Små ryk i DVD filmen
Fra : Claus Vitting

Dato : 05-09-02 21:02

Hej i NG.

JEG ANER INTET OM GRAFIKKORT, men tror at dette er den rigtige gruppe at
spørge i:

Når jeg afspiller DVD fra PC'en (Compaq 5726) får jeg små pauser eller ryk i
filmen - ikke til at holde ud at se på.

Data som jeg tror vil være vigtige for dig, som forhåbentligt svarer:

Pentium III 550 Mhz
Compaq DVD-drev SR8584A
Skærmkort S3 Inc. Savage 4 pro.
Soundblaster PCI Audio (må alene være lydkort ?)
128 mb ram

Mangler jeg andre informationer ?

Kan nogle give et bud på, hvad der er problemet ?

På forhånd 1000 tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Claus Vitting

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-09-02 21:12

"Claus Vitting" <claus.vitting@hafnet.dk> wrote in message
i:

> Når jeg afspiller DVD fra PC'en (Compaq 5726) får jeg små pauser eller ryk
> filmen - ikke til at holde ud at se på.

hakker det hele tiden, eller er det et hurtigt ryk, på lidt forskudt tid?

> Data som jeg tror vil være vigtige for dig, som forhåbentligt svarer:
>
> Pentium III 550 Mhz

Måske lidt langsom, som måske kan betyde at det hakker

> Compaq DVD-drev SR8584A

Har du tjekket at DMA instillinger er aktiveret?

> Skærmkort S3 Inc. Savage 4 pro.

Skulle vist være okay til lidt mpeg-2 decoding

> Soundblaster PCI Audio (må alene være lydkort ?)
> 128 mb ram
>
> Mangler jeg andre informationer ?

Styresystem måske

> Kan nogle give et bud på, hvad der er problemet ?

Hvis det er windows 98 e.l. Kan det være at DMA ikk er aktiveret, og dvd
drevet kan ikke overføre data hurtigt nok. 16 bit emulation på et sådan
lydkort, sammen med windows 98.. Gav i mit tilfælle, det problem at DMA ikke
kunne aktivere.. Prøv at deaktivere det hersens 16 bit emulation.. Du skal
ikke bruge det til noget... vist kun til gamle dos spil?

Fra : Claus Vitting

Dato : 05-09-02 21:22

Øh, tak for hurtig hjælp !!!

Den hakker ikke hele tiden. Det føles som om filmen holder nogle
mikroskopiske pauser - hvor tit er svært at sige - måske hvet 10 sekund, men
det er blot en fornemmelse...

Windows 98 er korrekt !

Nej, jeg har ikke checket om DMA indst. er aktiveret - hvor/hvordan gør jeg
det ?

Det der med deaktivere 16 bit et eller andet, hvor/hvordan gør jeg det ?

Beklager ...

Mvh.

Claus

Fra : Martin Andersen

Dato : 06-09-02 08:46

> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse

> ryk

> ikke

Inde i 98 skal man tjekke DMA under Enhedshåndtering.
Start->Indstillinger->Kontrolpanel->Systen->Enhedshåndtering->Egenskaber for
DVD drevet->2. eller 3. faneblad kan man hakke DMA fra eller til.

Ellers prøv at installer WinDVD fra denne adresse:

ftp.compaq.com/pub/softpaq/sp21001-21500/sp21210.exe

Fra : Martin Sørensen

Dato : 05-09-02 21:20

> Når jeg afspiller DVD fra PC'en (Compaq 5726) får jeg små pauser eller ryk
> filmen - ikke til at holde ud at se på.
> Kan nogle give et bud på, hvad der er problemet ?

Det kan have flere årsager.
Den mest forekommende er at dvd-drevet belaster CPUen for meget, mens den
læser, fordi den ikke kører dma-mode. Dette skal næsten altid slås til på
dvd-drev.
Hvilket OS kører du? Det er nemlig forskelligt, hvordan det aktiveres, alt
efter hvilket OS du kører.
Under W98/WME kan det, så vidt jeg husker, findes under egenskaber for
DVD-drevet, og så skal der sættes et V under 'dma'. I XP kan jeg ikke huske
hvordan det gøres. Jeg mener faktisk at det altid er slået til i XP.

Hvis det ikke er manglende dma-mode der er problemet, så kan det også være
lydkortet. Nogle lydkort afspiller 48KHz lyd i 44.1KHz, og derved kommer der
små hak, fordi lyden bliver afspillet for langsomt. Når DVD-softwaren så
synkroniserer til billedet, så skal billedet vente lidt, før lyden kommer
med.
De fleste dvd-programmer kan sættes til at konvertere til 44.1KHz, hvis
lydkortet ikke kan klare 48KHz.

Men da du skriver at det er et PCI soundblaster, så vil jeg mene at det
skulle kunne afspille 48KHz.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Vitting

Dato : 05-09-02 21:35

Hej Martin,

tak for svar.

Windows 98 er korrekt.

Jeg prøvede mig lidt frem - under egenskaber har jeg V i boksen for DMA.

Jeg har været inde på egenskaber for lydkort, men finder ikke noget med 44
eller 48 KHz.

Anyway tak for hjælpen.

Claus