvis blot man bliver sigtet af politiet?

Der er ihvertfald straffelovens §94 stk 5:

--
Henning Makholm "I paid off ALL my debts and bought a much-needed new car."

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 06-09-02 16:29

On 06/09/02 15:13, in article
3d78a9ef$0$5654$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Fischer"
<express@get2net.dk> wrote:

> Ifølge straffeloven er der en forældelsesfrist på forbrydelser efter hhv. 2,
> 5, 10 og 15 år - alt efter den maksimale straf.

Nogle, fx mord, forældes slet ikke. Der er også specielle regler om nogle
seksualforbrydelse, hvor forældelsesfristen først løber, fra offeret er
fyldt 18 år.

> [...]
> komme tilbage uden risiko for straf?
> Eller bortfalder forældelsen hvis blot man bliver sigtet af politiet?

Som Henning har skrevet, er det strfl. § 94 stk. 5, der er interessant. En
meddelelse til retten om sigtelse alene er ikke nok - det er afgjort ved U
2000.691 V. Der skal ske et rettergangsskridt, fx et retsmøde, et
tvangsindgreb, grundlovsforhør med sigtelse eller lignende.

/kristian

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-09-02 18:19

Scripsit Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk>

> [...]
> 2000.691 V. Der skal ske et rettergangsskridt, fx et retsmøde, et
> tvangsindgreb, grundlovsforhør med sigtelse eller lignende.

Er det nok at anklageskriftet bliver forkyndt for tiltalte inden
fristen udløber?

--
Henning Makholm "Guldnålen er hvis man har en *bror* som er *datalog*."

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 07-09-02 12:08

On 06/09/02 19:18, in article yahbs7bxcig.fsf@pc-043.diku.dk, "Henning
Makholm" <henning@makholm.net> wrote:

> Er det nok at anklageskriftet bliver forkyndt for tiltalte inden
> fristen udløber?

Jo. Hvis der er fremsendt anklageskrift til retten, skulle det være nok.

/kristian