Geforce 4 vs. radeon 9700 pro
Fra : Zalasta

Dato : 06-09-02 08:58

Begge med 128Mb ram, hvilket skal jeg vælge.

Fra : iddqd@worldionline.d~

Dato : 06-09-02 09:42

Det sidste, læs dog nogle Benchmarks på nettet. Kig fx. på www.anandtech.com

Fra : DaWizeGuy

Dato : 06-09-02 11:38

Zalasta wrote:
> Begge med 128Mb ram, hvilket skal jeg vælge.

Hvis du vil have rå hastighed i spil, sublim billedkvalitet og måske leve
med ATIs sædvanlige driverproblemer, så er Radeon 9700 helt klart det bedste
valg. I nogle spil er det mere end dobbelt så hurtigt som det hurtigste
GeForce4. Du skal dog have en ret hurtig CPU for at trække et Radon 9700
optimalt. Dvs. en Pentium 4 2.0 GHz snarere end en Duron 800 MHz.

Vil du have færrest mulige driver problemer (i spil) er GeForce 4 et bedre
valg. Det er dog værd at bemærke, at der inden så længe bliver lanceret en
efterfølger, kaldet NV-30, hvilket gør det til et lidt dårligt køb netop nu,
med mindre du køber et billigt Ti 4200 eller Ti 4400 kort. De dyre Ti 4600
er ikke pengene værd længere.
Anders

Fra : Kristian Espensen

Dato : 06-09-02 12:58

"DaWizeGuy" <anders@herlevkollegiet.dk> wrote in message

> [...]
> GeForce4. Du skal dog have en ret hurtig CPU for at trække et Radon 9700
> optimalt. Dvs. en Pentium 4 2.0 GHz snarere end en Duron 800 MHz.

Enig, dog vil en Palomino/Northwood ved 1600+/1,6 GHz være rigeligt hvis man
afvikler nye spil i opløsninger på og over 1248*1024. Hvis man kører ved
1600*1200*32 med 4xFSAA og anisotropisk filtrering vil en 1 ghz være nok.

> [...]
> efterfølger, kaldet NV-30, hvilket gør det til et lidt dårligt køb netop

Både ja og nej. Hvis man vil have det hurtigste/bedste lige nu, kan man ikke
komme uden om Radeon 9700 PRO. Desuden kommer NV30 nok først i butikkerne om
3-4 måneder.

> med mindre du køber et billigt Ti 4200 eller Ti 4400 kort. De dyre Ti 4600
> er ikke pengene værd længere.

Enig. ti4200 er uforskammet godt til prisen.
--
Med venlig hilsen Kristian

Fra : Cacba

Dato : 06-09-02 13:48

> GeForce4. Du skal dog have en ret hurtig CPU for at trække et Radon 9700
> optimalt. Dvs. en Pentium 4 2.0 GHz snarere end en Duron 800 MHz.

yep.. men gælder ogsaa med gf 3 ti-200 128mb... jeg faar 3500 3d marks..
(T-Bird 750) en af mine venner faar 6200 3d marks med XP +1600

Cacba Out..

Fra : Martin Andersen

Dato : 06-09-02 23:00

> Vil du have færrest mulige driver problemer (i spil) er GeForce 4 et
bedre
> valg.

Men Radeon kortet understøtter DirectX 9.0 hvilket GF 4 ikke gør

Fra : DaWizeGuy

Dato : 07-09-02 11:43

Martin Andersen wrote:

> Men Radeon kortet understøtter DirectX 9.0 hvilket GF 4 ikke gør

Og? Nævn mig et spil der understøtter DirectX 9.

Anders

Fra : 0nkel

Dato : 08-09-02 15:28

"DaWizeGuy" <anders@herlevkollegiet.dk> wrote in message news:<iLke9.60328$ww6.4199442@news010.worldonline.dk>...

> Og? Nævn mig et spil der understøtter DirectX 9.

