reklamationsret fra købstidspunkt eller om~
Fra : m poulsen

Dato : 06-09-02 00:28

Hejsa.

Som novice lovgivning og jura området har jeg et par spørgsmål.

Jeg har august sidste år (2001) købt en bærbar dell computer. Denne er købt
med den 'obligatoriske' et års garanti. Nu er det sådan så det har vist sig
at være en 'mandags-computer' medfølgende 8 vitale servicebesøg. Dette har
bevirket, at Dell, på min opfordring har valgt at lave en ombytning af
pc´en, således, at de tager den gamle retur og jeg får en ny og tilsvarende
(er blevet lovet en magen til). Alt dette er iorden.

Så lyder mit spg.

Er de nye regler trådt i kraft med to års reklamationsret og vil det i givet
fald betyde, at der nu er to års reklamationsret på maskinen. Eller er det
gældende regler fra købstidspunktet?

(en lille fugl har fortalt mig at de 2 års reklamationsret indeholderdet er
6 måneders garanti og 18 måneders reklamationsret, . er det rigtigt?)..

Håber jeg kan få lidt hjælp til disse spørgsmål.

På forhånd tak.

Martin Poulsen

ps. jeg har ikke kunne finde noget tilsvarende spg i tidligere tråd :-/

Fra : m poulsen

Dato : 06-09-02 00:39

undskylder lige manglende ord. Det var vist lidt sent på aftenen... Håber på
svar alligevel.
hilsen martin poulsen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 06-09-02 09:52

On 06/09/02 1:28, in article al8p1n$11aa$1@news.cybercity.dk, "m poulsen"
<mnp@city.dk> wrote:

> Er de nye regler trådt i kraft med to års reklamationsret og vil det i givet
> fald betyde, at der nu er to års reklamationsret på maskinen. Eller er det
> gældende regler fra købstidspunktet?

Hvis den er byttet efter d. 1. januar 2002, så vil jeg mene, at det er den
nye reklamationsfrist på 2 år der gælder.

> (en lille fugl har fortalt mig at de 2 års reklamationsret indeholderdet er
> 6 måneders garanti og 18 måneders reklamationsret, . er det rigtigt?)..

Nej. Garanti er noget sælgeren yder, og som skal stille dig væsentligt bedre
end loven (jf. markedsføringsloven). Loven kan derfor pr. definition ikke
indeholde garanti. Det du får er en 2 år reklamationsfrist, hvor der er en
formodningsregel i de første 6 mdr. D.v.s. at hvis du reklamerer over en
mangel indenfor de første 6 mdr., så er formodningen for, at manglen var der
på købstidspunktet, og at du derfor kan udnytte dine mangelsbeføjelser.

> ps. jeg har ikke kunne finde noget tilsvarende spg i tidligere tråd :-/

Det har ellers været diskuteret en del gange, men sikkert under afvigende og
uklare overskrifter.

/kristian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-09-02 10:22

Kristian Storgaard skrev:

>Hvis den er byttet efter d. 1. januar 2002, så vil jeg mene, at det er den
>nye reklamationsfrist på 2 år der gælder.

Betragtes det ikke som en 'forlængelse' af den gamle aftale med
de samme betingelser?

--
Bertel

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 06-09-02 10:44

On 06/09/02 11:22, in article
1tsgnuo5b844023gsql8ghfhrf6751j1pl@news.telia.dk, "Bertel Lund Hansen"
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

> Betragtes det ikke som en 'forlængelse' af den gamle aftale med
> de samme betingelser?

Jeg kom også lidt i tvivl, da jeg havde postet indlægget, men jeg er ikke
helt sikker.

Hvis man skal følge ordlyden af ikrafttrædelsesbestemmelsen fra
ændringsloven, har du ret:
"Stk. 2. Loven har virkning for køb, der indgås den 1. januar 2002 eller
senere."

Købet er jo indgået før d. 1. januar 2002, og så skulle de gamle regler vel
gælde.

/kristian
(tænker ikke så klart med rester af Århus Festuge i kroppen)

Fra : m poulsen

Dato : 06-09-02 11:17

Tak for Jeres svar, selvom der dog er lidt tvivl stadig..

Kan sige så meget, at Dell kundeservice heller ikke ved det med 100%
sikkerhed... Flot ikke..

/martin

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:B99E4564.D908%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...