Nu når Direct X 9 bliver udgivet om et par måneder så går der kun små
18 måneder (udviklings tiden for et spil) før de første Direct X 9
spil begynder at vise sig :)

Jeg har et GF4 MX440 som ikke understøtter DX8 eller DX8.1 (gisp ;))
og det eneste jeg er gået glip af er lidt pænere vand i morrowwind,
det har selvfølgeligt været et stort tab for mig.

Hvis man før var interesseret i at købe et GF4 4600 så er det logisk
at man i stedet køber et 9700 - for alle andre som ikke har lyst til
at bruge 4000,- (!!!) på et gfx kort er et GF4 Ti4200 det bedste køb
pt.

Personligt venter jeg på NV28 som jeg håber, bliver meget billig eller
også på at der bliver udgivet et 9500 eller et nv30 light :)

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 06-09-02 23:31

DaWizeGuy wrote:

> [...]
> GeForce4. Du skal dog have en ret hurtig CPU for at trække et Radon 9700
> optimalt. Dvs. en Pentium 4 2.0 GHz snarere end en Duron 800 MHz.

Det kommer altså an på hvad man spiller og i hvilken
opløsning/indstilling man spiller i. Hvis man ønsker 4xFSAA m.m. i
1600*1200 så kan de fleste CPU'er godt følge med.

> Vil du have færrest mulige driver problemer (i spil) er GeForce 4 et bedre
> valg.

Det er vist en gamel skrøne at der er driver problemer med ATI kort, de
anmelderlser jeg har set af 9700 kortene fortæller ihvertfald en anden
historie.

> [...]
> med mindre du køber et billigt Ti 4200 eller Ti 4400 kort. De dyre Ti 4600

Inden længe er nok først efter jul!

Jeg synes det er lidt meget værdi at tillægge Nvidias markedsføring at
tro det er bedre, selv hvis det er så kommer ATI sikkert med noget endnu
bedre.

Hvis man vil havde det bedste så hedder det 9700, mens det bedste bud på
et pris/ydelses kompromi nok er et Xabre med gf4200 og Radeon 9000 lige
bagefter.

Mvh

Bruno

Fra : Flemming Joensson

Dato : 09-09-02 08:09

Fra : 0nkel

Dato : 10-09-02 10:51

Flemming Joensson <joensson@cs.auc.dk> wrote in message

> sm
>
> He he - nu ser jeg godt smileyen og dermed sarkasmen i dit indl g, men de
> ville da v re s rgeligt hvis udviklerne f rst fik adgang til Dx9 p
> samme
> tid som almindelige brugere.

Mit indlæg var nu sarkastisk angående vigtigheden af dx 9.0/9.1 nu :)

De har da sikkert forskellige beta versioer men jeg tror ikke de har
den færdige verson før alle andre.

Første beta var 30 maj
http://www.microsoft.com/presspass/press/2002/may02/05-30DirectX90PR.asp

Men vi kan også begynde at regne ca. 18 måneder frem fra den dato før
det første ægte dx 9.0/9.1 spil udkommer. Før det vil der sikkert
komme enkelte spil der bruger mindre dele af dx 9.0/9.1 men jeg
forstår ikke værdien af et dx 9.0 kort hvis bare det bruges til ex.
lidt pænere vand. Et dx 9.0 kort er selvfølgeligt et monster af et
kort nu og det er derfor det er spændende, det er ikke fordi man har
et langsomt dx 9.0 kort til den tid hvor ægte dx 9.0 spil begynder at
udkomme.

Der findes knap nok dx 8.0 spil nu og dx 8.0 udkom i 2000
http://www.microsoft.com/presspass/press/2000/Nov00/DirectXLaunchPR.asp

> Ogs mig - jeg har dog lige skiftet til et Ti4200 - da jeg skulle bruge
> TV-in ogs - og alligevel skulle opgradere.

Selvfølgelig, et gf4 Ti4200 er et godt køb pt. Men jeg holder mig i
skindet til efter at nv30 er udkommet, så må jeg se om nv 30 light,
9700 eller en evt. 9500 version kan købes for rimelige summer.

> Flemming

Computer Science er det ude på novi?